Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Turisme Sostenible

Codi: 101213 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Turisme OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Monica Molina Hoyo
Correu electrònic:
monica.molina@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits.


Objectius

L’assignatura pretén ser una introducció a l’aplicació del concepte de sostenibilitat o desenvolupament sostenible al món del turisme. L’anàlisi abordarà els principis del turisme sostenible i la seva aplicació pràctica tant des del punt de vista de les destinacions turístiques com de l’empresa turística. Un dels objectius bàsics serà conèixer els aspectes teòrics i pràctics de la gestió ambiental al sector turístic, així com els aspectes relacionats amb la sostenibilitat econòmica i social del desenvolupament turístic.

A final de curs l’alumne/a haurà de:

1. Comprendre el concepte de desenvolupament sostenible i saber expressar la seva aplicació a l’àmbit del turisme.

2. Conèixer els principis del turisme sostenible i les diferents aplicacions d’aquest concepte al sector turístic.

3. Conèixer els principals impactes que provoca l’activitat turística sobre el medi ambient, l’economia i la societat de les destinacions i quins són els instruments per gestionar i reduir els impactes negatius.

4. Saber identificar i descriure els instruments existents per a la millora ambiental de les destinacions i empreses turístiques.

5. Ser capaç de proposar bones pràctiques per a la sostenibilitat del sector turístic.

6. Entendre el turisme com un instrument de desenvolupament econòmic i social, que pot contribuir a la millora econòmica i a la reducció de les desigualtats socials a les destinacions.


Competències

  • Demostrar que coneix i entén el fenomen turístic en el marc de la sostenibilitat i la gestió de la qualitat.
  • Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Gestionar els conceptes relacionats amb la planificació i la comercialització de destinacions, recursos i espais turístics, així com els seus instruments i funcionament.
  • Identificar i avaluar els elements del sistema turístic i la seva interacció amb l'entorn, així com el seu impacte.
  • Innovar tant en la planificació i la comercialització turístiques com en la gestió d'organitzacions turístiques.
  • Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
  • Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres.
  • Presentar i negociar davant dels diferents organismes projectes i plans de desenvolupament turístic aplicats a zones i regions determinades.
  • Treball en grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els elements de geografia avançada i de recursos territorials i turístics, les metodologies i les tècniques existents i els impactes que genera el sistema turístic.
  2. Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
  3. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  4. Distingir els instruments adequats per aplicar polítiques de turisme sostenible.
  5. Identificar el medi ambient com a patrimoni turístic i determinar-ne les característiques.
  6. Identificar els factors determinants del desenvolupament turístic.
  7. Identificar i relacionar els recursos turístics i els recursos territorials.
  8. Identificar i valorar l'impacte social del turisme.
  9. Identificar les noves formes de turisme (ecoturisme, turisme cultural…) i valorar-les.
  10. Identificar les polítiques d'ordenació i planificació turística de les entitats públiques.
  11. Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  12. Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
  13. Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres.
  14. Treball en grup.

Continguts

1. Introducció

1.1. Definició i evolució del concepte de turisme sostenible

1.2. Principis fonamentals i dimensions (ambiental, social, econòmica, cultural).

1.3. Agenda 2030 i Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)

1.4. Turisme regeneratiu

2. Turisme i Sostenibilitat Ambiental

2.1. Canvi climàtic i turisme

2.2. Petjada ecològica del turisme: consum de recursos i generació de residus

2.3. Biodiversitat

2.4. Bones pràctiques

3. Turisme i Sostenibilitat Econòmica

3.1. Creació d'ocupació digna i empoderament local

3.2. Economia Circular

3.3. Bones pràctiques

4. Turisme i Sostenibilitat Social

4.1. Diversitat, Equitat i Inclusió

4.2. Comunitats locals

4.3. Patrimoni natural i cultural

4.4. Bones pràctiques

5. Sostenibilitat turística d'una destinació

5.1. Pla de sostenibilitat turística

5.2. Certificacions i segells de sostenibilitat

5.3. Empreses turístiques sostenibles

5.4. Cas d'estudi

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitats d'aula 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Classes teòriques 40 1,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Supervisades      
Tutories 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14
Tipus: Autònomes      
Estudi 60 2,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Treballs 40 1,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14


Metodologia

L'assignatura té tres dinàmiques de funcionament paral·lel. És important tenir en compte que aquesta assignatura té una alta dedicació pràctica a l'aula, per tant, per al seu seguiment l'assistència és obligatòria.


a) Metodologia de la part teòrica de l'assignatura

A classe es realitzarà l'exposició de la matèria teòrica amb diferents suports visuals, i es treballarà a partir de l'anàlisi de casos i l'estudi de bones pràctiques nacionals i internacionals.


b) Metodologia de la part pràctica de l'assignatura

L'assignatura comptarà amb una important part pràctica, a partir d'un projecte grupal que es desenvoluparà al llarg del curs a l'aula. Per altra banda, es realitzaran treballs pràctics, conferències d'experts i sortides de camp.


c) Metodologia del funcionament del Campus Virtual

La plataforma del Campus Virtual s'emprarà com a mitjà per a compartir documentació i informació sobre el curs i per a fer els lliuraments dels treballs pràctics i el treball grupal.


 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Projecte Grupal 40% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Treballs pràctics 40% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14


Avaluació Contínua:

  • 40% Projecte grupal: Realització d'un treball grupal que es desenvoluparà paral·lelament a les sessions per tal d'implementar els coneixements adquirits a classe.
  • 40% Pràctiques a classe: Les classes seran eminentment pràctiques i es demanarà la realització de presentacions, cocreació de continguts i anàlisi de casos.
  • 20% Examen de coneixements bàsics: Un examen final per valorar els coneixements bàsics en matèria de turisme sostenible.

Per tal de fer mitjana en la nota final, cal obtenir com a mínim un 4 sobre 10 en cadascuna de les parts objecte d'avaluació.


Avaluació Única:

  • 50% Examen teòric: Aquesta prova d'avaluació comprendrà tota la matèria del curs, incloent la teoria i tota la informació complementària que es trobarà al Campus Virtual (vídeos, normatives, documentació addicional, etc.).
  • 50% Projecte individual: La realització d'un projecte similar al grupal, però de manera individual.

Si la nota final no arriba a un 5, l'estudiant té una altra oportunitat de superar l'assignatura mitjançant l'examen de recuperació que se celebrarà en la data fixada1 pel centre. En aquesta prova es podrà recuperar el 50% de la nota corresponent a la teoria. El projecte no és recuperable.

 


Bibliografia

    • Cahill, M. (2021). Regenerative Travel: The Conscious Traveler's Guide to Sustainable and Impactful Journeys.
    • Fennell, D.A. (2020). Sustainable Tourism: Principles, Contexts and Practices. Routledge.
    • Fullana i Palmer, P., & Ayuso, S. (2002). Turismo sostenible. Rubes.
    • Goodwin, H. (2018). Responsible Tourism: Using Tourism for Sustainable Development. Goodfellow Publishers.
    • Hall, C. M. (2019). Tourism Planning: Policies, Processes and Relationships. Routledge.
    • Jamal, T. B., & Everingham, P. (Eds.). (2019). Community-Based Tourism: Participatory Approaches to Responsible Tourism Development. Routledge
    • Lane, B., & Lew, A. A. (Eds.). (2017). Sustainable Tourism: A Global Perspective. Routledge.
    • Lundy, A. (2022). Regenerative Tourism: The Future of Travel.
    • Scott, D., Gossling, S., & Hall, C. M. (2016). Tourism and Climate Change: Impacts, Adaptations and Mitigation. Routledge.
    • REDS (Red Española para el Desarrollo Sostenible) i RTI (Instituto de Turismo Responsable). (2019). Guía para un Turismo Sostenible: Retos del sector turístico ante la Agenda 2030.
    • Rieradevall Pons, J., & Gasol Martínez, C. (2023). Economía circular. El camino hacia la sostenibilidad. Servei de Publicacions de la UAB.
    • Yeoman, I., et al. (Eds.). (2015). Tomorrow's Tourist: Scenarios & Trends. Routledge.

 


Programari

-


Grups i idiomes de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Anglès primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Anglès primer quadrimestre matí-mixt