Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Història de l'Art | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha. És recomanable, però tenir nocions d'anglès, francès i italià per tal de poder consultar la bibliografia especialitzada.
L’ objectiu del present curs consisteix en fer una aproximació a l’art antic de l'Àsia Anterior i Menor.
Acabat el curs, l’estudiant haurà de ser capaç de:
1. Mesopotàmia meridional i central: sumeris i acadis.
2. Mesopotàmia central i septentrional: babilonis i assiris.
3. Península d'Anatòlia: hitites.
4. Altiplà iranià: perses.
5. Costa llevantina: fenicis.
6. La imatge de la dona a l'antiga Mesopotàmia.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Assistència a classes teòriques dirigides/ seminari. | 44 | 1,76 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Creació de pòster grupal sobre el gènere a l'antiga Mesopotàmia | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal / Treball en grup | 90 | 3,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
1. Classes teòriques dirigides pel professora qui exposa oralment i amb suport powerpoint als estudiants els aspectes essencials de la matèria, sistematitzant els continguts i facilitant aquella bibliografia específica que sigui més adient per a preparar-se l’examen. En determinats casos i prèviament a l’exposició de continguts d’alguns temes, serà necessària la lectura de textos, per propiciar la classe invertida.
2. Assistència a un seminari dirigit per la professora i/o conduïdes per especialistes.
3. Treball grupal escrit sobre un tema del programa (a determinar) i exposició oral.
4. Creació d'un pòster grupal sobre el gènere a l'antiga Mesopotàmia.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència al seminari i lliurament de l'activitat | 10% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 5, 10, 11, 12 |
Pòster en grupo en clave de género | 15% | 0,5 | 0,02 | 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12 |
Prova escrita 1 | 25% | 1 | 0,04 | 3, 6, 7, 8, 9 |
Prova escrita 2 | 25% | 1 | 0,04 | 1, 2, 5, 9, 10, 11 |
Treball grupal escrit i exposició oral | 25% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 9, 11, 12 |
La matèria s’avaluarà aplicant els següents procediments:
2 proves escrites*: 25% cadascuna.
Treball grupal escrit i exposició oral: 25%.
Pòster en clau de gènere: 15%.
Assistència al seminari i lliurament d’una activitat (a determinar): 10%.
Proves escrites (2). En aquestes proves s'avaluarà tota la matèria del curs continguda en les explicacions a classe.
Es farà mitjana de les dues proves escrites* que haurà de ser un 5 mínim. En cas contrari, l'alumne s'haurà de presentar a la recuperació del bloc que tingui suspés.
Avaluació única
- Examen final: 50%.
- Test de lectura obligatòria (a determinar): 25%
- Lectura crítica i ressenya en clau de gènere: 25%
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada. El test de lectura obligatòria i la ressenya crítica no són recuperables.
S’aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per l’avaluació continuada.
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
Observacions importants:
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de la revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no s'hagi presentat a un 50% de les activitats avaluatives.
Recuperació
Els últims dies del curs hi haurà una recuperació exclusivament per a aquells/es alumnes que tinguin suspesa alguna o algunes de les proves escrites parcials anteriors. Per tant, no es podran presentar els/les que no les haguessin fet a la convocatòria prevista ni tampoc els /les que les tinguessin aprovades. La recuperació només possibilita aprovar les proves suspeses amb qualificació màxima de 6. No es pot recuperar ni la presentació oral ni la ressenya crítica. El treball individual és recuperable fent les correccions que la professora indiqui.
Ús de IA
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Penalització per irregularitats
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Les activitats avaluatives afectades no serán recuperables en cap cas.
ANDRÉ-SALVINI, Béatrice (2008): Babylone. Paris: Musée du Louvre, Hazan.
ASCALONE, Enrico (2006): Mesopotamia. Asirios, sumerios y babilonios. Barcelona: Electa.
AZARA, Pedro (coord.) (2012): Antes del diluvio: Mesopotamia 3.500-2.100 a.C. Barcelona: Ediciones Polígrafa.
BAHRANI, Zainab (2001): Women of Babylon: gender and representation in Mesopotamia. London: Routledge.
BAHRANI, Zainab (2003): The Graven Image: Representation in Babylonia and Assyria. University of Pennsylvania Press.
BAHRANI, Zainab (2014): The Infinite Image: Art, Time and the Aesthetic Dimension in Antiquity. Verlag: Reaktion Books.
BAHRANI, Zainab (2017): Mesopotamia. Ancient Art and architecture. London: Thames & Hudson.
BAHRANI, Zainab (2016): Art of Mesopotamia. London: Thames & Hudson.
BENOIT, Agnès (2003): Art et archéologie: les civilisations du Proche-Orient ancien. Paris: Reunion des Musées Nationaux.
BENOIT, Agnès (2011): Les civilisations du Proche – Orient ancien. Paris: Petits manuels de l’ École du Louvre.
CHAVALAS, Mark (2014): Women in the Ancient Near East. New York: Oxon.
COLLON, Dominique (1995): Ancient Near Eastern Art. Londres: University of California Press.
FELDMAN, Marian (2025): Remembering and Forgetting in Ancient Mesopotamia: Ziggurats, Royal Sculpture, and the Shaping of the Akkadian Legacy During the Ur III Period. Chicago: University of Chicago Press.
GÓMEZ LÓPEZ, Consuelo (2006): El arte en el Próximo Oriente antiguo. Madrid: Ediciones JC.
JAMES, Sharon L.; Dillon, Sheila (eds.) (2012): A companion to women in the ancient world. Blackwell.
KUHRT, Amélie. (2000) : El Oriente Próximo en la antigüedad, 2 vols. Barcelona: Crítica.
LEICK, Gwendolyn (2002): Mesopotamia: la invención de la ciudad. Barcelona.
LIVERANI, Mario. (2006): Uruk, la primera ciudad. Barcelona: Bellaterra.
POLK, Milbry; SCHUSTER, Angela M. H. (2005): Looting of the Iraq Museum, Baghdad: The Lost Legacy of Ancient Mesopotamia. New York: Harry N. Abrams.
SASSON, Jack M. (2000): Civilizations of theAncient Near East, Peabody, MA : Hendrickson Publishers.
THOMAS, Ariane; POTTS, Timothy (2020): Mesopotamia. Civilization begins. Los Angeles: Getty Museum Editions.
No es requereix cap programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |