Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Antropologia Social i Cultural | OT | 3 |
Antropologia Social i Cultural | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana haver cursat l'assignatura Cultura Natura i Desenvolupament i Antropologia i Intervenció Sociocultural
Tema 1: Crisis, conflictes i justícia ambiental
Tema 2: Coneixement local, conservacionisme i antropologia
Tema 3: Coneixements locals: diagnòstics, classificacions i ontologies
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòric pràctiques amb suport de TIC i debat. | 50 | 2 | 2, 3, 4, 7, 20, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Lectures o visionats orientats, anàlisi de casos, debats a classe. | 30 | 1,2 | 2, 4, 7, 20, 21, 24 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, anàlisi, critiques a textos i documentals visionats a classe, preparació de debat, redacció de treballs. | 65 | 2,6 | 3, 4, 7, 16, 20 |
Durant l'assignatura es realitzaran: classes teòriques i pràctiques dirigides per la professora amb suport de TIC i debats en grup. Recerca de documentació, lectura de textos, redacció de treballs, visionat i debat de documentals. Es realitzaran tutories individuals i recomanació de bibliografia complementària.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació oral i en debats de textos | 10 | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 7, 9, 12, 13, 18, 19, 20, 21 |
Prova escrita | 30 | 1,5 | 0,06 | 2, 4, 7, 9, 10, 11, 13, 16, 20, 21 |
Treball en grup | 30 | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 7, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 22, 23 |
Treball individual | 30 | 1 | 0,04 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 15, 16, 19, 20, 21, 23, 24 |
Avaluació continuada
L'avaluació continuada de l'assignatura es durà a terme a partir de quatre mòduls:
1- Treball en grup 30%
Entrega d'una fitxa amb contingut escrit i visual sobre un cas de conflicte ambiental que afecta col.lectius i coneixements locals. El format i les pautes seran les de l'Atles online EJAtlas, i es proposarà la seva publicació. S'afegiran preguntes extra relacionades amb el contingut del curs.
2- Treball inidividual 30%
Recull d'un coneixement local en format lliure i divulgatiu. Redacció d'un text explicatiu on es justifiqui la tria, el context, el mètode, on es relacioni el cas amb una problemàtica social i on s'explorin les formes alternatives de gestió dels recursos naturals.
3- Prova escrita 30%
Prova escrita final sobre el contingut del curs
4-Participació oral 10%
Assistència, participació oral, presentació dels treballs, interacció al Fòrum, etc.
L'avaluació de l'assignatura es realitzarà de manera processual. Al moment de realitzar cada activitat avaluativa, s'informarà del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Per superar l'assignatura cal haver presentat totes de les activitats programades. La nota final de l'assignatura es calcularà amb els percentatges indicats.
Per poder aprovar l'assignatura, la nota final ha de ser igual o superior a 5.
Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.
Poden quedar excloses del procés de recuperació aquelles activitats que el professor/a consideri que no són recuperables, per exemple: presentacions orals, treballs en grup, tasques relacionades amb l’activitat docent diària.
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari
que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
Les instruccions per a realitzar els treballs s'establiran desdel primer dia de classe.
Avaluació única
Una prova escrita a una única data a final del curs. Les pautes i la durada es donaràn al llarg del curs. La ponderació serà la següent:
-Treball individual (40%)
-Presentació del treball individual (10%)
-Prova escrita (50%)
*IA
-Ús restringit amb identificació, eines i reflexió crítica.
-La falta de transparència és considerada plagi.
Bibliografia general obligatòria
Agrawal, A. (Ed.). (2002). El conocimiento indígena y la dimensión política de la clasificación. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 173, 6-18. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 173, 6-18.
Charbonnier, Pierre. (2017). Por una filosofía política de las desigualdades ecologicas. Conceptos Históricos, 3, 84–108.
Coulibaly, Djakalidja. (2012). Developpement durable et savoirs autochtones: Une nouvelle perspective pour les sciences sociales. European Scientific Journal, ESJ, 8(26), 26.
Descola, Philippe. (2017). ¿Humano, demasiado humano? Desacatos. Revista de Ciencias Sociales, 54, 54.
Durand Smith, Leticia. (2002). La relación ambiente-cultura en la antropología: Recuento y perspectivas. Nueva Antropología. Revista de Ciencias Sociales, 61, 170–184.
Reyes-García,Victòria. (2009). Conocimiento ecológico tradicional para la conservación: Dinámicas y conflictos. Papeles de relaciones ecosociales y cambio global, 107, 39.
Bibliografia temàtica, de consulta general, recomanada i citada
Balée, William L. (1989). La cultura dels boscos de l’Amazònia. Avenços En Botànica Econòmica, 7, 1–21.
Bellier, Irène (Ed.). (2011). Pueblos indígenas en el mundo. Eudeba.
Bonte, Pierre, Izard, Michel, Abélès, Marion, & Llinares García, Mar. (2008). Diccionario Akal de etnología y antropología. Akal.
Cadena, Marisol de la. (2020). Cosmopolítica indígena en los Andes: Reflexiones conceptuales más allá de la «política». Tabula Rasa: revista de humanidades, 33, 273–311.
Cañedo Rodríguez, Montserrat (Ed.). (2013). Cosmopolíticas: Perspectivas antropológicas. Trotta.
Cuestas Caza, Javier. (2019). Sumak Kawsay entre el post-desarrollismo occidental y la Filosofía Andina*. Ánfora, 26(47), 109–140.
Descola, Philippe. (1985). De l’Indien naturalisé à l’Indiennaturaliste: Sociétés amazoniennes sous le regard de l’occident. In Protection de la Nature: Histoire et idéologie (de la Nature à l’Environnement) (pp. 221–235). L’Harmattan.
Descola, Philippe. (1998). Las cosmologías de los indios de la Amazonia. Zainak. Cuadernos de Antropología-Etnografía, 17, 219–227.
Descola, Philippe. (2002). La antropología y la cuestión de la naturaleza. In Astrid Ulloa & Germán Palacio (Eds.), Repensando la naturaleza. Encuentros y desencuentros disciplinarios en torno a lo ambiental. (pp. 155–171).
Descola, Philippe. (2014). ¿Existen acaso paisajes amazónicos? In Stephen Rostain (Ed.), Amazonía. Memorias de las conferencias magistrales del 3er Encuentro Internacional de Arqueología Amazónica (pp. 19–30). MCCTH/SENESCYT/3EIAA.
Haudricourt, André-Georges, & Bardet, Marie. (2019). Domesticación de los animales, cultivo de las plantas y tratamiento del otro. In El cultivo de los gestos: Entre plantas, animales y humanos / Hacer mundos con gestos. Cactus Editorial.
Hermitte, Marie-Angèle. (2011). La nature, sujet de droit ? Annales. Histoire, Sciences Sociales, 66e année(1), 173–212.
Latouche, Serge. (2016). Les précurseurs de la décroissance: Une anthologie. le passager clandestin.
Levinson, David(1991), Encyclopedia of world cultures (1–10). Human Relation Area Files Inc.; G.K. Hall & Co; MacMillan Inc,.
Martínez Alier, Joan. (2021). El Ecologismo delos pobres: Conflictos ambientales y lenguajes de valoración (Sexta edición nuevamente ampliada). Icaria.
Martínez Alier, Joan, Leah Temper, & Daniela Del Bene. (n.d.). EJAtlas | Mapping Environmental Justice. Environmental Justice Atlas. Retrieved January 28, 2022
Martínez Mauri, Mònica, & Killinger, Cristina Larrea. (2010). Antropología social, desarrollo y cooperación internacional: Introducción a los fundamentos básicos y debates actuales. Editorial UOC.
Nakashima, Douglas, Krupnik, Igor, Rubis, Jennifer T., Henry, Rosita, & Pam, Christine. (2018). Indigenous Knowledge in the Time of Climate Change (with Reference to Chuuk , Federated States of Micronesia ). In Indigenous Knowledge for Climate Change Assessment and Adaptation (pp. 58–74). Cambridge University Press.
Nerín, Gustau. (2018). ONGs: Dels missioners a les “multinacionals de la solidaritat.” Sàpiens, 194.
Ostrom, Elinor. (2000). El Gobierno de los bienes comunes: La evolución de las instituciones de acción colectiva. Fondo de Cultura Económica.
Posey, Darrell Addison. (1992). Los Kayapo y la naturaleza. In José E. Juncosa (Ed.), Los Guardianes de la tierra: Los indígenas y su relación con el medio ambiente / compilador José E. Juncosa (pp. 35–49). Abya-Yala.
Reyes-García, Victoria, & Caviedes, Julián. (2022). Evidencias locales del cambio climático y sus impactos: Ejemplos desde Sudamérica. Antropologías del Sur, 17, 103–120.
Reyes-García, Victoria, Santiago Alvarez-Fernandez, & Petra Benyei. (2024). Routledge Handbook of Climate Change Impacts on Indigenous Peoples and Local Communities (Victoria Reyes-García, Ed.). Routledge.
Roué, Marie, Descola, Philippe, Berlin, Brent, & Serje, Margarita. (2003). Las ONG y la gestión de la diversidad biológica. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 178.
Sahlins, Marshall David. (1983). 1-La sociedad opulenta primitiva. In Economía de la edad de piedra (pp. 13–46). Akal.
Selmi, Adel, & Hirtzel, Vincent. (2007). Introduction. Parquer la nature. Cahiers d’anthropologie sociale, N° 3(1), 9–12.
Teran Mantovani, Emiliano. (2018). El extractivismo como eco-régimen:Múltiples ámbitos y escalas de su impacto socio territorial. In Marta Inez Medeiros Marques (Ed.), <spanlang="ca-ES">Perspectivas de natureza. Epistemologias, negócios de natureza e América Latina (Annablume Editora, pp. 319–343).
Tola, Florencia C. (2016). El “giro ontológico” y la relación naturaleza/cultura. Reflexiones desde el Gran Chaco. Apuntes de Investigación del CECYP, 27, 129–139.
LibreOffice
Zotero
XMind
EJAtlas
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |