Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 3 |
Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 4 |
Estudis Anglesos | OT | 3 |
Estudis Anglesos | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Atès que l’estudiant ha demostrat, mitjançant l’obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i les obligatòries, haver adquirit les competències bàsiques, haurà de ser capaç d’expressar-se amb correcció oralment i per escrit. Per aquesta raó, els eventuals errors ortogràfics i d’expressió que pogués cometre comportaran un descens de la puntuació en la qualificació final. Les activitats, pràctiques i treballs presentats a l’assignatura hauran de ser originals i no s’admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. L’eventual presentació de material no original sense indicar-ne adequadament l’origen comportarà, automàticament, la qualificacióde suspens (0). Així mateix, es considera que l’estudiant coneix les normes generals de presentació d’un treball acadèmic. No obstant això, podrà aplicar les normes específiques que pugui indicar-li el professor de l’assignatura, si així ho creu necessari.
“Teoria i història de la representació teatral” és l’assignatura que desenvolupa la matèria del mateix nom, que forma part dels 12 crèdits optatius amb els quals l’alumnat completa el curs de tercer del Grau de Llengua i Literatura espanyola. L'assignatura també s'ofereix d'optativa en altres recorreguts.
Objectius:
-Familiaritzar l’alumne amb els conceptes propis de l’escenificació. Introducció a l’anàlisi de la representació teatral.
-Donar a conèixer determinats aspectes relacionats amb l’aparició i l’evolució de la representació teatral en el context de la cultura occidental.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura. Es penjarà al campus Virtual, on l'alumne podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els materials docents i qualsevol altra informació necessària per a l'adequat seguiment de l'assignatura.
APROXIMACIÓ CRÍTICA A LA REPRESENTACIÓ TEATRAL
-Representació i dramatúrgia.
-Lectura i escenificació.
-La teatralitat: una “polifonia informacional”.
-Les funcions del dramaturg.
-Virtuts i limitacions d’una semiologia del teatre. Noves tendències.
-L’anàlisi de la representació: vies d’aproximació. Per un model d'anàlisi fenomenològica.
-Postdramatisme i crisi de la representació.
-Noves tendències. Gènere i representació.
ESPAI I TEMPS DE LA REPRESENTACIÓ.
-Tipologia bàsica.
-Espai dramàtic i espai escènic. El model espacial.
-Model espacial i model actancial.
-Punt focal i punt de vista.
-Concreció, abstracció, estilització, metàfora i metonímia.
-L’objecte escenogràfic.
-La il·luminació.
-El so.
-El vestuari i el maquillatge.
-El temps representat i el temps de la representació.
-Seqüenciació i temporalitat.
-El ritme de l'escenificació.
INTERPRETACIÖ I DIRECCIÖ.
-Estatut de la paraula en la representació.
-El treball de l’actor. Interpretació, veu, gestualitat i moviment.
-La formació del intèrpret.
-El director. Aproximació a una teoria de l’escenificació.
-La recepció. El joc de l’espectador.
DISCURS I REPRESENTACIÓ.
-Les acotacions.
-El monòleg.
-El diàleg.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes i seminaris | 60 | 2,4 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories programades | 15 | 0,6 | |
Tipus: Autònomes | |||
estudi i preparació | 75 | 3 |
L’aprenentatge d’aquesta assignatura per part de l’alumnat es distribueix de la manera següent:
· Activitats dirigides (35%). Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel professor, en què es combinarà l’explicació teòrica amb la discussió de tot tipus de textos i de representacions teatrals.
· Activitats supervisades (10%). Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d’anàlisi literària i de la representació. També l'assitència a algunes representacions.
Activitats autònomes (50%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l’assistència a representacions teatrals com a l’estudi personal i la realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de presentacions orals.
· Activitats d’Avaluació (5%). L’avaluació de l’assignatura es durà a terme mitjançant presentacions orals i proves escrites.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assaigs | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Assistència | 15% | 0 | 0 | |
Crítica | 20% | 0 | 0 | |
Participación en clase | 15% | 0 | 0 |
-El professor desenvoluparà els continguts de la següent manera (amb variacions en funció del calendari de l’assignatura):
a) 1a part de la classe. Desenvolupament de temari.
b) 2a part de la classe. Anàlisi de les obres triades (a la representació de les quals s’assistirà): 1) sessions d’anàlisi del text (segons esquema explicat prèviament a classe) i 2) sessions de comentari de la representació.
En funció d’això, les activitats docents d'avaluació seran les segünets:
-Ponderació dels “assaigs” (crítiques) derivats de cadascuna de les obres triades. (Percentatge en la qualificació final: 50%)
-Crítica d’una representació escollida lliurement. (30%)
-Assistència (a classe i a les representacions). (10%)
-Participació. (10%)
Les dues primeres activitats són recuperables. La persona que no faci com amínim el 30% de les activitats d'avaluació serà considerada “No avaluable”. La revisió dels treballs es durà a terme a mesura que es vagin presentant. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l'alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, ús indegut d'IA...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquestaassignatura serà 0.
Avaluació única: Es durà a terme en un únic dia a final del curs (s'anunciarà la data a començament de curs). S'hauran de lliurar els comentaris de les obres vistes en tres lliuraments (20%, 20% i 30%) i es durà a terme un examen sobre els contingut impartits (30%). S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
-La bibliografia específica de cada tema es donarà a classe, es publicarà al programa de l'assignatura i al bloc de treball.
-Aquí s'apunta tan sols la bibliografia general de referència (es lliurarà durant el curs bibliografia específica per temes, que evidentment inclou la perspectiva de gènere):
-Carles Batlle: El drama intempestiu. Per una escriptura dramàtica contemporània, Barcelona, Angle editorial/ Institut del Teatre, 2020. https://redit.institutdelteatre.cat/bitstream/handle/20.500.11904/1549/El%20drama%20intempestiu.pdf?sequence=1&isAllowed=y
En castellà a Mèxico, Paso de Gato /Institut del Teatre, 2021.
-Id.: “"Qué queremos en cada momento que el receptor esté pensando o sintiendo". El receptor implícit al cor de la teoria dramatúrgica de José Sanchis Sinisterra”, Pausa, núm. 45 (2023) https://www.revistapausa.cat/receptor-implicit-sinisterra/
-Peter Brook: El espacio vacío, Barcelona, Península, 2015, [original 1968]. http://jbarret.5gbfree.com/juanbarret/LB/LT/005%20-%20Vacio.pdf o http://static0.planetadelibros.com/libros_contenido_extra/31/30516_El_espacio_vacio.pdf
-Parice Pavis: Diccionario de la performance y del teatro contemporáneo, México, Paso de Gato, 2016.
-José Sanchis Sinisterra: “Lectura y puesta en escena”, Pausa , núm.11, 1992. També a La escena sin límites, Ciudad Real, Ñaque, 2002, ps.237-238. https://www.revistapausa.cat/1992_11_07/
-Id.: “Dramaturgia de la recepción”, ADE Teatro, núm.41-42, gener 1995, ps. 64-69. També a La escena sin límites, Ciudad Real, Ñaque editora, 2002, ps.249-254. Vegeu també Por una teatralidad menor / Dramaturgia de la recepción , México, Paso de Gato, 2010.
-Jean-Pierre Sarrazac (ed.): Lèxic del drama modern i contemporani, Barcelona, Institut del Teatre, 2009 [original de 2005]. http://redit.institutdelteatre.cat/handle/20.500.11904/840
-Christina Schmutz i Frithwin Wagner-Lippok: Veure-hi amb el cos : perspectives fenomenològiques de l'anàlisi i la pràctica de les realitzacions teatrals, Barcelona, Institut del Teatre. https://redit.institutdelteatre.cat/handle/20.500.11904/1553?search-result=true&query=fenomenol%C3%B2giques¤t-scope=&rpp=10&sort_by=score&order=desc
MANUALS (comentarem a classe l’especificitat i l’interès de cadascun en el seu context)
-Joan Abellán: La representació teatral. Introducció als llenguatges del teatre actual, Barcelona, Institut del Teatre,1982. http://redit.institutdelteatre.cat/handle/20.500.11904/1057
-M.Carmen Bobes: Semiótica de la escena, Madrid, Arco Libros, 2001.
-José Luís García Barrientos: Cómo se comenta una obra de teatro, Madrid, Editorial Síntesis, 2001 [edició corregida i augmentada a Paso de Gato, 2014].
-Jara Martínez Valderas: Manual de espacio escénico. Terminología, fundamentos y proceso creativo, Murcia, Tragacanto, 2017.
-Patrice Pavis: El análisis de los espectáculos, Barcelona, Paidós, 2000, [original de 1996]. https://books.google.com.co/books?id=T90xl7wKR9wC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs#v=onepage&q&f=false (incomplet).
-Ramon Xaxier Rosselló: Anàlisi de l’obra teatral (teoria i pràctica), València/ Barcelona, Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana/Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2011 [original de1999].
-Id.: Primera lliçó sobre el teatre, Barcelona, Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 2023.
-Jean-Pierre Ryngaert: Introduction à l’analyse du théâtre, Paris, Armand Colin, 2014 [Bordas, 1991, Dunod, 1999].
-Anne Ubersfeld: Laescuela del espectador, Madrid, ADE, 1997 [original de 1981].
Blogger (de Google)
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |