Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Fonaments del Turisme

Codi: 101193 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Turisme OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Arena Yáñez Gago
Correu electrònic:
arena.yanez@uab.cat

Equip docent

Arena Yáñez Gago
Jose Antonio Mansilla Lopez
(Extern) Chiara Gai

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits


Objectius

  • Situar a l'alumnat en el món del turisme.
  • Fer una descripció general de les activitats econòmiques turístiques.
  • Adquirir els fonaments bàsics de la indústria i dels seus components: productes i serveis bàsics i complementaris, els agents que intervenen, empreses, institucions, activitats, infraestructuras i factors socials, mediambientals i d’entorn.
  • Comprendre els aspectes bàsics del món del turisme amb perspectiva de gènere.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM14 (Competència) Proposar idees a través de la visió del sector i la perspectiva teòrica de com s'ha de desenvolupar el sector turístic.
  2. CM15 (Competència) Dissenyar projectes i plans de desenvolupament turístic dels diferents subsectors del sector turístic.
  3. KM17 (Coneixement) Identificar les activitats que conformen el sector turístic en tots els seus àmbits (allotjament, intermediació, restauració i lleure, entre d'altres).
  4. KM18 (Coneixement) Descriure el caràcter dinàmic i evolutiu del turisme i dels seus diferents subsectors.
  5. KM19 (Coneixement) Indicar desigualtats de gènere entre els diferents subsectors turístics.
  6. SM21 (Habilitat) Relacionar les activitats principals que conformen el sector turístic en els seus diferents àmbits i la seva interacció amb l'entorn.
  7. SM22 (Habilitat) Analitzar el funcionament de les estructures turístiques i els subsectors empresarials, així com la interrelació entre unes i altres.
  8. SM23 (Habilitat) Analitzar la dimensió econòmica del turisme a partir de l'estudi quantitatiu i qualitatiu dels seus subsectors.
  9. SM23 (Habilitat) Analitzar la dimensió econòmica del turisme a partir de l'estudi quantitatiu i qualitatiu dels seus subsectors.
  10. SM24 (Habilitat) Analitzar projectes per al desenvolupament turístic dels diferents subsectors.

Continguts

Tema 1: La naturalesa del mercat turístic.

1.1.           Origen i evolució de l’activitat turística

1.2.           Conceptes bàsics del sector turístic.

1.3.           Els impactes de les activitats turístiques.

 

Tema 2: La Demanda.

2.1. Tipus de demanda: real, potencial, diferida i suprimida.

2.2. Elasticitat de la demanda: causes i conseqüències.

2.3. Estacionalitat de la demanda: causes, conseqüències i estratègies per a reduir-la.

Tema 3: L' Oferta.

3.1. Les empreses d’intermediació turística.

3.2. Les empreses de transport turístic.

3.3. Altres empreses turístiques: esdeveniments, guies, oficines d’informació turística i restauració.

 

Tema 4: L’Oferta (II): Les empreses d’allotjament turístic.

              4.1. Introducció a la industria hotelera i tipologies d’allotjaments turístics.

              4.2.  Organigrama d’empresa hotelera.

              4.3. Àrea d’Allotjament. Departaments, Organització i Funcions.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes Teòriques 40 1,6 CM14, CM15, KM17, KM18, KM19, SM21, SM22, SM23, SM24
Tipus: Supervisades      
Classes Supervidades i tutories 18 0,72 CM14, CM15, KM17, KM18, KM19, SM21, SM22, SM23, SM24
Tipus: Autònomes      
Elaboració de Treballs 45 1,8 CM14, CM15, KM17, SM21, SM22, SM24
Estudi 35 1,4 CM14, CM15, KM17, KM18, KM19, SM21, SM22, SM23, SM24

 

La metodologia docent es basa en una combinació entre classes teòrico-pràctoqies i una sèrie de d’activitats individuals o en grups reduïts per treballar els diferents aspectes tractats a l’aula. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats Individuals 10% 2 0,08 CM14, CM15, KM17, KM18, KM19, SM21, SM22, SM23, SM24
Assistència i participació 10% 0 0 CM14, CM15, KM17, KM18, KM19, SM21, SM22, SM23, SM24
Examen Parcial 1 30% 2 0,08 CM14, CM15, KM17, KM18, KM19, SM21, SM22, SM23, SM24
Examen parcial 2 30% 2 0,08 CM14, CM15, KM17, KM18, KM19, SM21, SM22, SM23, SM24
Projecte i presentació oral 20% 6 0,24 CM14, CM15, KM17, KM18, KM19, SM21, SM22, SM23, SM24

A) AVALUACIÓ CONTÍNUA:

- Hi haurà dos exàmens parcials, que representen el 60% de la nota (30% cadascun). El 1r parcial es realitzarà dins del període establert pels parcials sense docència, mentre que el 2n parcial es realitzarà el dia de l'examen final, juntament amb el 1r parcial, si no s'ha aprovat. Es requerirà un mínim de 4 punts sobre 10 per poder fer Mitjana entre els dos exàmens.

- El projecte final representa un altre 20% de la nota. Aquest projecte de grup s'ha d'entregar i presentar a classe dins la data acordada. El projecte que no hagi obtingut una nota mínima de 5 sobre 10 haurà de repetir-se (segons les anotacions/comentaris del professor) i entregar-se de nou el dia de l'examen final.

Nota important: el plagi parcial o total significarà la no acreditació de tota l'assignatura.

- Les tasques individuals representen el 10% de la nota.

- L'assistència i la participació representen el 10% de la nota.

Per aprovar el curs els estudiants han d'obtenir almenys una nota de 5 sobre 10 en la nota final.

B) AVALUACIÓ ÚNICA:

En lloc d'avaluació contínua, els estudiants tenen l'opció d'escollir una avaluació única. Per participar en l'avaluació única, és obligatori informar al Gestió Acadèmica dins dels terminis establerts i adjuntar el/els document/s adequat/s per justificar la sol·licitud. .

Els estudiants d'avaluació única lliuraran i presentaran un projecte individual dins del termini i realitzaran l'examen final en la data i hora programades d'acord amb el calendari acadèmic publicat al programa acadèmic oficial de l'escola.

La qualificació del projecte final serà el 50% i l'examen final serà el 50% restant. Es requerirà un mínim de 5 punts per aprovar tant l'examen com el projecte. Per aprovar el curs, els estudiants han d'obtenir almenys una qualificació de 5 sobre 10 en la qualificació final.

EXAMEN DE RECUPERACIÓ:

Els estudiants tindran l'oportunitat de recuperar l'examen d'acord amb el calendari d'activitats acadèmiques, que s’informa a la guía de l’estudiant o a la web de l’escola.

 


Bibliografia

  • Bibliografia bàsica

Cooper, Christopher. (2016): Essentials of tourism. Editorial Pearson.

Cooper, Christopher, Fletcher, John, Fyall, Alan, Gilbert, David. & Wanhill, Stephen. (2013). Tourism: Principles and Practice. Pearson.
 
Fraiz Brea, Jose Antonio (2020) Tendencias actuales del turismo en el mundo. Síntesis
 
Lew, A. (21 gener 2017). Modeling the Resilience Adaptive Cycle. Collaborative for Sustainable Tourism and Resilient Communities Bloghttp://www.tourismcommunities.com/blog/modeling-the-resilience-adaptive-cycle

Pacheco, A. & Jatzire, G. (2020). Modelos turísticos y desarrollo sustentable: Análisis teórico. En: Factores críticos y estratégicos en la interacción territorial. Desafíos actuales y escenarios futuros. Universidad Nacional Autónoma de México y Asociación Mexicana de Ciencias para el Desarrollo Regional A.C, Coeditores. http://ru.iiec.unam.mx/5123/

J. C Dua and Madhulika Bhargava, Fundamentals Tourism Travel Management, (2017) (no hay edición en castellano) https://www.iberlibro.com/primera-edicion/Fundamentals-Tourism-Travel-Management-Dua-Madhulika/22554365817/bd És el més actualitzat en temes de Bibliografia que se troba. 

 
  • Bibilografia complementària 
 
Azpelicueta Criado María del Carmen,  CardonaJosé Ramón, Abril Sellarés María (2018) La oferta turística de la ciudad de Ibiza en el siglo XXI: Patrimonio de la Humanidad y establecimientos de lujo https://scholar.google.es/citations?view_op=view_citation&hl=es&user=4ACgYmAAAAAJ&citation_for_view=4ACgYmAAAAAJ:5nxA0vEk-isC 
 
Lohmann, M., Beer,H. (2013). Fundamentals of tourism: What makes a person a potential tourist and a region a potential tourism destination?. The Poznań University of Economics. https://www.proquest.com/docview/1498088845?parentSessionId=hXG3fuFJIf3oRcFrhnrprzf11wlYnG5%2F12Uo6i%2BZERE%3D&pq-origsite=primo&accountid=15292
 
Olmos, Juárez, L.; Garcia Cebrián, R. (2016) Estructura del mercado turístico. Madrid. Paraninfo 
 
Stephen, P. (2019). Tourism management. New York: Routledge.  https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/uab/detail.action?pq-origsite=primo&docID=5720600
 
Webs institucionals revisió (juny 24):
  • Barcelona Turisme. www.barcelonaturisme.com  
  • Departament d'Empresa i Coneixement (2002) Llei 13/2002 de 21 de juny.
  • Instituto de Estudios Turísticos (IET). www.iet.tourspain.es  
  • ODS 2030. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/
  • OMT (2017) El Código Ético Mundial. Ginebra. UNWTO. 
  • Organización Mundial del Turismo. (OMT). www.unwto.org 
  • Turisme de Catalunya. www.turismedecatalunya.com i www.catalunya.com
  • Turisme de Barcelona. www.barcelonaturisme.com

Programari

Moodle serà utilitzat pel correcte seguiment i avaluació de l'assignatura. L'estudiant haurà d'utilitzar processadors de textos i programes per preparar presentacions (tipus PowerPoint).


Grups i idiomes de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Anglès primer quadrimestre matí-mixt