Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Bioquímica | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per al correcte seguiment i aprofitament de l'assignatura de Física al Grau de Bioquímica, és un requisit desitjable que l'alumnat hagi assolit les competències pròpies de la Física de Batxillerat.
L'assignatura està dissenyada partint de la base que es posseeixen aquests coneixements previs, fonamentals per a la comprensió dels conceptes i la resolució de problemes que s'abordaran al llarg del curs.
En cas de no haver cursat l'assignatura de Física a Batxillerat o si consideren que els seus coneixements no són prou sòlids, els instem encaridament a actualitzar la seva base de Física abans de l'inici de les classes. Això es pot aconseguir mitjançant l'estudi autònom dels temaris de Batxillerat, la consulta de manuals o la realització d'algun curs propedèutic (de nivellació) en Física.
Assegurar-se de dominar aquests fonaments els permetrà seguir el ritme de l'assignatura amb èxit i evitarà dificultats innecessàries durant el quadrimestre.
La Física, pel seu caràcter fonamental, esdevé molt molt sovint necessària per a la correcta comprensió dels fenòmens descrits en d’altres ciències. En el cas concret de la Bioquímica, per compendre correctament la dinàmica de les reaccions químiques dins de cèl·lules resulta completament indispensable conèixer la física de la difusió, el camp i el corrent elèctric o la termodinàmica de potencials. Un desconeixements d’aquests conceptes porta indubtablemnent a una mala comprensió de la bioquímica de la cèl·lula.
Per altra banda la Física, a l’igual que la Química, resulta indispensable per compendre alguns dels mètodes experimentals que aquestes ciències utilitzen diàriament. En el nostre cas, per exemple, el marcatge amb isòtops radiactius o per fluorescència, la centrifugació o la ressonància magnètica són exemples de mètodes clarament basats en principis físics fonamentals.
L’objectiu d’aquesta assignatura serà l’estudi introductori a tots aquells conceptes físics necessaris més endavant tant per a la modelització com per al disseny experimental en Bioquímica.
Alguns dels temes de l’assignatura seran el punt de partida d’altres assignatures com per exemple, Termodinàmica, Bioenergètica i d’altres resultaran fonamentals per a les assignatures de Laboratoris Integrats.
1 Idees bàsiques de cinemàtica i dinàmica.
Posició, velocitat i acceleració.
Components intrínsecs de l’acceleració: tipus de moviments.
Lleis de Newton: relació entre força i acceleració.
2 Transport de molècules en fluids.
Hidrostàtica.
Hidrodinàmica.
Viscositat: sedimentació.
Centrifugació; separació de macromolècules.
Difusió, llei de Fick i moviment brownià.
3 Termodinàmica i Física Estadística.
Teoria cinètica.
Calorimetria.
Entropia i Energia lliure en reaccions químiques.
4 Electricitat.
Llei de Coulomb: força entre càrregues, àtoms i molècules. Contribució electrostàtica a l'energia de l'ATP.
Dipols: molècules polars i ponts d'hidrogen.
Electroforesi.
Potencial de membrana.
Bombes iòniques: ATP-asa i fosforilació oxidativa.
5 Magnetisme.
Forces magnètiques: càrrega en un camp magnètic i espectrometria de masses.
Dipol magnètic.
Ressonància magnètica nuclear: aplicacions a química, a estructura molecular i a imatges mèdiques.
6 Elasticitat i Oscil·lacions.
Elasticitat. Experiments amb macromolècules: estirament de DNA i de proteïnes.
Oscil·lacions harmòniques, amortides i forçades: espectroscopia òptica,absorció d'energia i ressonància.
Oscil·lacions de H2O i escalfament ambmicroones. Oscil·lacions del CO2 i efecte hivernacle.
7 Òptica física
Naturalesa ondulatòria de la llum: ones electromagnètiques.
Interferència i difracció.
Difracció de la llum en cristalls i en molècules: estructura molecular.
Radiació sincrotró.
8 Algunes idees de física quàntica
Equacions d'Einstein-Planck i de de Broglie.
Quantificació de nivells energètics: partícula en una capsa.
Àtom de Bohr: espetres d'absorció i d'emissió. Fluorescència.
Algunes idees de física nuclear: Radioactivitat.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 12 | 0,48 | CM02, KM05, KM06, KM07, SM03, SM04 |
Classes magistrals | 29 | 1,16 | CM02, KM05, KM06, KM07, SM03, SM04 |
Tipus: Supervisades | |||
Classes de pràctiques | 5 | 0,2 | CM02, KM05, KM06, KM07, SM03, SM04 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de material didàctic en biociències | 10 | 0,4 | CM02 |
Resolució de qüestionaris d'autocorrecció a través d'ordinador | 20 | 0,8 | KM05, KM06 |
Treball a casa | 35 | 1,4 | CM02, KM05, KM06, KM07, SM03, SM04 |
Visionat de vídeos didàctics | 5 | 0,2 | CM02, KM05, KM06, KM07, SM03, SM04 |
L'assignatura s'impartirà alternant diferents tipus de metodologies:
- Classes magistrals on s'introduiran els conceptes generals dels diferents temes
- Classes de problemes on el professorat resoldrà els exercicis prèviament seleccionats en dies anteriors
- Resolució de qüestionaris d'autocorrecció a través d'ordinador utilitzant la plataforma Campus Virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examens | 80% | 4 | 0,16 | CM02, KM05, KM06, KM07, SM03, SM04 |
Pràctiques amb ordinador | 20% | 30 | 1,2 | CM02, KM05, KM06, KM07, SM03, SM04 |
L'avaluació ordinària de l'assignatura es basarà en els components següents:
La prova de recuperació està dissenyada per donar-vos l'oportunitat de subsanar els resultats dels exàmens parcials que no hagin aprovat en l'avaluació ordinària.
Si desitgen intentar pujar la seva qualificació, hauran de presentar-se a la prova de recuperació sota les condicions següents:
Els estudiants obtindran una qualificació de "No avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació de menys del 67% en la qualificació final.
L'avaluació única consisteix en una prova de síntesi única que inclou els continguts de tot el programa de teoria i problemes. La nota obtinguda en aquesta prova de síntesi és el 100% de la nota final de l'assignatura.
La prova d'avaluació única es farà coincidint amb la mateixa data fixada en el calendari per a la darrera prova d'avaluació continuada (segon parcial) i s'aplicarà el mateix sistema de recuperació de l'avaluació ordinària.
Bibliografia bàsica
Bibliografia complementària
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 311 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 312 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 31 | Català | segon quadrimestre | tarda |