Logo UAB

Problemes Actuals de les Relacions Internacionals

Codi: 101092 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Ciència política i gestió pública OT 3
Ciència política i gestió pública OT 4
Relacions Internacionals OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Gabriel Abou-Askar Molina
Correu electrònic:
gabriel.abouaskar@uab.cat

Equip docent

(Extern) Gebrael Abou-Askar Molina

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No té prerequisits acadèmics.

L'estudiant ha de tenir l'hàbit de llegir i consultar diferents mitjans de comunicació d'informació general, seguint especialment les notícies de caràcter internacional, així com els articles d'opinió sobre qüestions polítiques globals.


Objectius

 

 

L' objectiu de l' assignatura es centra en l' estudi i anàlisi del context polític internacional actual. Especialment relacionat amb problemes de seguretat internacional i conflictes armats.

Per a l'anàlisi del context polític, l'assignatura ofereix el coneixement d'una sèrie d'instruments analítics i contrast de fonts (mètode OSINT) per tal d'adquirir el major rigor analitic tant per part de les fonts documentals com dels problemes internacionals de tipus securitari; conflictes bèl·lics, insurgències,crim organitzat, terrorisme, guerra hibrida.

Tot i que principalment el focus d' estudi s' orienti als estudis de seguretat, es pretén ampliar l' espectre d' estudis de les problemàtiques internacionals en el màxim possible. Incloent,hi, macroeconomia, societat i aspectes d' interès a nivell europeu, estatal i local.

Atès que el context polític internacional actual és altament canviant, el contingut de l' assignatura mantindrà un programa general però anualment s' adaptarà a les dinàmiques internacionals del moment per tal d' atorgar una visió el més novedosa possible.

 


Competències

    Ciència política i gestió pública
  • Aplicar el coneixement teòric i analític de les relacions internacionals a casos pràctics i professionals, en particular en l'esfera del conflicte i la cooperació entre actors.
  • Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  • Demostrar que es coneixen les tendències teòriques i les aproximacions analítiques clàssiques i recents de les relacions internacionals.
  • Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  • "Diferenciar les principals teories de la disciplina i els diferents camps; les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, així com el seu valor per a la pràctica professional mitjançant casos concrets."
  • Dissenyar tècniques per a la recollida de dades, coordinar el tractament de la informació i aplicar rigorosament mètodes de verificació d'hipòtesis.
  • Elaborar i planificar recerques o informes analítics.
  • Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  • Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  • Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  • Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  • Treballar amb tècniques quantitatives i qualitatives d'anàlisi per aplicar-les en els processos de recerca.
  • Treballar autònomament.
  • Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
  • Utilitzar les principals tècniques de la informació i la documentació (TIC) com a eina essencial en l'anàlisi.
  • Valorar aspectes distintius i instrumental conceptual i metodològic específic de les diverses tendències i aproximacions analítiques de les relacions internacionals.
    Relacions Internacionals
  • Analitzar la societat internacional i la seva estructura, així com entendre'n la rellevància en els problemes de la vida real i la pràctica professional.
  • Aplicar el coneixement de l'estructura i el funcionament de les institucions internacionals a problemes i/o casos pràctics, reals o simulats.
  • Aplicar tècniques d'anàlisi quantitatives i qualitatives als processos de recerca.
  • Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  • Diferenciar les principals teories de les relacions internacionals i els seus diversos camps (teoria internacional, conflictes i seguretat, organitzacions internacionals, economia política internacional, etc.) per aplicar-los a la pràctica professional.
  • Dissenyar, planificar i dur a terme treballs i estudis d'anàlisi i/o intervenció en els diferents àmbits de les relacions internacionals.
  • Elaborar i preparar la presentació d'informes i/o propostes d'intervenció.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el coneixement teòric i analític de les relacions internacionals a casos pràctics i professionals, en particular en l'esfera del conflicte i la cooperació entre actors.
  2. Aplicar tècniques d'anàlisi quantitatives i qualitatives als processos de recerca.
  3. Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  4. Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  5. Demostrar que es coneixen les tendències teòriques i les aproximacions analítiques clàssiques i recents de les relacions internacionals.
  6. Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  7. Descriure els principals elements que caracteritzen la societat internacional global (1945-2000).
  8. Descriure l'ordre internacional: anarquia versus ordre, societat d'estats i societat transnacional.
  9. Dissenyar tècniques per a la recollida de dades, coordinar el tractament de la informació i aplicar rigorosament mètodes de verificació d'hipòtesis.
  10. Elaborar i planificar recerques o informes analítics.
  11. Elaborar i preparar la presentació d'informes i/o propostes d'intervenció.
  12. Exposar les grans aproximacions a les relacions internacionals (realisme, transnacionalisme, estructuralisme).
  13. Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  14. Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  15. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  16. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  17. Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  18. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  19. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  20. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  21. Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  22. Treballar amb tècniques quantitatives i qualitatives d'anàlisi per aplicar-les en els processos de recerca.
  23. Treballar autònomament.
  24. Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
  25. Utilitzar adequadament la teoria i els conceptes de les relacions internacionals (tradicions de pensament hobbesiana, grociana i kantiana).
  26. Utilitzar les principals tècniques de la informació i la documentació (TIC) com a eina essencial en l'anàlisi.
  27. Valorar aspectes distintius i instrumental conceptual i metodològic específic de les diverses tendències i aproximacions analítiques de les relacions internacionals.
  28. Valorar críticament els impactes de la globalització en diferents àmbits: seguretat, medi ambient, drets humans, migracions i pau.
  29. Valorar els aspectes distintius i instrumentals propis, des d'un enfocament conceptual i metodològic, específic de les diverses tendències i aproximacions analítiques de les relacions internacionals.

Continguts

La pretensió de l' assignatura s' orienta a oferir una visió el més recent sobre a realitat del context polític internacional, els continguts específics es presentaran a inici del semestre.

A trets generals l' assignatura es divideix en tres àrees temàtiques generals:

1. La guerra com a fenomen

— 2 Tecnologia-RAM

— 3 Temes d' interès actual 

Bloc I

La guerra híbrida.

1.Introducció i presentació d' objectius

— 2 La guerra com a fenomen

3.Marc teòric i corrents de pensament.

— 4 Estudi de cas conflictes del moment

 

Bloc II

Paradigma tecnològic.

1. Revolució d'Afers Militars ( RAM)

2. Desenvolupament de sistemes

3. Estratègia i debat nuclear.

4. Estudi de cas del moment

Bloc III

Actualitat del present.

1.Tècniques i eines d'anàlisi de la informació, contrast de fonts (OSINT)

Estudi sobre problemes del context polític del moment.

2.Temes diversos: macroeconomia,societat, criminalitat, terrorisme,extremismes violents.

3.Estudi de cas problemàtica del moment.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals amb ús de les TIC i debat en gran grup 43 1,72 2, 3, 6, 13, 24, 26, 27
Debats sobre les lectures obligatòries 3 0,12 1, 3, 5, 14, 21, 22
Pràctiques i exposicions orals a classe, estudis de cas 6 0,24 3, 9, 13, 22, 23, 24, 26, 27
Tipus: Supervisades      
Lectura i preparació dels textos que seran objecte d'un control a classe 7 0,28 7, 8, 12, 19, 20, 25
Redacció del treball de curs 9 0,36 6, 7, 25
Tutories i comentaris examen 3 0,12
Tipus: Autònomes      
Estudi del temari de l'assignatura i lectures complementàries 72 2,88 14, 23

La dedicació a aquesta assignatura es concreta en diversos tipus d'activitats, cadascuna amb una determinada càrrega docent. El seu valor, 6 crèdits ECTS, implica una dedicació total de 150 hores, que es distribuiran en diversos tipus d'activitats:

- Les activitats dirigides són activitats a l'aula, amb la presència del professor i consistiran en classes magistrals (amb la possibilitat de desenvolupar debats en gran grup); en seminaris de discussió de les lectures obligatòries o materials temàtics en grups més reduïts; en sessions més orientades a qüestions pràctiques, en les que s'analitzaran casos, problemes i exemples relatius al temari del curs. Aquestes activitats representen al voltant del 35% del total del treball exigit.

- Les activitats supervisades són activitats dutes a terme per l'estudiant fora de l'aula d'acord amb un pla de treball dissenyat i posteriorment tutoritzat i avaluat per part del professor. Aquestes activitats representen,
aproximadament, el 10% del treball exigit.

- Les activitats autònomes són totes aquelles activitats que fa l'alumne pel seu compte i d'acord amb les exigències del curs per tal de superar amb èxit l'assignatura, tals com lectures bàsiques i complementàries, estudi dels apunts de classe o totes aquelles altres activitats que complementen la formació que s'assoleix en aquest curs.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Treball en grup i exposició oral 50% exàmen / 50% treball i exposició 7 0,28 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29

L' avaluació comporta:

- Assistència regular a classe i la participació en les activitats, debats, comentaris de lectures, aportacions a les exposicions orals, etc.- Avaluació contínua comentaris escrits sobre lectures o vídeos, preparació de debats.- Un treball en grup sobre algun dels temes/casos tractats a classe que serà presentat en públic en les últimes sessions de l'assignatura. L' extensió del treball serà d' un màxim de 3.000-5.000 paraules, més bibliografia i annexos. El treball es realitzarà amb entrelineat d' 1.5, lletra Arial cos 12 en el cos del treball i 10 en les notes a peu de pàgina. La data de lliurament es concretarà un cop iniciat el curs.

Avaluació continuada

Examen parcial 25%

Examen final 25%

Treball i exposició 50%

Al juliol hi haurà una prova de compensació en la qual els estudiants que hagin seguit el curs amb regularitat però no hagin aprovat l'assignatura podran tornar a presentar-se. Aquesta avaluació compensatòria tindrà lloc en les dates establertes per la Facultad.La concurrència a dues de les activitats d' avaluació esmentades és incompatible amb la qualificació de "NO PRESENTAT".

Avaluació única:

L' alumnat que així ho hagi demanat en temps i forma, podrà acollir-se a una avaluació única que consistirà en un exercici compost per un examen 50% i preguntes sobre un treball de recerca que s' acordarà a inici de les classes 50%

Aquest exercici tindrà lloc al final del quadrimestre, el dia que fixi la Facultat per a l' examen de l' avaluació ordinària i es farà públic amb suficient antelació. En cas de no superar aquesta prova amb una puntuació de 5 de cada 10 punts, l' exercici podrà recuperar-se en la data fixada per la Facultat com a avaluació compensatòria.

 

 


Bibliografia

Bibliografia básica:

-Alger, J. (2009). From Nuclear Energy to the Bomb: The Proliferation Potential of New Nuclear Energy Programs. Centre for International Governance Innovation. http://www.jstor.org/stable/resrep16141

-Arnson, C. J., & Zartman, I. W. (2005). Rethinking the economics of war: the intersection of need, creed, and greed. Woodrow Wilson Center Press.

Azar, E. E. (1990). The management of protracted social conflict: theory and cases. Dartmouth ; Gower Pub. Co.

-Azar, E. E., & Burton, J. W. (Eds.). (1986). International Conflict Resolution: Theory and Practice. Lynne Rienner Pub.

-Blalock, H. M. (1989). Power and Conflict: Toward a General Theory. Sage.

-Burton, J. (1990a). Conflict: resolution and prevention. Macmillan.

-Burton, J. (Ed.). (1990b). Conflict: Human Needs Theory. The Macmillan Press.

-Ejuchegahi, Angwaomaodoko, A.(2024)Trade Wars and Tariff Policies: Long-Term effects on Global Trade and Economic Relationship .Business and Economic Research 14(4):62 DOI:10.5296/ber.v14i4.22185

https://www.researchgate.net/publication/385296439_Trade_Wars_and_Tariff_Policies_Long-Term_effects_on_Global_Trade_and_Economic_Relationship

-ERÄSTÖ, T., & TOPYCHKANOV, P. (2020). Towars Greater Nuclear Restant: Raising The Thereshold For Nuclear Weapon Use. Stockholm International Peace Research Institute.

http://www.jstor.org/stable/resrep24479

 

- Fang, T., & Hwang, T. (2023). What Is Techno-Nationalism? In The Rise of Techno-Nationalism (pp. 4–6). New America.

http://www.jstor.org/stable/resrep54891.4

 

-Haynes, S. T. (2016). China’s Nuclear Threat Perceptions. Strategic Studies Quarterly, 10(2), 25–62.

 http://www.jstor.org/stable/26271504

 

-Jordán Javier. (2001) Introducción a los estudios de seguridad y defensa. Comares.

 

-Jordán Javier. (2011) La seguridad más allá del estado: Actores no estatales y seguridad internacional. Plaza y Valdés.

 

-Jordán,J .(2013) Manual de Estudios Estratégicos y Seguridad Internacional. Plaza y Valdés.

-Jordan, J. (2020). International Competition Below the Threshold of War: Toward a Theory of Gray Zone Conflict. Journal of Strategic Security, 14(1), 1–24.

 

-Martin, B. E. (2016). Weapons of Mass Destruction: Nuclear Terrorism and Nuclear Proliferation. Counter Terrorist Trends and Analyses, 8(2), 17–23. http://www.jstor.org/stable/26369587

 

-Mearsheimer, J.J.(2014) The Tragedy of Great Power Politics. Norton.

-Ozawa, M. (Ed.). (2023). Total, global, hybrid war. In War changes everything: Russia after Ukraine (pp. 5–16). NATO Defense College.

 http://www.jstor.org/stable/resrep47336.7

-Raska, M. (2019). Strategic Competition for Emerging Military Technologies: Comparative Paths and Patterns. PRISM, 8(3), 64–81.

https://www.jstor.org/stable/26864277

 

-Ramsbotham, O., Woodhouse, T., & Miall, H. (2011). Contemporary conflict resolution: the prevention, management and transformation of deadly conflicts. Polity Press.

 

-Scott,S & Waltz, K .( 2013) The Spread of Nuclear Weapons. An Enduring Debate. Norton.

-Toffler, A.(1995). La Tercera ola .Orbis, 1985.

 

-Toffler, A & Toffler H .(1995) Las guerras del futuro. La supervivencia en el alba del siglo XXI. Círculo de lectores.

 

-Von Clausewitz,C. (2014) De la guerra. La esfera de los libros.

-Wallensteen, P. (2007). Understanding conflict resolution: war, peace and the global system. SAGE.

 

 

 

 


Programari

No requereix programari especific.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt