Logo UAB

Notació Musical I

Codi: 100654 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Musicologia OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Incoronata Colantuono Santoro
Correu electrònic:
mariaincoronata.colantuono@uab.cat

Equip docent

(Extern) Maria Incoronata Colantuono

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana tenir un bon nivell de llenguatge musical


Objectius

Dotar l’alumnat dels coneixements teòrics i pràctics que li permetin llegir, transcriure i interpretar la música de l’edat mitjana escrita amb les seves principals notacions.


Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Conèixer i comprendre l'evolució històrica de la música i les seves característiques tècniques, estilístiques, estètiques i interpretatives des d'una perspectiva diacrònica.
  • Demostrar un nivell suficient de coneixement del llenguatge i la teoria musicals històrics i actuals, incloent-hi els rudiments de l'harmonia i el contrapunt, per abordar amb propietat l'estudi de les composicions.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar les eines digitals i interpretar fonts documentals específiques de manera crítica.
  • Vincular els coneixements adquirits amb la praxi musical, col·laborant amb els intèrprets a través de l'anàlisi i la contextualització dels diferents repertoris, tant els relacionats amb la música històrica com amb les diverses manifestacions de la música contemporània.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir facilitat en la lectura a vista, amb finalitats musicals pràctiques.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit integrant les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  3. Aplicar en la praxi musical els diferents models de notació musical.
  4. Comunicar per escrit, amb correcció, precisió i claredat argumentals i terminològiques, els coneixements adquirits, tant en l'àmbit de l'especialització com de la divulgació musicals.
  5. Dialogar amb els intèrprets musicals sobre la teoria i la praxi musical.
  6. Distingir històricament els diferents sistemes de notació musical.
  7. Familiaritzar-se amb les edicions de música antiga.
  8. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  9. Identificar el context en què s'inscriuen els processos històrics.
  10. Identificar els principals sistemes d'escriptura de la música occidental, vocals i instrumentals (segles X-XVII).
  11. Identificar i reunir críticament la bibliografia bàsica que ha conformat el camp d'estudi.
  12. Integrar els coneixements adquirits en l'elaboració de textos sintètics i expositius adequats a l'àmbit comunicatiu acadèmic i d'especialització.
  13. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  14. Redactar projectes crítics de contingut musicològic, ordenats i planificats de manera eficient.
  15. Transcriure els principals sistemes d'escriptura de la música occidental segons les convencions de la notació i l'edició modernes.
  16. Utilitzar amb propietat el vocabulari relatiu a la paleografia musical.
  17. Valorar la fiabilitat de les fonts, seleccionar dades rellevants i contrastar la informació.

Continguts

  • Principis de semiologia gregoriana

  • Notacions neumàtiques

  • Notacions polifòniques primitives

  • Notació modal

  • Fonaments de notació mensural

  • Notació de l’Ars nova francesa

  • Notació italiana del ‘300


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions presencials de caire teòric-pràctic 45 1,8 1, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 15, 16
Tipus: Autònomes      
Consulta i lectura de bibliografia especialitzada (llibres i articles) 7 0,28 4, 8, 9, 12, 14
Estudi personal de la matèria de l'assignatura 32 1,28 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 16
Realització d'exercicis de transcripció 62 2,48 4, 6, 7, 8, 10, 14, 15, 16

 

Desenvolupament del temari mitjançant classes pràctiques basades en els fragments musicals manuscrits proposats, prèvia explicació dels principis teòrics i pràctics en què es fonamenten.
Resolució, amb la participació activa de l’alumnat, de tots els exercicis de transcripció que s’encarreguin.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 50% 2 0,08 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Prova escrita 1 25% 1 0,04 2, 4, 6, 8, 10, 11, 12, 15, 16
Prova escrita 2 25% 1 0,04 2, 4, 6, 8, 10, 11, 12, 15, 16

Avaluació

  • Realització de dos exàmens parcials (25% cadascun) i un examen final (50%). Els exàmens consistiran en la transcripció d’un o més fragments musicals i un qüestionari amb preguntes sobre la història de les notacions i dels repertoris que transmeten.

  • Cada prova, si fos necessari, es podrà justificar oralment en sessions de tutoria grupal o individual.

Aclariments

  • Per a poder calcular la nota final de l’assignatura, s’hauran d’aprovar els dos exàmens parcials de manera independent.

  • Els exàmens parcials suspesos i els no realitzats per motius degudament justificats es reavaluaran a l’examen de recuperació.

  • En cap cas es podrà aprovar l’assignatura amb exàmens suspesos.

  • A l’examen de recuperació s’avaluaran únicament els continguts suspesos.

  • No es realitzaran exàmens individuals fora del dia i hora assignats, llevat casos de força major degudament justificats.

  • En cas que l’estudiant cometi qualsevol irregularitatque pugui afectar significativament la qualificació d’un acte d’avaluació, aquest acte es qualificarà amb 0, independentment del procés disciplinari que es pugui iniciar. Si es produeixen diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta serà 0.

  • En cas que les proves no es puguin fer presencialment, s’adaptarà el seu format (mantenint la ponderació) segons les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i la participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis per Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l’estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius que estiguin al seu abast.

  • Un estudiant serà considerat “no avaluable” si no ha assistit als exàmens parcials o a l’examen final de l’assignatura.

    Ús de la IA

    Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.”

    Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.


Bibliografia

 

Apel, W., The Notation of Polyphonic Music 900-1600 (Cambridge, 1953/5ª edic., etc.)

Bradley, C., Poliphony in Medieval Paris: the art of composing with plainchant, ed. Cambridge University Press (2020)

Calvia A. - Saggio F.,  Nei castelli e nelle corti. Musica vocale tra Medioevo e Rinascimento, (ed) Libreria Musicale Italiana, 2025.

Caraci M., Sabaino D., Aresi S., Le notazioni della polifonia vocale dei secoli IX-XVII, ed. ETS, 2007

Colette M. N. - Popin M.– Vendrix PH., Histoire de la notation du Moyen Âge à la Renaissance, Paris, Minerve, 2003

Epifani M. - Rocco Rossi F.,  Scrivere a più voci. Alla ricerca della notazione perfetta, (ed) Libreria Musicale Italiana, 2024

Haines J., The Calligraphy of Medieval Music, Brepols, 2011

Hiley D. - Szendrei J., Notation, § III.1, Plainchant, in Groveonline

Kelly TH. F., Capturing Music. The Story of Notation, New York, W.W. Norton, 2014

Laudario di Cortona (Il). Cortona, Biblioteca del Comune e dell’Accademia Etrusca, ms. 91, ed. Libreria musicale italiana, 2015

Luisi F., Gozzi M., Scotti A., Il canto fracto. L’altro gregoriano, ed. Torre d’Orfeo, 2005

Paléographie musicale: les principaux manuscrits de chant grégorien, ambrosien, mozarabe, gallican, Solesmes, 1889-.

Schimd M.E., La notazione musicale. Scrittura e composizione tra il 900 e il 1900, a cura di A. Cecchi, Roma, Astrolabio, 2017

 


Programari

No hi ha


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt