Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Qüestions de Gramàtica Comparada

Codi: 100688 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística OT 4
Llengua i Literatura Espanyoles OT 3
Llengua i Literatura Espanyoles OT 4
Estudis Anglesos OT 3
Estudis Anglesos OT 4
Estudis d'Anglès i Català OT 3
Estudis d'Anglès i Català OT 4
Estudis de Català i Espanyol OT 3
Estudis de Català i Espanyol OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Jaume Mateu Fontanals
Correu electrònic:
jaume.mateu@uab.cat

Equip docent

Cristina Real Puigdollers

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Convé poder llegir bibliografia en anglès.


Objectius

En aquest curs es farà una selecció de qüestions de gramàtica comparada a partir de l’estudi de diverses llengües (romàniques i no romàniques; indoeuropees i no indoeuropees) i es revisaran algunes de les anàlisis que s'han proposat per a donar-ne compte. 


Competències

    Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística
  • Aplicar de manera crítica els diferents instruments d'anàlisi a diferents tipus de dades lingüístiques.
  • Demostrar domini de la normativa de la llengua catalana, dels seus fonaments lingüístics i de totes les seves aplicacions en l'àmbit acadèmic i professional.
  • Demostrar habilitats que facilitin el treball en equip.
  • Fer lectures i interpretacions crítiques de textos.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat.
  • Identificar els fonaments del llenguatge humà i els principis, mètodes i resultats de l'anàlisi estructural de les llengües.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
    Llengua i Literatura Espanyoles
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma i en equip a fi d'assolir els objectius planificats en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
  • Elaborar argumentacions aplicables als àmbits de la literatura hispànica, de la teoria literària, de la llengua espanyola i la lingüística, i avaluar-ne la rellevància acadèmica.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Identificar tipològicament els principals fenòmens de la llengua espanyola i relacionar-los amb fenòmens similars d'altres llengües.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
    Estudis Anglesos
  • Descriure i analitzar sincrònicament i de manera comparada les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, semàntiques i pragmàtiques de l'anglès i la seva evolució històrica.
  • Distingir i contrastar els diferents paradigmes i metodologies aplicats a l'estudi de l'anglès.
  • Dur a terme treballs escrits o presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat en diferents llengües (exceptuant-ne l'anglès).
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Valorar de manera crítica la producció lingüística, literària i cultural en anglès.
    Estudis d'Anglès i Català
  • Aplicar de manera crítica els diferents instruments d'anàlisi a diferents tipus de dades lingüístiques.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Identificar els fonaments del llenguatge humà i els principis, mètodes i resultats de l'anàlisi estructural de les llengües.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
    Estudis de Català i Espanyol
  • Aplicar de manera crítica els diferents instruments d’anàlisi a diferents tipus de dades lingüístiques, tant en el pla sincrònic com en el diacrònic.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Identificar els fonaments del llenguatge humà i els principis, mètodes i resultats de l'anàlisi estructural de les llengües.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar diversos tipus de dades lingüístiques.
  2. Aplicar els resultats presentats en articles especialitzats a l'anàlisi de fenòmens semblants o relacionats
  3. Aplicar els resultats presentats en articles especialitzats a l'anàlisi de fenòmens semblants o relacionats.
  4. Construir textos normativament correctes
  5. Construir textos normativament correctes.
  6. Establir generalitzacions tipològiques.
  7. Fer servir els diferents recursos formals i tècnics disponibles de manera adequada.
  8. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  9. Planificar, organitzar i fer treballs en equip.
  10. Produir textos escrits i orals amb correcció normativa.
  11. Redactar comentaris de text amb sentit crític.
  12. Resoldre problemes complexos d'anàlisi lingüística a qualsevol nivell i amb els instruments adequats.
  13. Resoldre problemes d'anàlisi gramatical.
  14. Resoldre problemes de manera autònoma.
  15. Sintetitzar els coneixements adquirits sobre l'origen i les transformacions experimentades pels diversos camps d'estudi de la disciplina.

Continguts

 

1. Introducció a la gramàtica comparada. Els universals de Greenberg. La Gramàtica Universal. Les diferents aproximacions a la variació entre llengües.
2. Selecció de qüestions de gramàtica comparada:
2.1 Variació lingüística en l'expressió del subjecte. Llengües de subjecte nul vs. llengües de subjecte explícit.
2.2 Variació lingüística en l'ordre de constituents. Llengües SVO, SOV, VSO i d'altres. Llengües amb ordre variable.
2.3 La possessió predicativa: llengües que expressen la possessió predicativa amb el verb tenir vs. llengües que l'expressen amb el verb ser.
2.4. La intransitivitat escindida. L’expressió gramatical de la inacusativitat. Selecció de l'auxiliar en la formació dels temps compostos: haver ser.
2.5. La variació paramètrica entre llengües d’emmarcament en el verb i llengües d’emmarcament en el satèl·lit. Phrasal verbs i verbs sintagmàtics. Les construccions resultatives.
2.6. Alternances de l’estructura argumental. Alternança causativa, alternança locativa i alternança casual amb verbs psicològics.
2.7. Les construccions passives. Passives verbals i passives adjectivals. Veu mitjana i verbs deponents. Estructures participials. Construccions absolutes.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals i sessions de discussió 52 2,08
Tipus: Supervisades      
Tutories programades 15 0,6
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 70 2,8

Es combinaran les explicacions teòriques amb la resolució d'exercicis, la discussió i l'anàlisi de diferents fenòmens gramaticals. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 50% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Exercicis puntuats de gramàtica comparada 25% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Treball 25% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

L’avaluació continuada es basarà en les activitats següents:

(a)  exercicis de gramàtica comparada fets a casa: 25%

(b)  treball/assaig realitzat a casa: 25%

(c)  examen final: 50%

En la modalitat d'avaluació única, les activitats d'avaluació que caldrà realitzar en una única data a l'acabament del curs seran les següents:

(a) treball fet a casa (25%)

(b) prova oral (25%)

(c) examen final (50%)

Per tal de superar l'assignatura (tant en la modalitat d'avaluació continuada com en la modalitat de l'avaluació única), caldrà treure una nota mitjana ponderada de 5.

Per accedir a la recuperació s’haurà d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total i haver obtingut una nota entre un 3,5 i un 4,9. La nota màxima global que es pot obtenir de l'assignatura amb la recuperació és 5. Només es podrà recuperar l'examen final.  

S’obtindrà un ‘no avaluable’ quan s’hagin realitzat menys d’un 30% de les activitats d’avaluació.

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment se n’adaptarà el format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB (p.ex. Teams, etc.). 

En cas que es realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats en els actes, laqualificació final d’aquest assignatura serà zero.


Bibliografia

Demonte, Violeta (2016). “Parámetros y variación en la interfaz léxico-sintaxis”. Dins Á. J. Gallego (ed.). Perspectivas de sintaxis formal. 391-425. Madrid: Akal.

Fábregas, A., J. Mateu i M. Putnam (eds.). (2015). Contemporary Linguistic Parameters. New York: Bloomsbury.

Picallo, Carme (ed.). (2015). Linguistic Variation in the Minimalist Framework. Oxford/New York: Oxford University Press.

Roberts, I. (ed.). (2016). The Oxford Handbook of Universal Grammar. Oxford: Oxford University Press.


Programari

No es farà servir cap programari específic. 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt