Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Musicologia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana tenir un bon nivell de llenguatge musical
Dotar l’alumnat dels coneixements teòrics i pràctics que li permetin llegir, transcriure i interpretar la música de l’edat mitjana escrita amb les seves principals notacions.
Principis de semiologia gregoriana
Notacions neumàtiques
Notacions polifòniques primitives
Notació modal
Fonaments de notació mensural
Notació de l’Ars nova francesa
Notació italiana del ‘300
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions presencials de caire teòric-pràctic | 45 | 1,8 | 1, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 15, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Consulta i lectura de bibliografia especialitzada (llibres i articles) | 7 | 0,28 | 4, 8, 9, 12, 14 |
Estudi personal de la matèria de l'assignatura | 32 | 1,28 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 16 |
Realització d'exercicis de transcripció | 62 | 2,48 | 4, 6, 7, 8, 10, 14, 15, 16 |
Desenvolupament del temari mitjançant classes pràctiques basades en els fragments musicals manuscrits proposats, prèvia explicació dels principis teòrics i pràctics en què es fonamenten.
Resolució, amb la participació activa de l’alumnat, de tots els exercicis de transcripció que s’encarreguin.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 50% | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Prova escrita 1 | 25% | 1 | 0,04 | 2, 4, 6, 8, 10, 11, 12, 15, 16 |
Prova escrita 2 | 25% | 1 | 0,04 | 2, 4, 6, 8, 10, 11, 12, 15, 16 |
Avaluació
Realització de dos exàmens parcials (25% cadascun) i un examen final (50%). Els exàmens consistiran en la transcripció d’un o més fragments musicals i un qüestionari amb preguntes sobre la història de les notacions i dels repertoris que transmeten.
Cada prova, si fos necessari, es podrà justificar oralment en sessions de tutoria grupal o individual.
Aclariments
Per a poder calcular la nota final de l’assignatura, s’hauran d’aprovar els dos exàmens parcials de manera independent.
Els exàmens parcials suspesos i els no realitzats per motius degudament justificats es reavaluaran a l’examen de recuperació.
En cap cas es podrà aprovar l’assignatura amb exàmens suspesos.
A l’examen de recuperació s’avaluaran únicament els continguts suspesos.
No es realitzaran exàmens individuals fora del dia i hora assignats, llevat casos de força major degudament justificats.
En cas que l’estudiant cometi qualsevol irregularitatque pugui afectar significativament la qualificació d’un acte d’avaluació, aquest acte es qualificarà amb 0, independentment del procés disciplinari que es pugui iniciar. Si es produeixen diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment, s’adaptarà el seu format (mantenint la ponderació) segons les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i la participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis per Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l’estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius que estiguin al seu abast.
Un estudiant serà considerat “no avaluable” si no ha assistit als exàmens parcials o a l’examen final de l’assignatura.
Ús de la IA
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.”
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Apel, W., The Notation of Polyphonic Music 900-1600 (Cambridge, 1953/5ª edic., etc.)
Bradley, C., Poliphony in Medieval Paris: the art of composing with plainchant, ed. Cambridge University Press (2020)
Calvia A. - Saggio F., Nei castelli e nelle corti. Musica vocale tra Medioevo e Rinascimento, (ed) Libreria Musicale Italiana, 2025.
Caraci M., Sabaino D., Aresi S., Le notazioni della polifonia vocale dei secoli IX-XVII, ed. ETS, 2007
Colette M. N. - Popin M.– Vendrix PH., Histoire de la notation du Moyen Âge à la Renaissance, Paris, Minerve, 2003
Epifani M. - Rocco Rossi F., Scrivere a più voci. Alla ricerca della notazione perfetta, (ed) Libreria Musicale Italiana, 2024
Haines J., The Calligraphy of Medieval Music, Brepols, 2011
Hiley D. - Szendrei J., Notation, § III.1, Plainchant, in Groveonline
Kelly TH. F., Capturing Music. The Story of Notation, New York, W.W. Norton, 2014
Laudario di Cortona (Il). Cortona, Biblioteca del Comune e dell’Accademia Etrusca, ms. 91, ed. Libreria musicale italiana, 2015
Luisi F., Gozzi M., Scotti A., Il canto fracto. L’altro gregoriano, ed. Torre d’Orfeo, 2005
Paléographie musicale: les principaux manuscrits de chant grégorien, ambrosien, mozarabe, gallican, Solesmes, 1889-.
Schimd M.E., La notazione musicale. Scrittura e composizione tra il 900 e il 1900, a cura di A. Cecchi, Roma, Astrolabio, 2017
No hi ha
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |