Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Art Antic de l'Àsia Menor

Codi: 100576 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Història de l'Art OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Ana Belen Villalonga Gordaliza
Correu electrònic:
annabel.villalonga@uab.cat

Equip docent

Ana Belen Villalonga Gordaliza

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No n'hi ha. És recomanable, però tenir nocions d'anglès, francès i italià per tal de poder consultar la bibliografia especialitzada.


Objectius

L’ objectiu del present curs consisteix en fer una aproximació a l’art antic de l'Àsia Anterior i Menor.

Acabat el curs, l’estudiant haurà de ser capaç de:

  1. Reconèixer, caracteritzar i identificar funcions de les obres d'art més importants.
  2. Situar-les correctament en el seu context històric-cultural.
  3. Dominar la terminologia i el vocabulari propis de l'assignatura.
  4. Interpretar la iconografia i el simbolisme de les obres.
  5. Identificar els biaxos de gènere, culturals i ideològics en el relat de la història de l'art antic.
 

Competències

  • Analitzar amb esperit crític, a partir dels coneixements adquirits, l'obra d'art en les seves diferents facetes: valors formals, significat iconogràfic, tècniques i procediments artístics, procés d'elaboració i mecanismes de recepció.
  • Interpretar l'obra d'art en el context en el qual es va gestar i relacionar-la amb altres formes d'expressió cultural
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Reconèixer l'evolució de la imatge artística des de l'antiguitat fins a la cultura visual contemporània.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els creadors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  2. Analitzar els receptors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  3. Analitzar les idees artístiques sobre un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  4. Analitzar una imatge artística i situar-la en el seu context cultural.
  5. Aplicar els coneixements iconogràfics a la lectura de la imatge artística
  6. Definir i explicar amb precisió un objecte artístic amb el llenguatge propi de la crítica d'art.
  7. Distingir les tècniques i el procés d'elaboració d'un objecte artístic
  8. Examinar una imatge artística i distingir-ne els valors formals, iconogràfics i simbòlics.
  9. Explicar els mecanismes de recepció d'una obra d'art.
  10. Reconstruir el panorama artístic d'un determinat context cultural
  11. Relacionar una imatge artística amb altres fenòmens culturals de la seva època.
  12. Saber exposar amb eficàcia els coneixements, oralment i per escrit.

Continguts

1. Mesopotàmia meridional i central: sumeris i acadis.

2. Mesopotàmia central i septentrional: babilonis i assiris.

3. Península d'Anatòlia: hitites.

4. Altiplà iranià: perses.

5. Costa llevantina: fenicis.

6. La imatge de la dona a l'antiga Mesopotàmia.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Assistència a classes teòriques dirigides/ seminari. 44 1,76 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Creació de pòster grupal sobre el gènere a l'antiga Mesopotàmia 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Estudi personal / Treball en grup 90 3,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12


1. Classes teòriques dirigides pel professora qui exposa oralment i amb suport powerpoint als estudiants els aspectes essencials de la matèria, sistematitzant els continguts i facilitant aquella bibliografia específica que sigui més adient per a preparar-se l’examen. En determinats casos i prèviament a l’exposició de continguts d’alguns temes, serà necessària la lectura de textos, per propiciar la classe invertida.

2. Assistència a un seminari dirigit per la professora i/o conduïdes per especialistes.

3. Treball grupal escrit sobre un tema del programa (a determinar) i exposició oral.

4. Creació d'un pòster grupal sobre el gènere a l'antiga Mesopotàmia.

  

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència al seminari i lliurament de l'activitat 10% 0,5 0,02 1, 2, 3, 5, 10, 11, 12
Pòster en grupo en clave de género 15% 0,5 0,02 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12
Prova escrita 1 25% 1 0,04 3, 6, 7, 8, 9
Prova escrita 2 25% 1 0,04 1, 2, 5, 9, 10, 11
Treball grupal escrit i exposició oral 25% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 9, 11, 12

La matèria s’avaluarà aplicant els següents procediments: 

  • 2 proves escrites*: 25% cadascuna.

  • Treball grupal escrit i exposició oral: 25%.

  • Pòster en clau de gènere: 15%.

  • Assistència al seminari i lliurament d’una activitat (a determinar): 10%.

 

Proves escrites (2). En aquestes proves s'avaluarà tota la matèria del curs continguda en les explicacions a classe.

Es farà mitjana de les dues proves escrites* que haurà de ser un 5 mínim. En cas contrari, l'alumne s'haurà de presentar a la recuperació del bloc que tingui suspés.

 

 Avaluació única

- Examen final: 50%.

- Test de lectura obligatòria (a determinar): 25%

- Lectura crítica i ressenya en clau de gènere: 25%

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada. El test de lectura obligatòria i la ressenya crítica no són recuperables.

S’aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per l’avaluació continuada.

La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.

 

Observacions importants:

 

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de la revisió de les qualificacions.

L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no s'hagi presentat a un 50% de les activitats avaluatives.

 

Recuperació

Els últims dies del curs hi haurà una recuperació exclusivament per a aquells/es alumnes que tinguin suspesa alguna o algunes de les proves escrites parcials anteriors. Per tant, no es podran presentar els/les que no les haguessin fet a la convocatòria prevista ni tampoc els /les que les tinguessin aprovades. La recuperació només possibilita aprovar les proves suspeses amb qualificació màxima de 6. No es pot recuperar ni la presentació oral ni la ressenya crítica. El treball individual és recuperable fent les correccions que la professora indiqui.

Ús de IA

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

Penalització per irregularitats

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Les activitats avaluatives afectades no serán recuperables en cap cas.

 


Bibliografia

ANDRÉ-SALVINI, Béatrice (2008): Babylone. Paris: Musée du Louvre, Hazan.

ASCALONE, Enrico (2006): MesopotamiaAsirios, sumerios y babilonios. Barcelona: Electa. 

AZARA, Pedro (coord.) (2012): Antes del diluvio: Mesopotamia 3.500-2.100 a.C. Barcelona: Ediciones Polígrafa.

BAHRANI, Zainab (2001): Women of Babylon: gender and representation in Mesopotamia. London:  Routledge.

BAHRANI, Zainab (2003): The Graven Image: Representation in Babylonia and Assyria. University of Pennsylvania Press.

BAHRANI, Zainab (2014): The Infinite Image: Art, Time and the Aesthetic Dimension in Antiquity. Verlag: Reaktion Books.

BAHRANI, Zainab (2017): MesopotamiaAncient Art and architecture. London: Thames & Hudson.

BAHRANI, Zainab (2016): Art of Mesopotamia. London: Thames & Hudson.

BENOIT, Agnès (2003): Art et archéologie: les civilisations du Proche-Orient ancien. Paris: Reunion des Musées Nationaux.

BENOIT, Agnès (2011): Les civilisations du Proche – Orient  ancien.  Paris: Petits manuels de l’ École du Louvre.

CHAVALAS, Mark (2014): Women in the Ancient Near East. New York: Oxon.

COLLON, Dominique (1995): Ancient Near Eastern Art. Londres: University of California Press.

FELDMAN, Marian (2025): Remembering and Forgetting in Ancient Mesopotamia: Ziggurats, Royal Sculpture, and the Shaping of the Akkadian Legacy During the Ur III Period. Chicago: University of Chicago Press.

GÓMEZ LÓPEZ, Consuelo (2006): El arte en el Próximo Oriente antiguo. Madrid: Ediciones JC.

JAMES, Sharon L.; Dillon, Sheila (eds.) (2012): A companion to women in the ancient world. Blackwell.

KUHRT, Amélie. (2000) : El Oriente Próximo en la antigüedad, 2 vols. Barcelona: Crítica.

LEICK, Gwendolyn (2002): Mesopotamia: la invención de la ciudad. Barcelona.

LIVERANI, Mario. (2006): Uruk, la primera ciudad. Barcelona: Bellaterra.

POLK, Milbry; SCHUSTER, Angela M. H. (2005): Looting of the Iraq Museum, Baghdad: The Lost Legacy of Ancient Mesopotamia. New YorkHarry N. Abrams. 

SASSON, Jack M. (2000): Civilizations of theAncient Near East, Peabody, MA : Hendrickson Publishers.

THOMAS, Ariane; POTTS, Timothy (2020): Mesopotamia. Civilization begins. Los Angeles: Getty Museum Editions.

 


Programari

No es requereix cap programari específic.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt