Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Economia i Comerç Internacional

Codi: 101086 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Ciència política i gestió pública OT 3
Ciència política i gestió pública OT 4
Relacions Internacionals FB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Riccardo Turati
Correu electrònic:
riccardo.turati@uab.cat

Equip docent

Riccardo Turati

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

El coneixements que resulten d'haver cursat l'assignatura "Economia política", es a dir, una comprensió dels conceptes bàsics de l'economia i un coneixement dels grans trets de l'evolució de les relacions internacionals.


Objectius

Aquest curs pretén proporcionar una visió general de les teories modernes de l'economia internacional des de perspectives tant empíriques com teòriques. També introdueix les eines analítiques més adequades, oferint informació sobre els beneficis econòmics del comerç internacional, així com les seves possibles conseqüències no desitjades.

La primera part del curs es centra en la teoria del comerç internacional. El material cobreix el desenvolupament de la teoria del comerç des dels seus orígens (començant amb la teoria de Ricardo) fins a l'estat actual de l'art. Els estudiants també s'introduiran en els temes contemporanis de la teoria del comerç i en la comprensió de l'impacte del comerç internacional en el desenvolupament econòmic.

La segona part del curs examina la política comercial i les seves implicacions per a l'economia en general, així com per als diferents agents econòmics.

La tercera part aborda els principals reptes associats a les relacions monetàries internacionals i als tipus de canvi.


Competències

    Ciència política i gestió pública
  • Aplicar les principals teories de la disciplina i els seus diferents camps a problemes pràctics i professionals reals.
  • Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  • Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  • "Diferenciar les principals teories de la disciplina i els diferents camps; les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, així com el seu valor per a la pràctica professional mitjançant casos concrets."
  • Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  • Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  • Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  • Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  • Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  • Treballar autònomament.
  • Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
    Relacions Internacionals
  • Analitzar la societat internacional i la seva estructura, així com entendre'n la rellevància en els problemes de la vida real i la pràctica professional.
  • Analitzar l'estructura i el funcionament de les institucions i organitzacions internacionals (polítiques, econòmiques, de seguretat i militars, mediambientals, de desenvolupament i ajuda d'emergència), tant a l'àmbit universal com al regional, amb particular èmfasi en la Unió Europea, a partir de casos reals i/o simulats.
  • Aplicar el coneixement de l'estructura i el funcionament de les institucions internacionals a problemes i/o casos pràctics, reals o simulats.
  • Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  • Diferenciar les principals teories de les relacions internacionals i els seus diversos camps (teoria internacional, conflictes i seguretat, organitzacions internacionals, economia política internacional, etc.) per aplicar-los a la pràctica professional.
  • Elaborar i preparar la presentació d'informes i/o propostes d'intervenció.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar el comportament i l'evolució del règim regulador del comerç internacional.
  2. Analitzar el funcionament de les principals institucions, universals i regionals, que intervenen en l'economia i el comerç internacional.
  3. Analitzar els impactes dels factors estructurals de l'economia i el comerç internacional (institucions, polítiques i actors).
  4. Analitzar en termes històrics els problemes econòmics actuals, per avaluar millor les possibilitats evolutives dels sistemes econòmics.
  5. Analitzar i explicar el funcionament de l'economia i el comerç internacional en el sistema contemporani.
  6. Analitzar i explicar la dimensió econòmica que hi ha darrere les polítiques públiques.
  7. Analitzar i singularitzar els rols dels diferents actors, estatals i no estatals, en el funcionament de l'economia i del comerç internacional.
  8. Argumentar críticament els funcionament de les institucions i els actors econòmics
  9. Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  10. Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  11. Argumentar sobre l'impacte dels organismes internacionals en el comerç i l'economia internacionals.
  12. Avaluar el paper del sector públic com a agent econòmic.
  13. Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  14. Descriure de manera eficaç les formes d'intervenció pública sobre el sistema econòmic.
  15. Descriure el sector exterior espanyol: les dinàmiques d'importació i exportació, les inversions estrangeres a Espanya i les d'Espanya a l'estranger.
  16. Descriure les dinàmiques dels sistemes econòmics, els seus límits i potencialitats i les seves conseqüències polítiques.
  17. Diagnosticar situacions i problemes econòmics concrets
  18. Elaborar i preparar la presentació d'informes i/o propostes d'intervenció.
  19. Explicar els models teòrics d'economia prenent com a referència diferents casos històrics.
  20. Explicitar els rols, les dimensions i l'estructura del sector públic en l'economia.
  21. Exposar les conseqüències de la reforma fiscal i els canvis en les figures impositives dels governs.
  22. Exposar les principals característiques de les polítiques econòmiques dels governs del món occidental
  23. Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  24. Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  25. Identificar els problemes a què s'enfronten els agents econòmics quan han de prendre decisions en condicions d'incertesa, a partir de diferents experiències històriques.
  26. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  27. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  28. Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  29. Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  30. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  31. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  32. Raonar sobre les propostes de polítiques econòmiques existents en diferents àmbits (monetari, fiscal, política de rendes, etc.) i en diferents territoris (món, Europa, Espanya).
  33. Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  34. Treballar autònomament.
  35. Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
  36. Utilitzar les eines d'anàlisi de l'economia i el comerç internacional i aplicar-les a diferents processos i casos.
  37. Valorar críticament les dinàmiques que es donen en la interacció entre l'estat i el mercat.

Continguts

La teoria del comerç de Ricardo
La teoria Heckscher-Ohlin del comerç i la seva evolució
Nova teoria del comerç, comerç intraindústria i cadenes de valor globals
Migració i moviment dels factors productius
La dimensió de gènere i el paper de les institucions
Les conseqüències polítiques del comerç
Política comercial i integració econòmica
L'economia de les sancions
Tipus de canvi i relacions monetàries internacionals
Crisi monetària internacional
Casos d'estudi basats en evidències empíriques actuals


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Autònomes 88 3,52 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37
Avaluació 8 0,32 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37
Dirigides 35 1,4 3, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 28, 29, 32, 33, 34, 35
Supervisades 15 0,6 8, 22, 24

Classes teòriques

Classes pràctiques

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Altres activitats d'avaluació (Informe Commercial) 20% 1 0,04 9, 13, 23, 26, 28, 29, 33, 35
Examen Final 50% 2 0,08 3, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 20, 21, 22, 23, 26, 28, 29, 32, 33, 35
Prova intermedia d'avaluació 30% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37

L'avaluació de l'aprenentatge (qualificació final) serà la mitjana ponderada de les següents activitats:

- 50% examen final que inclou el temari que s'indicarà a classe (que es farà el dia oficial programat per la Facultat)
- 30% avaluació intermèdia tal com el professor indicarà a classe.
- 20% altres activitats d'avaluació (Informe Commercial i la seva presentació)

Qualificació
La qualificació final mínima per aprovar l'assignatura és de 5. La qualificació final és la mitjana ponderada de les puntuacions de les totes les activitats proposades durant el curs.

Si la qualificació global final és inferior a 3.5, la/l'estudiant/a haurà de repetir tot el curs del proper any.

Els/Les estudiants/des amb una qualificació entre 3.5 i menys de 5 podran fer un examen de reavaluació. Aquest examen és organitzat per la Facultat durant la sessió d’exàmens oficials.  
L'examen de recuperació es qualifica com a “apte” o “no apte”: si l'estudiant l'aprova, la nota final del curs serà 5.

Avaluació Única

Un/a estudiant/a és considerat/da com "no avaluable" per a la qualificació final global, si no participa en cap activitat d'avaluació. Per tant, un/a estudiant/a que participi en una o més de activitats serà qualificat d'acord amb els resultats d'aquestes activitats, encara que no es presenti a l'examen final.

L’estudiant/a que vol optar per l’avaluació única haurà de sol·licitar-ho a la gestió acadèmicade la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia dins dels terminis i modalitats establerts pel reglament de la Facultat.

L’avaluació única serà exclusivament presencial.

En el cas d’escollirl’avaluació única el/la estudiant/a haurà de lliurat al professor de l’assignatura totes els documents de les activitats d’avaluació del curs el dia de prova d’examen final tal com queda programat pel calendari acadèmic de la Facultat. Addicionalment, el mateix dia, el/la estudiant/a haurà de participar a la prova d’examen final que inclourà tot el temari de l’assignatura a més de realitzar la presentació oral d’un informe o treball de recerca tal com s’estableix dins de les altres activitats d’avaluació de l’assignatura (modalitat: avaluació continuada).

La duració total de l’avaluació única serà al voltant de quatre hores.

En el cas de l’avaluació única, la nota final del curs serà el resultat de l’avaluació de tot al material presentat pel alumne amb la mateixa ponderació establerta per les activitats d’avaluació continuada.

El/la estudiant/a que s’aculli a l’avaluació única té dret a la recuperació amb les mateixes condiciones que s’estableixen per l’avaluació continuada.

Intel·ligència Artificial (IA)

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com l'anàlisi de dades, la cerca d'informació o la correcció de textos, en l'elaboració de l'Informe sobre Comerç. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines utilitzades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i en el resultat final de l'activitat. La falta de transparència en l'ús de IA en aquesta activitat avaluable es considerarà una falta d'honestedat acadèmica i podrà comportar una penalització parcial o total en la qualificació de l'activitat, o sancions més greus en els casos de major gravetat.

Plagi i altres irregularitats

D'acord amb la normativa acadèmica, qualsevol irregularitat que pugui suposar una variació significativa en la qualificació d'un acte d'avaluació implicarà que aquesta activitat sigui qualificada amb un 0. En cas de detectar-se diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final de l'assignatura serà de 0.

 


Bibliografia

Bibliografía basíca:

Pugel, Th. (2023): "International Economics", McGraw-Hill, 18th Edition (disponible online via Biblioteca UAB)

 

Bibliografia complementària:

Krugman, P., Obsfeld, M. and Melitz M. (2022): " International Economics: theory and policy", 12th Edition,Pearson Global Edition (disponible online via Biblioteca UAB)

 

Lectures addicionals seran indicades al llarg del curs


Programari

Programari bàsic d’escriptura (exemple Microsoft Word) i de full de càlcul (exemple Microsoft Excel).


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Anglès segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 51 Anglès segon quadrimestre tarda