Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Bioquímica: Aspectes Legals i Socials

Codi: 100897 Crèdits: 3
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Bioquímica OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Marta Martin Flix
Correu electrònic:
marta.martin@uab.cat

Equip docent

Xavier Vallve Sanchez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No existeixen prerequisits per cursar aquesta assignatura, però es recomana que l'alumnat tingui uns coneixements previs bàsics sobre recerca i tècniques bàsiques i avançades de l'àmbit de la biologia, les biociències i la biomedicina. També és important que l'alumnat tingui un bon nivell d'anglès que li permeti aprofitar la bibliografia, webs i informes subministrats en aquest idioma. Finalment és important que l'alumnat d'aquesta assignatura mostri una predisposició oberta, participativa, dialogant, respectuosa i curiosa durant les activitats d'aprenentatge.


Objectius

L’assignatura Bioquímica: Aspectes legals i socials té un caràcter complementari dins la titulació i amb ella es pretén que l'alumnat adquireixi coneixements sobre els aspectes ètics i legals relacionats amb la Bioquímica, les biociències i amb la recerca associada.

Els objectius formatius són que l’alumnat, en finalitzar l’assignatura, sigui capaç de:

  • Conèixer i aplicar els principis bàsics de la bioètica.
  • Aplicar els principis legals en el marc de la manipulació dels sistemes biològics i aplicació de les ciències moleculars de la vida.
  • Aplicar els principis legals sobre recerca i desenvolupament de bioproductes.
  • Aplicar els principis del dret de la propietat intel.lectual i industrial en els processos de recerca i de desenvolupament de bioproductes.
  • Aplicar la normativa de patents
  • Exposar quina és la percepció social de la ciència i la tecnologia i la seva importància per a comunicar adequadament els assoliments i els riscos associats als avenços biomèdics, especialment els relacionats amb la bioquímica.
  • Saber comunicar amb eficàcia, tant oralment com per escrit.
  • Fomentar una actitud crítica i compromesa amb la igualtat de gènere i la justícia social en l’àmbit bioètic.
  • Assumir un compromís ètic.
  • Identificar els problemes derivats del progrès i l'aplicació de la tecnologia en l'èsser humà, la genètica i en l'inici i el final de la vida.
  • Crear un espai de discussió apropiat per facilitar l' adopció de posicions personals fonamentades i possibles consensos que permetin avaluar les convencions socials existents i les pròpies conviccions morals.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM34 (Competència) Integrar els principis econòmics amb la responsabilitat social de l'empresa i el desenvolupament sostenible.
  2. KM35 (Coneixement) Indicar les bases legals i ètiques implicades en el desenvolupament de les ciències moleculars de la vida.
  3. KM36 (Coneixement) Descriure els principis del dret de la propietat intel·lectual i industrial en els processos de desenvolupament de productes biotecnològics.
  4. SM36 (Habilitat) Fer una anàlisi de risc biotecnològic en el desenvolupament de nous aliments, medicaments, productes sanitaris i organismes modificats genèticament (OMG).
  5. SM37 (Habilitat) Aplicar els principis de la bioètica i la normativa de patents en la recerca i el desenvolupament de nous productes en l'àmbit de la bioquímica i la biotecnologia.
  6. SM38 (Habilitat) Analitzar els principis d'organització i gestió de les àrees funcionals d'una empresa en l'àmbit de la bioquímica i la biotecnologia.

Continguts

PART I. PRINCIPIS DE BIOÈTICA

  • Definició de Bioètica
  • Teories ètiques fonamentals en Bioètica
  • Anàlisi en bioètica
  • Principis bàsics en Bioètic  
  • Altres principis rellevants en Bioètica

 PART II. L’ÈTICA EN LA RECERCA

  •  Els principis ètics en la pràctica científica i en la recerca biomèdica
  •  Obligacions dels investigadors
  •  Els Codis de Bones Pràctiques en la Recerca

PART III. EL DISSENY ÈTIC DE L’EXPERIMENTACIÓ AMB ANIMALS

  • Aspectes ètics de la recerca en animals
  • Els principis bàsics: les 3R
  • Aspectes legals de la utilització d’animals d’experimentació: RD 53/2013

PART IV. EL DISSENY ÈTIC DE L’EXPERIMENTACIÓ AMB ÉSSERS HUMANS

  • Principis ètics de la recerca en humans,
  • Els subjectes
  • Aspectes legals de la recerca en éssers humans i amb mostres humanes: Llei 3/2018, RD 1716/2011, Llei 14/2007 i 14/2006

PART V: ASPECTES ÈTICS DE LES NOVES TECNOLOGIES

  • Genètica, enginyeria genètica i biotecnologia medicina reproductiva i edició genètica.
  • Bioètica i dades genètiques i de salut: bases de dades i ús de les dades. Llei 3/20218, Reglament 2016/679 i Art. 5 Llei 14/2007.

PART VI: ALTRES ASPECTES LEGALS

  • Llei 15/1999
  • Llei 9/2003                  

Part VII: PATENTS

  • Drets de propietat intel·lectual i industrial.
  • Patents en química, farmàcia ibiotecnologia.
  • Redacció de la patent i infracció.
  • Documentació de patents.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 19 0,76 CM34, KM35, KM36, SM36, SM37, SM38
Seminaris 3 0,12 CM34, KM35, KM36, SM36, SM37, SM38
Tipus: Autònomes      
Anàlisi dels casos: Discusió grupal 15,5 0,62 CM34, KM35, KM36, SM37
Anàlisi dels casos: Elaboració dels treballs de discussió 3 0,12 CM34, KM35, KM36, SM37
Estudi individual 29 1,16 CM34, KM35, KM36, SM36, SM37, SM38

L'assignatura consta de classes teòriques i d'anàlisi i comentaris de casos proposats en un format de Seminaris. 

TEORIAEl contingut del programa de teoria serà impartit principalment pel professorat en forma de classes magistrals amb suport audiovisual. En algunes classes s'utilitzarà la metodologia de les flipped lessons en la qual els temes son preparats prèviament per l'alumnat a partir de material proporcionat pel professorat i treballats posteriorments amb cassos pràctics en les sessions presencials. Les presentacions utilitzades a classe pel professorat estaran prèviament disponibles al Campus Virtual de l’assignatura. 

Tot i que no és imprescindible ampliar els continguts de les classes impartides pel professorat, a no ser que aquest ho demani de forma expressa, s’aconsella que l’alumnat consulti de forma regular els documents referenciats a les classes de teoria (que estaran disponibles al campus virtual), així com el material bibliogràfic recomanats en aquesta guia docent, per tal de consolidar i clarificar els continguts explicats a classe.

D’altra banda, l’alumnat haurà de treballar individualment el contingut dels textos legals a què fa referència aquesta guia. Per tal de facilitar aquesta tasca es proporcionarà a l’alumnat documents on apareixerà el text complert i també un buidat del text normatiu (Campus Virtual).

A més de l'assistència a les classes, el correcte funcionament de l'assignatura passa perquè l'alumnat hi tingui un paper actiu, participant en la resolució dels casos i exercicis pràctics que es plantegin relacionats amb els continguts del programa de teoria. Aquest tipus de treball es farà en grups reduïts per tal de promoure l'aprenentatge cooperatiu i basat en el pensament.

SEMINARIS: Hi haurà 3 sessions de seminaris al llarg del curs i, a cada sessió, hi assistirà la meitat de la classe. A l’inici del curs, l’alumnat haurà de formar grups de 4 a 6 persones. És important que tots els membres del grup puguin assistir als seminaris el mateix dia, ja que durant els seminaris es realitzaran activitats col·laboratives i presencials. Els casos que es treballaran durant els seminaris estaran prèviament disponibles al Campus Virtual.

ATENCIÓ: L'assistència als seminaris és obligatòria i imprescindible per aprovar l'assignatura. 

Seminaris de Bioètica (2 seminaris): cada grup treballarà dos casos de l'àmbit bioètic al llarg del curs. Aquests casos s’hauran de lliurar per escrit abans de la data del seminari corresponent. Durant el seminari es durà a terme una correcció i discussió conjunta del cas. Cada grup rebrà dos treballs d’altres grups —anonimitzats— per corregir. L’avaluació es farà mitjançant una rúbrica comuna i inclourà una nota numèrica i un comentari justificat. Aquest comentari serà revisat pel professorat i valorat com a part de la nota del grup avaluador, amb l’objectiu de fomentar una avaluació rigorosa, crítica i constructiva.

Seminaris de Patents (1 seminari): cada grup prepararà un cas relacionat amb aspectes legals i/o patents i l'entregarà el dia de la sessió de seminari. A continuació, s’obrirà una discussió entre els grups, moderada i guiada pel professorat. 

ÚS DE LA IA: En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació seminaris 30% 2 0,08 CM34, KM35, KM36, SM36, SM37, SM38
Cas pràctic bioètica 15% 1 0,04 KM35, SM36, SM37
Prova dels continguts de teoria: bioètica 28% 1 0,04 KM35, SM36, SM37
Prova dels continguts de teoria: legal i patents 27% 1,5 0,06 CM34, KM35, KM36, SM37, SM38

AVALUACIÓ CONTINUADA: 

TEORIA (55 %): Per avaluar els continguts de teoria de l'assignatura es farà un examen de preguntes curtes i/o tipus test. Hi haurà un test per avaluar els continguts de bioètica (28%) i un altre per avaluar els continguts de patents (27%). La qualificació que s'obtingui en aquests exàmens suposarà el 55 % de la nota de l'assignatura. Per tal que les notes de teoria facin mitjana entre elles i amb la resta de notes de l'assignatura, s'ha d'obtenir una qualificació mínima de 3,5 punts a cada prova de teoria. L'alumnat que obtingui una nota inferior a 3,5 en alguna de le sproves podrà recuperar els continguts el dia de la prova final de recuperació.

Per poder accedir a la recuperació, l'alumnat s'ha d'haver presentat a com a mínim el 67% (és a dir, a més de 3) de les activitats d'avaluació programades, considerant com a activitats d'avaluació: i) cada prova d'avaluació dels continguts teòrics; ii) cadascun dels seminaris.

CAS PRÁCTIC (15 %): En el cas de la part de bioètica: el dia de la prova de teoria cada alumne, individualment, haurà de resoldre un cas pràctic de l'àmbit de la bioètica. La qualificació que s'obtingui en la resolució del cas suposarà el 15 % de la nota de l'assignatura.

SEMINARIS (30 %): L’avaluació dels seminaris es basa en la preparació prèvia, la qualitat del treball presentat i la participació activa durant les sessions. S’avaluaran els tres treballs presentats per cada grup. Es tindrà en consideració el compliment dels terminis d’entrega, de forma que no seran vàlids els treball presentats posteriorment a la discussió dels casos en els seminaris. Tots els membres del grup tindran la mateixa nota. 

Seminaris de Bioètica (20 %): Cada grup haurà de lliurar prèviament la resolució escrita de dos casos bioètics. Els casos s'anonimitzaran i, el dia del seminari, seran avaluats per dos grups diferents mitjançant una rúbrica comuna. Cada grup avaluador emetrà una nota numèrica i un comentari justificat, que serà revisat pel professorat. Aquest comentari serà valorat com a part de la nota del grup avaluador, amb l’objectiu de garantir una coavaluació rigorosa i constructiva. Per tant, per cada grup la nota del seminari serà la mitjana numèrica de les notes que hagin rebut dels arups avaluadors ponderada per la nota que el professorat faci de les avaluacions que han fet a d'altres grups. 

Seminari sobre Patents (10%): Cada grup lliurarà un cas relacionat amb aspectes legals i/o patents, que serà comentat i discutit junt amb el professorat, que avaluarà els treballs presentats per cada grup. 

L’objectiu d’aquestes proves és avaluar, no tant sols que l’alumnat hagi adquirit els coneixements conceptuals sinó, més important, que els hagi comprés i els sàpiga integrar i relacionar entre sí. D’altra banda, també es valorarà que l’alumnat utilitzi la terminologia adequada en tractar les qüestions plantejades durant l’avaluació, així com la capacitat de treballar en grup i d’argumentar i discutir de forma crítica i racional els temes tractats.

Per tal de superar l'assignatura l’alumnat haurà de realitzar totes les proves dels continguts de teoria. Sobre un total de 10 punts, caldrà que l'alumnat obtingui una qualificació igual o superior a 3,5 punts en cadascuna de les tres proves parcials i una qualificació global igual o superior a 5 punts per al total de proves d'avaluació de l'assignatura. L’alumnat que no assoleixi la qualificació mínima de 3,5 punts en alguna de les proves parcials no podrà superar l'assignatura i rebrà una qualificació final màxima de l'assignatura de 4 punts.

AVALUACIÓ ÚNICA:

L’avaluació única consisteix en una única prova de síntesi en la que s’avaluaran els continguts de tot el programa de teoria de l'assignatura. La prova constarà de preguntes de tipus test , preguntes curtes i un cas pràctic i de desenvolupament per part de l’alumnat. La nota obtinguda en aquesta  prova de síntesi suposarà el 70 % de la nota final de l’assignatura.

La prova de síntesi es farà coincidint amb la mateixa data fixada en calendari per a la darrera prova d’avaluació continuada i s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

Per tal d’utilitzar la nota obtinguda en aquesta prova de síntesi per a promitjar en la nota final de l'assignatura caldrà una nota igual o superior a 3,5 sobre 10.

Els lliuraments dels casos seguiran el mateix procediment que a l’avaluació continuada. La nota obtinguda suposarà el 30 % de la nota final de l’assignatura.

CONSIDERACIONS GENERALS:

  • L'alumnat que no pugui assistir a una prova d'avaluació individual per causa justificada (com ara un problema de salut, defunció d'un familiar de fins a segon grau, accident, gaudir de lacondició d'esportista d'elit i tenir una competició o activitat esportiva d'obligada assistència, etc.) i aporti la documentació oficial corresponent al professorat de l'assignatura i a la coordinació de titulació (certificat mèdic oficial en el que es faci constar explícitament la incapacitat de realitzar un examen, atestat policial, justificació de l'organisme esportiu competent, etc.), tindrà dret a realitzar la prova en una altra data. La coordinació de la titulació vetllarà per la concreció d'aquesta, prèvia consulta amb el professorat de l'assignatura.
  • Podrà presentar-se a l'examen per MILLORAR NOTA l'alumnat que tingui els exàmens de teoria, el cas pràctic i els seminaris aprovats, i s'examinarà de la teoria i resoldrà un nou cas pràctic. Per poder-se presentar a l'examen per pujar nota haurà de renunciar per escrit (correu electrònic) a la nota obtinguda prèviament, avisant al professorat responsable de l'assignatura amb un mínim de tres dies d'antelació a l'examen de recuperació. La nota que es tindrà en compte serà la del darrer examen/cas pràctic que hagi realitzat.
  • NO AVALUABLE: L'alumnat rebrà la qualificació de no avaluable quan s'hagi presentat a menys d'un 67% (és a dir, a 3 ó menys) de les activitats d'avaluació programades, considerant com a activitats d'avaluació: i) cada prova d'avaluació dels continguts teòrics; ii) cadascun dels seminaris.

Bibliografia

Bibliografia bàsica:

• Busquets E., Mir J. Fem bioètica. Institut Borja de Bioètica. Universitat Ramon Llull. Esplugues de Llobregat. 2009.   

• Carracedo A., Casado M. y González-Duarte R. (Eds) Documento sobre pruebas genéticas de filiación. Observatori de Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona. Noviembre 2006.

•Casado M. (ed.). Materiales de Bioética y Derecho. Ed. Cedecs. Barcelona. 1996.

• Casado M. (ed.) Sobre la dignidad y los principios. Análisis de la Declaración Universal sobre Bioética y Derechos Humanos de la Unesco. Editorial Aranzadi. Cizur Menor. 2009.

• Casado M. y Egozcue J. (Eds) Documento sobre células madre embrionarias. Observatori de Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona. Diciembre 2001.

• Casado M. y Egozcue J. (Eds) Documento sobre donación de ovocitos. Observatori de Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona. Abril 2001.

• Casado M. y Egozcue J. (Eds) Documento sobre investigación con embriones. Observatori de Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona. Julio 2000.

• Casado M. y Egozcue J. (Eds) Documento sobre nanotecnología y bioética global. Observatori de Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona. Abril 2001.

• Casado M. y Egozcue J. (Eds) Documento sobre selección de sexo. Observatori de Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona. Febrero 2003.

• Casado M., Lopez-Baroni M. Manual de bioética laica (I): Cuestiones clave. Edicions de la Universitat de Barcelona. Barcelona, 2018.

• Coughlin S. Case studies in public health ethics (2nd edition). American Public Health Association. Washington, 2009.

• Cuadernos de la Fundación Victor Grífols i Lucas. Problemas prácticos del Consentimiento Informado. Fundación Victor Grífols i Lucas. Barcelona, 2002.

• De Semir, V. La ética, esencia de la comunicación científica y médica. Cuadernos de la Fundació Victor Grífols i Lucas nº 25. Barcelona .2010.

• Egozcue J., Shenfield. F. (eds.). Responses to human cloning. Sèrie Jornades Científiques nº 5. Institut d’Estudis Catalans. Barcelona. 1998.

• García Manrique R. La medida de la humano. Ensayo de bioética y cine. Materiales de Bioética. Associació de Bioètica i Dret de la UB i Observatori de Bioèticai Dret. Barcelona 2008.

• García-Manrique R. (ed.) El cuerpo diseminado. Estatuto, uso y disposición de los biomateriales huamnos. Ed. Aranzadi. Navarra, 2018.

• Harris J. On cloning. Routledge. London. 2004.

• Institut Borja de Bioètica URL (eds.). Bioètica aplicada. Ed. Proteus. Cànoves. 2011.

• Jonsen A.R., Siegler M., Winslade W.J. Ética clínica. Ariel. Barcelona. 2005.

• Kuhse H., Singer P. (eds) A Companion to Bioethics. Blackwell Companions to Philosophy. 2nd edition. Willey-Blackwell. Hong Kong. 2012.

• Llácer M.R., Casado M. Buisan L. (Eds) Documento sobre bioética y big data: explotación y comercialización de los datos de los usuarios de la sanidad pública Observatori de Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona. Enero 2015. ISBN 978-84-475-4210-9

• López Baroni, M. J., Marfany, G., De Lecuona, I., Corcoy, M., Boada, M., Royes, A., Santaló, J., Casado, M. 2017. La edición genómica aplicada a seres humanos: aspectos éticos, jurídicos y sociales.   Revista de Derecho y Genoma Humano. Genética, Biotecnología y Medicina Avanzada / Law and the Human Genome Review. Genetics, Biotechnology and Advanced Medicine: 46, 317-340.

• López-Baroni M. Bioética y tecnologies disruptives. Ed Herder. Barcelona, 2021.

• López-Baroni M. El origen de la bioética como problema. Edicions de la Universitat de Barcelona. Barcelona, 2016.

• Macklin R. La ética y la investigación clínica. Cuadernos de la Fundació Victor Grífols i Lucas nª 23. Barcelona .2010.

• Martín A., Martín-Arribas M.C., di Donato J.H., Posada M. Las cuestiones ético-jurídicas más relevantes en relación con los biobancos. Instituto de Salud Carlos III. Madrid. 2005.

• Montero F., Morlans M. Para deliberar en los comités de ética. Fundació Doctor Robert. Universitat Autònoma de Barcelona. Barcelona. 2009.

• Rendtorff J.D. i Kemp P. (eds.) Basic ethical principles in European Bioethics and Biolaw. Institut Borja de Bioètica. Barcelona. 2000.

• Sánchez-Caro J., Abellán F. (eds.) Investigación Biomédica en España. Aspectos Bioéticos, Jurídicos y Científicos. Fundación Salud 2000 y Editorial Comares. Granada. 2007.

• Santaló J. 2011. Ethics and genetics. A quick view. Revista de Bioética y Derecho 21, 40-45.

• Santaló J. y Casado M. (Eds) Documento sobre bioética y edición genómica en humanos. Observatori de Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona. Diciembre 2016. ISBN 978-84-475-4063-1

• Santaló J., Berdasco M. 2022. Ethical implications of epigenetics in the era of personalized medicine. Clinical Epigenetics. doi: 10.1186/s13148-022-01263-1.

• SEF. Reproducción Humana Asistida. Protocolos de Consentimiento Informado. Madrid, 2002.

•Steinbock B. (ed.). The Oxford Handbook of Bioethics. Oxford University Press. Oxford. 2007.

Enllaços web:

Berman Institute of Bioethics: http://www.bioethicsinstitute.org/

Boletín Oficial del Estado: http://www.boe.es/

Clinical Trials: http://www.clinicaltrials.gov/

Comissió d’Ètica en Experimentació Animal i Humana de la UAB: http://www.recerca.uab.es/ceeah/

Comité de Bioética de España: http://www.comitedebioetica.es/

Council of Europe. Steering Committee on Bioethics: http://www.coe.int/t/dg3/healthbioethic/cdbi/default_en.asp

Disponibles al Campus Virtual de l’assignatura (https://cv2008.uab.cat/)

EuroBioBank: http://www.eurobiobank.org/

European Patent Academy: http://www.epo.org/about-us/office/academy.html

Fundació Grífols: http://www.fundaciogrifols.org/es/web/fundacio/home

Observatori de Bioètica i Dret: http://www.pcb.ub.es/bioeticaidret/

OEPM: http://www.oepm.es

Stanford Encyclopedia of Philosophy: http://www.science.uva.nl/%7Eseop/

The European Group on Ethics in Science and New Technologies: https://ec.europa.eu/research/ege/index.cfm

The Hasting Center: http://www.thehastingscenter.org/

TheHinxston Group:http://www.hinxtongroup.org/

UNESCO. International Bioethics Committee: http://www.unesco.org/new/en/social-and-human-sciences/themes/bioethics/international-bioethics-committee/

WIPO: http://www.wipo.int

Boletín Oficial del Estado: http://www.boe.es/

Berman Institute of Bioethics: http://www.bioethicsinstitute.org/

Clinical Trials: http://www.clinicaltrials.gov/

Comissió d’Ètica en Experimentació Animal i Humana de la UAB: http://www.recerca.uab.es/ceeah/

Comité de Bioética de España: http://www.comitedebioetica.es/

EuroBioBank: http://www.eurobiobank.org/

Observatori de Bioèticai Dret: http://www.pcb.ub.es/bioeticaidret/

Stanford Encyclopedia of Philosophy: http://www.science.uva.nl/%7Eseop/

The Hasting Center: http://www.thehastingscenter.org/

The Hinxston Group: http://www.hinxtongroup.org/

Programari

No aplica


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 331 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 332 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 33 Català segon quadrimestre matí-mixt