Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Musicologia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana un bon nivell de llenguatge musical
Dotar l'alumnat d'aquells coneixements teòrics i pràctics que li permetin entendre la música de l'Edat Mitjana Occidental
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions presencials | 36 | 1,44 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 23, 26, 29, 31 |
Tutorització de les activitats de classe | 4 | 0,16 | 4, 6, 21, 27, 28, 29 |
Tipus: Supervisades | |||
Audició d'exemples musicals | 7 | 0,28 | 9, 13, 14, 18, 19, 28, 29 |
Debat participatiu | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 7, 27, 29 |
Tutories individuals i/o grupals | 1 | 0,04 | 27 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de la matèria de l'assignatura | 32 | 1,28 | 4, 7, 8, 9, 10, 14, 15, 16, 18, 25, 26, 28, 31 |
Lectura de material bibliogràfic (llibres i articles especialitzats) | 20 | 0,8 | 11, 17, 22, 29 |
Preparació de les activitats i dels debats orals | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 6, 8, 9, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 27, 28, 29 |
Preparació i correcció dels apunts de classe | 20 | 0,8 | 6, 28, 29 |
Desenvolupament del temari mitjançant classes magistrals obertes a la participació de l'alumnat.
Realització d’activitats cooperatives, aules invertides i debats orals al final de cada bloc temàtic.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 31 |
Examen parcial | 30% | 1 | 0,04 | 6, 7, 8, 9, 12, 13, 15, 16, 18, 19, 20, 22, 28, 29 |
Questionaris i debats orals | 20% | 3 | 0,12 | 5, 6, 15, 16, 20, 21, 24, 30 |
1. Examen parcial (30%): cal desenvolupar un tema proposat, identificar i analitzar un fragment musical i una audició.
2. Examen de l'assignatura (50%): cal desenvolupar un tema proposat, identificar i analitzar dos fragments musicals i dues audicions.
3. Participació a les classes i als debats orals per a cadascun dels dos blocs temàtics en què es divideix el curs (20%).
Aclariments a l'avaluació
Si la nota mitjana de l'examen parcial és inferior a 5, caldrà reavaluar els continguts suspesos a l'examen de recuperació.
Les activitats de classe (qüestionaris i debats orals) no són recuperables.
En cap cas es podrà aprovar l'assignatura amb l'examen parcial suspès.
A l'examen de recuperació es reavaluaran les proves suspeses.
No es faran exàmens individuals fora del dia i hora establerts, llevat de casos de força major degudament justificats.
Es considerarà "no avaluable" qui no hagi realitzat l'examen parcial o l'examen final.
Si l'estudiant comet qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativade la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb aquest acte d'avaluació amb un 0, independentment del procés disciplinari que es pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats als actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
Si les proves no es poden realitzar presencialment, se n'adaptarà el format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es faran a través de fòrums, wikis i/o discussions d'exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin a l'abast.
ÚS DE LA IA
- Ús restringit: “Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.”
AVALUACIÓ ÚNICA
En una única data es duran a terme 3 activitats avaluatives: una d’identificació i anàlisi de tres fragments, una altra basada en tres audicions i una tercera consistent a respondre un qüestionari de quatre preguntes sobre els continguts del temari.
El pes de les dues primeres evidències serà del 30% cadascuna, i el de la tercera, del 40% de la nota final.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat, mitjançant Moodle, del procediment i la data de revisió.
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que en l’avaluació continuada.
Data possible de l'examen final: consultar al llistat d'informació del grau.
BIBLIOGRAFIA DE LECTURA OBLIGATÒRIA
Fassler M., Music in the Medieval west, New York - London, W. W. Norton & Company, Inc., 2014 (trad. La música en el Occidente medieval, ed. Akal Música, 2020)
Fassler M., Music in the Medieval west Anthology, New York - London, W. W. Norton & Company, Inc., 2014
o
Cattin G., La monodia nel medioevo, Torino, EDT, 1991 (Storia della musica, a cura della Società Italiana di Musicologia, 2), trad. Historia de la Música, Desde la Antigüedad al siglo XIII, ed. española coordinada y revisada por Andrés Ruiz Tarazona, vol. I, pp. 109-296.
Gallo A., La polifonia nel medioevo, Torino, EDT, 1991 (Storia della musica, a cura della Società Italiana di Musicologia, 3), capítols I-III (Il Duecento, Il Trecento francese, Il Trecento italiano), trad. Historia de la Música, La Música de los Siglos XIII al XVI, ed. española coordinada y revisada por Andrés Ruiz Tarazona, vol. II, pp. 3-52.
BIBLIOGRAFIA GENERAL
Hoppin, R.H., Medieval Music (New York, 1978; edic. española, 1991)
Ibidem, Anthology of Medieval Music (New York, 1978; edic. española Madrid, 2002)
Gómez, MªC., La música medieval en España (Kassel, 2001)
Ibidem, Historia de la Música en España e Hispanoamérica 1. De los orígenes hasta c.1470, MªC. Gómez ed. (Madrid, 2009)
The New Grove Dictionary of Music and Musicians, S. Sadie ed. (London etc., 2001)
BIBLIOGRAFIA ESPECÍFICA
Libros (según temario)
1.
M. Ferrari, L’interpretazione della musica antica, ed. Ut Orpheus (2022)
Haynes, B., The End of Early Music (Oxford, 2007)
Leech-Wilkinson, D., The Modern Invention of Medieval Music (Cambridge, 2002)
Sherman Bernard D., Inside Early Music: Conversations with Performers (Oxford University Press, New York, 1997)
2.
S. Boynton – D. J. Really, Resounding Images: Medieval Intersections of Art, Music, 2015
Boecio, Tratado de Música, trad. S. Villegas (Madrid, 2005)
Fubini, E., Música y estética en la época medieval (Pamplona, 2008)
Schueller, H.M., The Idea of Music. An Introduction to Musical Aesthetics in Antiquity and the Middle Ages (Kalamazoo, 1988)
3-4.
Busse Berger, A.M., Medieval Music and the Art of Memory (Berkeley-Los Angeles-London, 2005)
Chailley, J., L’imbroglio des modes (Paris, 1960)
Levy, K., Gregorian Chant and the Carolingians (Princeton, 1998)
Saulnier D., Regards sur le plain chant: la liturgie et sa musique, ed. Feuilles (2021)
Treitler, L., With Voice and Pen. Coming to Know Medieval Song and How it was Made (Oxford, 2003)
5-10.
Apel, W., Gregorian Chant (Bloomington, 1958)
Asensio, J.C., El canto gregoriano (Madrid, 2003)
Baroffio G. – Ju Kim E., Cantemus Domino Gloriose. Introduzione al canto gregoriano, Saronno, Urban, 2003
Brockett, C. W., The Repertory of Processional Antiphons, Brepols, 2019
Carrillo Rojo R., Text, Liturgy, and Music in the Hispanic Rite, Oxford University Press, 2021
Colantuono M. I., Música i litúrgia medieval a la Bibliotecade Catalunya, s. IX-XIII. Vol. 3 de la col·lecció Escrits i Memòries. Generalitat de Catalunya: Departament de Cultura
Grier J., The Office of the Holy Trinity at Saint Martial de Limoges in the Eleventh Century, Brepols, 2020
Harper, J., The Forms and Orders of Western Liturgy from the Tenth to the Eighteenth Century. A Historical Introduction and Guide for Students and Musicians (Oxford, 1991)
Hiley, D., Western Plainchant. A Handbook (Oxford, 1993)
Schulze H. Musical Text as Ritual Object, (ed) Brepols, 2015
11.
Donovan, R.B., The liturgical drama in medieval Spain (Toronto, 1958)
Nardini L., Chants, Hypertext, and Prosulas, Oxford University Press, 2022
Orden, D.H., The Staging of Drama in the Medieval Chuch (Wewak-London, 2002)
Ranking, S., The Music of the Medieval Liturgical Drama in France and England (New York & London, 1989)
12.
Aubrey, E., The Music of the Troubadours (Bloomington-Indianapolis, 1996)
Krause K. M. & Stones, A., Gautier de Coinci. Miracles, Music and Manuscripts, ed. Brepols, 2007
Menéndez Pidal, R., Poesía juglaresca y juglares (Madrid, 1991/9ª edic., etc.)
Rossell A., El cant dels trobadors, Ajuntament de Castelló d'Empuries (Castelló d'Empuries, 1992)
Rossell A., Literatura i música a l'Edat Mitjana, 2 voll. (Lírica i Cancó èpica), Dinsic (Barcelona, 2004)
Van der Werf, H., The chansons of the troubadours and trouvères. A studyof the melodies and their relation to the poems (Utrecht, 1972)
Zuchetto, G., Terre des troubadours XII-XIIIe siècles (Paris, 1996)
13.
Anglés, H., La música de las Cantigas de Santa María del rey Alfonso el Sabio (Barcelona, 1943-64) (3 vols.)
Colantuono M. I., Memoria y composición melódica en las Cantigas de amigo de Martin Codax, a Roda de Fortuna, Revista electrónica 2 (2015)
Ibidem, De la vox mortua a la voxviva: sistemas de composición y oralidad en las Cantigas de Santa Maria, a Boitatá, Revista de Literatura oral de la Universidad de Londrina (Brasil), n. 19 Voz, poesia e performance na Idade Média.
Ferreira, M.P., O som de Martin Codax (Lisboa,1986)
14.
E. Baldassarre, Musica instrumentalis mediaevalis, Il Salentino editore (Melendugno, 2014)
15-17
Musica enchiriadis and Scolica enchiriadis, trad. R. Erickson (New Haven-London, 1995)
Wright, C., Music and Ceremony at Notre Dame of Paris 500-1550 (Cambridge,1989)
Everist, M., French Motets in the Thirteenth Century (Cambridge, 1994)
Fauvel Studies. Allegory, Chronicle, Music, and Image in Paris, Bibliothèque Nationale de France, MS Français 146 (Oxford, 1998)
Gómez Muntané, Maricarmen, El Llibre Vermell. Cantos y danzas de fines del Medioevo (Madrid, Fondo de Cultura Económica, 2017)
Kügle, K., The Manuscript Ivrea, Biblioteca Capitolare 115: Studies in the Transmission and Composition of Ars Nova Polyphony (Ottawa, 1997)
Leech-Wilkinson, D., Machaut’s Mass. An Introduction (Oxford, 1990)
Robertson. A.W., Guillaume de Machaut and Reims (Cambridge, 2002)
Stäblein-Harder, H., Fourteenth-Century Mass Music in France (MSD 7, 1962)
18.
Beck, E.M., Singing in the Garden. Music and culture inthe Tuscan Trecento (Innsbruck, 1998)
Pirrotta, N., Music and Culture in Italy from the Middle Ages to the Baroque (Cambridge, 1984)
Revistas
Early Music [EM]
Early Music History [EMH]
Musica Disciplina [MD]
Plainsong & Medieval Music
Acta Musicologica [AcM]
Archiv für Musikwissenschaft [AfMw]
Journal of the American Musicological Society [JAMS]
Notes
The Musical Quarterly [MQ]
Revista de Musicología [RdM]
Quodlibet
Revista catalana de Musicologia
Rivista italiana di Musicologia
No hi ha
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |