Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Traducció i Interpretació | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'estudiant ha de ser capaçd'expressar-se amb correcció oralment i per escrit. En conseqüència, els eventuals errors ortogràfics i dexpressió que pogués cometre comportaran un descens de la puntuació en la qualificació final.
Així mateix, l'estudiant considera que coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. No obstant això, si cal, haureu d'aplicar les normes específiques que us pugui indicar el professor de l'assignatura.
Per al seguiment de l'assignatura es requereix un nivell d'espanyol nadiu o equivalent a un C1, en el cas dels alumnes estrangers.
- Abordar l'estudi de la literatura espanyola (peninsular) des del punt de vista de la història de la literatura, de manera que l'estudiant tingui una visió panoràmica i àmplia de l'evolució de les pràctiques literàries en castellà des dels orígens a l'edat mitjana fins a l'edat contemporània.
- Conèixer els principals autors i autores de la tradició clàssica de la literatura espanyola, aquells que avui coneixem com a clàssics, així com aprendre a diferenciar els trets de la seva creació literària.
- Mitjançant l'estudi de les èpoques i els períodes literaris en què s'inscriuen les obres dels principals autors i autores del cànon espanyol, aprendre a incardinar cadascun d'aquests autors i autores a la seva època corresponent.
- Saber reconèixer les diferents èpoques literàries de la història de la literatura espanyola i occidental mitjançant l'estudi dels trets, autors/autores i obres principals.
- Aprendre a valorar l'evolució de la literatura espanyola des dels seus orígens fins al segle XX, reconeixent-ne els canvis i les influències, així com les línies estratègiques d'interpretació dels textos.
- Conèixer l'estructura bàsica d'un comentari de text, reconeixent-ne les parts principals, les figures retòriques, així com els trets principals de l'obra, l'autor o l'autora i el període en què s'inscriu.
- Coneixement dels corrents literaris de l'Edat Mitjana espanyola al segle XX.
- Diferenciació dels períodes literaris, els seus autors i les seves obres: Edat Mitjana, Renaixement, Barroc, Il·lustració, Romanticisme, Modernisme, etc.
- Definició dels gèneres literaris clàssics (poesia, prosa, teatre) i determinació dels seus trets i especificitats.
- Delimitació de les idees estètiques de cada període de la història de la literatura espanyola.
- Comprensió de les transicions entre uns períodes i altres: relacions, imbricacions, herències i influències.
- Observació de les relacions entre les diferents manifestacions literàries al llarg de la història: Renaixement i Il·lustració, Barroc i Modernisme, etc.
PROGRAMA
1.- EDAD MEDIA: Introducción
1.1.- La poesía lírica: lírica popular, lírica culta o cortés.
1.2.- La poesía heroica: El Cantar de Mio Cid.
1.3.- El romancero: origen, clasificación, estructura y métrica.
2.- SIGLOS DE ORO
2.1.- RENACIMIENTO: Introducción
2.1.1- Garcilaso de la Vega: petrarquismo, soneto, égloga, temas, estoicismo.
2.1.2.- Fray Luis de León: obras en prosa, temas poéticos, armonía y concierto (beatus ille). Fernando de Herrera.
2.1.3.- San Juan de la Cruz: manierismo, poemas mayores y poemas menores, las tres vías.
2.2.- BARROCO: Introducción
2.2.1.- Lope de Vega: literatura y vida, obras, temática.
2.2.2.- Góngora: fases producción, culteranismo, géneros y temas.
2.2.3.- Quevedo: obras en prosa, obras en verso, neoestoicismo, Las nueve musas, recursos conceptistas.
2.3.- Los libros de caballerías: Cervantes.
2.3.1.- El Quijote: burla y parodia, Don Quijote y Sancho, técnicas narrativas, estructura.
Lectura obligatoria: Novelas ejemplares de Miguel de Cervantes [selección].
2.4.- El teatro: Lope de Vega.
2.4.1.- Géneros y espacios teatrales.
2.4.2.- El nuevo arte de hacer comedias de Lope de Vega.
Lectura obligatoria: El caballero de Olmedo de Lope de Vega.
3.- LA ILUSTRACIÓN
3.1.- Introducción: origen y expansión, el racionalismo, La Enciclopedia, Ilustración española, despotismo ilustrado, la Academia Española de la Lengua.
3.2.- La literatura española en el siglo XVIII: rasgos caracterizadores y géneros literarios.
3.3.- Benito Feijoo: vida y obra, Teatro crítico universal, Cartas eruditas y curiosas.
3.4.- Melchor de Jovellanos: vida y obras.
3.5.- José Cadalso: vida y obra, Los eruditos a la violeta, Noches lúgubres, Cartas Marruecas.
Lectura obligatoria: Cartas Marruecas de José Cadalso [selección].
4.- EL ROMANTICISMO: Introducción
4.1.- La prosa: costumbrismo y periodismo. Mariano José de Larra: trayectoria política, vital y periodística.
Lectura obligatoria: Artículos periodísticos de Larra [selección].
4.2.- La poesía romántica: etapas e influjos, géneros y fragmentarismo. Bécquer: las Rimas. Gertrudis Gómez de Avellaneda, Carolina Coronado y Rosalía de Castro: voz lírica femenina, introspección, crítica social y marginación. Espronceda: El estudiante de Salamanca y El diablo mundo.
4.3.- El teatro: rasgos y géneros. José Zorrilla: Don Juan Tenorio.
5.- REALISMO Y NATURALISMO
5.1.- El Realismo: rasgos y etapas, aspectos sociológicos.
5.1.1.- La novela realista: rasgos, técnicas narrativas. Benito Pérez Galdós: Fortunata y Jacinta.
5.2.- El Naturalismo: rasgos, Naturalismo español.
5.2.1.- Emilia Pardo Bazán: Los Pazos de Ulloa. Cuentos.
5.2.2.- Leopoldo Alas “Clarín”: La Regenta. Cuentos.
Lectura obligatoria: Cuentos de Emilia Pardo Bazán [selección].
6.- MODERNISMO Y VANGUARDIA
6.1.- Crisis de fin de siglo, Modernismo y Generación del 98: la periodización literaria, parnasianismo y simbolismo, el modernismo hispánico, temática, el concepto de Generación del 98.
6.2.- Ramón Gómez de Serna y las vanguardias: la greguería, ultraísmo, creacionismo y surrealismo.
6.3.- La Generación del 27: coherencia del grupo y trayectorias individuales: Jorge Guillén, Pedro Salinas, Rafael Alberti, Gerardo Diego, Dámaso Alonso, Vicente Aleixandre, Luis Cernuda, Miguel Hernández. La imagen poética en la Generación del 27.
*Lectura opcional: Antología de poesía de la Generación del 27.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clases magistrales y sesiones de seminarios y prácticas dirigidas por el profesor | 55 | 2,2 | 1, 2, 3, 4 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutorías programadas | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4 |
Tipus: Autònomes | |||
Trabajo autónomo | 75,5 | 3,02 | 1, 2, 3, 4 |
L'aprenentatge de la present assignatura es distribueix de la manera següent:
Activitats dirigides (35%). Aquestes activitats es reparteixen entre classes magistrals i pràctiques i seminaris dirigits pel professor, on es combinarà l'explicació teòrica amb el comentari col·lectiu de tot tipus de textos.
Activitats supervisades (10%). Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes als diferents nivells d'anàlisi literari.
Activitats autònomes (50%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a lestudi personal com a la realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics.
Activitats davaluació (5%). Lavaluació de lassignatura es durà a terme mitjançant proves escrites.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Control de lectures obligatòries | 10% | 0,5 | 0,02 | 2, 3 |
Prova bibliogràfica | 20% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4 |
Prova escrita 1 | 35% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4 |
Prova escrita 2 | 35% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4 |
Avalució continuada
1. Prova escrita (1), 35%: es tindrà en compte la capacitat danalitzar i interpretar correctament un fragment duna de les obres estudiades a classe, i tots els continguts teòrics i pràctics treballats al llarg del curs.
2. Prova escrita (2), 35%: es tindrà en compte la capacitat danalitzar i interpretar correctament un fragment duna de les obres estudiades a classe, i tots els continguts teòrics i pràctics treballats al llarg del curs.
3. Prova anàlisi bibliogràfic, 20%: es tindrà en compte la capacitat d'assimilar els continguts de la lectura i anàlisi de diverses referències bibliogràfiques facilitades a l'alumne.
4. Control de lectures, 10%: es controlaran les corresponents lectures obligatòries de la matèria.
En el moment de realització de cada activitat davaluació, el professor o professora informarà a lalumnat (Campus Virtual) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
En cas que l'estudiant dugui a terme qualsevol tipus d'irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació determinat, aquest serà qualificat amb 0, independentment del procés disciplinari que se'n pugui derivar. En cas que es verifiquin diverses irregularitats en els actes davaluació duna mateixa assignatura, la qualificació final daquesta assignatura serà 0. Els actes davaluació en què shan produït irregularitats (còpia, ús no autoritzat de la IA, etc.) no són recuperables.
IA: En aquesta assignatura no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una manca d'honestedat acadèmica i comporta que l'activitat s'avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar o sancions més grans en casos de gravetat.
S'han de tenir en compte, òbviament, les faltes d'ortografia, la puntuació i l'estructura del discurs a les proves avaluadores.
Recuperació
Els estudiants que, un cop feta la mitjana ponderada de les diverses proves, no obtinguin una nota igual o superior a 5, podran presentar-se a la recuperació, sempre que compleixin els requisits següents:
a) s’hagi presentat a activitats d’avaluació el pes de les quals equivalgui a un 66,6% o més de la qualificació final, i
b) la qualificació mitjana ponderada del conjunt de l’assignatura que s’hagi obtingut sigui un 3,5 o més.
El resultat de la prova de recuperació substituirà la nota de la prova suspesa per calcular la qualificació final de lassignatura.
Es considera NO AVALUABLE quan l’estudiant s’ha presentat a un conjunt d’activitats d’avaluació que equivalen com a màxim al 25% de la qualificació final.
Els estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que en justifiqui la sol·licitud.
Avaluació única
Aquesta assignatura preveu avaluació única en els termes establerts per la normativa acadèmica de la UAB i els criteris davaluació de la FTI.
L'alumnat ha de presentar la sol·licitud electrònica dins del calendari establert per la Facultat i enviar-ne una còpia a la persona responsable de l'assignatura perquè en tingui constància.
Activitats d'avaluació única
La qualificació finalde l'assignatura s'establirà d'acord amb els percentatges següents:
1. Prova escrita (1), 35%.
2. Prova escrita (2), 35%.
3. Control de lectures, 10%.
4. Prova anàlisi bibliogràfic, 20%.
Els processos de revisió de les qualificacions i de recuperació de l‟assignatura són els mateixos que s‟apliquen al‟avaluació continuada (veure més amunt en aquesta guia docent).
DEYERMOND, Alan , Historia de la literatura española, I, La Edad Media, I, Barcelona, Ariel, 1973.
DEYERMOND, Alan, La Edad Media, I, Historia de la literatura española, dir. F. Rico, Barcelona, Crítica, 1980.
EGIDO, Aurora, Siglos de Oro: Barroco, II, Historia de la literatura española, dir. F. Rico, Barcelona, Crítica, 1992.
JONES, R. O. , Historia de la literatura española, II, Siglo de Oro: prosa y poesía, Ariel, Barcelona, 1974.
LACARRA, Mª Jesús y Juan Manuel CACHO BLECUA, Entre oralidad y escritura. La Edad Media, Barcelona, Crítica, 2011.
LÓPEZ ESTRADA, Francisco, Siglos de Oro. Renacimiento, II, Historia y crítica de la literatura española, dir. F. Rico, Barcelona, Crítica, 1980.
MAINER, José Carlos, La edad de plata (1902-1939). Ensayo de interpretación de un proceso cultural, Madrid, Cátedra, 1981.
MAINER, José Carlos, Modernismo y 98, VI, Historia y crítica de la literatura española, dir. F. Rico, Barcelona, Crítica, 1979.
MAINER, José-Carlos (coord.), Historia de la literautra española, vols. 1-9, Barcelona, Crítica, 2013.
PÉREZ PRIEGO, Miguel Ángel, Literatura española medieval (el siglo XV), Ramón Areces, 2013.
RUIZ PÉREZ, Pedro, Manual de estudios literarios de los Siglos de Oro, Castalia, Madrid, 2003.
RUIZ PÉREZ, Pedro, El siglo del "Arte nuevo", Barcelona, Crítica, 2010.
SANZ VILLANUEVA, Santos, Literatura actual en Historia de la literatura española, Vol. VI, Barcelona, Ariel, 1984.
WARDROPPER, Bruce W., Siglos de Oro:Barroco, III, Historia y crítica de la literatura española, dir. F. Rico, Barcelona, Crítica,1983.
WILSON, E. M., y D. MOIR, Historia de la literatura española, III, Siglo de Oro: teatro, Barcelona, Ariel, 1974.
ZAVALA, Iris, Romanticismo y realismo, V, Historia y crítica de la literatura española, dir. F. Rico, Barcelona, Crítica, 1982.
Cal estar familiaritzat amb l´ús del Campus Virtual.
Es faran servir Teams, en cas que sigui necessari.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |