Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Administració i Polítiques Públiques

Codi: 101114 Crèdits: 12
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Ciència política i gestió pública OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc Xavier Ballart i Hernàndez
Correu electrònic:
xavier.ballart@uab.cat

Equip docent

Francesc Xavier Ballart i Hernàndez
Ixchel Perez Duran
(Extern) Galceràn Orriols

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es dóna per suposat que l’estudiant coneix adequadament, com a mínim, els conceptes i teories treballats a l’assignatura “Ciència Política” de 1r de Grau. També es dóna per suposat que l’estudiant llegeix habitualment diaris de premsa generalista.


Objectius

Aquesta assignatura és obligatòria en el segon curs del Grau de Ciència Política i Gestió Pública. Com a assignatura anual, pretén, d’una banda, treballar a fons els principals conceptes i models que actualment dominen el panorama en l’anàlisi de l’administració pública i de les polítiques públiques. D’altra banda, introdueix també la referència constant a l’experiència comparada en l’administració, la gestió pública i les polítiques públiques.


Competències

  • Analitzar polítiques públiques, tant en el seu procés d'elaboració com d'implementació.
  • Aplicar el coneixement de les administracions públiques, en els seus diferents nivells, a casos concrets de l'esfera pràctica i professional.
  • Aplicar les principals teories de la disciplina i els seus diferents camps a problemes pràctics i professionals reals.
  • Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  • Demostrar que s'entenen les relacions intergovernamentals i identificar la posició de les administracions públiques en el sistema polític.
  • Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  • Descriure i entendre el funcionament de les administracions públiques a escala estatal, subestatal i supraestatal.
  • "Diferenciar les principals teories de la disciplina i els diferents camps; les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, així com el seu valor per a la pràctica professional mitjançant casos concrets."
  • Elaborar i planificar recerques o informes analítics.
  • Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  • Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  • Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  • Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  • Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  • Treballar autònomament.
  • Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
  • Utilitzar diferents eines per analitzar i explicar els processos de formulació, decisió, implementació i avaluació de les polítiques públiques.
  • Utilitzar les principals tècniques de la informació i la documentació (TIC) com a eina essencial en l'anàlisi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament el procés de configuració de l'agenda pública.
  2. Analitzar polítiques públiques, tant en el seu procés d'elaboració com d'implementació.
  3. Aplicar el coneixement de les administracions públiques, en els seus diferents nivells, a casos concrets de l'esfera pràctica i professional.
  4. Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  5. Demostrar que s'entenen les relacions intergovernamentals i identificar la posició de les administracions públiques en el sistema polític.
  6. Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  7. Descriure i entendre el funcionament de les administracions públiques a escala estatal, subestatal i supraestatal.
  8. Distingir les fases de la política pública: formulació, decisió, implementació i avaluació.
  9. Elaborar i planificar recerques o informes analítics.
  10. "Exposar i descriure de manera adequada els principals corrents teòrics de l'anàlisi de les polítiques públiques: el cicle de la política; xarxes i actors; enfocaments institucionals; teoria de l'elecció racional."
  11. Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  12. Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  13. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  14. Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  15. Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  16. Plantejar i exposar un estudi de cas d'una política pública concreta.
  17. Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  18. Treballar autònomament.
  19. Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
  20. Utilitzar diferents eines per analitzar i explicar els processos de formulació, decisió, implementació i avaluació de les polítiques públiques.
  21. Utilitzar les principals tècniques de la informació i la documentació (TIC) com a eina essencial en l'anàlisi.
  22. Valorar críticament alguna de les polítiques públiques dutes a terme per una autoritat en l'estat de les autonomies.

Continguts

PRIMER SEMESTRE

BLOC 1 L’Administració pública avui 

Tema 1. La relació Política-Administració i la direcció pública professional  

Tema 2. L’evolució dels sistemes funcionarials a Europa, per què costa tant canviar de sistema 

Tema 3. Panorama de les administracions públiques a Llatinoamèrica i Àsia 

Tema 4. Reptes de l’Administració Pública avui: la orientació als ciutadans i els nous problemes amb l’administració digital  

Tema 5. L’estructura administrativa i les seves dimensions: sistemes de coordinació i departamentalització

Tema 6. Projectes transversals en estructures verticals, problemes pels gestors de projectes 

 

BLOC 2 Les estructures administratives europees, espanyoles i catalanes  

Tema 7. L’Administració General de l’Estat 

Tema 8. L’Administració de la Generalitat de Catalunya

Tema 9. L’Administració de les Diputacions i els Consells Comarcals

Tema 10. L’Administració de la ciutat de Barcelona i dels municipis 

Tema 11. L’Administració Europea 

 

BLOC 3 Els recursos de les administracions públiques i el seu control 

Tema 12.  Els recursos humans, visió macro de les administracions públiques

Tema 13. Els recursos humans: visió micro, les diferents dimensions de la gestió dels recursos humans en les administracions públiques   

Tema 14. Els recursos econòmics de les administracions: la gestió dels pressupostos i el control de la seva execució 

Tema 15. El control de les administracions públiques: controls interns i externs. Administració i ètica. 

Tema 16. Els sistemes de control per indicadors

 

SEGON SEMESTRE 

BLOC 1 Polítiques de reforma de l'Administració

Tema 1. El model burocràtic com a progrés en la història de les administracions  

Tema 2. Els intents de reforma de les administracions a Europa des dels anys 80 del s. XX

Tema 3. La governança com a nou paradigma 

 

BLOC 2 Polítiques de transformació de l’Administració avui 

Tema 4. Actors socials, grups d’interès i influència en l'agenda pública

Tema 5. Rendició de comptes governamental

Tema 6. Transparència i govern obert 

Tema 7. Burocràcia representativa

Tema 8. Transformació digital de l'administració i les polítiques públiques: intel·ligència artificial i robotització

 

BLOC 3 Polítiques regulatòries i polítiques de provisió pública de serveis

Tema 9. El paper regulador de les administracions: regulacióen contextos multinivell

Tema 10. Polítiques urbanístiques i de gestió del sòl 

Tema 11. El paper proveïdor de les administracions públiques  

Tema 12. Polítiques de salut 

Tema 13. Polítiques d'educació 

Tema 14. Polítiques d'ocupació

Tema 15. Polítiques  de suport a les famílies i als infants

Tema 16. Polítiques de cura de la gent gran

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques (classes magistrals per part del professor/a) 56 2,24 1, 2, 7, 8, 10, 20
Presentació pública de treballs 8 0,32 6, 12, 16, 17
Seminaris de discussió de textos i de casos 28 1,12 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 14, 17, 20, 22
Tipus: Supervisades      
Tutoria 30 1,2 4, 6, 13, 14, 16, 17
Tipus: Autònomes      
Estudi 50 2 1, 3, 7, 8, 10, 12, 14, 17, 18, 22
Lectura de textos 50 2 1, 7, 8, 10, 12, 18, 20
Redacció de treballs 28 1,12 1, 2, 3, 4, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 22

L’assignatura “Administració i Polítiques Públiques” de 2n de Grau, té 12 cr ECTS, és a dir, un total de 300 hores de dedicació de l’estudiant (25 hores per crèdit). Aquestes s’estructurarien en els següents tipus d’activitats formatives, recolzades en la metodologia docent que s’indica:

 Activitats dirigides:

Classes magistrals: exposicions per part del professor/a amb recolzament de TIC i debat en gran grup.

Presentació pública de treballs: Presentacions individuals i de grup i ronda de valoracions.

Seminaris de discussió de textos i de casos: Introducció de la sessió, presentació del text, valoració i discussió. Resolució de casos pràctics. Elaboració de simulacions. Controls de lectura.

Activitats supervisades:

Tutories  de recolzament a la realització dels treballs i de seguiment del curs

Activitats autònomes:

Lectura de textos: Exercici individual de lectura comprensiva de textos

Estudi Realització d’esquemes i resums

Redacció de treballs: Recensions, assajos bibliogràfics (individuals o en grup) a partir d’una guia per a la seva realització i preparació de casos pràctics.

Avaluació: Exercici individual de proves escrites.

Es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'assignatura/mòdul. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmens (dos parcials i el de recuperació si s'escau) 40% 5 0,2 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10, 17, 20
Participaciò activitats/Policy brief/Treball en group 30% 15 0,6 9, 11, 15, 21
Treballs en seminaris 30% 30 1,2 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 22

L'avaluació d'aquesta assignatura es realitzarà conforme als següents criteris:  

Els dos semestres s’avaluen de manera independent i es recuperen de manera independent. Els/les estudiants han d’aprovar cada un dels dos semestres. La nota final del curs serà la mitjana de les notes obtingudes en cada semestre. Si un/a estudiant té una nota de 4 o superior en un dels dos semestres es valorarà que pugui passar el curs si la mitjana dels dos semestres és superior a 5. 

Avaluació primer semestre

  • Examen: 40% de la nota 
  • Seminaris/controls de lectura: 30% de la nota
  • Treball en grup: 30% de la nota

Avaluació segon semeste: 

  • Examen final: 40%
  • Seminaris: 30%
  • Participaciò: 15%
  • Policy brief: 15%

Consideracions importants:

  • El  professorat pot variar la nota final en un 10% en base a controls d’assistència (sempre es controlarà l’assistència si el ponent és un convidat).
  • Cal tenir nota en els tres apartats (examen, seminaris i treball) per poder fer la mitjana i tenir una nota final per cada semestre.
  • S'ha d'aprovar cada examen semestral amb un 5 per poder fer mitjana amb els seminaris i el treball. 
  • Per tenir nota d’un seminari o pràctica, cal haver assistit a la sessió. L'assistència és obligatòria. 
  • Les dates per cada activitat seran anunciades pels professors/es a classe i en el Campus Virtual.
  • Els exàmens de recuperació són independents per cada semestre, si bé es faran al final de curs en la data que anunciï la facultat. 
  • L'evidència de plagi en els exercicis o proves subjectes a avaluació implicarà suspendre l’assignatura.
  • D’acord amb l’article 117.2 de la Normativa acadèmica de la UAB, l’avaluació dels alumnes repetidors podrà consistir en una sola prova de síntesi. L’alumnat repetidor que es vulgui acollir a aquesta possibilitat, caldrà que es posi en contacte amb el professorat a principi de curs.

Ús d'intel·ligència artificial (IA)  

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat. 

Avaluació única 

  • Els estudiants que ho hagin sol·licitat dins del termini establert poden optar per una "Avaluació Única."
  • L'avaluació única inclourà la presentació individual de tots els seminaris i projectes finals realitzats cada semestre. També inclourà la presentació de l'examen final de cada semestre.
  • El contingut avaluat en l'avaluació única inclou tots els temes recollits a la Guia Docent, així com les lectures obligatòries per a cada tema i activitat d'avaluació.
  • La nota mínima per aprovar l'avaluació única és un 5. Les recuperacions es realitzaran en les dates establertesper la universitat.
  • Els estudiants que optin per avaluació única no tindran notes d’avaluació continua encara que assisteixin a classe.

Estudiants no avaluables.

Seran no avaluables aquells estudiants que no es presenten a menys del 20% d’activitats d’avaluació, ja siguin activitats d’avaluació continua, exàmens o treballs

Es poden presentar a recuperació 

Es poden presentar a recuperació els estudiants que hagin completat dues terceres parts de les activitats d’avaluació continua inclosos exàmens parcials i treballs.


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA GENERAL 

Cada sessió tindrà les seves lectures obligatòries indicades al Campus virtual.

 

MANUALS EN CASTELLÀ (per ordre cronològic)

Colino, C. 2013. Gobiernos y Administraciones Públicas en Perspectiva Comparada. Valencia, Tirant lo Blanch. 

Parrado, S. y Olmeda, J.A. 2013. Gobiernos y administraciones públicas en perspectiva comparada. Tirant lo Blanch

Ballart, X., G. Rico, G. Ripoll, 2016. La motivación en los servicios públicos: análisis empírico de sus antecedentes y de sus efectos. Madrid: Instituto Nacional de Administración Pública.

Del Pino, E. and Rubio, Mª J. (eds.) 2016. Los Estados de Bienestar en la encrucijada: políticas sociales en perspectiva comparada. Madrid. Editorial Tecnos.

Olmeda, J.A. , Parrado, S. y Colino, C. 2017. Las Administraciones Públicas en España, Valencia, Tirant lo Blanch. ISBN 10: 8491434607 / ISBN 13: 9788491434603.

Gomà, R y Ubasart, G. (Coords.) 2021. Vidas en transición. (Re) construir la ciudadanía social. Madrid. Editorial Tecnos.

 

MANUALS EN ANGLÈS 

Araral, E. and Fritzen, S. and Howlett, M. and Ramesh, M. and Wu, X  (Ed) (2012). Routledge Handbook of Public Policy. Routledge Editor, 528 pages

Brandsma, G. J. (Ed.). (2024). Handbook on European Union Public Administration. Edward Elgar Publishing.

Charalabidis, Y., Medaglia, R., & van Noordt, C. (Eds.). (2024). Research Handbook on Public Management and Artificial Intelligence. Edward Elgar Publishing.

Chaqués-Bonafont, L., and Jordana, J. (2022). Policyanalysis in Spain: actors and institutions. InPolicy Analysis in Spain (pp. 1-18). Policy Press.

Dodds, A. (2018). Comparative Public Policy. United Kingdom: Bloomsbury Publishing.

Howlett, M., & Tosun, J. (Eds.). (2021). The Routledge Handbook of Policy Styles (1st ed.). Routledge. https://doi-org.are.uab.cat/10.4324/9780429286322

Howlett, M. (Ed.). (2022). The Routledge Handbook of Policy Tools(1st ed.). Routledge. https://doi-org.are.uab.cat/10.4324/9781003163954

Hughes, Owen E. 2003. Public Management and Administration. An Introduction (Third Edition) Palgrave Macmillan: New York.

Moran, M., Rein, M., and Goodin, R. E. (Eds.). (2008). The Oxford handbook of public policy. Oxford University Press.

Knill, C., and Tosun, J. (2020). Public policy: A new introduction. Bloomsbury Publishing.

Kuhlmann, S.and Wollmann, H. 2014. Introduction to Comparative Public Administrations. Administrative Systems and Reform in Europe. Cheltenham and Northampton, MA:  Edward Elgar

Painter, M. and Peters, B. G. 2010. (Eds). Administrative Traditions: Inheritances and Transplants in Comparative Perspective, Basingstoke: Palgrave.

Perry, J., and Christensen, R.K. 2015. Handbook of Public Administration, London: Routledge.

Pierre, J.,  y Peters G.B. 2020. Governance, Politics and the State. Bloomsbury Publishing, 2020.

Pollitt, C. and Bouckaert, G. 2004 Public Management Reform. A Comparative Analysis, Oxford: Oxford University Press

 

BIBLIOGRAFIA ESPECÍFICA PER TEMES

 Les professores i professors assignaran articles específics per cada tema/seminari.

 

PRINCIPALS REVISTES DEL SECTOR 

 

Public Administration 

Public Management Review

Journal of Public Administration Research and Theory

Governance

Journal of European Public Policy

Journal of European Social Policy

International Review of Administrative Sciences

International Journal of Public Administration

International Journal of Public Sector Management

International Public Management Journal

Journal of Policy Analysis and Management

Journal of Public Policy

 

 


Programari

.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 1 Català anual matí-mixt
(SEM) Seminaris 51 Espanyol anual tarda
(TE) Teoria 1 Català anual matí-mixt
(TE) Teoria 51 Espanyol anual tarda