Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Biologia | OT | 4 |
Ciència, Tecnologia i Humanitats | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Haver superat l'assignatura de Biologia Humana.
L’objectiu principal de l’assignatura d’orígens humans és entendre els grups humans actuals a partir de l’evolució dels mateixos al llarg del temps.
L’estudi de l’evolució humana es fa des d’una òptica integradora de diverses disciplines. No es pot entendre tot el procés sense entendre la periodització i per tant els mètodes de datació propis per a cada moment; no es pot entendre els canvis sense comprendre l’evolució de la Terra i com aquesta limita l’ambient, ja que es produeixen canvis climàtics que modifiquen els ecosistemes; la fabricació d'eines i el desenvolupament del cervell...
És des d'una visió multidisciplinària que es pot entendre l’evolució des dels primers primats fins la variabilitat de l’home actual.
Paral·lelament en tot aquest procés es pot arribar a entendre l’evolució de les malalties i la seva distribució a la biosfera.
I és evident que des de l’estudi molecular dels diferents hominins s’arribarà a captar la variabilitat de l’home actual.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques | 4 | 0,16 | 1, 5, 9, 13, 16, 18, 20, 21, 22, 25, 26, 28, 29, 30, 33 |
Seminaris | 2 | 0,08 | 13, 16, 21, 25, 27, 28, 31, 32, 33 |
Teoria | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 26, 28, 29, 30 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball grupal | 3 | 0,12 | 1, 5, 7, 9, 10, 14, 15, 19, 20, 23, 24, 27, 28, 30, 32, 33 |
tutoria | 2 | 0,08 | |
Tipus: Autònomes | |||
estudi o treball individual | 49 | 1,96 | 9, 24, 28, 33 |
El desenvolupament de les activitats formatives del curs es basa en: classes de teoria, aula invertida, seminaris, i classes de pràctiques de laboratori i d’informàtica, cadascuna d'elles amb la seva metodologia específica.
Aquestes activitats seran complementades per una sèrie de sessions de tutoria.
A les clases de teoria, l'alumnat adquireix els coneixements científics propis de l'assignatura assistint a les classes de teoria: classes magistrals amb suport de TIC, que complementarà amb l'estudi personal dels temes exposats. El material audiovisual utilitzat a classe el podrà trobar l'alumnat a l'eina de "material docent" del Campus Virtual. Aquestes classes estan concebudes com un mètode fonamentalment unidireccional de transmissió de coneixements del professorat a l'alumnat que obliga a aquest a desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom fora de classe.
Seminaris: es duran un investigador de primera línia per parlar i debatre aspectes de darrera actualitat.
Classes de pràctiques: L'alumnat entra en contacte amb el material i tècniques de laboratori. Es debatran els resultats al final de cada pràctica i/o es recollirà els materials avaluables. L'alumnat podrà accedir als protocols i les guies de pràctiques mitjançant el Campus Virtual. Els coneixements adquirits en les classes de teoria i en l'estudi personal s'apliquen a la resolució de casos pràctics. L'alumnat treballa en grups reduïts permetent que adquireixin la capacitat de treball en grup, d'anàlisi i de síntesi. A més permet aplicar recursos estadístics en la interpretació de dades.
Tutories: destinades a supervisar el treball de grup, en el que els estudiants exposaràn un tema d'actualitat i de debat en evolució humana davant la resta d'alumnes, a mode de clase invertida.
Es destinarà aproximadament uns 15 minuts d’alguna classe a permetre que els seus estudiants puguin respondre les enquestes d’avaluació de l’actuació docent i d’avaluació de l’assignatura o mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Control | 40 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 11, 14, 15, 17, 19, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 31 |
Pràctiques | 20 | 0 | 0 | 2, 3, 4, 13, 16, 18, 19, 21, 23, 29, 31 |
Treball grupal | 40 | 0 | 0 | 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 19, 20, 23, 25, 26, 27, 28, 30, 32, 33 |
Avaluació continuada
En tractar-se d’una avaluació continuada es tindrà en compte la participació de l’estudiant, la preparació dels seminaris, els materials de pràctiques i la nota del control. El resultat final serà la suma ponderada de cadascuna de les parts.
Es realitzarà una prova escrita per avaluar els continguts teòrics de l'assignatura (40%), incloent els que es donen a les pràctiques. Serà necessari obtenir una nota mínima de 4 en aquesta prova per a ser sumada amb les altres activitats d'avaluació. Aquesta prova és podrà recuperar durant el període de recuperació.
Les pràctiques i seminaris representen el 20% de la nota final. L'avaluació tindrà en compte tant l'actitud dels estudiants com el treball realitzat en el propi laboratori i els informes requerits. Les pràctiques son d'assistència obligatòria i requisit per aprovar l'assignatura. L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan l'absència sigui superior al 20% de les sessions programade
Els treballs en grup equival al 40% de la nota final. Tots els estudiants del mateix grup tindran la mateixa nota en aquesta prova, matisada però per la feina desenvolupada individualment dins el treball.
Per aprovar l'assignatura la nota ha de ser igual o superior al 5.
Es considera com a no avaluable si l'estudiant ha realitzat menys del 50% de les activitats d'avaluació.
Avaluació única
L’avaluació única consisteix en una única prova de síntesi en la que s’avaluaran els continguts de tot el programa de teoria de l'assignatura. La nota obtinguda en aquesta prova de síntesi suposarà el40 % de la nota final de l’assignatura. La prova d’avaluació única es farà coincidint amb la mateixa data fixada en calendari per a la prova d’avaluació continuada i s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
L’avaluació de les activitats de pràctiques i seminaris seguiran el mateix procés de l’avaluació continuada. La nota obtinguda suposarà el 60 % de la nota final de l’assignatura. L’alumnat que s’aculli a l’avaluació única podrà lliurar totes les evidències juntes (memòria pràctiques i treball seminari) el mateix dia que el fixat per a la prova de síntesi. El treball de seminari es podrà realitzar de forma individual. S’aplicarà el mateix sistema de recuperació i el mateix criteri de no avaluable que per l’avaluació continuada.
Intel·ligència Artificial (IA)
Ús permès: “En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.”
Lee BERGER i John HAWKS 2017. Almost humans: The Astonishing Tale of Homo naledi and the Discovery that changed our human story. Ed. Penguin USA.
Robert BOYD I Joan B. SILK. 2004. Como evolucionaron los humanos. Ariel Ciencia.
Domingo CAMPILLO i M. Eulàlia SUBIRÀ. 2004. Antropología Física para arqueólogos. Ed. Ariel Prehistoria.
Eudald CARBONELL (Coordinador). 2005. Homínidos las primeras ocupaciones de los continentes. Ariel.
Clark Spencer LARSEN. 2010. A Companion to Biological Anthropology. Wiley-Blackwell.
Marina LOZANO i Xose Pedro RODRÍGUEZ. 2010. Dón venim? l'origen de l'Homo sapiens. Ed: Rafael Dalmau, col·lecció evoluciona núm 2.
Michael P. MUEHLENBEIN. 2010. Human Evolutionary Biology. Cambridge University Press.
Daniel TURBÓN. 2006. La evolución humana. Ariel.
BIBLIOGRAFIA ESPECÍFICA
Una gran part de l'assignatura gira entorn de les noves troballes per tant la bibliografia específica s'anirà facilitant en el decurs de la impartició de la matèria.
No requerit
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 141 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 141 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 14 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |