Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Política Econòmica i Economia del Sector Públic

Codi: 101084 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Ciència política i gestió pública OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Pedro Luís Marques Correia Da Silva
Correu electrònic:
pedroluis.silva@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Haver superat totes les matèries bàsiques relacionades amb l´Economia, tenir coneixements introductoris d´Economia i en particular de microeconomia. Es recomana haver fet el "Curs Propedèutic sobre Mètodes Quantitatius".

 


Objectius

• Coneixement dels fonaments de la intervenció pública

• Relacionar la intervenció pública amb els mecanismes de vot i presa de decisions en el sector públic

• Coneixement de la teoria econòmica de la democràcia i la teoria econòmica de la burocràcia

• Coneixement teòric dels comportaments, incentius, institucions que donen determinats resultats col·lectius

• Coneixement teòric de la hisenda pública y de la redistribució de la renda

• Facilitar l’accés a la informació rellevant sobre els objectius i els instruments de la política econòmica i del sector públic

• Adquirir i aplicar la terminologia i tècniques d’anàlisis específics de la política econòmica i del sector públic

• Avaluació de polítiques socials (seguretat social, sanitat, educació, política demogràfica i migració)

 


Competències

  • Aplicar les principals teories de la disciplina i els seus diferents camps a problemes pràctics i professionals reals.
  • Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  • Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  • "Diferenciar les principals teories de la disciplina i els diferents camps; les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, així com el seu valor per a la pràctica professional mitjançant casos concrets."
  • Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  • Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  • Treballar autònomament.
  • Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els impactes de les polítiques d'imposició i subsidis.
  2. Analitzar i explicar la dimensió econòmica que hi ha darrere les polítiques públiques.
  3. Analitzar la gestió dels recursos humans, la dinàmica i l'estructura sectorial de la població activa i el funcionament del mercat de treball.
  4. Argumentar críticament els funcionament de les institucions i els actors econòmics
  5. Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  6. Avaluar el paper del sector públic com a agent econòmic.
  7. Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  8. Descriure de manera eficaç les formes d'intervenció pública sobre el sistema econòmic.
  9. Descriure el sector exterior espanyol: les dinàmiques d'importació i exportació, les inversions estrangeres a Espanya i les d'Espanya a l'estranger.
  10. Descriure els elements centrals de l'estructura productiva espanyola: els sectors agrícola, industrial i de serveis.
  11. Descriure la fiscalitat ecològica i la relació que té amb el principi de sostenibilitat.
  12. Descriure les etapes del desenvolupament econòmic espanyol posterior a 1960.
  13. Diagnosticar situacions i problemes econòmics concrets
  14. Explicitar els rols, les dimensions i l'estructura del sector públic en l'economia.
  15. Exposar els principis polítics i els impactes de les polítiques fiscals (distributives i redistributives) en la desigualtat econòmica i l'equitat social.
  16. Exposar les conseqüències de la reforma fiscal i els canvis en les figures impositives dels governs.
  17. Exposar les principals característiques de les polítiques econòmiques dels governs del món occidental
  18. Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  19. Raonar sobre les propostes de polítiques econòmiques existents en diferents àmbits (monetari, fiscal, política de rendes, etc.) i en diferents territoris (món, Europa, Espanya).
  20. Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  21. Treballar autònomament.
  22. Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
  23. Valorar críticament les opcions preses en política econòmica pels governs espanyols des de la Transició

Continguts

El marc analític de la política econòmica i la teoria del sector públic es desenvolupa amb un èmfasi en la intervenció de l’Estat per corregir les fallades de mercat, seguit d’una discussió crítica sobre les polítiques implementades i les possibles ineficiències derivades de l’actuació del sector públic.

 

Temes:

 1. La formació de la política econòmica

Introducció al marc conceptual bàsic, incloent els objectius, instruments i estratègies de política.

 2. L’economia del benestar i el paper del sector públic

Anàlisi dels conceptes d’eficiència i equitat, així com dels teoremes fonamentals de l’economia del benestar.

 3. Fallades de mercat i política econòmica

Estudi de les fallades de mercat i la justificació de la intervenció pública, amb una discussió de les principals teories i formes d’intervenció.

 4. Distribució de la renda

Revisió de diferents teories sobre la distribució òptima de la renda i anàlisi dels límits de la redistribució pel que fa a l’eficiència, l’equitat i els incentius.

5. Regles de presa de decisions col·lectives

Anàlisi de mecanismes de presa de decisions col·lectives: regles d’unanimitat i de majoria, el teorema de la impossibilitat d’Arrow, el teorema del votant mitjà i les condicions d’equilibri polític.

6. Anàlisi de polítiques socials

Avaluació d’àrees clau com els sistemes de seguretat social,els programes de renda mínima, l’economia de la salut i l’economia de l’educació.

7. Ingressos públics i sistema tributari

Introducció a les fonts d’ingressos del sector públic i a l’anàlisi fiscal, incloent les característiques desitjables del sistema tributari: progressivitat, regressivitat i proporcionalitat.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 30 1,2 1, 2, 4, 6, 13, 16, 17, 19, 23
Classes práctiques 15 0,6 1, 2, 3, 10, 11, 12, 13, 14, 19
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3 4, 7, 13, 18, 19, 20
Tipus: Autònomes      
Estudi personal i altres activitats recomanades 90 3,6 1, 2, 3, 4, 6, 8, 13, 19

Les classes teòriques destacaran el continguts més importants de cada tema, fent referència de la bibliografia obligatòria per aquells aspectes que no faci falta desenvolupar a la classe.
 
L’objectiu de les classes pràctiques és aplicar en forma de casos  per països diferents o regions, els continguts de les classes teòriques. Les classes pràctiques es desenvoluparan per grups de treball

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Dues proves escrites i un exercici pràctics 35%, 35%, 30% 7,5 0,3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23

AVALUACIÓ CONTINUADA

L'avaluació de l'assignatura es durà a terme de manera continua al llarg del curs amb els següents criteris:

  1. Dues proves escrites, que es realitzaran a les dates especificades, amb un pes d’un 35% cadascuna.
  2. Un exercici pràctic, que s'hauran de lliurar a les dates especificades, amb un pes d’un 30%.

En cas de detectar-se plagi l'avaluació de la prova serà 0.

El/la professor/a determinarà, la primera setmana de classe, les dates de les diferents proves d'avaluació. Els i les estudiants han de respectar rigorosament les dates d'entrega i d'avaluació, o en cas contrari no seran avaluats/des.

Per aprovar l'assignatura cal complir les següents condicions:

  • Haver fet les dues proves escrites, i que la nota mitjana de les dues no sigui inferior a 3,5 sobre 10.
  • Que la mitjana ponderada de totes les proves d'avaluació sigui igual o superior a 5,0 sobre 10

La realització de 1 o menys de les activitats d'avaluació implicarà la qualifiació final de "No avaluable"

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final, s'anunciarà la data i el mitjà pel que es faran públiques les qualificacions finals. Tanmateix, s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió de les proves d'avaluació, d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procediment de recuperació

D'acord amb l'article 112.3 de la Normativa acadèmica de la UAB, l'alumnat que no superi l'assignatura pot realitzar un examen de recuperació, a la data programada per la Facultat, sempre que hagi participat al menys en 2/3 de les proves d'avaluació, i hagi obtingut una nota mitjana ponderada igual o superior a 3,5.

 

AVALUACIÓ ÚNICA

L'alumnat que es vulgui acollir a aquesta modalitat d'avaluacióhaurà de:

  1. Presentar un treball escrit sobre un dels temes del programa de l'assignatura (15% de la nota final). La descripció detallada del contingut i dels aspectes formals d'aquest treball seran anunciats al campus virtual de l'assignatura a començament del curs. La data de presentació del treball és la mateixa que la data oficial establerta per la Facultat per l'examen final de l'assignatura.
  2. Realitzar una presentació oral, de 10 minuts de durada, del treball detallat a l'apartat 1) (15% de la nota final). Aquesta presentació es farà a la mateixa data establerta per la Facultat per l'examen final de l'assignatura, i un cop finalitzat l'examen descrit a l'apartat 3).
  3. Realitzar un examen en el que s'ha de demostrar un nivell suficient de coneixements teòrics i pràctics, així com capacitat analítica dels diferents continguts treballats al llarg del curs (70% de la nota final). Aquest examen tindrà lloc a la data oficial establerta per la Facultat.

Procediment de revisió de las qualificacions 

La revisió de la qualificació final seguirà el mateix procediment que en el cas de l'avaluació continuada.

Procediment de recuperació

S'aplicarà el mateix sistema de recuperació establert per a l'avaluació continuada.

 

Per a aquesta assignatura, l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) es permet exclusivament com a suport en tasques com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos i les traduccions dins del case study. L’estudiant haurà d’identificar clarament quines parts han estat generades amb IA, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i en el resultat final de l’activitat. La manca de transparència en l’ús d’IA en aquesta activitat avaluable es considerarà una falta d’honestedat acadèmica i podrà comportar una penalització parcial o total en la nota, o sancions més greus en casos de gravetat.


Bibliografia

Referèncias bàsicas:

Rosen, H. and T. Gayer, 2014. Public Finance. McGraw-Hill.

Sanchez Andres, A. 2021. Introducció a la Política Económica. Disponible on-line per a usuaris UAB: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991000847739706709

Stiglitz, J. and Rosengard, J. 2016. Economics of the publlic sector. Norton & Company.

 

Otras referèncias:

Friedman and Friedman. 1980. Free to Choose. Harcourt.

Harvey, D. 2005. A Brief History of Neoliberalism. Oxford University Press.

Madden and Marcuse. 2016. In Defense of Housing. Verso

Harvey, D. 2010. A Companion to Marx’s Capital. Verso

McConnell, Brue and Macpherson. 2017. Contemporary Labor Economics. McGraw-Hill.

Graeber, D. 2018. Bullshit jobs. Simon & Schuster.

Federici. 2012. Revolution at Point Zero. Housework, Reproduction and Feminist Struggle. PM Press.

Piketty. 2014. Capital in the XXIst Century. Harvard University Press.

Zucman. 2015. The Hidden Wealth of Nations. The University of Chicago Press.

Samuelson and Nordhaus. 2010. Economics. McGraw-Hill.

Skidelsky. 2018. Money and Government. Yale University Press.

Mazzucato. 2014. The Entrepreneurial State. Anthem Press.

Rodrik. 2012. The Globalization Paradox. Oxford University Press.

Kindleberger. 2005. Manias, Panics and Crashes. John Wiley & Sons.

Stiglitz. 2016. The Euro. Norton & Company.


Programari

No es fa servir cap programari específic més enllà d'un processador de textos i fulls de càlcul.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 51 Anglès segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Anglès segon quadrimestre tarda