Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Sociologia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana haver cursat amb suficiència l’assignatura de Metodologia i Disseny del primer curs del grau.
L’assignatura constitueix un curs d’introducció als mètodes i tècniques de producció (recollida) i anàlisi bàsica de dades centrada en una perspectiva metodològica quantitativa. L’objectiu principal és oferir a l’alumnat la informació i la capacitat d’aplicació dels principals mètodes i tècniques de producció i d’anàlisi de dades quantitatives en el camp de la sociologia.
En concret, amb l’assignatura es pretén que l’alumnat construeixi els seu aprenentatge en base a:
L’assignatura dona continuïtat a l’itinerari de mètodes i tècniques. D’una banda és una continuació de Metodologia i Disseny de primer curs, en què es presenta la metodologia i la lògica el procés d’investigació en ciències socials. D’alta banda és un curs que s’imparteix de forma paral·lela a l’assignatura de metodologia qualitativa, i ambdues són l’antesala de l’assignatura de Mètodes d’Anàlisi del segon semestre.
Part I. La producció de dades
Tema 1. Introducció a la perspectiva metodològica quantitativa
Tema 2. L’enquesta
2.1. Del model d’anàlisi a l’operativització dels conceptes
2.1.1. Model d’anàlisi i disseny d’anàlisi
2.1.2. Procés d’investigació i etapes del mètode de l’enquesta
2.1.3. Operativització dels conceptes
2.1.4. La mesura. Concepte i tipus de mesura. Validesa i fiabilitat
2.2. Característiques generals de la investigació per enquesta
2.2.1. Definició i trets característics de l’enquesta
2.2.2. Tipus d’enquestes
2.2.3. El disseny de la mostra
2.3. La construcció del qüestionari: el context de l’enunciat
2.3.1. Tipus de preguntes
2.3.2. La formulació de les preguntes
2.3.3. Construcció d’escales
2.3.4. Organització del qüestionari: preguntes i discurs
2.4. Aplicació del qüestionari
2.4.1. Context de l’enunciació: situació social i contracte comunicatiu
2.4.2. El treball de camp: organització i planificació
2.5. Registre de la informació
2.5.1. La dada i la matriu de dades. Unitats i variables
2.5.2. La codificació i el registre de les dades
2.5.3 Identificació de les dades en suport informàtic
Part II. L’anàlisi de les dades
Tema 3. Estadística descriptiva d’una variable
3.1. L’anàlisi de dades estadístiques
3.1.1. L’estadística a les Ciències Socials: estadística descriptiva i inferencial
3.1.2. Representació gràfica: sistemes de referència al pla, funcions lineals-equació d’una recta, altres funcions
3.2. Estadística descriptiva d’una variable
3.2.1. Distribucions de freqüències
3.2.2. Representacions gràfiques de variables qualitatives i quantitatives
3.2.3. Les característiques de posició central i no central
3.2.4. Les característiques de dispersió
3.2.5. Les característiques de forma
3.2.6. Anàlisi exploratòria de dades
Tema 4. Preparació de les dades per a l’anàlisi
4.1. Control i verificació de les dades
4.2. Transformació de variables
4.2.1. Recodificació de variables
4,2,2. Transformacions de variables: posició i dispersió. Puntuacions tipificades
4.2.3. Generació de variables: tipologies, índexs, taxes
Tema 5. Estadística inferencial
5.1. Mostra i població. Mostreig aleatori
5.2. Distribucions estadístiques: la distribució Normal, t-de Student
5.3. Paràmetres i estadístics: estimacions puntuals i per intervals
5.4. Interval de confiança per a la mitjana i la proporció poblacionals
5.5. Introducció a la contrastació d’hipòtesis
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 26 | 1,04 | 3, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 20 |
Pràctiques a l'aula | 26 | 1,04 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 20 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories grupals programades | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures dels textos | 30 | 1,2 | 7, 8, 11, 12, 15, 18, 20 |
Preparació individual de les proves escrites | 30 | 1,2 | 4, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 18, 20 |
Treball en equip | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20 |
El curs es planteja amb una dinàmica d’ensenyament i aprenentatge continuada, el que implica el seguiment dels ritmes del curs i dels diversos continguts que s’han dissenyat d’acord amb les diferents activitats lectives programades.
Els continguts de la matèria tenen un fil conductor lligat al procés d’investigació i, per tant, la continuïtat de l’aprenentatge es justifica per la incorporació progressiva de conceptes i d’instruments, així com per la resolució de problemes i qüestions, que es basen en l’assimilació i en la pràctica de cada tema de l’assignatura.
Atès que l’objectiu de la formació és que l’alumnat aprengui a investigar en sociologia des d’una perspectiva quantitativa, la metodologia docent i les activitats formatives de l’assignatura resulten de la combinació de sessions expositives amb exercicis de resolució de problemes i pràctiques a l’aula que permetin aplicar els conceptes adquirits, així com tutories de seguiment i treball autònom.
En aquest sentit, el contingut teòric i el contingut pràctic tenen, en aquesta assignatura, el mateix valor, de manera que el nombre de sessions s’ha dividit en parts iguals, entre teoria i pràctica, qüestió que també es reflecteix en l’avaluació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis pràctics de seguiment | 5 % | 0 | 0 | 2, 3, 4, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 20 |
Part I. Treball de recerca en grup | 25 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Part II. Treball de recerca en grup | 20 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Prova escrita | 50 % | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
A grans trets l’assignatura s'avalua a partir de tres elements, el seguiment de l’assignatura (5%), el treball en grup (45%) i una prova escrita (50%).
Treball en grup
Els treballs de recerca es faran en grups de 4-5 persones i tindran dues parts: treball sobre la producció de dades (25%) i treball d’anàlisi de dades (20%).
L’objectiu del treball de producció de dades és, a partir d’una pregunta de recerca, generar un qüestionari per enquesta que sigui capaç de donar resposta a la pregunta plantejada. Aquest primer treball es lliurarà, aproximadament, a meitat de curs.
Quant al treball d’anàlisi, caldrà recollir les dades del mateix qüestionari, i fer una primera anàlisi univariable de les dades: anàlisi exploratòria, descriptiva i inferencial.
Per aprovar el treball en grup cal un mínim de 5 punts en cadascun dels dos lliuraments. Els treballs que no arribin a 5 es podran repetir. Si després de la repetició encara no estan aprovats, quedarà l’assignatura suspesa.
Prova escrita
Tot i que hi ha una única prova escrita, en aquesta es diferenciaran les dues parts del curs, producció i anàlisi de dades. Cadascuna d’aquestes parts tindrà el mateix pes en l’examen. Per superar la prova escrita cal, en cadascuna de les parts, treure un mínim de 4 i que la mitjana de les dues parts sigui superior als 5 punts.
En cas que no se superi aquesta prova, caldrà fer l’examen de recuperació.
Exercicis pràctics de seguiment
Durant el semestre es demanarà el lliurament de diferents exercicis pràctics. Aquests tant es poden demanar a les sessions, com requerir d’un treball fet fora de l’aula.
Tot i que aquests exercicis pràctics no es poden recuperar, es tindran en compte circumstàncies excepcionals i justificades, sobretot en el cas que aquests exercicis es facin a l’aula.
Consideració d’estudiants no avaluables
Es consideraran estudiants no avaluables aquells que no hagin realitzat cap dels dos primers elements de l’avaluació, ni la prova escrita ni el treball en grup.
Sobre plagi als treball acadèmics o proves escrites:
Us recordem que, en el moment de signar la vostra matrícula us vau comprometre en el següent sentit: “DECLARO que la Universitat Autònoma de Barcelona m'ha informat que (...) El plagi és l'acte de divulgar, publicar o reproduir una obra o part d'aquesta en nom d'un/a autor/a diferent de l'autèntic/a, fet que suposa una apropiació de les idees creades per una altra persona sense fer un reconeixement explícit del seu origen. Aquesta apropiació implica una lesió del dret a la propietat intel·lectual d'aquesta persona que no estic autoritzat a fer en cap cas sigui quina sigui la circumstància: exàmens, treballs, pràctiques… Per tant, em COMPROMETO a respectar les disposicions normatives relatives als drets de la propietat intel·lectual en relació amb l'activitat docent i/o de recerca realitzada per la UAB en els estudis que estic cursant."
En cas de detectar-se plagi l'avaluació de la prova, examen, treball individual o de grup serà 0.
Ús de la Intel·ligència Artificial
Per a aquesta assignatura es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos, les traduccions i com a recolzament en la utilització del paquet RStudio.
L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Sobre alumnat amb dificultats lingüístiques (Acord Facultat Abril 2024).
A les respostes als exàmens i lliuraments avaluables s'accepta únicament l'ús del català, castellà o anglès (llengües de treball de la Facultat).
No es permet l'ús de dispositius electrònics per fer els exàmens, excepte en 2 casos justificats: matriculació d'assignatures fora del programa de Grau (ERASMUS), o adaptacions PIUNE.
Bibliografía principal:
López-Roldán, P.; Fachelli, S. (2015). Metodología de la investigación social cuantitativa. Bellaterra (Barcelona): Dipòsit Digital de Documents, Universitat Autònoma de Barcelona. 1a. edición. http://ddd.uab.cat/record/129382
+ Recursos digitals (dossiers de pràctiques, documents, enllaços,...), programació i la resta d’informació de l’assignatura al Campus Virtual.
Bibliografía complementària:
Azofra, M. J. (1999) Cuestionarios. Madrid: CIS. Cuadernos metodológicos, 26. [ Descarga gratuita en la web del CIS ]
Bardina, X.; Farré, M.; López-Roldán, P. (2005). Estadística: un curs introductori per a estudiants de ciències socials i humanes. Volum 2: Descriptiva i exploratòria bivariant. Bellaterra (Barcelona): Universitat Autònoma de Barcelona. Col·lecció Materials, 166.
Cea D’ancona, M. A. (1998) Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis.
Cea D’ancona, M. A. (2004). Métodos de encuesta. Teoría y pràctica, errores y mejora. Madrid: Síntesis.
Domínguez, M.; Simó, M. (2003). Tècniques d’Investigació Social Quantitatives. Edicions de la Universitat de Barcelona. Col·lecció Metodologia, 13.
Farré, M. (2005). Estadística: un curs introductori per a estudiants de ciències socials i humanes. Volum 1: Descriptiva i exploratòria univariant. Bellaterra (Barcelona): Universitat Autònoma de Barcelona. Col·lecció Materials, 162.
García Ferrando, M. (1994) Socioestadística. Introducción a la estadística en sociología. 2a edició rev. i amp. Madrid: Alianza. Alianza Universidad Textos, 96.
Llaudet, Elena; Kosuke, Imai (1997) Data analysis fos social science: a friendly and practical introduction. Princeton: Princeton University Press
López-Roldán, P. (2015). Recursos per a la investigació social. Dipòsit Digital de Documents. Bellaterra (Barcelona): Universitat Autònoma de Barcelona. http://ddd.uab.cat/record/89349 | http://pagines.uab.cat/plopez
Quivy, R.; Campenhoudt, L. Van (1997) Manual de Recerca en Ciències Socials. Barcelona: Herder.
Rial, A.; Varela, J.; Rojas, A. J. (2001). Depuración y análisis preliminares de datos en SPSS. Sistemas informatizados para la investigación del comportamiento. Madrid: RA-MA.
Rojas, A. J.; Fernández, S.; Pérez, C. (1998). Investigar mediante encuestas. Fundamentos teóricos y aspectos prácticos. Madrid: Síntesis.
Sánchez Carrión, J. J. (1999). Manual de análisis estadístico de los datos. Madrid: Alianza. Manuales 055.
Processador de documents: LibreOffice Writer, o Microsoft-WORD
Suport a presentacions: LibreOffice Impress, o Microsoft-POWERPOINT
Full de càlcul: Microsoft-EXCEL
Transformació i Anàlisi de dades quantitatives: RStudio
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 51 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |