Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Musicologia | OT | 3 |
Musicologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
L'assignatura proposa una aproximació a l’estudi de les representacions visuals de la música i la dansa.
Objectius:
- Conèixer els principals corrents d’estudi relacionats amb la iconografia musical.
- Conèixer els principals sistemes de catalogació aplicats a la iconografia musical.
- Saber analitzar i interpretar les representacions iconogràfiques des de diversos punts de vista (artístics, simbòlics, organològics ...) d’acord amb les diferents èpoques històriques.
Bloc 1:
1.- Iconografia: definició, abast i principals corrents d’estudi.
2.- Iconografia musical: definició, objecte d’estudi i historiografia. Debats, problemàtiques i potencialitats de la iconografia musical. Iconografia musical i organologia.
3.- Metodologies d’estudi i d’anàlisi iconogràfica.
4.- Propostes de catalogació iconogràfica.
Bloc 2:
5.- Temes principals de la iconografia musical:
5.1- Mitologia.
5.2- Religió.
5.3- Al·legories.
5.4- Natures mortes.
5.5- Imatges de músics.
5.6- Espais i pràctiques musicals.
6.- Sinèrgies entre arts plàstiques i música.
7.- Iconografia i música en l’art contemporani. Iconografia musical i perspectives actuals.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 23 | 0,92 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 15 |
Col·loquis a classe | 9 | 0,36 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Presentació oral d'exercicis / treballs individuals a classe | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15 |
Lectura d'articles i llibres | 15 | 0,6 | 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 15 |
Les classes de l’assignatura alternaran exposicions i explicacions de la professora amb exercicis que l'alumnat durà a terme de manera individual o en grup i que seran objecte d’exposició oral, també es realitzaran col·loquis o debats a partir de lectures realitzades prèviament per l'alumnat. Eventualment, es convidarà a especialistes en la matèria a impartir conferències sobre temes relacionats amb l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació. | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 10, 15 |
Dossier d'apunts del bloc 1. | 25% | 18,5 | 0,74 | 1, 2, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 13, 15 |
Examen sobre els continguts generals de l'assignatura. | 45% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 13, 15 |
Exercici pràctic de catalogació d'iconografia musical (base de dades IcMuC). Presentació escrita i oral. | 20% | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Activitats d'avaluació:
- Dossier d'apunts del bloc 1. Pes global en la qualificació final: 25%.
- Examen sobre els continguts generals de l’assignatura. Pes global en la qualificació final: 45%.
- Exercici pràctic de catalogació d'iconografia musical (amb la base de dades IcMuC). Presentació escrita i oral. Pes global en la qualificació final: 20%.
- Assistència i participació. Pes global en la qualificació final: 10%.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Recuperació: En la data de recuperació fixada per la Facultat, l’estudiant que no hagi superat l'examen sobre els continguts generals de l'assignatura podrà demanar, únicament, ser reavaluat d'aquest examen (el pes del qual representa el 45% de la qualificació final).
No avaluable: L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Molt important: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació,es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Avaluació Única: En cas que l'estudiant vulgui optar-hi, haurà de dur a terme les següents activitats en la data que es publicarà al Campus Virtual:
1. Examen sobre els continguts generals de l'assignatura (45%)
2. Exercici pràctic de catalogació d'iconografia musical (amb la base de dades IcMuC) (25%)
3. Exposició oral (temàtica a determinar) (30%)
S'aplicarà el mateix sistema de revisió i els mateixos criteris de recuperació i no avaluable que per l'avaluació continuada.
Llibres i articles de caràcter general:
Aghion, Irene, Barbillo, Claire, Lissarrague, François. Guía iconográfica de los héroes y dioses de la antigüedad. Madrid: Alianza, 2008.
Álvarez, Rosario. “Iconografía musical y organología: un estado de la cuestión”, Revista de Musicología, XX/2 (1997): 767-782.
Andrés, Ramón. Diccionario de música, mitología, magia y religión. Barcelona: Acantilado, 2012.
Ballester, Jordi. “Iconografía musical: una disciplina entre la musicología y la historia del arte” Edades 10 (2002): 147-156.
Ballester, Jordi. “Organología e iconografía” Revista de Musicología XXXII/2 (2009): 167-180.
Bordas, Cristina; Ávarez, Rosario (eds). IMAGENesMÚSICA. IMAGENesMUSICA. Recursos para la catalogación y estudio de fuentes de Iconografía Musical en España y Portugal. Madrid: AEDOM (2012). Disponible online a Recursos.pdf (dropbox.com)
Burke, Peter. Visto y no visto: El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Crítica, 2005.
Castiñeiras González, Manuel Antonio. Introducción al método iconográfico. Santiago: Tórculo Edicións, 1997.
Duchet-Suchaux, Gaston& Pastoureau, Michel. Guía iconográfica de la Biblia y los santos. Madrid: Alianza, 1996.
Elvira Barba, Miguel Ángel. Arte y mito: manual de iconografía clásica.Madrid: Sílex, 2008.
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991010788436206709
Hall, James. Diccionario de temas simbólicos y artísticos. Madrid: Alianza, 1996.
Panofsky, Erwin. Estudios sobre iconología. Madrid: Alianza, 1972.
Réau, Louis. Iconographie de l’Art Chrétien. Paris: P.U.F., 1956-59.
Seebass, Tilman. “Prospettive dell’Iconografia Musicale” Rivista Italiana di Musicologia XVIII (1983): 67-86.
Seebass, Tilman. “Iconography” New Grove 12 (2001): 54-71.
van Straten, Roelof. An introduction to iconography. Yverdon:Gordon & Breach, 1994.
Revistes especialitzades:
Imago Musicae
Music in Art (RCMI / RIdIM Newsletter)
Musique - Images - Instruments
Monografies:
Barbe, Michèle. (ed.),
Bosseur, Jean-Yves. Musique et arts plastiques. Paris: Minerve, 1998.
Bosseur, Jean-Yves.
Buttà, Licia & Massip, Francesc & Sanchis, Raül. El teatre del cos. Barcelona: IRCVM, 2022.
Clouzot, Martine. Images de musiciens (1350-1500). Typologies, figurations et pratiques sociales. Turnhout: Brepols, 2007.
Clouzot, Martine. La musicalité des images au Moyen Age: instruments, voix etcorps sonores dans les manuscrits enlumines (XIIIe-XIVe siecles). Turnhout: Brepols, 2021.
Fauquet, Joël-Marie. Imager la musique au XIXe siècle. Paris: Klincksieck, 2013.
Ferino-Pagden, Sylvia. Dipingere la musica. Strumenti in posa nell’arte del Cinque e Seicento. Milano: Skira, 2000.
García Mahíques, Rafael. Tipos Iconograficos (4). Los Ángeles III. La música del Cielo. Madrid: Encuentro, 2018.
Gétreau, Florence. Voir la Musique. Paris: Citadelles & Mazenot, 2022.
Illiano, Roberto. (ed.). Music and Figurative Arts in the Nineteenth Century Turnhout: Brepols, 2020.
Illiano, Roberto. (ed.). Music and Figurative Arts in the Twentieth Century Turnhout: Brepols, 2017.
Leppert, Richard. Music and Image. Domesticity, ideology and socio-cultural formation in eihteenth-century England. Cambridge: C.U.P., 1988.
Marchesin, Isabelle. L'Image Organum. La représentation de la musique dans les psautiers médiévaux 800-1200. Turnhout: Brepols, 2000.
Martinez, Jean-Luc. Corps en mouvement.La danse au musée. Paris: Seuil, 2016.
Rubin, James H. & Mattis, Olivia. (eds.). Rival Sisters, Art and Music at the Birth of Modernism, 1815-1915. London: Ashgate, 2014.
Slim, H.Colin. Painting Music in the Sixteenth Century. Aldershot: Ashgate, 2002.
Wieseman, Marjorie E. Vermeer and Music. The Art of Love and Leisure. London: National GalleryCompany, 2013.
Winternitz, Emanuel. Musical instruments and their symbolism in western art. New Haven & London: Yale University Press, 1979.
Enllaços web:
Sobre l'IcMuC · ICMUC (uab.cat)
Grupo Complutense de Iconografía Musical – www.imagenesmusica.es
Base de Datos de Iconografía Musical (iconografiamusical.es)
RIdIM – Association Répertoire Internationald'Iconographie Musicale
---
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |