Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Biologia ambiental | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Malgrat no hi han prerequisits específics és aconsellable que els alumnes hagin superat les assignatures Zoologia i Ampliació de Zoologia.
A aquesta assignatura, l’alumne ha d’adquirir els coneixements teòric-pràctics que li permetin conèixer i comprendre l’efecte que les explotacions de recursos animals i les plagues animals tenen sobre el medi ambient.
L'alumne que hagi cursat aquesta assignatura, ha de tenir la formació per a analitzar explotacions de recursos animals renovables, i diagnosticar i gestionar els possibles impactes generats. Igualment, ha de poder participar en equips que implementin estratègies i programes de gestió de plagues per a reduir o suprimir les seves poblacions, diagnosticant l'impacte d’aquestes estratègies sobre l’ésser humà i el medi ambient.
Els objectius formatius concrets són:
- Entendre la importància dels recursos vius animals renovables explotats i la seva realitat, així com l'impacte mediambiental que suposa la seva explotació, i conèixer les eines per a la seva gestió sostenible.
- Conèixer la problemàtica del cultiu i explotació de certs recursos animals i la importància de l'optimització de les condicions de creixement, nutrició, reproducció i rendiment productiu (amb especial èmfasi en l'aqüicultura) per una producció sostenible i respectuosa amb el medi ambient.
- Conèixer les bases ecològiques i biològiques de l'origen de les plagues animals i les seves problemàtiques així com tenir una visió actual de les diferents estratègies que actualment estan disponibles pel seu control.
- Donar uns coneixements que permeti reconèixer els factors a considerar per a dissenyar una estratègia de gestió d'una plaga determinada, amb una visió ambiental, que sigui respectuosa amb l'home i el medi ambient.
PROGRAMA TEÒRIC:
BLOC I: Explotació de recursos animals
Tema 1: Recursos pesquers i intensitat pesquera: definició, arts de pesca, i esgotament de recursos.
Tema 2: Gestió de la pesca: ordenació pesquera, mesures tècniques i de vigilància, seguiment i avaluació.
Tema 3: La pesca costanera al Mediterrani, pesca en el marc de la unió europea i internacional.
Tema 4: Introducció a l’aqüicultura. Principals sistemes de producció i tipus de cultius.
Tema 5: Una opció per a la pesca? Línies de recerca: alimentació, reproducció, i impactes ambientals.
Tema 6: L’aqüicultura sostenible.
Tema 7: La caça: explotació d'un recurs natural? Espècies cinegètiques, producció i activitat.
- Seminari 1: Cas d’estudi: co-gestió pesquera.
- Seminari 2: Cas d’estudi: situació i problemàtica de la caça a Catalunya.
BLOC II: Gestió de plagues animals
Tema 8: Concepte de plaga: perspectiva biològica, ecològica i antròpica.
Tema 9: Bases ecològiques que determinen les plagues i tipologies de plaga al medi urbà, agrari i forestal.
Tema 10: Protocols d’actuació en programes de control: inspecció, planificació d’actuacions i seguiments.
Tema 11: Estratègies preventives i curatives; mètodes mecànics i físics.
Tema 12: Definició de plaguicides, tipus i limitacions. Plaguicides d’origen natural, inorgànics, orgànics de síntesis i bioracionals.
Tema 13: Estratègies de control biològic i biotecnològic: tipus i característiques.
Tema 14: Tècniques d’aplicaciói tipus de tractaments amb plaguicides d’ús ambiental.
Tema 15: Gestió integrada de plagues: estratègies integrades i de conservació.
- Seminari 3: Cas d’estudi: sistemes de seguiment i detecció de plagues.
- Seminari 4-7: Exposició oral dels estudis de casos pràctics de plagues realitzats.
PROGRAMA PRÀCTIC:
BLOC I:
- Pràctica de laboratori: Avaluació d'una població de peixos d'interès pesquer i mesures de gestió (4 h). L'alumnat desenvoluparà un estudi d'una població de peixos (Micromessistius potassou o espècie semblant d'interès pesquer), per tal d'avaluar l'estat de pressió pesquera, i discutir les mesures adients per a millorar-ne la gestió.
- Pràctica de camp: Sortida a un Centre de recerca en gestió de recursos aquàtics (4 h).
BLOC II:
- Pràctica de camp: Estudi de casos pràctics de plagues (12 h). L’alumnat desenvoluparà l’estudi d’un cas relacionat amb una de les plagues proposades pel professorat, com per exemple mosquit tigre, tèrmit subterrani, paneroles, rosegadors, vespa asiàtica, plagues de les biblioteques, sector alimentari, o de la jardineria.
- Pràctica de laboratori: Identificació del material corresponent a l’estudi de cas de plagues (2 h).
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques expositives | 24 | 0,96 | 6, 7, 8, 9 |
Pràctiques de camp | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Pràctiques de laboratori | 6 | 0,24 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Seminaris | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 6 | 0,24 | 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i resolució de problemes | 51 | 2,04 | 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11 |
Preparació de treballs i resolució de qüestions | 32 | 1,28 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
La metodologia utilitzada en aquesta assignatura per assolir el procés d'aprenentatge es basa en fer que l'alumnat treballi la informació que se li posa al seu abast. La funció del professor és donar la informació o indicar on es pot aconseguir i ajudar perquè el procés d'aprenentatge pugui realitzar-se eficaçment. En el marc de l'assignatura es podrà desenvolupar l'Aprenentatge Servei (ApS), a través del qual els estudiants es formen mitjançant la participació en un projecte orientat a resoldre una necessitat real d'una comunitat i millorar, així, les condicions de vida de les persones o la qualitat del medi ambient.
Per assolir aquest objectiu, l'assignatura es basa en les següents activitats:
Classes teòriques:
Amb aquestes classes l'alumnat adquireix els coneixements científic-tècnics bàsics de l'assignatura, els quals haurà de complementar amb l'estudi personal dels temes explicats.
Seminaris:
Als seminaris es treballen els coneixements científic-tècnics exposats a les classes magistrals per a completar la seva comprensió i aprofundir en ells. Es caracteritza pel treball actiu de l'alumne desenvolupant diverses activitats d’anàlisis sobre temàtica relacionada amb la gestió de recursos animals i de plagues, resolució i exposició de casos pràctics. La missió dels seminaris és promoure la capacitat d'anàlisi i síntesi, el raonament crític i la capacitat de resolució de problemes.
Pràctiques de laboratori i camp:
L'objectiu de les classes pràctiques es completar i reforçar els coneixements adquirits a les classes teòriques i seminaris. A les sessions pràctiques s'estimularan i desenvoluparan en l'alumne habilitats empíriquescom lacapacitat d'observació, anàlisi i reconeixement de problemàtiques relacionades amb la gestió de recursos animals i plagues.
Durant les pràctiques de gestió de recursos animals s'abordarà l'estudi d'una població de peixos sotmesa a explotació. El producte final que pretén resoldre l'estudi plantejat és un informe tècnic, que segueix les pautes de qualsevol informe professional en el marc de la biologia ambiental, amb els resultats de l'estudi i mesures de gestió. Per completar aquest bloc, es visitarà una llotja de peix i un centre de recerca especialitzat en recursos aquàtics.
Durant les pràctiques de gestió de plagues l'alumnat abordarà l'estudi del cas d'una plaga concreta. En les pràctiques de camp (dins o fora del campus), l’alumnat ha d'identificar i reconèixer una de les plagues proposades, fer una inspecció per localitzar individus i/o recollir les seves evidències, establir mecanismes per avaluar la seva densitat, analitzar les causes del seu origen, avaluar la seva problemàtica (danys ocasionats) i dissenyar una estratègia de gestió integrada. Les pràctiques de laboratori serviran per identificar i diagnosticar del material recollit. Aquestes pràctiques tenen un perfil professionalitzador on l'alumne treballarà en contacte directe amb casos reals, juntament amb empreses i professionals del sector del control de plagues.
Tutories:
L'objectiu d'aquestes sessions és resoldre dubtes, repassar conceptes bàsics i orientar sobre les fonts consultades pels alumnes. Igualment, aquestes tutories permeten l'orientació dels treballs de l'estudi del cas que realitzaran els alumnes. L’horari de les tutories es concretarà amb el professorat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de les pràctiques | 50% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Avaluació dels seminaris i activitats | 5% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Primer examen parcial | 15% | 1,5 | 0,06 | 4, 5, 6, 8, 9, 11 |
Segon examen parcial | 30% | 2 | 0,08 | 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
L'avaluació d'aquesta assignatura es realitza al llarg de tot el curs, i cap de les activitats d’avaluació representa més del 50% de la qualificació final.
1. Avaluació dels exàmens:
En aquesta part s'avaluarà individualment els coneixements assolits per l'alumne a la assignatura, així com la seva capacitat d'anàlisi i síntesi, i de raonament crític. L'examen tindrà una part de preguntes tipus test i una altre de preguntes conceptuals, esquemes, etc. Es realitzaran 2 exàmens parcials eliminatoris de matèria, el primer parcial (Gestió recursos animals) tindrà un pes del 15% i el segon parcial (Gestió de Plagues) un 30% de la nota global.
Examen final: L’alumnat que no superi un dels dos exàmens parcials (nota mínima: 5 sobre 10) podran recuperar l'examen no superat a l'examen final. Igualment, l’alumnat que desitgi millorar nota d'alguna de les dues parts ho podran fer presentant-se a l'examen final, però es perdrà la nota obtinguda prèviament. Per poder fer la mitjana amb la resta d'activitats avaluables de l'assignatura, es necessari obtenir una nota mínima final dels exàmens de 4.
2. Avaluació dels seminaris i activitats:
En aquesta part s’avaluaran les activitats proposades (individuals i grupals) que es desenvoluparan tant en les sessions de seminaris com a través del campus virtual. L’assistència als seminaris és obligatòria. Aquesta activitat no té possibilitat de recuperació. La nota corresponent als seminaris té un pes global del 5% de la nota final.
3. Avaluació de les pràctiques:
- Gestió de recursos animals: L'alumnat, perparelles, realitzarà un informe tècnic que recollirà l'assoliment dels coneixements adquirits sobre la part de gestió pesquera (teoria, pràctiques i seminaris). S'avaluarà l'informe tenint en compte els criteris d'avaluació (rúbrica) presentats amb antelació. Aquest avaluació té un pes global del 20% de la nota final. Aquesta avaluació, pel seu caràcter eminentment pràctic, no permet la seva recuperació.
- Gestió de plagues animals: L’alumnat realitzarà un informe tècnic sobre l’estudi del cas i el defensarà oralment durant la sessió de seminari. Aquest informe tindrà un component de camp i de laboratori amb la integració dels conceptes de teoria. S'avaluarà tant la presentació oral com el treball escrit. Aquest avaluació té un pes global del 30% de la nota final. Aquesta activitat, pel seu caràcter eminentment pràctic, no permet la seva recuperació.
Guia d'observació dels estudiants en les pràctiques (afegir o restar un valor de 0.5 punts): Donat el caràcter pràctic de l'assignatura, es genera un espai ideal per a treballar les competències transversals ja descrites. Durant les diferents activitats de l'assignatura (sortides de camp, visites externes, seminaris, debats,…) s'identifica si l'alumnat adquireix aquestes aptituds, actituds i capacitats. També s'aplicarà un barem negatiu, segons el criteri del professorat, en aquells casos que l'alumnat tingui una actitud passiva o que interfereixi de forma negativa en el bon funcionament de l'assignatura.
L’assistència a les pràctiques és obligatòria. L'alumnat obtindrà la qualificació de “No Avaluable” quan l'absència sigui superior al 20% de les sessions programades.
Consideracions finals:
La qualificació global mínima necessària per superar l'assignatura serà de 5 sobre 10.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
Els estudiants que no puguin assistir a una prova d'avaluació individual per causa justificada i aportin la documentació oficial corresponent, tindran dret a realitzar la prova en qüestió en una altra data.
AVALUACIÓ ÚNICA
L'avaluació única consisteix en una única prova de síntesi en la que s'avaluaran els continguts de tot el programa de teoria de l'assignatura corresponent al 45% de la nota global. La prova d'avaluació única es farà coincidint amb la mateixa data fixada al calendari per a la darrera prova d'avaluació continuada i s'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada.
L'alumnat que s'aculli a l'avaluació única ha de fer les pràctiques de camp i laboratori en sessions presencials i és requisit tenir-les aprovades. També seran d'assistència obligatòria les sessions de seminaris. L'avaluació d’aquestes activitats (PLAB, PCAM, SEM i VTEX) serà seguint el mateix procediment que l'avaluació continuada.
Bibliografia:
Belles, X. 1988. Insecticidas Biorracionales. Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Madrid.
Bonnefoy X., Kamper H. i Sweeney K. 2008. Public Helath Significance of Urban Pests. WHO. https://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0011/98426/E91435.pdf
Demestre, M., Lleonart, J., Martin, P., Peitx, J.A. y Sardà, F. 1986. L’Oceanografia. II. Recursos pesquers de la mar catalana. Diputació de Barcelona, Barcelona.
Gabarra R.i Avilla, J. 2011. Guia dels enemigs naturals en diferents cultius a Catalunya. Departament d’Agricultura Generalitat de Catalunya. Versió online: http://www20.gencat.cat/docs/DAR/AL_Alimentacio/AL01_PAE/08_Publicacions_material_referencia/Fitxers_estatics/guia_enemics_OK.pdf.
Garcia del Pino, F. i Franco S. 2002.- Manual d'actuació de control integrat de plagues urbanes adreçat a les empreses usuàries dels serveis de control de plagues. Fundación Para la Prevención de Riesgos Laborales Ed. Barcelona. 226 pp. online: http://www.gencat.cat/salut/ctrlplagues/Du13/html/ca/dir1326/dn1326/manual%20usuaris%20control%20integrat.pdf
Hajek, A. 2007.- Natural enemies: An introduction to Biological Control. Cambridge University Press. London. 378 pp.
Jacas, J.; Caballero, P. i Avilla, J. (eds). 2005.- El control biológico de plagas y enfermedades : la sostenibilidad de la agricultura mediterránea. Castelló de la Plana Publicacions de la Universitat Jaume I. 223 pp.
Jacas, J. i Urbaneja, A. (eds). 2008.- Control biológico de plagas. Phytoma Ed. Valencia. 496 pp.
Robinson, W.H. 1996.- Urban entomology: Insect and mite pest in thehuman environment. Chapman&Hall. London. 430 pp.
Stickney, R. R. i McVey, J. P. (eds). 2002. Responsible marine aquaculture. England, CABI, 391 pp.
Vincent, C., M. Goettel and G. Lazarovits. (eds) 2007. Biological control, a global perspective. England, CABI, 440 pp.
Pàgines web:
Control Integrat de Plagues Urbanes. Generalitat de Catalunya: http://www.gencat.cat/salut/ctrlplagues/Du13/html/ca/Du13/index.html
International Organisation for Biological Control: http://www.iobc-wprs.org/index.html
https://ec.europa.eu/fisheries/cfp/ Política pesquera comuna.Unió Europea.
http://agricultura.gencat.cat/ca/departament/dar_plans_programes_sectorials/politica-maritima/programa-accio-maritima/ Estratègia Marítima 2018-2021.Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació. Generalitat de Catalunya
https://www.observatorio-acuicultura.es/recursos/publicaciones/manual-de-acuicultura-sostenible. Manual de Acuicultura Sostenible. 2009. SustainAqua handbook – A handbook for sustainable aquaculture.
R software
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 231 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 232 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 231 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PCAM) Pràctiques de camp | 232 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PCAM) Pràctiques de camp | 233 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 231 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 232 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 233 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 23 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |