Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Musicologia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L´assignatura cerca descriure i explicar el desenvolupament de la música i del fenomen musical des dels antecedents manieristes i de l´impacte de la crisi religiosa --Reforma-Contrareforma-- fins al darrer Barroc musical. Així doncs, es farà un recorregut contextualitzat pels compositors, formes, gèneres, instruments i teories més significatives que configuren el quefer musical de la música Barroca des de finals del segle XVI fins prop de 1730.
En els diferents punts del temari es considerarà l'aportació de dones músiques.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Anàlisi comentat d'obres musicals | 37 | 1,48 | 1, 3, 6, 11, 13, 15, 16, 19, 21 |
Comentari d'audicions. | 50 | 2 | 1, 3, 6, 8, 11, 13, 14, 15, 16, 18, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Identificació contextualitzada dels estils i estètiques del barroc musical. | 60 | 2,4 | 2, 4, 7, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 19, 23, 26, 27, 28, 29, 31 |
El contingut temàtic de l'assignatura es desenvoluparà mitjantçant classes magistrals. S'incidirà també, en sessions pràctiques, en el comentari analític d'obres musicals (la fuga) i en les audicions comentades.
NOTA IMPORTANT SOBRE L'ÚS DE TECNOLOGIES D'IA EN AQUESTA ASSIGNATURA
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en la cerca de bibliografia, en la correcció de textos i com a ajuda en les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen analític d'obres musicals | 25% | 0,75 | 0,03 | 1, 2, 3, 5, 6, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 27, 28, 29, 30, 31 |
Examen d'audicions musicals | 25% | 0,75 | 0,03 | 1, 2, 3, 6, 13, 14, 18, 19, 21, 25, 27, 28, 29 |
Examen de desenvolupament temàtic | 50% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 19, 23, 26, 28, 29, 31 |
Avaluació
L'avaluació de l'assignatura es basarà en les següents activitats obligatòries:
1. Examen de desenvolupament temàtic (50%)
2. Examen d'anàlisi de fugues ( (25%)
3. Examen de comentari d'audicions musicals (25%)
Per superar l'assignatura s'han d'haver aprovat les tres parts per separat.
Recuperació
A la recuperació, fixada per la Facultat, l'alumne s'haurà d'examinar de la part o de les parts suspeses.
La revisió dels exàmens només es realitzarà presencialment i en l'horari indicat.
Es considerarà un alumne no avaluable quan només s'hagi presentat a una de les proves d'avaluació.
Avaluació única
Examen que constarà de:
Per superar l'assignatura s'han d'haver aprovat les tres parts per separat.
La data serà comunicada a través del Campus Virtual.
Avaluació única (recuperació)
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
AAVV, Història Crítica de la Música Catalana, Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, 2009.
ABRAHAM, G., Concert Music, 1630 – 1750, vol. VI, The New Oxford History of Music, Oxford Univ. Press, London, 1986.
ABRAHAM, G., Opera and Church Music, 1630 – 1750, vol. V, The New Oxford History of Music, Oxford Univ. Press, London, 1968.
ANTHONY, J. R., La Musique en France à l´époque baroque, Harmoniques /Flammarion, 1981.
ARNOLD, Denis, NEWCOMB, A. y TALBOT, M., Maestros del Barroco Italiano, 1. Monteverdi, Frescobaldi, Corelli, Muchnik Editores, Barcelona, 1987. (Forma parte de la colección «New Grove», nº 9).
BASSO, A., Historia de la Música, 6, ed. Turner, Turner Música, Madrid, 1986.
BASSO, A., Jean Sébastien Bach, vol. 1 i 2, Fayard, París, 1984
BEAUSSANT, Ph., François Couperin, AM 71, Madrid, 1996.
BEAUSSANT, Ph., Les plaisirs de Versailles (théâtre et musique), ed. Fayard, col. les chemins de la musique, Ligugé, Poitiers, 1996.
BEAUSSANT, Ph., Louis XIV artiste, Payot, París, 1999.
BEAUSSANT, Ph., Lully ou le musicien du soleil, Gallimard, París,1992.
BEAUSSANT, Philippe, Versailles, Opéra, Gallimard, París, 198
BIANCONI, L., Historia de la Música V, ed. Turner, Turner Música, Madrid, 1986.
BLUME, F., Renaissance and Baroque Music, ed. Norton, London, 1967.
BONASTRE, F. “El Barroc Musical a Catalunya”, Barroc català, ed. Quaderns Crema, Barcelona, 1989.
BOYD, M.., CARRERAS, J.J., eds, La Música en España en el siglo XVIII, Cambridge Univ Press, Madrid 2000
BUELOW, G.J.(ed.), The late Baroque Era. From the 1680s to 1740, Prentice Hall, New Jersey, 1993.
BUKOFZER, M., La música en la época barroca. De Monteverdi a Bach, Alianza ed., Alianza Música 30, Madrid, 1986.
BURROWS, Donald, Haendel, Oxford University Press, Oxford, 1996.
CLERCX, S., Le Baroque et la Musique, ed. Librairie Encyclopédique, Bruxelles, 1948
CODINA, D., DOLCET, J., RIFÉ, J. i VILAR, J.M., Història de la Música Catalana, Valenciana i Balear. Barroc i Classicisme. Vol II, ed. 62, Barcelona, 1999.
DEAN, Winton y MERRILL KNAPP, John, Handel's Operas, 1704-1726, Clarendon Press, Oxford, 1995.
DEAN, Winton, Handel's Dramatic Oratorios and Masques, Clarendon Press, Oxford, 1990.
FABBRI, P., Monteverdi, ed. Turner, Madrid, 1989.
GREGOR-DELLIN, Martin, Heinrich Schütz, Fayard, París, 1986.
HEARTZ, Daniel, Music in European Capitals. The Galant Style 1720-1780, WW. Norton & Company, New York-London, 2003.
HOGWOOD, Ch., Haendel, AM 33, Alianza ed., Madrid, 1988.
HUTCHINGS, A.J.D., The Baroque Concerto, London, 1973.
JEPPESEN, K., The Style of Palestrina And the Dissonance, Dover, New York, 1970.
KING, R., Henry Purcell, AM 72, Alianza ed., Madrid, 1996.
LÓPEZ-CALO, J., Historia de la Música Española: 3. Siglo XVII, Alianza ed., AM 3, Madrid, 1983.
MANNIATES, M.R., Mannerism inj Italian Music and Culture, 1530 – 1630, Manchester University Press, Manchester, 1979.
MARTÍN MORENO, Antonio, Historia de la música española, 4. Siglo xviii, Alianza, Madrid, 1985.
NEWMAN, W., The Sonata in the Baroque Era, Norton, New York – London, 1983.
OTTERBACH, F., Johann Sebastian Bach, AM 52, Alianza ed., Madrid, 1990.
PALISCA, C., La Música del Barroco, ed. Victor Leru, Buenos Aires, 1968.
PALISCA, C., Studies inthe History of Italian Music and Music Theory, Oxford University Press, Oxford, 1994.
PALISCA, C., The Florentine Camerata, Yale University Press, Yale, 1989.
SCHWEITZER, Albert, J. S. Bach. El músico poeta, Ricordi, Madrid, 1955.
SELFRIDGE-FIELD, E., Venetian Instrumental Music, Dover, New York, 1994.
SMITHER, H., A History of the Oratorio, 3 vols., Oxford University Press, Oxford, 1987.
TALBOT, M., Vivaldi, AM, Alianza ed., Madrid. 1990.
WEBBER, G., North German Church Music in the Age of Buxtehude, Oxford Monographs on Music, Clarendon Press, Oxford, 1996.
WEBER, E., Le Concile de Trente et la Musique. De la Réforme à la Contre-Réforme, Librairie Honoré Champion, col. musique-musicologie nº 12, Paris, 1982.
WOLFF, Ch., Johann Sebastian Bach, vol. I y II, ed. Robinbook, Barcelona, 2000.
WALTER HILL, John, La Música Barroca, Akal Música 3, Madrid, 2008.
WALTER HILL, John, Antología de la Música Barroca, Akal Música, 2013.
No s'usa.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |