Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Ciència política i gestió pública | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Haver superat totes les matèries bàsiques relacionades amb l´Economia, tenir coneixements introductoris d´Economia i en particular de microeconomia. Es recomana haver fet el "Curs Propedèutic sobre Mètodes Quantitatius".
• Coneixement dels fonaments de la intervenció pública
• Relacionar la intervenció pública amb els mecanismes de vot i presa de decisions en el sector públic
• Coneixement de la teoria econòmica de la democràcia i la teoria econòmica de la burocràcia
• Coneixement teòric dels comportaments, incentius, institucions que donen determinats resultats col·lectius
• Coneixement teòric de la hisenda pública y de la redistribució de la renda
• Facilitar l’accés a la informació rellevant sobre els objectius i els instruments de la política econòmica i del sector públic
• Adquirir i aplicar la terminologia i tècniques d’anàlisis específics de la política econòmica i del sector públic
• Avaluació de polítiques socials (seguretat social, sanitat, educació, política demogràfica i migració)
El marc analític de la política econòmica i la teoria del sector públic es desenvolupa amb un èmfasi en la intervenció de l’Estat per corregir les fallades de mercat, seguit d’una discussió crítica sobre les polítiques implementades i les possibles ineficiències derivades de l’actuació del sector públic.
Temes:
1. La formació de la política econòmica
Introducció al marc conceptual bàsic, incloent els objectius, instruments i estratègies de política.
2. L’economia del benestar i el paper del sector públic
Anàlisi dels conceptes d’eficiència i equitat, així com dels teoremes fonamentals de l’economia del benestar.
3. Fallades de mercat i política econòmica
Estudi de les fallades de mercat i la justificació de la intervenció pública, amb una discussió de les principals teories i formes d’intervenció.
4. Distribució de la renda
Revisió de diferents teories sobre la distribució òptima de la renda i anàlisi dels límits de la redistribució pel que fa a l’eficiència, l’equitat i els incentius.
5. Regles de presa de decisions col·lectives
Anàlisi de mecanismes de presa de decisions col·lectives: regles d’unanimitat i de majoria, el teorema de la impossibilitat d’Arrow, el teorema del votant mitjà i les condicions d’equilibri polític.
6. Anàlisi de polítiques socials
Avaluació d’àrees clau com els sistemes de seguretat social,els programes de renda mínima, l’economia de la salut i l’economia de l’educació.
7. Ingressos públics i sistema tributari
Introducció a les fonts d’ingressos del sector públic i a l’anàlisi fiscal, incloent les característiques desitjables del sistema tributari: progressivitat, regressivitat i proporcionalitat.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 30 | 1,2 | 1, 2, 4, 6, 13, 16, 17, 19, 23 |
Classes práctiques | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 10, 11, 12, 13, 14, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7,5 | 0,3 | 4, 7, 13, 18, 19, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal i altres activitats recomanades | 90 | 3,6 | 1, 2, 3, 4, 6, 8, 13, 19 |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Dues proves escrites i un exercici pràctics | 35%, 35%, 30% | 7,5 | 0,3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
L'avaluació de l'assignatura es durà a terme de manera continua al llarg del curs amb els següents criteris:
En cas de detectar-se plagi l'avaluació de la prova serà 0.
El/la professor/a determinarà, la primera setmana de classe, les dates de les diferents proves d'avaluació. Els i les estudiants han de respectar rigorosament les dates d'entrega i d'avaluació, o en cas contrari no seran avaluats/des.
Per aprovar l'assignatura cal complir les següents condicions:
La realització de 1 o menys de les activitats d'avaluació implicarà la qualifiació final de "No avaluable"
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final, s'anunciarà la data i el mitjà pel que es faran públiques les qualificacions finals. Tanmateix, s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió de les proves d'avaluació, d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procediment de recuperació
D'acord amb l'article 112.3 de la Normativa acadèmica de la UAB, l'alumnat que no superi l'assignatura pot realitzar un examen de recuperació, a la data programada per la Facultat, sempre que hagi participat al menys en 2/3 de les proves d'avaluació, i hagi obtingut una nota mitjana ponderada igual o superior a 3,5.
AVALUACIÓ ÚNICA
L'alumnat que es vulgui acollir a aquesta modalitat d'avaluacióhaurà de:
Procediment de revisió de las qualificacions
La revisió de la qualificació final seguirà el mateix procediment que en el cas de l'avaluació continuada.
Procediment de recuperació
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació establert per a l'avaluació continuada.
Per a aquesta assignatura, l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) es permet exclusivament com a suport en tasques com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos i les traduccions dins del case study. L’estudiant haurà d’identificar clarament quines parts han estat generades amb IA, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i en el resultat final de l’activitat. La manca de transparència en l’ús d’IA en aquesta activitat avaluable es considerarà una falta d’honestedat acadèmica i podrà comportar una penalització parcial o total en la nota, o sancions més greus en casos de gravetat.
Referèncias bàsicas:
Rosen, H. and T. Gayer, 2014. Public Finance. McGraw-Hill.
Sanchez Andres, A. 2021. Introducció a la Política Económica. Disponible on-line per a usuaris UAB: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991000847739706709
Stiglitz, J. and Rosengard, J. 2016. Economics of the publlic sector. Norton & Company.
Otras referèncias:
Friedman and Friedman. 1980. Free to Choose. Harcourt.
Harvey, D. 2005. A Brief History of Neoliberalism. Oxford University Press.
Madden and Marcuse. 2016. In Defense of Housing. Verso
Harvey, D. 2010. A Companion to Marx’s Capital. Verso
McConnell, Brue and Macpherson. 2017. Contemporary Labor Economics. McGraw-Hill.
Graeber, D. 2018. Bullshit jobs. Simon & Schuster.
Federici. 2012. Revolution at Point Zero. Housework, Reproduction and Feminist Struggle. PM Press.
Piketty. 2014. Capital in the XXIst Century. Harvard University Press.
Zucman. 2015. The Hidden Wealth of Nations. The University of Chicago Press.
Samuelson and Nordhaus. 2010. Economics. McGraw-Hill.
Skidelsky. 2018. Money and Government. Yale University Press.
Mazzucato. 2014. The Entrepreneurial State. Anthem Press.
Rodrik. 2012. The Globalization Paradox. Oxford University Press.
Kindleberger. 2005. Manias, Panics and Crashes. John Wiley & Sons.
Stiglitz. 2016. The Euro. Norton & Company.
No es fa servir cap programari específic més enllà d'un processador de textos i fulls de càlcul.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 51 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |