Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Bioquímica | FB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits oficials. Tot i així, són recomanables els coneixements bàsics de probabilitat, combinatòria i estadística. D'altra banda, per garantir el bon seguiment de l'assignatura per part de l'alumne i l'assoliment dels resultats d'aprenentatge plantejats, és indispensable conèixer exhaustivament els processos cel·lulars estudiats a citologia, més específicament el cicle cel·lular, la mitosi i la meiosi.
La comprensió de l'idioma anglès facilitarà l'ús de documentació complementària.
L'objectiu global d'aquesta assignatura és que els alumnes rebin una introducció general als principis bàsics de la Genètica per entendre les lleis de l'herència, la seva base citològica i molecular, i la seva variació a nivell poblacional.
Els objectius formatius són els següents:
1) Comprendre la necessitat de l'estudi de la Genètica en el context de la Bioquímica.
2) Conèixer les lleis de la transmissió de la informació genètica, la teoria cromosòmica de l'herència, saber realitzar mapes genètics i interpretar pedigrís.
3) Conèixer l'estructura, organització i funció del material genètic.
4) Saber utilitzar i interpretar les dades genòmiques.
5) Conèixer les principals fonts de la variabilitat genètica en les poblacions.
Tema 1: Introducció a la genètica i els seus conceptes fonamentals.
Tema 2: Material hereditari.
Tema 3: Reproducció sexual i herència.
Tema 4: Herència i sexe.
Tema 5: Sexe i epigenètica.
Tema 6: Herència no mendeliana.
Tema 7: Interacció gènica i fenotip.
Tema 8: El fenotip.
Tema 9: Lligament i recombinació.
Tema 10: Cartografia cromosòmica.
Tema 11: Variació cromosòmica.
Tema 12: Mutacions gèniques.
Tema 13: Herència quantitativa.
Tema 14: Genètica de poblacions i evolutiva.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes i seminaris | 10 | 0,4 | KM11, KM13, SM08, SM09 |
Classes de teoria | 30 | 1,2 | CM07, KM11, KM13 |
Tutories de grup | 2 | 0,08 | KM11, KM13, SM08, SM09 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals | 9 | 0,36 | CM07, KM11, KM13, SM08, SM09 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca bibliogràfica | 9 | 0,36 | CM07, KM11, KM13 |
Consulta llibres recomenats | 9 | 0,36 | KM11, KM13 |
Estudi | 60 | 2,4 | CM07, KM11, KM13, SM08, SM09 |
Resolució de problemes | 15 | 0,6 | KM13, SM08, SM09 |
La metodologia docent es basa en dos enfocaments: un teòric i un pràctic.
Enfocament teòric
La part teòrica proporcionarà a l'alumnat els coneixements bàsics inherents a l'assignatura. Els coneixements impartits hauran de ser aprofundits autònomament per potenciar el desenvolupament d'estratègies d'aprenentatge no guiades. Per tal de facilitar aquesta tasca, es proporcionarà informació sobre material bibliogràfic, audiovisual i interactiu. Finalment, es preveuen tutories individuals amb els alumnes que ho desitgin. Aquestes tutories han de servir per calibrar l'avanç de l'alumnat i per ajudar en la comprensió dels conceptes més difícils o complexos.
Enfocament pràctic
La resolució de problemes servirà per aprendre a raonar i a aplicar els coneixements adquirits en les sessions teòriques. L'alumne trobarà al Campus Virtual els enunciats de problemes que es treballaran aplicant els conceptes teòrics juntament a coneixements matemàtics i estadístics. Com amb els coneixements teòrics, els alumnes que ho desitgin poden demanar tutories individuals per facilitar la comprensió dels problemes més complexos.
* Ús de la IA per part de l'alumnat
Pel que fa a l'enfocament pràctic en la resolució de problemes, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Dues proves parcials (1ª: 30%; 2ª: 30%) | 60% | 4 | 0,16 | CM07, KM11, KM13, SM08, SM09 |
Exercicis de classe i qüestionaris | 40% | 2 | 0,08 | KM11, SM08, SM09 |
AVALUACIÓ CONTINUADA:
Les competències d’aquesta matèria s’avaluaran mitjançant avaluació contínua, que inclourà, d’una banda, dues proves escrites corresponents a la teoria i als problemes; i, de l’altra, l’avaluació dels exercicis realitzats a la classe de problemes, així com dels qüestionaris de seguiment. El sistema d’avaluació, considerant el pes específic de cada part, serà el següent:
1. Proves d'avaluació de l'adquisició de continguts de l'assignatura. Es realitzaran 2 proves eliminatòries per avaluar la comprensió i adquisició progressives dels continguts (teoria i problemes). El conjunt d'aquestes proves representa el 60% de la nota final de l'assignatura. Per superar cada prova i que aquesta faci mitja, cal tenir mínim un 5.
2. Avaluació d'exercicis de classe i de qüestionaris de seguiment. Aquest concepte representa el 40% de la nota final de l'assignatura.
3. Examen de recuperació. Correspondrà a la part o parts no superades prèviament. També podrà servir per millorar la nota, en aquest cas, s'avaluarà el total de l'assignatura. Per superar la prova cal tenir un 5. Cal tenir un 5 en totes les activitats d'avaluació per superar l'assignatura.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitas d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% de la qualificació final. Els alumnes tindran dret a sol·licitar la revisió de la nota de l’examen.
AVALUACIÓ ÚNICA:
L'avaluación única consisteix en una únicaprova de síntesi en la que se en la que s’avaluaran els continguts de tot el programa de l'assignatura. La prova constarà de preguntes de tipus test (50%), problemes (30%), i temes per a desenvolupar (20%). La nota obtinguda en aquesta prova de síntesis suposará el 100% de la nota final de l'assignatura.
La prova d'avaluació única es farà coincidint amb la mateixa data programada al calendari per a la darrera prova d'avaluació continuada. Per a superar la prova i, per tant, l'assignatura, es necessari un 5. Tanmateix, perquè la prova sigui avaluada, l’estudiant ha de respondre almenys el 50% de les preguntes d’opció múltiple, el 50% dels problemes i el 50% de les preguntes de desenvolupament; en cas contrari, l’estudiant obtindrà la qualificació de "No avaluable".
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada
- Genetics : a conceptual approach / Benjamin Pierce. 2020. https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/uab/detail.action?pq-origsite=primo&docID=6273959
- Genetics for dummies by Tara Rodden. 2010. https://onlinelibrary-wiley-com.are.uab.cat/doi/book/10.1002/9781118269275
- 141 Problemas de genética resueltos paso a paso / César Benito Jiménez. 2015.
Es recomana consultar l’espai docent de l’assignatura.
No hi ha programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 321 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 322 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 32 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |