Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Ciència política i gestió pública | FB | 1 |
Sociologia | FB | 1 |
Relacions Internacionals | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap
Amb aquesta assignatura es pretén introduir l’alumnat en la perspectiva sociològica, tot facilitant-li les principals eines conceptuals que ens aporta la teoria sociològica clàssica i que ens permeten aproximar-nos a la comprensió dels fenòmens socials en tota la seva complexitat. La sociologia considera els fets socials d’una manera científica (per tant, metòdica i sistemàtica), diferent del sentit comú, amb l’objectiu d’arribar a conèixer unes lògiques de funcionament que la major part de les vegades són latents o amagades. Alhora també tenim per objectiu contribuir a la formació de l’alumnat en la Competència Transversal en Perspectiva de Gènere a través de les activitats d’aprenentatge i els continguts de l’assignatura.
1.1. Què és la sociologia?
a) La sociologia com a ciència
b) El naixement de la sociologia: forces socials i forces intel·lectuals
c) La imaginació sociològica
d) La sociologia com a disciplina multiparadigmàtica
e) La professionalització de la sociologia
1.2. La societat en perspectiva: socialització, institucionalització i estructuració
a) Socialització i agents de socialització
b) Institucionalització
c) Estructuració, eixos de desigualtat i interseccionalitat
BLOC II: PROBLEMES SOCIALS CONTEMPORANIS
a) Ètica i investigació en Ciències Socials
b) Nivells d’anàlisi: micro, meso, macro
c) Estudis aplicats
BLOC III. Elements fonamentals del pensament sociològic clàssic a) Karl Marx: La sociologia de les relacions socials. La crítica de la economia política. Materialisme, mode de producció i classes socials.Origen, desenvolupament i estructura social del capitalisme. La religió i la seva desaparició. Els malestars de la modernitat: la alienació i la reificació. Les relacions socials i el gènere. b) Émile Durkheim: La sociologia dels fets socials. Les regles del mètode sociològic. Normalitat i patologia. Cohesió social i divisió del treball: les formes de la solidaritat. El suïcidi com a fenomen social. Les formes elementals de la vida religiosa. Els malestars de la modernitat: l’anomia. Els fets socials i el gènere. c) Max Weber: Lasociologia deles accions socials. Sociologia comprensiva. Poder, autoritat i dominació. Religió, capitalisme i modernitat. Raó, racionalitat i racionalització: “La gàbia de ferro”. Els malestars de la modernitat: el desencantament del món. Les accions socials i el gènere. d) Marianne Weber: La sociologia de les dones. Igualtat i Autonomia. Matrimoni, treball domèstic i drets de les dones. Cultura objectiva, qüestions de gènere i Modernitat. e) Georg Simmel: La sociologia de les interaccions socials. Formes socials i tipus socials. Funcions socials del conflicte. El diner, la vida urbana i els seus efectes sobre la cultura. La devoció religiosa. Les comoditats de la modernitat: l’extensió dels cercles socials. Les interaccions socials i el gènere. f) Jane Addams: La sociologia de les reformes socials. Recerca, residència i reforma. Pobresa i estructura social. Diversitat religiosa. Democràcia i participació. El desencaix de la modernitat: canvis urbans i segregació. Reforma social i gènere. BLOC IV. Contribucions rellevants per la Teoria Sociològica Clàssica |
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals, seminaris crítics i activitats de comprensió a l'aula | 99 | 3,96 | 1, 2, 4, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 24, 25, 26, 28, 29, 34, 35, 36, 38, 39, 40, 41 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 30 | 1,2 | 5, 14, 15, 20, 27, 35 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de textos, estudi, exercicis, activitat de comprensió fora de l'aula | 157 | 6,28 | 3, 6, 9, 10, 16, 18, 23, 24, 26, 30, 31, 32, 33, 35, 36, 37, 38, 39, 40 |
La dinàmica d'aprenentatge és:
Classes magistrals
Lectura de textos
Activitats de comprensió de textos
Activitats de comprensió de conceptes
Seminaris d’anàlisi crítica de textos
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Proves escrites | 8 | 0,32 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 19, 24, 25, 26, 28, 29, 33, 36, 39, 40 | |
Seminaris | 6 | 0,24 | 3, 5, 9, 14, 16, 20, 21, 22, 23, 27, 28, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 37, 38, 41 |
L’avaluació contínua dels aprenentatges s’organitza de la següent manera:
1) Prova escrita 1: (35%)
2) Prova escrita 2: (35%)
3) Seminaris monogràfics: (30%)
Les persones que han optat per l’opció d’avaluació contínua, no podran superar l’assignatura sense haver participat, com a mínim, al 70% de les activitats realitzades a classe.
Al començament de curs es detallaran les característiques i el calendari de les proves.
El professorat pot incloure una nota mínima d'algunes o totes les evidències d’avaluació per tal de ponderar la nota final.
Definició de No presentat: Un/a alumne tindrà la qualificació de “no presentat” si ha lliurat o s'ha presentat a menys del 30% de les evidències d’avaluació.
Recuperació: Per a poder accedir a la recuperació caldrà haver estat prèviament avaluat/da de com a mínim dues terceres parts de l’assignatura. Un/a alumne podrà recuperar fins a un 30% de les proves d’avaluació.
Per l'alumnat que s'aculli a l'avaluació única, el professorat basant-se en el marc normatiu de la UAB demanarà tres evidències avaluadores que caldrà lliurar el dia fixat pel calendari d'avaluacions de la Facultat.
En tots els casos anteriors, si es detecta plagi o ús indegut de la intel·ligència artificial, lavaluació de la prova serà 0. Només es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat millorades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Bibliografia obligatòria
En començar el curs es lliurarà la llista de fragments de lectures seleccionades de l'assignatura. Cada professora o professor podrà indicar algunes lectures específiques més:
No se n'utilitzarà cap.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | anual | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | anual | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | anual | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 52 | Català | anual | tarda |
(SEM) Seminaris | 1 | Català | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 2 | Català | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 10 | Català | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 20 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 51 | Català | anual | tarda |
(SEM) Seminaris | 52 | Català | anual | tarda |
(SEM) Seminaris | 510 | Català | anual | tarda |
(SEM) Seminaris | 520 | Català | anual | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català | anual | tarda |
(TE) Teoria | 52 | Català | anual | tarda |