Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Ciència política i gestió pública | OT | 3 |
Ciència política i gestió pública | OT | 4 |
Relacions Internacionals | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No té prerequisits acadèmics.
L'estudiant ha de tenir l'hàbit de llegir i consultar diferents mitjans de comunicació d'informació general, seguint especialment les notícies de caràcter internacional, així com els articles d'opinió sobre qüestions polítiques globals.
L' objectiu de l' assignatura es centra en l' estudi i anàlisi del context polític internacional actual. Especialment relacionat amb problemes de seguretat internacional i conflictes armats.
Per a l'anàlisi del context polític, l'assignatura ofereix el coneixement d'una sèrie d'instruments analítics i contrast de fonts (mètode OSINT) per tal d'adquirir el major rigor analitic tant per part de les fonts documentals com dels problemes internacionals de tipus securitari; conflictes bèl·lics, insurgències,crim organitzat, terrorisme, guerra hibrida.
Tot i que principalment el focus d' estudi s' orienti als estudis de seguretat, es pretén ampliar l' espectre d' estudis de les problemàtiques internacionals en el màxim possible. Incloent,hi, macroeconomia, societat i aspectes d' interès a nivell europeu, estatal i local.
Atès que el context polític internacional actual és altament canviant, el contingut de l' assignatura mantindrà un programa general però anualment s' adaptarà a les dinàmiques internacionals del moment per tal d' atorgar una visió el més novedosa possible.
La pretensió de l' assignatura s' orienta a oferir una visió el més recent sobre a realitat del context polític internacional, els continguts específics es presentaran a inici del semestre.
A trets generals l' assignatura es divideix en tres àrees temàtiques generals:
1. La guerra com a fenomen
— 2 Tecnologia-RAM
— 3 Temes d' interès actual
Bloc I
La guerra híbrida.
1.Introducció i presentació d' objectius
— 2 La guerra com a fenomen
3.Marc teòric i corrents de pensament.
— 4 Estudi de cas conflictes del moment
Bloc II
Paradigma tecnològic.
1. Revolució d'Afers Militars ( RAM)
2. Desenvolupament de sistemes
3. Estratègia i debat nuclear.
4. Estudi de cas del moment
Bloc III
Actualitat del present.
1.Tècniques i eines d'anàlisi de la informació, contrast de fonts (OSINT)
Estudi sobre problemes del context polític del moment.
2.Temes diversos: macroeconomia,societat, criminalitat, terrorisme,extremismes violents.
3.Estudi de cas problemàtica del moment.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals amb ús de les TIC i debat en gran grup | 43 | 1,72 | 2, 3, 6, 13, 24, 26, 27 |
Debats sobre les lectures obligatòries | 3 | 0,12 | 1, 3, 5, 14, 21, 22 |
Pràctiques i exposicions orals a classe, estudis de cas | 6 | 0,24 | 3, 9, 13, 22, 23, 24, 26, 27 |
Tipus: Supervisades | |||
Lectura i preparació dels textos que seran objecte d'un control a classe | 7 | 0,28 | 7, 8, 12, 19, 20, 25 |
Redacció del treball de curs | 9 | 0,36 | 6, 7, 25 |
Tutories i comentaris examen | 3 | 0,12 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi del temari de l'assignatura i lectures complementàries | 72 | 2,88 | 14, 23 |
La dedicació a aquesta assignatura es concreta en diversos tipus d'activitats, cadascuna amb una determinada càrrega docent. El seu valor, 6 crèdits ECTS, implica una dedicació total de 150 hores, que es distribuiran en diversos tipus d'activitats:
- Les activitats dirigides són activitats a l'aula, amb la presència del professor i consistiran en classes magistrals (amb la possibilitat de desenvolupar debats en gran grup); en seminaris de discussió de les lectures obligatòries o materials temàtics en grups més reduïts; en sessions més orientades a qüestions pràctiques, en les que s'analitzaran casos, problemes i exemples relatius al temari del curs. Aquestes activitats representen al voltant del 35% del total del treball exigit.
- Les activitats supervisades són activitats dutes a terme per l'estudiant fora de l'aula d'acord amb un pla de treball dissenyat i posteriorment tutoritzat i avaluat per part del professor. Aquestes activitats representen,
aproximadament, el 10% del treball exigit.
- Les activitats autònomes són totes aquelles activitats que fa l'alumne pel seu compte i d'acord amb les exigències del curs per tal de superar amb èxit l'assignatura, tals com lectures bàsiques i complementàries, estudi dels apunts de classe o totes aquelles altres activitats que complementen la formació que s'assoleix en aquest curs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Treball en grup i exposició oral | 50% exàmen / 50% treball i exposició | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 |
L' avaluació comporta:
- Assistència regular a classe i la participació en les activitats, debats, comentaris de lectures, aportacions a les exposicions orals, etc.- Avaluació contínua comentaris escrits sobre lectures o vídeos, preparació de debats.- Un treball en grup sobre algun dels temes/casos tractats a classe que serà presentat en públic en les últimes sessions de l'assignatura. L' extensió del treball serà d' un màxim de 3.000-5.000 paraules, més bibliografia i annexos. El treball es realitzarà amb entrelineat d' 1.5, lletra Arial cos 12 en el cos del treball i 10 en les notes a peu de pàgina. La data de lliurament es concretarà un cop iniciat el curs.
Avaluació continuada
Examen parcial 25%
Examen final 25%
Treball i exposició 50%
Al juliol hi haurà una prova de compensació en la qual els estudiants que hagin seguit el curs amb regularitat però no hagin aprovat l'assignatura podran tornar a presentar-se. Aquesta avaluació compensatòria tindrà lloc en les dates establertes per la Facultad.La concurrència a dues de les activitats d' avaluació esmentades és incompatible amb la qualificació de "NO PRESENTAT".
Avaluació única:
L' alumnat que així ho hagi demanat en temps i forma, podrà acollir-se a una avaluació única que consistirà en un exercici compost per un examen 50% i preguntes sobre un treball de recerca que s' acordarà a inici de les classes 50%
Aquest exercici tindrà lloc al final del quadrimestre, el dia que fixi la Facultat per a l' examen de l' avaluació ordinària i es farà públic amb suficient antelació. En cas de no superar aquesta prova amb una puntuació de 5 de cada 10 punts, l' exercici podrà recuperar-se en la data fixada per la Facultat com a avaluació compensatòria.
Bibliografia básica:
-Alger, J. (2009). From Nuclear Energy to the Bomb: The Proliferation Potential of New Nuclear Energy Programs. Centre for International Governance Innovation. http://www.jstor.org/stable/resrep16141
-Arnson, C. J., & Zartman, I. W. (2005). Rethinking the economics of war: the intersection of need, creed, and greed. Woodrow Wilson Center Press.
Azar, E. E. (1990). The management of protracted social conflict: theory and cases. Dartmouth ; Gower Pub. Co.
-Azar, E. E., & Burton, J. W. (Eds.). (1986). International Conflict Resolution: Theory and Practice. Lynne Rienner Pub.
-Blalock, H. M. (1989). Power and Conflict: Toward a General Theory. Sage.
-Burton, J. (1990a). Conflict: resolution and prevention. Macmillan.
-Burton, J. (Ed.). (1990b). Conflict: Human Needs Theory. The Macmillan Press.
-Ejuchegahi, Angwaomaodoko, A.(2024)Trade Wars and Tariff Policies: Long-Term effects on Global Trade and Economic Relationship .Business and Economic Research 14(4):62 DOI:10.5296/ber.v14i4.22185
-ERÄSTÖ, T., & TOPYCHKANOV, P. (2020). Towars Greater Nuclear Restant: Raising The Thereshold For Nuclear Weapon Use. Stockholm International Peace Research Institute.
http://www.jstor.org/stable/resrep24479
- Fang, T., & Hwang, T. (2023). What Is Techno-Nationalism? In The Rise of Techno-Nationalism (pp. 4–6). New America.
http://www.jstor.org/stable/resrep54891.4
-Haynes, S. T. (2016). China’s Nuclear Threat Perceptions. Strategic Studies Quarterly, 10(2), 25–62.
http://www.jstor.org/stable/26271504
-Jordán Javier. (2001) Introducción a los estudios de seguridad y defensa. Comares.
-Jordán Javier. (2011) La seguridad más allá del estado: Actores no estatales y seguridad internacional. Plaza y Valdés.
-Jordán,J .(2013) Manual de Estudios Estratégicos y Seguridad Internacional. Plaza y Valdés.
-Jordan, J. (2020). International Competition Below the Threshold of War: Toward a Theory of Gray Zone Conflict. Journal of Strategic Security, 14(1), 1–24.
-Martin, B. E. (2016). Weapons of Mass Destruction: Nuclear Terrorism and Nuclear Proliferation. Counter Terrorist Trends and Analyses, 8(2), 17–23. http://www.jstor.org/stable/26369587
-Mearsheimer, J.J.(2014) The Tragedy of Great Power Politics. Norton.
-Ozawa, M. (Ed.). (2023). Total, global, hybrid war. In War changes everything: Russia after Ukraine (pp. 5–16). NATO Defense College.
http://www.jstor.org/stable/resrep47336.7
-Raska, M. (2019). Strategic Competition for Emerging Military Technologies: Comparative Paths and Patterns. PRISM, 8(3), 64–81.
https://www.jstor.org/stable/26864277
-Ramsbotham, O., Woodhouse, T., & Miall, H. (2011). Contemporary conflict resolution: the prevention, management and transformation of deadly conflicts. Polity Press.
-Scott,S & Waltz, K .( 2013) The Spread of Nuclear Weapons. An Enduring Debate. Norton.
-Toffler, A.(1995). La Tercera ola .Orbis, 1985.
-Toffler, A & Toffler H .(1995) Las guerras del futuro. La supervivencia en el alba del siglo XXI. Círculo de lectores.
-Von Clausewitz,C. (2014) De la guerra. La esfera de los libros.
-Wallensteen, P. (2007). Understanding conflict resolution: war, peace and the global system. SAGE.
No requereix programari especific.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |