Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Iconografia Musical

Codi: 100645 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Musicologia OT 3
Musicologia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Anna Andreu Prats
Correu electrònic:
anna.andreu@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits.


Objectius

L'assignatura proposa una aproximació a l’estudi de les representacions visuals de la música i la dansa.

Objectius:

- Conèixer els principals corrents d’estudi relacionats amb la iconografia musical.

- Conèixer els principals sistemes de catalogació aplicats a la iconografia musical.

- Saber analitzar i interpretar les representacions iconogràfiques des de diversos punts de vista (artístics, simbòlics, organològics ...) d’acord amb les diferents èpoques històriques.


Competències

    Musicologia
  • Identificar i contrastar les diferents vies de recepció i consum musicals en la societat i en la cultura de cada època.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer el paper de la música a la societat actual, la seva funció en les arts de l'espectacle, la relació amb la cultura audiovisual i amb la tecnologia i la informàtica, i també amb les empreses d'oci i de cultura.
  • Relacionar conceptes i informacions de diferents disciplines humanístiques, científiques i socials, especialment les interaccions que s'estableixen entre la música i la filosofia, la història, l'art, la literatura i l'antropologia.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar l'evolució de la imatge artística des de l'antiguitat fins a la cultura visual contemporània.
  2. Aplicar els coneixements iconogràfics a la lectura de la imatge artística.
  3. Aplicar els coneixements sobre idees estètiques i teoria de l'art a l'anàlisi de la imatge artística.
  4. Descriure amb precisió l'objecte artístic amb el llenguatge propi de la crítica d'art.
  5. Desenvolupar habilitats per a la transferència de la formació musicològica a l'àmbit de la gestió cultural i de lleure.
  6. Fer servir els principals conceptes relacionats amb la iconografia musical, així com el vocabulari que els és propi.
  7. Identificar la imatge artística i situar-la en el seu context cultural.
  8. Identificar la problemàtica, el vocabulari i els conceptes fonamentals de la teoria de l'art i de la música.
  9. Interpretar la informació normativa localitzada als webs d'institucions normatives a Internet.
  10. Localitzar en la cultura de cada època diferents manifestacions iconogràfiques.
  11. Preparar exposicions orals correctes sobre una matèria analítica i adequar-les al nivell i les expectatives de l'audiència o grup.
  12. Redactar projectes crítics de contingut musicològic, ordenats i planificats de manera eficient.
  13. Resoldre problemes d'índole metodològica en l'àmbit de la musicologia.
  14. Utilitzar el vocabulari i les eines bàsiques que permetin descriure i transmetre els coneixements adquirits mitjançant presentacions orals de contingut musicològic efectives i adaptades a l'audiència.
  15. Vincular els períodes de la història de la música amb els períodes de la història de l'art, a través de les semblances i les discrepàncies.

Continguts

Bloc 1:

1.- Iconografia: definició, abast i principals corrents d’estudi.

2.- Iconografia musical: definició, objecte d’estudi i historiografia. Debats, problemàtiques i potencialitats de la iconografia musical. Iconografia musical i organologia.

3.- Metodologies d’estudi i d’anàlisi iconogràfica.

4.- Propostes de catalogació iconogràfica.

Bloc 2:

5.- Temes principals de la iconografia musical:

    5.1- Mitologia.

    5.2- Religió.

    5.3- Al·legories.

    5.4- Natures mortes.

    5.5- Imatges de músics.

    5.6- Espais i pràctiques musicals.

6.- Sinèrgies entre arts plàstiques i música.

7.- Iconografia i música en l’art contemporani. Iconografia musical i perspectives actuals.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 23 0,92 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 15
Col·loquis a classe 9 0,36 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15
Tipus: Supervisades      
Presentació oral d'exercicis / treballs individuals a classe 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 50 2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15
Lectura d'articles i llibres 15 0,6 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 15

Les classes de l’assignatura alternaran exposicions i explicacions de la professora amb exercicis que l'alumnat durà a terme de manera individual o en grup i que seran objecte d’exposició oral, també es realitzaran col·loquis o debats a partir de lectures realitzades prèviament per l'alumnat. Eventualment, es convidarà a especialistes en la matèria a impartir conferències sobre temes relacionats amb l’assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació. 10% 0 0 1, 2, 3, 6, 7, 8, 10, 15
Dossier d'apunts del bloc 1. 25% 18,5 0,74 1, 2, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 13, 15
Examen sobre els continguts generals de l'assignatura. 45% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 13, 15
Exercici pràctic de catalogació d'iconografia musical (base de dades IcMuC). Presentació escrita i oral. 20% 18 0,72 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

Activitats d'avaluació:

- Dossier d'apunts del bloc 1Pes global en la qualificació final: 25%.

- Examen sobre els continguts generals de l’assignatura. Pes global en la qualificació final: 45%.

- Exercici pràctic de catalogació d'iconografia musical (amb la base de dades IcMuC). Presentació escrita i oral. Pes global en la qualificació final: 20%.

- Assistència i participació. Pes global en la qualificació final: 10%.

 

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

 

Recuperació: En la data de recuperació fixada per la Facultat, l’estudiant que no hagi superat l'examen sobre els continguts generals de l'assignatura podrà demanar, únicament, ser reavaluat d'aquest examen (el pes del qual representa el 45% de la qualificació final).

 

No avaluable: L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

 

Molt important: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació,es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 

Avaluació Única: En cas que l'estudiant vulgui optar-hi, haurà de dur a terme les següents activitats en la data que es publicarà al Campus Virtual:

1. Examen sobre els continguts generals de l'assignatura (45%)

2. Exercici pràctic de catalogació d'iconografia musical (amb la base de dades IcMuC) (25%)

3. Exposició oral (temàtica a determinar) (30%)

 

 

S'aplicarà el mateix sistema de revisió i els mateixos criteris de recuperació i no avaluable que per l'avaluació continuada.

 


Bibliografia

Llibres i articles de caràcter general:

 

Aghion, Irene, Barbillo, Claire, Lissarrague, François. Guía iconográfica de los héroes y dioses de la antigüedad. Madrid: Alianza, 2008.

Álvarez, Rosario. “Iconografía musical y organología: un estado de la cuestión”, Revista de Musicología, XX/2 (1997): 767-782.

Andrés, Ramón. Diccionario de música, mitología, magia y religión. Barcelona: Acantilado, 2012.

Ballester, Jordi. “Iconografía musical: una disciplina entre la musicología y la historia del arte” Edades 10 (2002): 147-156.

Ballester, Jordi. “Organología e iconografía” Revista de Musicología XXXII/2 (2009): 167-180.

Bordas, Cristina; Ávarez, Rosario (eds). IMAGENesMÚSICA. IMAGENesMUSICA. Recursos para la catalogación y estudio de fuentes de Iconografía Musical en España y Portugal. Madrid: AEDOM (2012). Disponible online a Recursos.pdf (dropbox.com)

 

Burke, Peter. Visto y no visto: El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Crítica, 2005.

Castiñeiras González, Manuel AntonioIntroducción al método iconográficoSantiago: Tórculo Edicións, 1997.

Duchet-Suchaux, Gaston& Pastoureau, Michel. Guía iconográfica de la Biblia y los santosMadrid: Alianza, 1996.

 

Elvira Barba, Miguel Ángel. Arte y mito: manual de iconografía clásica.Madrid: Sílex, 2008. 

https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991010788436206709

 

Hall, JamesDiccionario de temas simbólicos y artísticosMadrid: Alianza, 1996.

Panofsky, ErwinEstudios sobre iconología. Madrid: Alianza, 1972.

Réau, LouisIconographie de l’Art ChrétienParis: P.U.F., 1956-59.

Seebass, Tilman. “Prospettive dell’Iconografia Musicale” Rivista Italiana di Musicologia XVIII (1983): 67-86.

Seebass, Tilman. “Iconography” New Grove 12 (2001): 54-71.

van Straten, RoelofAn introduction to iconography. Yverdon:Gordon & Breach, 1994.

 

Revistes especialitzades:

Imago Musicae

Music in Art (RCMI / RIdIM Newsletter)

Musique - Images - Instruments

 

Monografies:

Barbe, Michèle. (ed.), Musique et Arts Plastiques. Analogies et interférences. Paris: PUF, 2006.

Bosseur, Jean-Yves. Musique et arts plastiquesParis: Minerve, 1998.

Bosseur, Jean-YvesMusique et beaux-arts. De l'Antiquité au XIXe siècle. Paris: Minerve, 1999.

Buttà, Licia & Massip, Francesc Sanchis, Raül. El teatre del cos. Barcelona: IRCVM, 2022.

Clouzot, MartineImages de musiciens (1350-1500). Typologies, figurations et pratiques sociales. Turnhout: Brepols, 2007.

Clouzot, Martine. La musicalité des images au Moyen Age: instruments, voix etcorps sonores dans les manuscrits enlumines (XIIIe-XIVe siecles). Turnhout: Brepols, 2021. 

 

Fauquet, Joël-Marie. Imager la musique au XIXe siècle. Paris: Klincksieck, 2013.

Ferino-Pagden, SylviaDipingere la musica. Strumenti in posa nell’arte del Cinque e Seicento. Milano: Skira, 2000.

 

García Mahíques, Rafael. Tipos Iconograficos (4). Los Ángeles III. La música del Cielo. Madrid: Encuentro, 2018.

Gétreau, Florence. Voir la Musique. Paris: Citadelles & Mazenot, 2022.

Illiano, Roberto. (ed.). Music and Figurative Arts in the Nineteenth Century Turnhout: Brepols, 2020.

Illiano, Roberto. (ed.). Music and Figurative Arts in the Twentieth Century Turnhout: Brepols, 2017.

Leppert, Richard. Music and Image. Domesticity, ideology and socio-cultural formation in eihteenth-century EnglandCambridge: C.U.P., 1988.

Marchesin, Isabelle. L'Image Organum. La représentation de la musique dans les psautiers médiévaux 800-1200. Turnhout: Brepols, 2000.

 

Martinez, Jean-Luc. Corps en mouvement.La danse au musée. Paris: Seuil, 2016.

Rubin, James H.  & Mattis, Olivia. (eds.). Rival Sisters, Art and Music at the Birth of Modernism, 1815-1915London: Ashgate, 2014.

Slim, H.ColinPainting Music in the Sixteenth Century. Aldershot: Ashgate, 2002.

Wieseman, Marjorie E. Vermeer and Music. The Art of Love and Leisure. London: National GalleryCompany, 2013.

Winternitz, EmanuelMusical instruments and their symbolism in western artNew Haven & London: Yale University Press, 1979.

 

Enllaços web:

 

ICONCLASS

 

Sobre l'IcMuC · ICMUC (uab.cat)

 

Grupo Complutense de Iconografía Musical – www.imagenesmusica.es

 

Base de Datos de Iconografía Musical (iconografiamusical.es)

 

RIdIM – Association Répertoire Internationald'Iconographie Musicale

 

 


Programari

---


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt