Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Gestió i Desenvolupament dels Recursos Humans en les Organitzacions

Codi: 101635 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Pedagogia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Sonia Fajardo Martinez
Correu electrònic:
sonia.fajardo@uab.cat

Equip docent

Pilar Pineda Herrero
Sonia Fajardo Martinez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana haver aprovat les assignatures:  Disseny, seguiment i avaluació de plans i programes -2n-, Models i estratègies de formació a les organitzacions -3r-, i Desenvolupament Organitzacional d’Institucions Educatives -3r-.


Objectius

La gestió i el desenvolupament de les persones a les organitzacions representa un gran repte pels i les professionals de l’educació en tant que han de ser capaços d’integrar les necessitats i els interessos de les organitzacions amb els dels treballadors i treballadores. Aquestes necessitats impliquen ser capaços de gestionar el talent i potenciar les competències, tot gestionant processos de desenvolupament per permetin consolidar els equips humans a les organitzacions. Un capital humà que és avui en dia, en una societat com la nostra, el principal actiu.

 Amb aquestes premisses, l’assignatura pretén desenvolupar en els futurs professionals les competències per a la seva intervenció dins de les organitzacions o en contextos laborals. Es pretén analitzar, gestionar, i avaluar les diferents polítiques de gestió i desenvolupament de recursos humans, aprofundint en l’evolució i l’actualitat d’aquesta gestió, a més de posar en pràctica diversos processos i eines eficaces.

Els objectius de l’assignatura són:

  • Analitzar l’evolució de la gestió de persones a les organitzacions dins d’un context complex i global, i adquirir una visió estratègica de la funció actual.
  • Identificar les diferents polítiques de desenvolupament i processos de gestió integral de recursos humans a les organitzacions.
  • Dissenyar eines de desenvolupament de recursos humans eficaces i adaptades a cada context i organització.
  • Potenciar les competències pròpies del professional encarregatde gestionar i liderar les polítiques de desenvolupament de persones a les organitzacions.
  • Valorar el rol del i de la professional de  formació a les organitzacions, i com a gestor-a del talent de les mateixes.

 


Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Administrar i gestionar centres, institucions, serveis i recursos educatius i formatius.
  • Analitzar i reconèixer les pròpies competències socioemocionals (en termes de fortaleses, potencialitats i debilitats) per desenvolupar aquelles que siguin necessàries en el seu exercici i desenvolupament professional.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Participar i implicar-se en els actes, reunions i aconteixementos de la institució a la qual es pertany.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  2. Analitzar les relacions entre estructura organitzativa i planificació de recursos humans.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  5. Conformar equips de treball capaços de desenvolupar les activitats de forma efectiva.
  6. Dissenyar tècniques i processos de selecció de personal.
  7. Evitar decisions o valoracions sobre les persones basades en idees preconcebudes o prejudicis.
  8. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  9. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  10. Participar de forma activa en les activitats dirigides i supervisades.
  11. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.

Continguts

1. Els recursos humans a les organitzacions

          1.1  L’evolució de la gestió de les persones a les organitzacions

          1.2  Perspectives de futur de la gestió dels RH

          1.3  Funcions  del departament de RH

        1.4  El cicle de les persones a les organitzacions

2. Les polítiques de RH

          2.1 Introducció a les polítiques de RH

          2.2  La visió estratègica i integral amb el conjunt de polítiques institucionals

          2.3  Definició de llocs de treballs i competències.

          2.4  Gestió per competències.

          2.5  Selecció i acollida

          2.6  Avaluació de l’acompliment.

 2.7 Política i pla d´igualtat.

          2.7  Motivació, compensació i benefici.

          2.8   Altres polítiques de  RH: prevenció de riscos, relacions laborals, i comunicació    

 3. Desenvolupament dels RH

          3.1.Polítiques de RH i polítiques de formació

          3.2. Planificació estratègica de les polítiques de formació i desenvolupament

          3.3. Gestió per competències i formació

          3.4. Plans de carrera i promoció.

          3.5. La gestió del talent

          3.6. RSC i formació. 

          3.7. El professional dels RH: perfil i funcions 

 4. Avaluació dels RH i avaluació de la formació

          4.1. Model integrat d’avaluació dels RH

          4.2. Avaluació de l’acompliment i formació

          4.3. Avaluació de la transferència de la formació

          4.4. Avaluació de l’impacte de la formació

 5. La consultoria de RH i de formació


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presencial en gran grup 45 1,8 2, 5, 6, 7, 10
Tipus: Supervisades      
Activitats supervisades i tutories 30 1,2 2
Tipus: Autònomes      
Activitats autònomes 75 3 2, 6

El protagonista en el procés d’ensenyament aprenentatge és l’estudiantat i és sota aquesta premissa s’ha planificat la metodologia de l’assignatura, tal i com es mostra en la següent taula: 

 

Activitat

Hores

Metodologia

Presencial en gran grup: teoria

35

Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l’exposició dels principals continguts a través d’una participació oberta i activa per part de l’estudiantat. Malgrat ser una tipologia d’activitat on el protagonisme recau en la figura docent, es fomentarà la participació activa de l’alumnat, compartint els aprenentatges que s’estan assolint

Presencial en gran grup i individuals: activitats pràctiques

10

Espais de treball en grup i individuals reduïts supervisat pel professorat on s’aprofundeix en els continguts i temàtiques treballades en el gran grup. Les activitats a realitzar seran anàlisi de documents, interpretació d’informes i dades, resolució de casos i activitats pràctiques d’anàlisi disseny d’estratègies de gestió de RH

Activitats formatives

Títol

Hores

Crèdits

Resultats d'aprenentatge

Tipus: Dirigides

 

 

 

Presencial en gran grup

45

1,8

5, 6, 2, 10, 7

Tipus: Supervisades

 

 

 

Activitats supervisades i tutories

30

1,2

2

Tipus: Autònomes

 

 

 

Activitats autònomes

75

3

6, 2

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Resolució d´un cas pràctic (portant el material a l´aula)- individual 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
2 Activitats pràctiques individuals - metodologies actives 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
2 Pràctiques grupals basada en metodologías activas 30% 0 0 2, 6

Avaluació

L’avaluació continua de l’assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats que es mostren en la graella que hi ha a continuació.  

la resolució d´un cas pràctic amb material a l´aula es realitza el 21 de gener de 2026. I el 4 de febrer de 2026 es farà la recuperació. El lliurament de les pràctiques es faran en el termini dels diferents mòduls, és a dir, l´assignatura te 5 mòduls, i s'han de lliurar 5 activitats pràctiques avaluatives. La primera, la segona i cinquena són grupals, i la tercerra i quarta són individuals. La devolució de les correccions serà màxim en 20 dies. 

Per poder superar l’assignatura s’han d’aprovar cadascun dels dos blocs d’activitats avaluatives de que consta l’assignatura amb un 5. 

Cadascuna de les activitats d´avaluació es poden recuperar, i s´hauran de fer de nou amb les indicacions del professorat.

 

AVALUACIÓ ÚNICA

Es basa en realitzar una prova individual escrita teòrica, una prova escrita individual pràctica i una activitat pràctica individual

Pes de la nota:la resolucio d´un cas pràctic indivdiaul suposa el 40%, prova escrita pràctica individual 40% i activitat pràctica individual 20%. Aquestes es lliuraran/realitzaran el dia 21 de gener, del 2026. I la recuperació serà el dia 4 de febrer de 2026. Totes elles es poden recuperar.  I cadascuna de les parts ha d´obtenir una qualificació de 5 com a mínim. 

 

CONSIDERACIONS GENERALS

L´assistència és obligatòria, cal justificar les faltes d´assistència,en cap cas són un eximent de la presencialitat.

L´alumnat ha de lliurar el 100% de les activitats, sinó no és considerarà avaluable. 

S´avaluarà l´actitud positiva vers l´aprenentatge, l´anàlisi ila crítica constructiva, així com a la participació activa a totes les activitats i sessions.

El plagi és motiu de no superació de l'activitat avaluativa.

Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.


En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textosacadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.

Es treballarà de manera explicita la perspectiva de gènere en la matèria de l´assignatura, així com l´ús del llenguatge no sexista. 

S´inclourà l´adaptació pertinent per abordar la inclusió de l´alumnat que ho requereixi. 

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques que les professores proposaran en les activitats d’aula. No s’admetrà l’ús de la IA en cap altre activitat. El seu ús sense autorització en una activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

En cas de plagi o còpia el treball quedarà suspès i caldrà fer la recuperació del mateix. 

Aquesta assignatura no admet prova de síntesi

 


Bibliografia

 

  1. Alles, M. (2020) Formación, capacitación y desarrollo. Ed. Granica. Madrid
  2. Alles, Martha Alicia (2016). Dirección estratégica de recursos humanos. Gestión por competencias. Ediciones Granica. Buenos Aires.
  3. Alles, Martha Alicia (2015). Diccionario de competencias. Ediciones Granica. Buenos Aires.
  4. AYENSA, A.M. (2023) Gestión de recursos humanos, 2.ª edición. Paraninfo
  5. Capapé, Javier y otros (2019) ¿Se mide el retorno de la inversión en las políticas de recursos humans? Un anàlisis en España.
  6. Casanova, M.; (2021). El poder de la diferencia.
  7. Chiavenato, I. (2022) Gestión del talento humano. En el nuevo papel de los recursos humanos en las organizaciones. MCGraw-Hill. Madrid.
  8. CHIAVENATO, I (2020) Gestión del talento humano. El nuevo papel de los recursos humanos en las organizaciones. McGraw-Hill Interamericana de España S.L
  9. Gómez-Mejía, Luis R., autor; Balkin, David B., Gestión de Recursos humanos. (2016). Universidad complutense de Madrid. Madrid.
  10. Riera, P.  Gestión de Recursos Humanos: enfoque sistémico en una perspectiva global. Revista de investigación en psicología, 2014, Vol.9 (1), p.109-122.
  11. Troger, H. (2021). Human Resource Management in a Post COVID-19 World: New Distribution of Power, Individualization, Digitalization and Demographic Developments. Editorial Almuzara. Madrid

 

 

Enllaços web:

http://www.mtas.es

www.aedipe.es

http://www.astd.org/astd/

http://www.arearh.com/

http://www.earli.org/special_interest_groups/learning_professional

http://www.empresaysociedad.org/

http://www.som.cranfield.ac.uk/som/


Programari

No es necessita


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 4 Català primer quadrimestre matí-mixt