Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Geologia | OT | 3 |
Geologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L’assignatura, en bona part comporta integració de coneixements bàsics de geologia, principalment d'estratigrafia, sedimentologia i tectònica; també d'interpretació de cartografia geològica, geoquímica i geocronologia, com igualment d'interpretació estratigràfica i estructural de sísmica de reflexió, i interpretació, com de correlació de diagrafies de pou (logs). Es recomana que l’estudiant hagi aprovat les assignatures on es tracten les disciplines esmentades.
L’assoliment de coneixements de l’assignatura es més efectiu i més fàcil si l’estudiant ha cursat ja l’assignatura Anàlisi de Conques, o en el seu cas que l'estigui cursant en paral·lel dins del mateix periòde de desenvolupament de l'assignatura.
L'objectiu d'aquesta assignatura és proporcionar els conceptes més bàsics de la Geologia del Petroli, orientats essencialment a l'etapa d'exploració d'hidrocarburs i caracterització bàsica, principalment de reservoris convencionals i menys de no-convencionals.
Es parteix dels aspectes històrics i de socio-economics, i es tracten les projeccions de futur en la transició energètica i "descarbonització" global. Es passa a continuació al nucli principal del curs que consisteix en l'anàlisi detallat dels diferents elements d'un sistema petrolier, per acabar amb el tractament dels aspectes bàsics per la caracterització geològica de reservoris.
1) Classes teòriques
1.1) Petroli, composició i caracterització geoquímica.
1.2) El geòleg petrolier avui. Aspectes socioeconòmics. El desenvolupament de la indústria del petroli. Sostenibilitat, transició energètica i futur de la indústria del petroli.
1.3) Concepte de sistema petrolier. Roca mare, migració, roca reservori i parany. "Plays" i "prospects", conca, província i camp de petroli.
1.4) Classificació de reservoris.
1.5) Eines i tècniques per a la caracterització de reservoris.
1.6) Principis de caracterització de reservoris i controls geològics de qualitat de reservori.
1.7) Exploració d'hidrocarburs no convencionals
1.8) Altres reservoris
2) Pràctiques i seminari de recerca
2.1) Pràctiques: requereixen la participació activa dels estudiants i es tracten aspectes dactualitat relacionats amb casos reals, les seves problemàtiques corresponents i solucions. Es destinen a fer que l'estudiant practiqui l'aplicació de diferents aspectes teòrics. Els resultats individuals es discuteixen entre els estudiants i el professorat. Es tracta d'afavorir i incrementar la capacitat crítica davant de problemes reals d'interès socioeconòmic. Es procura que l'estudiant tingui una visió de futur del problema dels hidrocarburs com a recurs no renovable i del rol dels hidrocarburs a la transició cap a altres recursos energètics més sostenibles.
2.2) Seminari: es fa un treball de recerca sobre un determinat tipus de reservori (d'hidrocarburs, CO2, geotèrmic) a elecció de l'estudiant. Els treballs s'hauran de presentar oralment i discutir amb la resta de la classe i el professorat en un debat obert.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques | 14 | 0,56 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 11, 13, 14, 15 |
Teoria | 20 | 0,8 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Supervisió dels treballs individuals i grupals | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 5, 6, 10, 11, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de la teoria, completar pràctiques i elaboració del treballs de síntesi | 41 | 1,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17 |
A la part teòrica d'aquesta assignatura se seguirà el programa indicat (encara que hi pot haver lleugeres modificacions dels temes i canvis en l'ordre indicat) per mitjà de lliçons magistrals impartides pel professorat.
S'hi inclouran recomanacions bibliografies de cada tema, i es donaran les pautes generals perquè l'alumnat pugui completar el seu aprenentatge de manera autònoma. Lalumnat disposarà del material bibliogràfic que permeti la distribució digital oberta, o en altres casos, els enllaços on aconseguir informació específica dinterès com a punt de partida. També es facilitarà material de difusió oberta dels exemples fonamentalment del subsòl comentats a classe.
Tota la informació es facilitarà al CV de l'assignatura, i el professorat es reserva la decisió de facilitar també les presentacions que hagi presentat a classe l'alumnat.
En cap cas el professorat accepta l'obligatorietat de facilitar apunts, ja que, tenint en compte que l'assignatura es fa gairebé completament amb el suport del recurs del CV de l'assignatura, i és aquí on està exposat ordenadament tot el contingut que és matèria d'examen.
Les pràctiques es basen en diferents aspectes segons el contingut teòric. És obligatori que cada pràctica es lliuri al final de la sessió de pràctiques, o, si escau, en el termini establert d'acord amb el professorat, a l'espai habilitat al CV de l'assignatura. En qualsevol cas, les pràctiques també poden formar part de les preguntes dels exàmens.
Es realitzarà també un semianri de recerca sobre un cas real de reservori elegit per l'alumnat i basat en els conceptes apresos a classe i en una revisió bibliogràfica de com a mínim 2-3 articles científics.
ÚS restringitde la IA: "Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d'informació, la correcció de textos o les traduccions. L'alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines utilitzades i incloure una reflexió crítica sobre com és la notícia. transparència de l'ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà manca d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total a la nota de l'activitat, o sancions majors en casos
de gravetat.”
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examens de teoria | 80% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 17 |
Seminaris i pràctiques | 20% | 11 | 0,44 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Avaluació continuada
1.- Avaluació del contingut teorico-pràctic (80%).
Segons mitjana aritmètica i/o ponderada de la puntuació obtinguda en un mínim de dos exàmens parcials. La nota mínima als exàmens parcilas perquè les notes mesurin o ponderin serà d'un 3,5.
2.- Avaluació del seminari de recerca (20%)
La realització i el lliurament de les pràctiques i del seminari de recerca és obligatòria per aprovar l'assignatura. El lliurament es realitzarà el dia i hora fixats, d'acord amb el professorat, a l'espai corresponent habilitat al CV de l'assignatura.
Nota sobre l'avaluació
És responsabilitat de l'alumnat assegurar-se que la informació digital que lliuri directament dins l'entorn CV s'hagi pujat correctament i es pugui obrir sense cap dificultat. Els arxius corruptes, infectats per virus o trojans, etc., o que no es puguin obrir, no es consideraran presentats i conseqüentment no s'avaluaran (0 de nota).
Proves de recuperació
L´alumnat que no hagi aprovat l´assignatura per avaluació contínua podrà presentar-se a una prova final de síntesi el dia i hora assignats. El contingut de la prova final, en tots els casos constarà d´una part d´avaluació del contingut teòric, podent incloure també una part pràctica. Si escau, la nota d´aquesta prova final substituiria la nota prèviament obtinguda per avaluació contínua iels criteris de puntuació seguiran els mateixos % que en el cas d´avaluació contínua.
Avaluació única
L´alumnat que hagi optat per l´avaluació única realitzarà una prova final (que es fa el mateix dia que lexamen final o de recuperació) que consistirà en una prova de teoria (60%), una prova de pràctiques (20%), i una presentació oral d´un seminari de recerca (20%). Aquesta última s'haurà de fer el dia assignat, juntament amb la resta de la classe. A més, serà obligatori el lliurament de totes les pràctiques realitzades al llarg del curs el dia de l'examen final.
No avaluable
Si l´alumnat només ha estat avaluat com a màxim d´un 33% de les proves i abandona, la qualificació final serà de NO AVALUABLE
Bibliografia bàsica recomanada:
Bend. S.L. (2010). Petroleum Geology eTextbook (ver 1.1). AAPG Spetial Publication on CD-ROM
Bjorlykke, K (2010). Petroleum Geoscience: From Sedimentary Environments to Rock Physics, Springer
Bronlow A.H. (1996) Geochemistry, Prentice Hall
Killops S.D., Killops, V.J. (1993). An introduction to organic geochemistry. Harlow: Longman. Copublished in the USA by John Wiley
Selley, R. C. (1998) - Elements of petroleum Geology- II edition - Academic press
Slatt R. (2006). Stratigraphic Reservoir Characterization for Petroleum Geologists, Geophysicists and Engineers. Handbook of petroleum exploration and production. Vol. 6. John Cubit (Ed). Elsevier
_
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |