Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis d'Àsia Oriental | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha requisits específics per cursar aquesta assignatura. Tanmateix, s’espera que els estudiants tinguin uns coneixements bàsics i interès per la política i les relacions internacionals. Es recomana l’hàbit de llegir notícies i articles d’anàlisi des de perspectives diverses. També cal tenir competències bàsiques en l’ús de l’ordinador i un domini suficient de la llengua anglesa (per exemple, nivell B2 del MECR) per poder seguir les classes i comprendre materials escrits i audiovisuals en aquesta llengua.
Aquesta assignatura és de formació bàsica i té com a finalitat ajudar l’alumnat a desenvolupar capacitats analítiques aplicables a la ciència política, la teoria política i les relacions internacionals. Pretén proporcionar eines bàsiques d’anàlisi que permetin situar els principals debats i qüestions de la seva àrea d’especialització —l’Àsia Oriental— en un context teòric i polític global més ampli.
Al llarg del semestre, el curs se centrarà en el desenvolupament i l’aplicació de conceptes i enfocaments fonamentals de la teoria i la ciència política per comprendre i analitzar processos polítics, estructures, actors i discursos. L’alumnat també serà introduït als grans debats i marcs teòrics que han contribuït a configurar i interpretar la realitat internacional.
En finalitzar l’assignatura, s’espera que l’alumnat:
Part 1: Les bases de la política
Què és el poder?
Què és l’Estat?
Visió general de les principals tradicions de la filosofia política
Règims polítics: conceptes i classificació
Dictadures
Democràcia, poliarquia i tendències globals
Part 2: Les institucions polítiques
Separació de poders: legislatiu, executiu i judicial
Distribució funcional del poder
Origen i funcions dels parlaments
Funcions legislatives
Bicameralisme vs. unicameralisme
Formes de govern: sistemes parlamentari, presidencial i semi-presidencial
Distribució territorial del poder
Part 3: Interacció i participació política
Participació política individual i col·lectiva
Partits polítics, eleccions i sistemes electorals
Sistemes electorals i les seves conseqüències
Processos electorals
Comunicació política i establiment de l’agenda
Grups d’interès i lobbies
Part 4: Què fan els sistemes polítics?
El model de sistema polític d’Easton
Economia política
Desestructuració del sistema i violència política
Part 5: Introducció a les Relacions Internacionals
El sistema internacional: estructura i conceptes clau
L’interès nacional i el poder en la política internacional
Evolució de les Relacions Internacionals com a disciplina
Perspectives teòriques sobre la guerra i la pau:
Realisme
Liberalisme
Constructivisme
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 40 | 1,6 | 2, 5, 10 |
Exercicis i pràctiques | 9,5 | 0,38 | 2, 4, 6, 7, 8, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Treballs individuals, lectures orientades i tutories | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i documentació | 71 | 2,84 | 3, 9 |
Per assolir els objectius establerts, aquesta assignatura combina les classes magistrals amb el treball cooperatiu i col·laboratiu a l’aula, així com amb l’estudi individual. Els continguts essencials de l’assignatura s’introduiran mitjançant explicacions a classe i es complementaran amb lectures i activitats que es desenvoluparan fora de l’aula. Sempre que sigui possible, el curs adoptarà un enfocament basat en el descobriment, que fomenta la participació activa de l’alumnat en l’exploració de preguntes i conceptes clau, més enllà d’un enfocament purament deductiu. Es fomentarà l’ús de l’aula virtual Moodle com a espai compartit per intercanviar informació relacionada amb l’assignatura (avisos, debats, materials, recursos complementaris, etc.).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat de desenvolupament individual o en grup | 30% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Proves d'avaluació (2 tests) | 70% (35% x 2) | 7,5 | 0,3 | 2, 3, 4, 5, 10, 11 |
Avaluació continuada
L’alumnat ha de demostrar el seu progrés fent diverses activitats d’avaluació. Aquestes activitats apareixen detallades a la taula del final d’aquesta secció de la Guia Docent.
Revisió
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el/la docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre la professora o el professor i l’alumnat.
Recuperació
Podrà accedir a la recuperació qui s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagi tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, la professora o el professor comunicarà per escrit el procediment de recuperació. Es pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o es poden agrupar diverses activitats en una de sola. En cap cas la recuperació pot consistir en una única activitat d'avaluació final equivalent al 100% de la qualificació.
Consideració de “no avaluable”
S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumne/a equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.
Irregularitats en les activitats d’avaluació
En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitatd'avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat).
Avaluació única
Aquesta assignatura preveu l’avaluació única en els termes establerts per la normativa acadèmica de la UAB i els criteris d’avaluació de la FTI.
L’estudiant ha de presentar la sol·licitud electrònica dins el calendari establert per la Facultat i enviar-ne una còpia a la persona responsable de l’assignatura perquè en tingui constància.
L’avaluació única es farà en un sol dia de la setmana 16 o 17 del semestre. La Gestió Acadèmica publicarà la data i hora a la web de la Facultat.
El dia de l’avaluació única el professorat sol·licitarà la identificació de l’alumnat, que haurà de presentar un document d’identitat vàlid amb fotografia recent (carnet d’estudiant, DNI o passaport).
Activitats d’avaluació única
La qualificació final de l’assignatura s’establirà d’acord amb els següents percentatges:
Els processos de revisió de les qualificacions i de recuperació de l’assignatura són els mateixos que s’apliquen a l’avaluació continuada. Vegeu-los més amunt en aquesta guia docent.
Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html
Bibliografia de consulta recomanada
Bibliografia addicional
No es farà ús de cap programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |