Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Antropologia Social i Cultural | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
D’acord amb el Pla d’Estudis 2009, aprovat pel Ministeri, cal cursar les següents assignatures amb l’ordre establert: Segon curs de Grau, primer semestre, Pràctiques de Camp en Antropologia Social i Cultural I; segon semestre, Epistemologia i Mètodes d’Investigació en Antropologia Social i Cultural; tercer curs, primer semestre, Tècniques d’Investigació en Antropologia Social i Cultural; segon semestre, Pràctiques de Camp en Antropologia Social i Cultural II.
L'assignatura Pràctiques de Camp en Antropologia Social i Cultural II –d’ara en endavant Camp II-, és la quarta d'un itinerari de quatre que es desenvolupa al llarg de dos anys d’estudis: segon i tercer curs de Grau. Aquest itinerari finalitza amb el Treball de Fi de Grau (TFG), a quart curs.
Els objectius de l’assignatura són:
- Assolir i completar, mitjançant la continuació d’un treball de camp de caràcter prospectiu iniciat a Camp I, un coneixement directe dels avantatges, les potencialitats, les limitacions i els riscos que suposa el treball de camp clàssic en l'etnografia.
- Aprendre pràcticament a dissenyar els instruments de recolllida d’informació i la utilització de les diverses tècniques que cal aplicar i que constitueixen el treball de camp.
- Recollir mitjançant aquestes tècniques la informació necessària per a respondre els interrogants i objectius plantejats a l'assignatura de Tècniques de recerca, així com la posta a prova de la hipòtesi desenvolupada metodològicament i tècnicament al llarg de la seqüència. Aquesta informació serà analitzada en el Treball de Fi de Grau.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
0 | 0 | 0 | |
Tipus: Supervisades | |||
Sessions individuals | 34 | 1,36 | 3, 5, 6, 7, 10, 14, 17 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball de camp.: registre, sistematització i anàlisi continu de la informació i redacció de l'informe etnogràfic-treball final | 66 | 2,64 | 4, 7, 9, 12, 13, 16 |
Aquesta assignatura s’avalua de manera contínua i amb la supervisió permanent del professorat. Els estudiants han d’haver realitzat totes les tasques de camp previstes per al desenvolupament de l’assignatura, amb entregues parcials al llarg del curs, per tenir dret a presentar el treball final i ser avaluats. La metodologia docent i l’avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries si és necessari.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Sessions de supervisió obligatòries i el procés de treball individual. | 20% | 10 | 0,4 | 1, 2, 4, 7, 8, 11, 13, 14, 15, 17, 18 |
Sessions de supervisió y procés del treball | 50% | 25 | 1 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 16, 17, 18 |
Treball final: elaboració de l'informe etnogràfic amb les dades recogides al treball final | 30% | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18 |
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d'avaluació única
Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica o cerca d’informació, correcció de textos o traduccions, a criteri del professorat. Es poden contemplar altres situacions, sempre amb el vistiplau del professor/a.
L’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat.
La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
BIBLIOGRAFIA GENERAL (cal revisar també la treballada a l'assignatura de Tècniques de Recerca en Antropologia Social i Cultural):
Angrosino, Michael (2012). Etnografía y observación participante en investigación cualitativa. Ediciones Morata.
Atkinson, Paul; Coffey, Amanda; Delamont, Sara; Lofland, John y Lofland, Lyn (2011). Handbook of ethnography. SAGE Publications.
Ballestín, Beatriz y Fàbregues, Sergi (2018). La práctica de la investigación cualitativa en ciencias sociales y de la educación. Editorial UOC.
Bertaux, Daniel (1993 [1980]). “La perspectiva biográfica: validez metodológica y potencialidades”. En Marinas, J. M. y Santamarina, C. (eds.), La historia oral: métodos y experiencias (pp. 149–171). Debate.
Cea D’Ancona, María Ángeles (1996). Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social (pp. 239–291). Síntesis.
Denzin, Norman K. (1970). “Participant Observation: Varieties and Strategies of the Field Method”. En The research act (pp. 185–218). Aldine.
Domínguez Mon, Alba (coord.) (2017). Trabajo de campo etnográfico: Prácticas y saberes. Metodología y técnicas de la investigación de campo. Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.
Emerson, Robert M.; Fretz, Rachel I. y Shaw, Linda L. (2011). Writing ethnographic fieldnotes (2.ª ed.). University of Chicago Press.
Flick, Uwe (ed.) (2022). The SAGE handbook of qualitative data collection (2.ª ed.). SAGE Publications.
Guber, Rosana (2011). La etnografía: método, campo y reflexividad. Ediciones de la Flor.
Guest, Kenneth J. (2023). Essentials of cultural anthropology: A toolkit for a global age (4.ª ed.). W.W. Norton.
Hammersley, Martyn y Atkinson, Paul (1994a [1983]). “Etnografía. Métodos de investigación” (pp. 121–142). Paidós.
Krueger, Richard A. (1991 [1988]). El grupo de discusión. Guía práctica para la investigación aplicada. Pirámide.
Kvale, Steinar (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Ediciones Morata.
Lareau, Annette (2021). Listening to people: A practical guide to interviewing, participant observation, data analysis, and writing it all up. University of Chicago Press.
Lofland, John; Anderson, Leon; Snow, David A. y Lofland, Lynn (2008). Analyzing social settings: A guide to qualitative observation and analysis (4.ª ed.). Wadsworth Cengage Learning.
Oehmichen Bazán, Christina (ed.) (2022). La etnografía y el trabajo de campo en las ciencias sociales. Instituto de Investigaciones Antropológicas, UNAM.
Okely, Judith (2012). Anthropological practice: Fieldwork and the ethnographic method. Berg Publishers.
O’Reilly, Karen (2024). Ethnographic methods (2.ª ed.). Routledge.
Bryman, Alan (ed.) Ethnography. Vol. II: Ethnographic Fieldwork Practice (pp. 106–121). Sage.
Peterson, Kristin y Olson, Victoria (2024). The ethnographer’s way: A handbook for multidimensional research design. University of California Press.
Roigé, Xavier, Estrada; Ferran y Bertrán, Oriol (1999a). Tècniques d’investigació en antropologia social. Publicacions de la Universitat de Barcelona.
Sampieri, Roberto Hernández; Collado, Carlos y Lucio, Pilar Baptista (2010). Metodología de la investigación (4.ª ed.). McGraw-Hill.
Delgado, Juan Manuel y Gutiérrez, José (coords.) Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales (pp. 259–285). Síntesis.
Schensul, Jean J. y LeCompte, Margaret D. (2012). Specialized ethnographic methods: A mixed methods approach (2.ª ed.). AltaMira Press.
Spradley, James P. (1980). “Doing Participant Observation”. En Participant Observation (pp. 53–62). Holt, Rinehart & Winston.
Spradley, James P. (2016 [1979]). The ethnographic interview. Waveland Press.
Valles, Miguel S. (1997). En Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional (pp. 109–139). Síntesis.
Velasco Maillo, Honorio y Díaz de Rada, Ángel (1997). La lógica de la investigación etnográfica. Trotta.
PERSPECTIVA DE GÈNERE:
Ambujam, Meena N. (2021). “Navigating the field: Exploring gendered dimensions of fieldwork”. Tsantsa, 26, pp. 186–194.
Cermeno, Juliette; Loizeau, Julie y Dorion, Laurence (2023). “Doing feminist ethnography collectively”. En Handbook of feminist research methodologies in management and organization studies (pp. 328–342). Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781800377035.00031
Craven, Christa y Davis, Dána-Ain (2022). Feminist ethnography: Thinking through methodologies, challenges, and possibilities (2.ª ed.). Rowman & Littlefield.
DeVault, Marjorie L. (2018). “Feminist qualitative research: Emerging lines of inquiry”. En The SAGE handbook of qualitative research (5.ª ed.).
Hall, Kira y Davis, Jenny L. (2021). “Ethnography and the shifting semiotics of gender and sexuality”. En Angouri, J. y Baxter, J. (eds.), The Routledge handbook of language, gender and sexuality (n.º 6, pp. 93–107). Routledge.
Pérez Sanz, Pilar; Quiñimil Vásquez, Daniela; Espinosa-Spínola, María y Gonzálvez Torralbo, Helena (2022). Etnografía y feminismos. Peter Lang Verlag.
Stacey, Judith (1988). “Can there be a feminist ethnography?” Women's Studies International Forum, 11(1), pp. 21–27. https://doi.org/10.1016/0277-5395(88)90004-0
Su, Pei-Ning y Su, Pei-Hsuan (2023). “Discomforting surplus: Gender, sexualization, and omissions in ethnographic fieldwork”. Frontiers in Sociology, 8, 1154435.
Processador de textos (tipus Word).
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura