Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.
Anàlisi de les Polítiques Públiques
Codi: 101113
Crèdits: 6
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Ciència política i gestió pública |
OT |
3 |
Ciència política i gestió pública |
OT |
4 |
Relacions Internacionals |
OB |
2 |
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
L'alumnat ha de tenir un domini acceptable de la llengüa anglesa, que ells permeti seguir les clases i comprendre els textos academics escrits en aquest idioma. Es recomanable llegir habitualment diaris de premsa generalista sobre política nacional i internacional.
En el cas de l'alumnat del grau de ciència política, es dóna per suposat que l'estudiant coneix adequadament, com a mínim, els conceptes i teories treballats a les assignatures "Ciència Política" i "Administració i Polítiques Públiques".
Objectius
L'objectiu principal de l'assignatura és que els i les estudiants coneguin els referents teòrics i empírics de l'anàlisi de les polítiques públiques i que els sàpiguen utilitzar i aplicar en la interpretació de les dinàmiques i processos de formulació, implementació i canvi de polítiques públiques.
Entre els objectius específics es treballará a fons els principals conceptes i models que actualment dominen el panorama en l'anàlisi de les polítiques públiques. D'altra banda, s'introduirà també la referència constant a l'experiència comparada en polítiques públiques, amb l'estudi de casos en contextos polítics i culturals diferents.
Competències
Ciència política i gestió pública
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
- Analitzar polítiques públiques, tant en el seu procés d'elaboració com d'implementació.
- Aplicar les principals teories de la disciplina i els seus diferents camps a problemes pràctics i professionals reals.
- Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
- Demostrar que s'entenen les relacions intergovernamentals i identificar la posició de les administracions públiques en el sistema polític.
- Descriure i entendre el funcionament de les administracions públiques a escala estatal, subestatal i supraestatal.
- Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crític i saber comunicar-se de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- "Diferenciar les principals teories de la disciplina i els diferents camps; les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, així com el seu valor per a la pràctica professional mitjançant casos concrets."
- Dissenyar tècniques per a la recollida de dades, coordinar el tractament de la informació i aplicar rigorosament mètodes de verificació d'hipòtesis.
- Elaborar i planificar recerques o informes analítics.
- Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
- Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
- Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
- Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
- Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
- Treballar amb tècniques quantitatives i qualitatives d'anàlisi per aplicar-les en els processos de recerca.
- Treballar autònomament.
- Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
- Utilitzar diferents eines per analitzar i explicar els processos de formulació, decisió, implementació i avaluació de les polítiques públiques.
- Utilitzar les principals tècniques de la informació i la documentació (TIC) com a eina essencial en l'anàlisi.
Relacions Internacionals
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
- Analitzar el comportament dels actors internacionals, tant estatals com no estatals.
- Analitzar l'elaboració i la implementació de polítiques públiques rellevants en l'àmbit internacional, en particular la política exterior i les polítiques de seguretat i de defensa.
- Analitzar l'estructura i el funcionament de les institucions i organitzacions internacionals (polítiques, econòmiques, de seguretat i militars, mediambientals, de desenvolupament i ajuda d'emergència), tant a l'àmbit universal com al regional, amb particular èmfasi en la Unió Europea, a partir de casos reals i/o simulats.
- Aplicar tècniques d'anàlisi quantitatives i qualitatives als processos de recerca.
- Aprehendre i analitzar els impactes del procés de globalització als sistemes polítics domèstics, i al comportament dels actors polítics i els ciutadans.
- Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
- Elaborar i preparar la presentació d'informes i/o propostes d'intervenció.
- Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
- Identificar i analitzar quins són els principals reptes als quals s'enfronta la democràcia en un món global.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l?àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
Resultats d'aprenentatge
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
- Analitzar críticament el procés de configuració de l'agenda pública.
- Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
- Analitzar, d'acord amb les pautes teòriques i analítiques apreses, el grans reptes de la democràcia en el món global i les diferents solucions que es plantegen per gestionar-los.
- Analitzar el paper dels diferents actors en la formulació de polítiques públiques.
- Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
- Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
- Analitzar l'impacte del procés de globalització en les polítiques públiques dels principals actors estatals, de la Unió Europea, així com la seva interrelació amb la democràcia i l'estat de dret al món.
- Analitzar, per a casos reals i simulats, la implementació de les polítiques comunitàries i intergovernamentals a la UE i la seva aplicació posterior.
- Analitzar polítiques públiques, tant en el seu procés d'elaboració com d'implementació.
- Aplicar les eines d'anàlisi de polítiques públiques a diferents casos, reals i simulats, en diferents àmbits de l'esfera política interna i internacional.
- Aplicar les tècniques d'anàlisi de polítiques públiques al procés d'elaboració i implementació de polítiques exteriors, de seguretat i de defensa.
- Aplicar tècniques d'anàlisi quantitatives i qualitatives als processos de recerca.
- Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
- Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
- Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
- Demostrar que s'entenen les relacions intergovernamentals i identificar la posició de les administracions públiques en el sistema polític.
- Descriure i entendre el funcionament de les administracions públiques a escala estatal, subestatal i supraestatal.
- Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crític i saber comunicar-se de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Dissenyar tècniques per a la recollida de dades, coordinar el tractament de la informació i aplicar rigorosament mètodes de verificació d'hipòtesis.
- Elaborar i planificar recerques o informes analítics.
- Elaborar i preparar la presentació d'informes i/o propostes d'intervenció.
- Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
- "Exposar i descriure de manera adequada els principals corrents teòrics de l'anàlisi de les polítiques públiques: el cicle de la política; xarxes i actors; enfocaments institucionals; teoria de l'elecció racional."
- Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
- Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
- Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
- Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
- Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
- Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
- Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
- Plantejar i exposar un estudi de cas d'una política pública concreta.
- Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
- Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
- Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
- Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
- Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
- Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
- Treballar amb tècniques quantitatives i qualitatives d'anàlisi per aplicar-les en els processos de recerca.
- Treballar autònomament.
- Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
- Utilitzar apropiadament les aportacions de Lindblom, Wildavsky, Marsh i Rhodes, Lowi.
- Utilitzar diferents eines per analitzar i explicar els processos de formulació, decisió, implementació i avaluació de les polítiques públiques.
- Utilitzar les principals tècniques de la informació i la documentació (TIC) com a eina essencial en l'anàlisi.
- Utilitzar les tècniques d'anàlisi del funcionament de les institucions universals, en particular de la Unió Europea, en el seu funcionament quotidià i en les seves tasques de promoció de l'ajuda al desenvolupament i la promoció de la democràcia i l'estat de dret.
- Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
- Valorar críticament alguna de les polítiques públiques dutes a terme per una autoritat en l'estat de les autonomies.
- Valorar, en clau comparada, l'estat de la democràcia i l'estat de dret als diferents països i règims polítics.
- Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
- Valorar l'impacte dels diferents actors i de les regles de funcionament en la formulació de polítiques a la UE.
Continguts
L’assignatura tindrà un enfocament tant teòric com empíric. Està estructurada en tres blocs:
BLOC 1. Introducció a l’anàlisi de les polítiques públiques
-
Tema 1. Política pública: definicions, dimensions i tipologies
-
Tema 2. Enfocaments teòrics per a l’anàlisi de les polítiques públiques
-
Tema 3. El context de l’elaboració de polítiques: institucions, actors i recursos
BLOC 2. El cicle de les polítiques públiques
-
Tema 4. Inclusió en l’agenda: l’enfocament dels corrents múltiples (Multiple Streams)
-
Tema 5. El cicle de la política pública
-
Tema 6. Definició del problema públic
-
Tema 7. Formulació de polítiques: etapes i models teòrics
-
Tema 8. Presa de decisions
-
Tema 9. Implementació de polítiques públiques
-
Tema 10. Avaluació de polítiques
-
Tema 11. Canvi de polítiques i convergència
-
Tema 12. Comunicació de polítiques públiques
BLOC 3. Conclusions
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Classes magistrals i de debat |
30
|
1,2 |
4, 16, 19, 20, 27, 36, 37
|
Presentació pública de treballs |
8
|
0,32 |
16, 19, 20, 27, 28, 29, 30, 34, 36, 37, 49, 51, 52, 55
|
Seminaris de discussió de textos i de casos |
20
|
0,8 |
4, 16, 19, 20, 27, 28, 29, 34, 36, 49, 51, 52, 55
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Tutoria |
7
|
0,28 |
24, 30
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Elaboració i redacció de treballs grupals |
12
|
0,48 |
19, 20, 23, 24, 27, 29, 36, 37, 50, 51, 52, 55
|
Estudi, realització d'esquemes i resums, exercicis online |
20
|
0,8 |
4, 16, 20, 34, 49, 51
|
Lectura de textos |
20
|
0,8 |
4, 30, 34, 55
|
L'assignatura "Anàlisi de les polítiques públiques" té 6 crèdits ECTS, és a dir, un total de 150 hores de dedicació de l'estudiant (25 hores per crèdit). Aquestes s'estructuraren en els següents tipus d'activitats formatives, recolzades en la metodologia docent que s'indica:
Activitats dirigides:
Classes magistrals: exposicions per part del professor/a amb recolzament de TIC, exemples pràctics i debat en grups grans.
Seminaris de discussió de textos i de casos en grups més reduïts i en sessions més orientades a qüestions pràctiques: introducció de la sessió, presentació del text, valoració i discussió. Resolució de casos pràctics. Elaboració de simulacions. Controls de lectura. Sessions preparatòries per a la realització i seguiment d’un treball en equips de 4 estudiants.
Presentació i discussió pública de treballs: Presentacions de grup i exercicis de valoracions.
Activitats supervisades:
Tutoria: Tutories de recolzament a la realització dels treballs i de seguiment del curs.
Activitats autònomes:
Lectura de textos: Exercici individual de lectura comprensiva de textos tèorics i de casos pràctics. Exercicis online y a classe
Estudi, realització d'esquemes i resums, exercicis online
Elaboració de treballs: treball d'anàlisi d'un cas de política pública en equips de 4 estudiants a partir d'una guia per a la seva realització i preparació. El format del treball s'especificarà i acordarà durant el curs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Avaluació escrita individual – Assaig crític |
15% |
3
|
0,12 |
4, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 27, 29, 45, 46, 47, 49, 51, 53, 56, 61
|
Lliuraments del projecte en grup |
15% |
10
|
0,4 |
7, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 22, 23, 24, 25, 28, 30, 31, 33, 34, 35, 37, 38, 40, 41, 43, 46, 48, 49, 50, 51, 52, 54, 55, 56, 57, 58, 61
|
Presentació final del projecte en grup i document de política pública |
40% |
10
|
0,4 |
4, 7, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 22, 23, 24, 25, 28, 30, 31, 33, 34, 35, 37, 38, 41, 42, 43, 45, 46, 48, 49, 50, 51, 52, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61
|
Seminaris i exercicis presencials y online amb avaluació |
30% |
10
|
0,4 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 11, 16, 19, 26, 27, 28, 29, 32, 34, 36, 39, 40, 44, 47, 49, 51, 58, 61
|
AVALUACIÓ CONTÍNUA
L’avaluació d’aquesta assignatura s’estructura en quatre components:
-
Seminaris i exercicis avaluables presencials i en línia – 30%
Inclou les activitats dels seminaris i els qüestionaris de lectura indicats al Campus Virtual. La participació activa i la realització puntual d’aquests exercicis són essencials.
-
Lliuraments del projecte en grup – 15%
Al llarg del semestre, cada grup presentarà lliuraments relacionats amb els temes treballats a classe. Aquestes entregues intermèdies estan pensades per garantir un progrés constant cap al projecte final.
-
Presentació final del projecte en grup i policy brief – 40%
Aquest és el resultat principal de l’assignatura i equival a l’examen final. Inclou la presentació final del projecte de recerca i el lliurament del policy brief corresponent.
-
Avaluació escrita individual – Assaig crític – 15%
Assaig individual per avaluar la comprensió i aplicació dels conceptes clau del curs.
AVALUACIÓ ÚNICA
Els estudiants que optin per la modalitat d’avaluació única seran avaluats mitjançant els següents components:
-
Examen final – 30%
Examen global que cobreix tot el contingut del curs.
-
Presentació del projecte de recerca i policy brief – 40%
L’estudiant haurà d’enregistrar i lliurar una presentació en vídeo del seu projecte de recerca, juntament amb el policy brief corresponent.
-
Activitats del Campus Virtual – 15%
Inclou tots els qüestionaris de lectura i exercicis avaluables publicats al Campus Virtual.
-
Assaig crític individual – 15%
Assaig individual per avaluar l’apropiació i aplicació dels conceptes bàsics del curs.
NO EVALUABLE
Segons el punt 9 de l’article 266 de la Normativa Acadèmica de la UAB, quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació s’ha de qualificar aquesta assignatura com a no avaluable. Aquesta classe es considerarà no avaluable si l'estudiant no completi almenys: les lliuraments del projecte en grup y la presentación final del projecte en grup i policy brief.
ÚS DE LA IA
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'ús de la intel·ligència artificial per a la redacció dels policy brief i altres lliurables de la classe aquesta prohibit L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
INTEGRITAT ACADÈMICA
L’evidència de plagi en els exercicis o proves sotmeses a avaluació comportarà suspendre l’assignatura.
Bibliografia
BIBLIOGRAFIA BÀSICA
Cairney, P. (2020). Understanding public policy: Theories and issues (2nd ed). Macmillan international higher education Red globe press.
Fontaine, G., Medrano Caviedes, C., & Narváez, I. (2020). The Politics of Public Accountability: Policy Design in Latin American Oil Exporting Countries. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-28995-9
Howlett, M. (2009). Governance modes, policy regimes and operational plans: A multi-level nested model of policy instrument choice and policy design. Policy Sciences, 42(1), 73–89. https://doi.org/10.1007/s11077-009-9079-1
Howlett, M. (2019). Moving policy implementation theory forward: A multiple streams/criticaljuncture approach. Public Policy and Administration, 34(4), 405–430. https://doi.org/10.1177/0952076718775791
Howlett, M. (2020). Policy Instruments. In D. Berg-Schlosser, B. Badie, & L. Morlino, The SAGE Handbook of Political Science (pp. 1105–1120). SAGE Publications Ltd. https://doi.org/10.4135/9781529714333.n69
Howlett, M., & Mukherjee, I. (Eds.). (2018). Routledge handbook of policy design. Routledge, Taylor and Francis Group.
Marsh, D., Stoker, G., Pierre, J., Peters, B. G., Savigny, H., Marsden, L., Sil, R., Katzenstein, P. J., & Smith, M. (n.d.). Why Institutions Matter.
Peters, B. G. (2018). Designing for policy effectiveness: Defining and understanding a concept. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108555081
Peters, B. G., & Zittoun, P. (Eds.). (2016). Contemporary Approaches to Public Policy. Palgrave Macmillan UK. https://doi.org/10.1057/978-1-137-50494-4
BIBLIOGRAFIA ESPECÍFICA PER TEMES
La professora proposara lectures i articles específics per cada tema en el pla de treball compartit en el moodle a l'inici del curs. Alguns d’aquests articles seran l’objecte de discussió en els seminaris.
PRINCIPALS REVISTES DEL SECTOR
Journal of Comparative Policy Analysis
Journal of European Public Policy
Journal of European Social Policy
Journal of Policy Analysis and Management
Journal of Public Administration Research and Theory
Journal of Public Policy
Journal of Policy Reform
Policy Studies Journal
Programari
En aquesta assignatura no s’utilitzen programes informàtics específics
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
51 |
Anglès |
primer quadrimestre |
tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
510 |
Anglès |
primer quadrimestre |
tarda |
(TE) Teoria |
51 |
Anglès |
primer quadrimestre |
tarda |