Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Història de l'Art | OT | 3 |
Història de l'Art | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana una bona comprensió lectora en diverses llengües modernes, a part del català i l'espanyol.
L’assignatura pretén dotar l’estudiant de les eines teòriques i metodològiques necessàries per aprofundir en el coneixement de les cultures prehispàniques de Mesoamèrica, des d’un punt de vista històric - artístic. Un dels primers elements a revisar serà el concepte d’art entès, no des de la nostra perspectiva estètica occidental, sinó des d’un punt de vista dels estudis americanistes. L’objectiu principal és que l’alumnat conegui i sàpiga identificar les formes d’expressió artística pròpies de les cultures que es van desenvolupar a Mesoamèrica durant els períodes Formatiu fins a la conquesta d’Amèrica i com els processos de difusió van incidir, en major o menor grau, en les diferents cultures. Finalment s’ incidirà especialment en les manifestacions produïdes en el camp de les arts visuals i en la seva interpretació iconogràfica.
|
Tema 1. Introducció a l’estudi de l’art prehispànic. Marc geogràfic, ambiental i cultural. Etapes i àrees culturals.
Tema 2. Poblament d’Amèrica. Marc cronològic i problemàtiques. Teories antigues i modernes sobre el poblament: noves perspectives. Els estudis americanistes.
Tema 3. Art rupestre: gravats i pintures.
MESOAMÈRICA
Tema 4. Concepte de Mesoamèrica. Etapes i cultures. La historiografia de l’art prehispànic i les seves fonts. Concepte d’art i artista en el Mèxic prehispànic. Característiques generals del seu art. Aspectes de la cosmovisió.
Tema 5. El Formatiu. Les cultures de la Conca de Mèxic i la Cultura Olmeca del Golf. Organització sòcio-política. Religió. Arquitectura olmeca (San Lorenzo, La Venta, Tres Zapotes). Escultura: caps colossals, esteles i altres relleus. Ceràmica. Difusió del fenòmen "olmeca" i evidències de contactes interregionals.
Tema 6. El Clàssic. Cultura Teotihuacana. Organització sòcio-política. Religió. Teotihuacán com ciutat sagrada. Arquitectura d'homes i déus: palaus, conjunts residencials i temples. Pintura, escultura en pedra i ceràmica.
Tema 7. L'esplendor del Clàssic i la seva transició al Postclàssic. Periodització. Cultura Maia. Organització sòcio-política. Religió. Arquitectura: tècniques, elements, tipologia d'edificis i estils. Les ciutats: A) Zona central (Tikal, Bonampak i Palenque) b) Zona nord (Chichén Itzá i Uxmal). Escultura: materials, tipus i estils. Pintura. Ceràmica.
Tema 8. L'època Postclàssica.Cultura Asteca. Organització sòcio-política. Religió. Fonts escrites. Arquitectura: Tenochtitlan, Tenayuca i Calixtláhuaca. Escultura en pedra: exempta i relleus. Ceràmica. Arts menors i orfebreria.
Tema 9. La representació de la dona a Mesoamèrica: intereseccionalitat entre societat i cultura material*.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Assistència a sessions de seminaris i/o conferències. | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 5, 8, 10, 11, 12 |
Classes teòriques | 37 | 1,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Elaboració d'un pòster sobre una obra d'art en clau de gènere. | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12 |
Exercicis pautats d'aprenentatge a partir de lectures de textos especializats. | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8 |
Metodologia:
El desenvolupament de l’assignatura contempla la següent metodologia:
* Classes teòriques dirigides per la professora.
-La profesora exposa oralment i amb suport powerpoint als estudiants els aspectes essencials de la matèria, sistematitzant els continguts i facilitant aquella bibliografia específica que sigui més adient per a preparar-se l’examen. En determinats casos, amb anterioritat a l’exposició de continguts d’alguns temes, serà necessària la lectura prèvia de textos.
Assistència a sessions de seminaris o conferències i participació a l'aula
Lectura comprensiva de textos. Realització d'activitats vinculades a les lectures que s'hauràn de lliurar o es discutiràn a l'aula.
Estudi personal.
Supervisió de l'elaboració d'un pòster sobre una obra artística (a determinar) en clau de gènere i relacionar-la amb les evidències de la cultura material i la societat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examens parcials (2) | 50% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12 |
Realització de ressenyes sobre els textos | 20% | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12 |
Treball i presentació oral en grup del poster. | 30% | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11 |
La matèria s’avaluarà aplicant els següents procediments:
Avaluació única
* Examen teòric i conceptual 50%
* Ressenyes de textos i comentaris analítics d'obres a determinar 30%
* Ressenya d'un article/conferència amb perspectiva de gènere 20%
Observacions importants:
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Ús de IA: Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions o la revisió i millora de l'estil a la ressenya. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Procediment de recuperació
La Gestió Acadèmica de la facultat estableix una data oficial per a la recuperació durant els darrers dies de curs. A aquesta recuperació s'hi pot presentar tant l'alumnat que s'ha acollit a l'avaluació única com l'alumnat que s'ha acollit a l'avaluació continuada.
En el cas de l'avaluació continuada, l'alumnat ha d'haver-se presentat prèviament a cadascuna de les proves escrites parcials. Si no s'ha presentat a cadascuna de les proves escrites marcades es perd el dret a la recuperació final.
L'alumnat amb les proves escrites parcials aprovades no pot presentar-se a la recuperació per pujar nota. La nota màxima que es pot obtenir a la prova de recuperació és un 6.
La prova de recuperació és una prova escrita. No poden recuperar-se les activitats de presentació oral en grup i/o altres activitats avaluables que no s'hagin presentat en la data fixada per la professora.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Aquestes activitats avaluables afectades no seràn recuperables.
MESOAMÈRICA:
Recomanació sobre com citarla bibliografia: https://www.uab.cat/web/estudia-i-investiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html.
-
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |