Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Sociologia | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits
És una assignatura que se situa en el segon quadrimestre de primer curs i es concentra en la iniciació de l'alumnat en la terminologia i les pràctiques de la recerca acadèmica i científica. Igualment, el curs vol plantejar una reflexió al voltant de què vol dir investigar en les ciències socials. Aquestes rutines i plantejaments que seran imprescindibles per poder cursar en el segon curs les assignatures de Mètodes Quantitatius d’Investigació Social i Mètodes qualitatius d’Investigació Social.
Els interessos primordials de l’assignatura s’orienten vers la clarificació de les exigències bàsiques de la metodologia científica, la comprensió dels conceptes i instruments bàsics de la recerca aplicada a l’anàlisi de la realitat social i les rutines i habilitats instrumentals bàsiques que permeten desenvolupar correctament l’activitat investigadora dins del mon acadèmic. L'objectiu central de l'assignatura anirà orientat, doncs, a fer explícits quins són els elements centrals que permeten fer recerca i a transmetre a l'alumnat els coneixements que facin que sigui capaç de formular un tema per investigar i de preparar-ne el corresponent disseny d'investigació. En aquest sentit, resulta imprescindible conèixer les principals fonts d’informació i documentació científica, adquirir els hàbits bàsics de recerca en les ciències socials, i aprendre un estil de treball rigorós, capaç de combinar l’ús de criteris de treball colaboratiu amb la creativitat personal.
Bloc I. Conceptes bàsics
1. Coneixement comú i coneixement científic. Aspectes bàsics del coneixement científic.
2. Tradicions de recerca en sociologia.
3. L’objecte d'estudi i els subjectes de recerca.
4. Les etapes de procés de recerca.
Bloc II. El procés d'investigació social
5. L’elecció del tema, la pregunta inicial i l’exploració.
6. El marc teòric: estat de la qüestió i marc conceptual.
7. El model d'anàlisi: Estructuració de conceptes. Formulació de les hipòtesis de la investigació.
8. El disseny d'anàlisi.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Preparació prova escrita | 18 | 0,72 | 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16 |
Sessions pràctiques | 22 | 0,88 | 2, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 17, 18 |
Sessions teòriques | 30 | 1,2 | 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories grupals programades | 6 | 0,24 | 2, 3, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures dels textos | 30 | 1,2 | 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 15, 16, 17 |
Treball en equip | 40 | 1,6 | 2, 3, 7, 8, 14, 17, 18 |
Per tal que l’alumnat aprengui i reflexioni sobre què vol dir investigar en Sociologia, la metodologia docent i les activitats formatives de l’assignatura el situen en el centre del procés d’aprenentatge, a partir de la combinació de: (1) sessions expositives, (2) pràctiques a l’aula i fora que permetin aplicar els conceptes adquirits, (3) tutories de seguiment i treball autònom. A continuació es concreten les diferents activitats, amb el seu pes específic dins de la distribució del temps total que l’estudiant ha de dedicar a l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1. Seguiment (Assistència i Participació a les pràctiques programades a l'aula) | 10% | 0 | 0 | 2, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 13, 17, 18 |
2. Proves escrites que avaluaran l'adquisició de conceptes i instruments bàsics referits a la vessant aplicada de l'anàlisi de la realitat social | 12% + 12% + 12% | 2 | 0,08 | 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16 |
3. Projecte de recerca (inclou 3 lliuraments, en grup i amb parts individuals) | (5% + 5%) + 10% + 34% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 17, 18 |
1. Condicions per accedir al càlcul de la nota.
2. Càlcul de la nota: Obtenir una nota mitjana ponderada mínima de 5 en el conjunt de les tres activitats d'avaluació continuada: Seguiment (10%), Proves (36%), Projecte (54%).
Les activitats de formació ZOTERO i d'aportació individual dins del treball de grup esvaloraran a criteri dels docents com a eventuals increments per possibilitar l'assoliment de determinades fites mínimes d'avaluació (4 per fer mitjanes, 5 per superar el curs, 9 per obtenir matricula d'honor).
Per a superar l'assignatura (AVALUACIÓ DE SÍNTESI: alumnat matriculat en segona o posterior convocatòria):
Aquesta assignatura NO preveu el sistema d'avaluació única.
En el cas d'alumnat que hagi superat les condicions (A) i (C) en anteriors convocatòries de l'assignatura, i així ho comuiniqui a l'inici del curs, es donarà opció de superar el curs presentar-se a una única prova final de síntesi.
Nivell d'ús permès d'IA a l'assignatura (Ús prohibit):
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Al Campus Virtual s’especificaran les lectures obligatòries corresponents als continguts teòrics, a les sessions pràctiques i al treball de grup.
Bàsica
Blanco, C. (2010). La vigilancia epistemológica en Ciencias Sociales: un compromiso ineludible. En Reflexiones desde la sociología del conocimiento de Pierre Bourdieu. Primer simposio internacional interdisciplinario Aduanas del Conocimiento. La traducción y la constitución de las disciplinas entre el Centenario y el Bicentenario. Córdoba, 8 al 12 de diciembre 2010.
Corbetta, P. (2010). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw Hill.
Quivy, R., & Campenhoudt, L. V. (2017). Manual de investigación en ciencias sociales. Ciudad de México: Limusa : Grupo Noriega Editores.
Sautu, R.; Boniolo, P.; Dalle, P. & Elbert, R. (2005). Recomendaciones para la redacción del marco teórico, los objetivos y la propuesta metodológica de proyectos de investigación en ciencias sociales. En Sautu et Al. (2005) Manual de metodología. Buenos Aires: CLACSO, Colección Campus Virtual. < http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/campus/metodo/metodo.html >
Complementària
Sautu, R. (2003) Todo es teoria: Objetivos y métodos de investigación. Buenos Aires: Ed. Lumiere. <https://www.trabajosocial.unlp.edu.ar/uploads/docs/todo_es_teoria__objetivos_y_metodos_en_investigacion__sautu_ruth.pdf>
Processador de documents: LibreOffice Writer, o MicroSoft-Word.
Suport visual per presentacions: LibreOffice Impress, o MicroSoft-PowerPoint.
Gestor de referències: ZOTERO.
Disseny de mapes conceptuals: <https://app.diagrams.net/>, LibreOffice Impress, o MicroSoft-PowerPoint.
[ aconsegueix el programari lliure i gratuit a <https://ca.libreoffice.org/> i <https://www.zotero.org/download/>]
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |