Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Sociologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha cap.
L’objectiu de l’assignatura és interrogar-se sobre el coneixement des d’una perspectiva sociològica. Durant el curs ens farem preguntes com les següents: Què és allò que considerem ‘coneixement’ en la nostra societat? Com decideixen les persones en què creure, i sobre el què val la pena creure? Quin paper juguen institucions com la universitat en la producció de coneixement? A qui considerem expert en la nostra societat? Quina relació hi ha entre el coneixement i la realitat? i entre coneixement i conspiracions? I quin paper té el coneixement en la manera com imaginem, i com construïm, els possibles escenaris de futur?
El curs vol oferir als estudiants una caixa d’eines teòrica i metodològica per analitzar críticament com es defineix, es produeix i es difon el saber. Ens preguntarem què entenem per “coneixement” en contextos diversos (científic, professional, artístic, religiós), quins actors –intel·lectuals, experts, institucions– determinen quines narratives arriben a tenir validesa social, i de quina manera totes aquestes dinàmiques influeixen en la construcció i en la imaginació dels futurs possibles.
Alhora, aquesta matèria vol posar en evidència el paper central de la reflexió epistemològica per a la pròpia tasca investigadora i de reflexió sociològica. Per això, combinarem lectures clàssiques que han donat peu a la sociologia del coneixement amb aportacions més recents que incorporen la reflexió sobre l'impacte de la globalització neoliberal, la digitalització i la “datificació” de la vida quotidiana.
Blocs principals del programa:
1. Antecedents: la reflexió sociològica sobre el coneixement
2. Els intel·lectuals i els experts
3. La universitat en un context de globalització neoliberal
4. Producció i difusió del coneixement: qüestions de traducció
5. Els llindars del coneixement científic: art, astrologia i altres sabers
6. A la recerca de la veritat? Conspiracions i mobilització política
7. Al·lgoritmes i datificació de la vida
8. La possibilitat d'imaginar: el coneixement sobre el futur
El contingut específic del curs es podria modificar lleugerment durant el transcurs del mateix
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Bloc 1 i 2 | 20 | 0,8 | 3, 4, 6, 10, 14 |
Bloc 3 i 4 | 20 | 0,8 | 3, 6, 7, 10 |
Bloc 5 i 6 | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Debats a classe i preparació de l'assaig | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i comentari dels textos | 60 | 2,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
L'assignatura combinarà classes magistrals, seminaris de lectura i presentacions sobre temes concrets. A més, l'alumnat desenvoluparà un assaig sobre un tema que s'acordarà inicialment.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assaig | 30 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Examen Final | 50 | 0 | 0 | 3, 4, 6, 9, 10, 11, 15 |
Presentació a classe | 20 | 0 | 0 | 2, 3, 6, 8, 9, 10, 11, 13 |
Avaluació contínua
Un examen (50%) organitzat en dues parts
Un assaig i/o treball que es definirà al començar el curs (30%)
Una presentació a classe (20%)
Avaluació única
Un examen memorístic (70%)
Un assaig i/o treball específic deilmitat per les professores (30%)
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
**Serà necessari treure un mínim de 4,75 en totes les parts de l'avaluació (examen, assaig i presentació a classe) per tal de poder fer mitjana.
**Estudiants no avaluables: Quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació, en l’acta es consignarà aquesta assignatura com a no avaluable.
Es considerarà no avaluable l’estudiant que no hagi presentat els treballs requerits al curs, segons s’estableix en aquesta guia docent.
Ús de la IA
En aquesta assignatura es permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament per a tasques de suport, com ara la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos, la traducció o el refinament del llenguatge. No es permet l’ús d’IA per generar o estructurar el contingut argumentatiu principal sense autorització prèvia del professorat.
L’estudiant haurà d’identificar clarament quines parts han estat generades o en quines parts s'ha utiltizat IA, especificar les eines emprades i incloure una breu reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i en el resultat final.
La manca de transparència en l’ús d’IA en activitats avaluables es considerarà una falta d’honestedat acadèmica, i podrà comportar una penalització parcial o total, o sancions més greus en casos de major gravetat.
BUTTER M (2014) Plots, Designs, and Schemes: American Conspiracy Theories from the Puritans to the Present. Berlin: Walter de Gruyter.
No hi ha un prorgramari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |