Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Art precolombí de Mesoamèrica

Codi: 100566 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Història de l'Art OT 3
Història de l'Art OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Ana Belen Villalonga Gordaliza
Correu electrònic:
annabel.villalonga@uab.cat

Equip docent

Ana Belen Villalonga Gordaliza

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana una bona comprensió lectora en diverses llengües modernes, a part del català i l'espanyol.


Objectius

 

L’assignatura pretén dotar l’estudiant de les eines teòriques i metodològiques necessàries per aprofundir en el coneixement de les cultures prehispàniques de Mesoamèrica, des d’un punt de vista històric - artístic. Un dels primers elements a revisar serà el concepte d’art entès, no des de la nostra perspectiva estètica occidental, sinó des d’un punt de vista dels estudis americanistes.

L’objectiu principal és que l’alumnat conegui i sàpiga identificar les formes d’expressió artística pròpies de les cultures que es van desenvolupar a Mesoamèrica durant els períodes Formatiu fins a la conquesta d’Amèrica i com els processos de difusió van incidir, en major o menor grau, en les diferents cultures. Finalment s’ incidirà especialment en les manifestacions produïdes en el camp de les arts visuals i en la seva interpretació iconogràfica. 

 


Competències

    Història de l'Art
  • Analitzar amb esperit crític, a partir dels coneixements adquirits, l'obra d'art en les seves diferents facetes: valors formals, significat iconogràfic, tècniques i procediments artístics, procés d'elaboració i mecanismes de recepció.
  • Interpretar l'obra d'art en el context en el qual es va gestar i relacionar-la amb altres formes d'expressió cultural
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Reconèixer l'evolució de la imatge artística des de l'antiguitat fins a la cultura visual contemporània.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els creadors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  2. Analitzar els receptors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  3. Analitzar les idees artístiques sobre un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  4. Analitzar una imatge artística i situar-la en el seu context cultural.
  5. Aplicar els coneixements iconogràfics a la lectura de la imatge artística
  6. Definir i explicar amb precisió un objecte artístic amb el llenguatge propi de la crítica d'art.
  7. Distingir les tècniques i el procés d'elaboració d'un objecte artístic
  8. Examinar una imatge artística i distingir-ne els valors formals, iconogràfics i simbòlics.
  9. Explicar els mecanismes de recepció d'una obra d'art.
  10. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  11. Reconstruir el panorama artístic d'un determinat context cultural
  12. Relacionar una imatge artística amb altres fenòmens culturals de la seva època.

Continguts

  1. INTRODUCCIÓ

Tema 1. Introducció a l’estudi de l’art prehispànic. Marc geogràfic, ambiental i cultural. Etapes i àrees culturals. 

Tema 2. Poblament d’Amèrica. Marc cronològic i problemàtiques. Teories antigues i modernes sobre el poblament: noves perspectives. Els estudis americanistes.

Tema 3. Art rupestre: gravats i pintures.

 

MESOAMÈRICA

Tema 4.  Concepte de Mesoamèrica. Etapes i cultures. La historiografia de l’art prehispànic i les seves fonts. Concepte d’art i artista en el Mèxic prehispànic. Característiques generals del seu art. Aspectes de la cosmovisió. 

Tema 5.  El Formatiu. Les cultures de la Conca de Mèxic i la Cultura Olmeca del Golf. Organització sòcio-política. Religió. Arquitectura olmeca (San Lorenzo, La Venta, Tres Zapotes). Escultura: caps colossals, esteles i altres relleus. Ceràmica. Difusió del fenòmen "olmeca" i evidències de contactes interregionals.

Tema 6. El Clàssic. Cultura Teotihuacana. Organització sòcio-política. Religió. Teotihuacán com ciutat sagrada. Arquitectura d'homes i déus: palaus, conjunts residencials i temples. Pintura, escultura en pedra i ceràmica.

Tema 7. L'esplendor del Clàssic i la seva transició al Postclàssic. Periodització. Cultura Maia. Organització sòcio-política. Religió.  Arquitectura: tècniques, elements, tipologia d'edificis i estils. Les ciutats: A) Zona central (Tikal, Bonampak i Palenque)  b) Zona nord (Chichén Itzá i Uxmal). Escultura: materials, tipus i estils. Pintura. Ceràmica.

Tema 8. L'època Postclàssica.Cultura Asteca. Organització sòcio-política. Religió. Fonts escrites. Arquitectura: Tenochtitlan, Tenayuca i Calixtláhuaca. Escultura en pedra: exempta i relleus. Ceràmica. Arts menors i orfebreria.

Tema 9. La representació de la dona a Mesoamèrica: intereseccionalitat entre societat i cultura material*.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Assistència a sessions de seminaris i/o conferències. 6 0,24 1, 2, 3, 5, 8, 10, 11, 12
Classes teòriques 37 1,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Supervisades      
Elaboració d'un pòster sobre una obra d'art en clau de gènere. 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 8, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 45 1,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12
Exercicis pautats d'aprenentatge a partir de lectures de textos especializats. 10 0,4 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8

Metodologia:

El desenvolupament de l’assignatura contempla la següent metodologia:

* Classes teòriques dirigides per la professora.

-La profesora exposa oralment i amb suport powerpoint als estudiants els aspectes essencials de la matèria, sistematitzant els continguts i facilitant aquella bibliografia específica que sigui més adient per a preparar-se l’examen. En determinats casos, amb anterioritat a l’exposició de continguts d’alguns temes, serà necessària la lectura prèvia de textos.

Assistència a sessions de seminaris o conferències i participació a l'aula

Lectura comprensiva de textos. Realització d'activitats vinculades a les  lectures que s'hauràn de lliurar o es discutiràn a l'aula.

Estudi personal.

Supervisió de l'elaboració d'un pòster sobre una obra artística (a determinar) en clau de gènere i relacionar-la amb les evidències de la cultura material i la societat.

 

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examens parcials (2) 50% 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12
Realització de ressenyes sobre els textos 20% 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12
Treball i presentació oral en grup del poster. 30% 18 0,72 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11

La matèria s’avaluarà aplicant els següents procediments:

  • 2 examens parcials: 50%.
  • Presentació oral en grup: 30%.
  • Realització de treballs, ressenyes, resums i/o comentaris analítics sobre els textos: 20%.

 Avaluació única

* Examen teòric i conceptual 50%

* Ressenyes de textos i comentaris analítics d'obres a determinar 30%

* Ressenya d'un article/conferència amb perspectiva de gènere 20%

Observacions importants:

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

Ús de IA: Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions o la revisió i millora de l'estil a la ressenya. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

Procediment de recuperació

La Gestió Acadèmica de la facultat estableix una data oficial per a la recuperació durant els darrers dies de curs. A aquesta recuperació s'hi pot presentar tant l'alumnat que s'ha acollit a l'avaluació única com l'alumnat que s'ha acollit a l'avaluació continuada.

En el cas de l'avaluació continuada, l'alumnat ha d'haver-se presentat prèviament a cadascuna de les proves escrites parcials. Si no s'ha presentat a cadascuna de les proves escrites marcades es perd el dret a la recuperació final.

L'alumnat amb les proves escrites parcials aprovades no pot presentar-se a la recuperació per pujar nota. La nota màxima que es pot obtenir a la prova de recuperació és un 6.

La prova de recuperació és una prova escrita. No poden recuperar-se les activitats de presentació oral en grup i/o altres activitats avaluables que no s'hagin presentat en la data fixada per la professora. 

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Aquestes activitats avaluables afectades no seràn recuperables.

 


Bibliografia

MESOAMÈRICA:

 

  • ÁLVAREZ IZACA, María Isabel et al., Estilo y región en el arte mesoamericano. México: Instituto Investigaciones Estéticas, 2017.
  • BRAUN, Barbara., Pre-Columbian Art and the Post-Columbian World : Ancient American Sources of Modern Art. New York: Harry N. Abrams, 2000.
  • CAVATRUNCI, Claudio., Les Mayas. Paris: Canal, 1998.
  • CIUDAD, Andrés., Las culturas del antiguo México. Madrid: Alhambra, 1988.
  • COSTIN, Cathy Lynne., Making Value, Making Meaning : Techné in the Pre-Columbian World. Washington, D.C: Dumbarton Oaks Research Library and Collection, 2016. 
  • FINEGOLD, Andrew; HOOBLER, Ellen; PASZTORY, Esther.,  Visual Culture of the Ancient Americas : Contemporary Perspectives. Norman: University of Oklahoma Press, 2017. 
  • FREIDEL, David; SCHELE, Linda; PARKER, Joy., Maya Cosmos. Three thousand years on the Shaman’s path. New York: William Morrow & Co., 1993.
  • LANDA, Diego de., Relación de las cosas de Yucatán. México: Porrúa, 1992.
  • LEÓN PORTILLA, Miguel., Visión de los vencidos. México: UNAM, 1976.
  • LEÓN PORTILLA, Miguel., Los antiguos mexicanos a través de sus crónicas y cantares. México: F.C.E, 1977.
  • LÓPEZ HERNÁNDEZ, Miriam., Mujer divina, mujer terrena. Modelos femeninos en el mundo mexica y maya. México: Libros de la Araucaria, 2012
  • MAGNI, Caterina., Les olmèques. Des origines au mythe. Paris: Du Seuil, 2003
  • MANZANILLA, Linda; LÓPEZ LUJÁN, Leonardo (coord)., Historia Antigua de México. El México antiguo, sus áreas culturales, los orígenes y el horizonte Preclásico. México: Porrua, 1994-95.
  • MILLER, Mary Ellen; TAUBE, Karl., The Gods and symbols of ancient Mexico and the Maya. London: Thames & Hudson, 1993.
  • MILLER, Mary Ellen., El arte de Mesoamérica. Barcelona: Destino, 1999.
  • MORLEY, Sylvanus G., La Civilización Maya. México: F.C.E, 1975.
  • PASZTORY, Esther., Pre-Columbian Art. Londres: Everyman Art Library, 1998.
  • PASZTORY, Esther., Thinking with Things : Toward a New Vision of Art. Austin: University of Texas Press, 2005.
  • PIÑA CHAN, Román., Los olmecas. La cultura Madre. Barcelona: Lunwerg, 1990.
  • RIVERA DORADO, Miguel., Chilam Balaam de Chumayel. Madrid: Crónicas de América, 1986.
  • SAHAGÚN, D. Fray Bernardino De., Historia general de las Cosas de Nueva España. Madrid: Crónicas de América, 1990.
  • SCHELE, Linda; MILLER, Mary E., The Blood of Kings. Dynasty and Ritual in Maya Art. New York: George Braziller Inc., 1986.
  • STONE, Andrea; ZENDER, Marc., Reading Maya Art. London: Thames & Hudson, 2011.
  • SHARER, Robert.,  The ancient Maya. Stanford (Calif.) : Stanford University Press, 2006 (6a ed.)
  • TALADOIRE, Eric., Archéologie et art précolombiens: la Mesoamérique. Paris: École du Louvre, 1995.
  • VÁZQUEZ DE AGREDOS, Maria Luisa et al. Art and the Senses in Ancient America: Materiality and Meaning. OxfordArchaeopress Publishing, 2024.
  • VAILLANT, George., La Civilización Azteca. México: F.C.E, 1980.
  • WESTHEIM,Paul., Ideas fundamentales del Arte prehispánico en México. Madrid: 1987.
  • WESTHEIM, Paul., Arte antiguo de México. Madrid: Alianza Forma, 1988.

Recomanació sobre com citarla bibliografia: https://www.uab.cat/web/estudia-i-investiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html.

 

 


Programari

-


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt