Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Antropologia Social i Cultural | OT | 3 |
Antropologia Social i Cultural | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha cap requisit previ però es recomana matricular-se després d'haver cursat l'assignatura Anàlisi Antropològica del Món Contemporani.
Contextualització:
Objectius formatius:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions del professorat i experts convidats | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 16, 23, 24, 25, 28 |
Visionat de documentals i altres activitats d'aula | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 16, 23, 24, 25, 27, 28 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories de preparació de treball escrit, tutories individual i col·lectives | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 16, 18, 20, 23, 24, 25, 26, 27, 28 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de materials, preparació de prova escrita | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 16, 23, 24, 25, 26, 27, 28 |
Prospeccions empíriques, anàlisi de materials, redacció de treballs escrits | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 16, 23, 24, 25, 26, 27, 28 |
El protagonista del procés d'ensenyament-aprenentatge és l'alumnat, i sota aquesta premisa s'ha dissenyat una metodologia basada en el treball continu, i per tant l'assistència és important en aquesta assignatura. El seguiment de l'assignatura requereix de la implicació activa en l'aprenentatge i responsabilitat en tot el procés.
El Campus Virtual (CV) és l'espai oficial de comunicació de l'assignatura. És responsabilitat de l'alumnat entrar al CV i tenir actualitzat el seu perfil de correu electrònic per estar informat de les notícies i informacions que es vagin penjant durant el curs.
La metodologia implica el treball continuat a través de:
- Estudi i treball personal: recerca d'informació, ampliació del temari, lectura comprensiva de textos de lectura obligatòria, realització d'esquemes, mapes conceptuals i resums dels diferents materials treballats dins i fora l'aula.
- Classes teòriques i pràctiques dirigides per la professora: classes magistrals, aula invertida i ús de material audiovisual.
- Seminaris de discussió de textos: sessions de debat de les lectures obligatòries i participació individual i/o en grup.
- Elaboració i presentació de treballs: cerca de documentació; elaboració, redacció i presentació de treballs; elaboració i presentació pública dels treballs.
TUTORIES: Atenció a l'alumnat en tutories al despatx (o virtuals en casos justificats acordats prèviament), individuals o en grup. Els horaris d'atenció al despatx sean indicats per la professora el primer dia a classe i estaran disponibles al CV.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Lliurament de treballs escrits | 40% | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 |
Participació discussió en grup. Fòrum debat | 20% | 14 | 0,56 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 19, 23, 24, 25, 27, 28, 29 |
Prova escrita i comentari de textos | 40% | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 16, 17, 19, 20, 23, 24, 25, 26, 27, 28 |
El sistema d'avaluació continuada consta de tres tipus d'activitats:
Activitat 1) Quatre proves individuals (del mateix format que els exericis d'aula), una per cada mòdul temàtic. Valor: 40% de la nota final.
Activitat 2) Un projecte en equip d'exploració diganòstica i proposta d'intervenció en un dels temes proposats per la professora i exposició oral del treball. Avaluació amb rúbrica específica que es lliura als estudiants amb l'objectiu de millorar els seus punts febles. Valor: 40% de la nota final.
Activitat 3) Cinc exercicis a l'aula per parelles/en grup. Lectura i anàlisi de textos relacionats amb els blocs temàtics, i presentació oral dels resultats (fòrum-debat). Valor: 20% de la nota final.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Recuperació
Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total.
Si no s'aproven, els treballs individuals i el projecte d'equip poden ser objecte de reavaluació seguint les indicacions de la correcció.
Avaluació única:
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Plagi o conducta fraudulenta:
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Ús d’intel·ligència artificial (IA):
Ús restringit: Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportaruna penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
REFERÈNCIES GENERALS (comunes a l'assignatura Intervenció Social: es proporcionaran textos específics de cada bloc)
Alvermann, Donna E. "Narrative approaches." Handbook of Reading Research. Vol III (2002): 47-64.
Aguilar Villanueva, Luís F. 2007 La implementación de las políticas. Mexico: Miguel Angel Pórrua.
Biglia, Barbara. 2014. Avances, dilemas y retos de las epistemologías feministes en la investigación social. En “Otras formes de (re)concocer: reflexiones, herramientas y aplicacions desde la investigación feminsita”, p. 21-44.
Borofsky, Robert, and Antonio De Lauri. "Public anthropology in changing times." Public Anthropologist 1.1 (2019): 3-19.
Canals Sala, Josep. 1999. La antropología en los estudios de trabajo social: del exótico externo a la alteridad interna, en Antropología más allá de la academia: Aplicaciones, Contribuciones, Prácticas e Intervención Social. Santiago de Compostela: FAAEE.
Checker, Melissa. "Anthropology in the public sphere, 2008: emerging trends and significant impacts." American Anthropologist 111.2 (2009): 162-169.
Cruz, Isabel. 2002. Introducción a La Antropología para la Intervención Social. Valencia: Tirant lo Blanch.
Dattatreyan, E. Gabriel, and Isaac Marrero-Guillamón. 2019. "Introduction: Multimodal anthropology and the politics of invention." American Anthropologist 121.1 (2019): 220-228.
Shore, Cris, and Susana Durão. "From a political anthropology to an anthropology of policy: interview with Cris Shore. By Susana Durão." Etnográfica. Revista do Centro em Rede de Investigação em Antropologia 14.3) (2010): 595-614.
Ervin, Alexander. "M. 2000 Applied anthropology: tools and perspectives for contemporary practice."
Franzé, Adela 2013. Presentación del monográfico Antropología y Políticas públicas. Revista de Antropología Social, 22, 9-23.
Fraser, Nancy & Lamas, Marta. 1991. La lucha por las necesidades: esbozo de una teoría crítica socialista-feminista de la cultura política del capitalismo tardío. Debate feminista, 3, 3-40.
Martín, Juan Carlos Gimeno. "Antropología (s) de orientación pública:“asomarse unos centímetros más allá del borde, ahí donde la perspectiva se amplía ligeramente”." Antropología de orientación pública: visibilización y compromiso de la antropología (2008): 247-75.
Hamann, Edmund T., et al. "Educational policy as a matter for anthropologists’ scholarly and applied engagement." Unpublished MS, no department, Council of Anthropology and Education (2007).
Hannerz, Ulf. "Diversity is our business." American Anthropologist 112.4(2010): 539-551.
Hannerz, Ulf. "Studying down, up, sideways, through, backwards, forwards, away and at home: Reflections on the field worries of an expansive discipline." Locating the Field. Routledge, 2020. 23-41.
Jabardo, Mercedes. 2008. Introducción: Preguntas y reflexiones en torno a una antropología de orientación pública. In: Jabardo M, Monreal P, and Palenzuela P (eds), Antropología de orientación pública: visibilización y compromiso de la antropología. XI Congreso de Antropología de la FAAEE, Donostia: Ankulegi Antropologia Elkartea.
Lamphere, Louise. "The convergence of applied, practicing, and public anthropology in the 21st century." Human Organization 63.4 (2004): 431-443.
Lassiter, Luke Eric. "Collaborative ethnography and public anthropology." Current anthropology 46.1 (2005): 83-106.
Lassiter, Luke Eric. "Moving past public anthropology and doing collaborative research." napa Bulletin 29.1 (2008): 70-86.
Okongwu, Anne Francis, and Joan P. Mencher. "The anthropology of public policy: shifting terrains." Annual Review of Anthropology 29.1 (2000): 107-124.
Osburn, Joe, Guy Caruso, and Wolf Wolfensberger. "The Concept of “Best Practice”: A brief overview of its meanings, scope, uses, and shortcomings." International Journal of Disability, Development and Education 58.3 (2011): 213-222.
Podjed, Dan, Meta Gorup, and Alenka Bezjak Mlakar. "Applied anthropology in Europe: Historical obstacles, current situation, future challenges." Anthropology in Action 23.2 (2016): 53-63.
Rogers, Patricia. 2004. "La teoría del cambio." Síntesis metodológicas: evaluación de impacto 2 (2014): 1-14.
Pink, Sarah. 2004. "Guest editor's introduction: Applied visual anthropology social intervention, visual methodologies and anthropology theory." Visual Anthropology Review 20.1 (2004): 3-16.
Romaní Alfonso, Oriol. 2006. “Barcelona desde la Academia (o los avatares de una antropología implicada)”, a: Feixa C. (dir.); Porzio L.; RecioC. (coords.). Jóvenes latinos enBarcelona. Espacio público y cultura urbana, Barcelona.
Ruiz Ballesteros, Esteban. 2005. Intervención social: cultura, discursos y poder: aportaciones desde la Antropología. Madrid:Talasa.
Schwegler, Tara, and Michael G. Powell. "Unruly experts: Methods and forms of collaboration in the anthropology of public policy." Anthropology in Action 15.2 (2008): 1-9.
Shore, Cris. 2010. La antropología y el estudio de la política pública: Reflexiones sobre la “formulación” de las políticas. Antípoda, 10(Junio), 21–49.
Stull, Donald D. 2019. Collaborative research and social change: Applied anthropology in action. Routledge.
Tello, Claudia Beatriz. 2017. Antropología e intervención social. Libros de Cátedra.
Van Willigen, John. 1986. Applied Anthropology: An Introduction. Massachusetts: Bergin and Garvey.
Vargas‐Cetina, Gabriela. "Do Locals Need OurHelp? On Participatory Research in Anthropology." Annals of Anthropological Practice 44.2 (2020): 202-207.
Vindrola-Padros, Cecilia, and Ginger A. Johnson. 2020. "Rapid techniques in qualitative research: a critical review of the literature." Qualitative Health Research 30.10 (2020): 1596-1604.
Wedel JR, Shore C, Feldman G, et al. 2005. Towards an Anthropology of Public Policy. Annals of the American Academy of Political and Social Science, 600(July), 30–51.
No requereix programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 11 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 12 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |