Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Introducció a les Ciències Polítiques i a les Relacions Internacionals

Codi: 101519 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis d'Àsia Oriental FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Hang Xiao
Correu electrònic:
hang.xiao@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha requisits específics per cursar aquesta assignatura. Tanmateix, s’espera que els estudiants tinguin uns coneixements bàsics i interès per la política i les relacions internacionals. Es recomana l’hàbit de llegir notícies i articles d’anàlisi des de perspectives diverses. També cal tenir competències bàsiques en l’ús de l’ordinador i un domini suficient de la llengua anglesa (per exemple, nivell B2 del MECR) per poder seguir les classes i comprendre materials escrits i audiovisuals en aquesta llengua.


Objectius

Aquesta assignatura és de formació bàsica i té com a finalitat ajudar l’alumnat a desenvolupar capacitats analítiques aplicables a la ciència política, la teoria política i les relacions internacionals. Pretén proporcionar eines bàsiques d’anàlisi que permetin situar els principals debats i qüestions de la seva àrea d’especialització —l’Àsia Oriental— en un context teòric i polític global més ampli.

Al llarg del semestre, el curs se centrarà en el desenvolupament i l’aplicació de conceptes i enfocaments fonamentals de la teoria i la ciència política per comprendre i analitzar processos polítics, estructures, actors i discursos. L’alumnat també serà introduït als grans debats i marcs teòrics que han contribuït a configurar i interpretar la realitat internacional.

En finalitzar l’assignatura, s’espera que l’alumnat:

  •     hagi adquirit coneixements fonamentals sobre ciència política i relacions internacionals;
  •     sigui capaç de llegir i comprendre textos acadèmics en anglès relacionats amb la ciència política i les relacions internacionals, identificant-ne les idees i arguments principals;
  •     pugui redactar textos analítics, informes de política pública i propostes d’acord amb els estàndards i convencions acadèmiques habituals pel que fa al contingut, l’estructura i la referenciació;
  •     desenvolupi la seva capacitat de pensament crític, especialment pel que fa a la interpretació dels comportaments polítics contemporanis, esdeveniments, dilemes, transformacions i contradiccions.

Competències

  • Conèixer i comprendre les estructures, els agents, les institucions i els organismes que configuren els processos polítics i les relacions internacionals en relació amb l'Àsia.
  • Conèixer i utilitzar els recursos de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per recopilar, elaborar, analitzar i presentar informació en relació amb els estudis de l'Àsia oriental.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  • Tenir habilitats en les relacions interpersonals.
  • Vetllar per la qualitat del propi treball.

Resultats d'aprenentatge

  1. Avaluar els resultats obtinguts en el procés de cerca de la informació per documentar-se i actualitzar els coneixements de les ciències polítiques.
  2. Demostrar un coneixement dels conceptes clau i els marcs teòrics de les ciències polítiques.
  3. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  4. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  5. Identificar i descriure les principals estructures, agents, institucions i organismes del sistema polític internacional.
  6. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  7. Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  8. Tenir habilitats en les relacions interpersonals.
  9. Utilitzar eines diferents per a fins específics en el camp de les ciències polítiques.
  10. Utilitzar la terminologia bàsica de les ciències polítiques.
  11. Vetllar per la qualitat del propi treball.

Continguts

Part 1: Les bases de la política

  • Què és el poder?

  • Què és l’Estat?

  • Visió general de les principals tradicions de la filosofia política

  • Règims polítics: conceptes i classificació

    • Dictadures

    • Democràcia, poliarquia i tendències globals

Part 2: Les institucions polítiques

  • Separació de poders: legislatiu, executiu i judicial

  • Distribució funcional del poder

    • Origen i funcions dels parlaments

    • Funcions legislatives

    • Bicameralisme vs. unicameralisme

    • Formes de govern: sistemes parlamentari, presidencial i semi-presidencial

  • Distribució territorial del poder

Part 3: Interacció i participació política

  • Participació política individual i col·lectiva

  • Partits polítics, eleccions i sistemes electorals

    • Sistemes electorals i les seves conseqüències

    • Processos electorals

  • Comunicació política i establiment de l’agenda

  • Grups d’interès i lobbies

Part 4: Què fan els sistemes polítics?

  • El model de sistema polític d’Easton

  • Economia política

  • Desestructuració del sistema i violència política

Part 5: Introducció a les Relacions Internacionals

  • El sistema internacional: estructura i conceptes clau

  • L’interès nacional i el poder en la política internacional

  • Evolució de les Relacions Internacionals com a disciplina

  • Perspectives teòriques sobre la guerra i la pau:

    • Realisme

    • Liberalisme

    • Constructivisme


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 40 1,6 2, 5, 10
Exercicis i pràctiques 9,5 0,38 2, 4, 6, 7, 8, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Treballs individuals, lectures orientades i tutories 18 0,72 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Lectura i documentació 71 2,84 3, 9

Per assolir els objectius establerts, aquesta assignatura combina les classes magistrals amb el treball cooperatiu i col·laboratiu a l’aula, així com amb l’estudi individual. Els continguts essencials de l’assignatura s’introduiran mitjançant explicacions a classe i es complementaran amb lectures i activitats que es desenvoluparan fora de l’aula. Sempre que sigui possible, el curs adoptarà un enfocament basat en el descobriment, que fomenta la participació activa de l’alumnat en l’exploració de preguntes i conceptes clau, més enllà d’un enfocament purament deductiu. Es fomentarà l’ús de l’aula virtual Moodle com a espai compartit per intercanviar informació relacionada amb l’assignatura (avisos, debats, materials, recursos complementaris, etc.).

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitat de desenvolupament individual o en grup 30% 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Proves d'avaluació (2 tests) 70% (35% x 2) 7,5 0,3 2, 3, 4, 5, 10, 11

Avaluació continuada

L’alumnat ha de demostrar el seu progrés fent diverses activitats d’avaluació. Aquestes activitats apareixen detallades a la taula del final d’aquesta secció de la Guia Docent.

Revisió

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el/la docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre la professora o el professor i l’alumnat.

Recuperació

Podrà accedir a la recuperació qui s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagi tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, la professora o el professor comunicarà per escrit el procediment de recuperació. Es pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o es poden agrupar diverses activitats en una de sola. En cap cas la recuperació pot consistir en una única activitat d'avaluació final equivalent al 100% de la qualificació.

Consideració de “no avaluable”

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumne/a equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.

Irregularitats en les activitats d’avaluació

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitatd'avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat).

Avaluació única

Aquesta assignatura preveu l’avaluació única en els termes establerts per la normativa acadèmica de la UAB i els criteris d’avaluació de la FTI.

L’estudiant ha de presentar la sol·licitud electrònica dins el calendari establert per la Facultat i enviar-ne una còpia a la persona responsable de l’assignatura perquè en tingui constància.

L’avaluació única es farà en un sol dia de la setmana 16 o 17 del semestre. La Gestió Acadèmica publicarà la data i hora a la web de la Facultat.

El dia de l’avaluació única el professorat sol·licitarà la identificació de l’alumnat, que haurà de presentar un document d’identitat vàlid amb fotografia recent (carnet d’estudiant, DNI o passaport).    

Activitats d’avaluació única  

La qualificació final de l’assignatura s’establirà d’acord amb els següents percentatges:

  • Prova tipus test. L’estudiant haurà de respondre una bateria de preguntes tipus test amb una única opció correcta. Les respostes errònies descomptaran punts. Aquesta prova correspon al 35% de la nota final.
  • Prova examen de desenvolupament. L’estudiant haurà de desenvolupar de forma escrita un tema o pregunta a triar entre dues opcions. Aquesta prova correspon al 35% de la nota final.
  • Presentació oral. L’estudiant haurà de fer una breu presentació oral a l’aula durant la sessió d’examen. El tema serà assignat pel professor a l’inici de la sessió, i l’estudiant disposarà d’un temps de preparació abans de fer l’exposició. La presentació haurà de demostrar la capacitat de l’estudiant per explicar i aplicar els conceptes clau del curs amb claredat i eficàcia. Aquesta activitat representa el 30% de la nota final.

 Els processos de revisió de les qualificacions i de recuperació de l’assignatura són els mateixos que s’apliquen a l’avaluació continuada. Vegeu-los més amunt en aquesta guia docent.

Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html


Bibliografia

Bibliografia de consulta recomanada

  • Roskin, M.G., R.L. Cord, J.A. Medeiros, i  W.S. Jones. Political Science: An Introduction. Nova York: Pearson, 2016.
  • Caminal, Miquel (ed.), Manual de Ciència Política. Madrid: Tecnos, 2005.
  • Castillo Iglesias, J. International relations system and theories. Universitat Oberta de Catalunya (UOC), 2019. https://ddd.uab.cat/record/289867

Bibliografia addicional

  • Ball, Terence i Richard Bellamy (eds.), Historia del pensamiento político del siglo XX. Madrid: Akal, 2013.
  • Baylis, John, Steve Smith, i Patricia Owens (eds.) The Globalization of World Politics: An Introduction to International Relations. 7a edició, Nova York: Oxford University Press, 2017.
  • Del Arenal, Celestino, Introducción a las relaciones internacionales. 4a edició, Madrid: Tecnos, 2007.
  • Eccleshall, Robert, et al. (eds.). Political Ideologies: An Introduction. Londres: Routledge, 1994.
  • Goodin, Robert E. (ed.). The Oxford Handbook of Political Science. Oxford: Oxford University Press, 2009.
  • Kelly Paul i Rod Dacombe (eds). El Libro de la Política. Tres Cantos: Akal, DL 2014.
  • Mellón, Joan Antón (ed.), Ideologías y movimientos políticos contemporáneos. Barcelona: Ariel, 2006.
  • Simon, Robert L. (ed.), The Blackwell guide to social and political philosophy. Oxford: Blackwell Publishers, John Wiley & Sons, 2008.  En línia a: https://onlinelibrary-wiley-com.are.uab.cat/doi/book/10.1002/9780470756621
  • Vallès, Josep M., i S. Martí Puig. Ciencia política: un manual. Edició actualitzada. Barcelona: Ariel, 2020.

Programari

No es farà ús de cap programari específic.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Anglès segon quadrimestre matí-mixt