Logo UAB

Art i Pensament

Codi: 100559 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Història de l'Art OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Nuria Llorens Moreno
Correu electrònic:
nuria.llorens@uab.cat

Equip docent

Nuria Llorens Moreno

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Interès per la literatura artística i la història cultural de l’art. Bons hàbits de lectura i de comentari de textos i imatges. Coneixement de l'anglès a nivell lector.


Objectius

El programa d'aquesta assignatura fa un recorregut al llarg de la historia del pensament sobre les arts. Estudiarem els principals temes, categories i debats que integren el cos de les teories artístiques des de l'Antiguitat fins a la modernitat. A l'hora de treballar els temes del programa, atribuirem una importància especial a l'estudi dels processos de transformació de les idees, fent referència als respectius contexts artístics, socials i culturals. La finalitat d'aquest enfocament consisteix a dotar-vos de la perspectiva crítica necessària per comprendre com s'originen, es defineixen i evolucionen els conceptes i corrents teòrics a l'entorn de les arts al llarg del temps, i també llurs lligams amb les pràctiques artístiques i culturals. El plantejament i l'organització de l'assignatura han estat concebuts per sumar-se i complementar els continguts de la resta d'assignatures del Grau, amb l'objectiu d'assolir un coneixement crític i actual de la història del pensament sobre les arts.


Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Aplicar el domini de l'instrumental crític i metodològic fonamental per comprendre i narrar la història de l'art i per reflexionar sobre la professió de l'historiador de l'art.
  • Aplicar metodologies científiques pròpies de la disciplina de la història de l'art
  • Demostrar que es coneix la història de les idees artístiques i els principals corrents teòrics que han impulsat la reflexió sobre l'art, el cinema, els seus creadors i el seu públic al llarg de la història.
  • Expressar coneixements específics sobre l'origen, l'evolució i els diversos camps d'estudi de la història de l'art, així com sobre els temes, el vocabulari i els debats clàssics i actuals de la disciplina.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Reconèixer la problemàtica, el vocabulari i els conceptes fonamentals de la teoria de l'art i del cinema.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament conceptes bàsics de teoria artística i cinematogràfica i la seva evolució al llarg de la història.
  2. Analitzar els creadors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  3. Analitzar els debats clàssics i actuals de la disciplina.
  4. Analitzar els receptors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  5. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  6. Analitzar les idees artístiques sobre un fenomen artístic, els seus creadors i els seus receptors en un context cultural determinat.
  7. Analitzar les idees artístiques sobre un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  8. Aplicar els coneixements iconogràfics a la lectura de la imatge artística
  9. Aplicar els coneixements sobre idees estètiques i teoria de l'art en l'anàlisi de la imatge artística
  10. Demostrar el coneixement de metodologies científiques, fonts i teoria de l'art en la lectura, la crítica i la interpretació formal, iconogràfica i simbòlica de qualsevol imatge artística o cinematogràfica
  11. Diferenciar les teories artístiques sobre un fenomen artístic, els seus creadors i els seus receptors en un context cultural determinat.
  12. Interpretar conceptes fonamentals de teoria artística amb esperit crític.
  13. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  14. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  15. Sintetitzar els coneixements sobre l'origen i les transformacions experimentades per la teoria general de l'art i pels diversos camps d'estudi de la disciplina.
  16. Utilitzar els coneixements de teoria general de l'art en la crítica de la imatge artística.

Continguts

PROGRAMA

1.     Antiguitat i edat mitjana. 

1.1    El concepte de mímesi o imitació de la natura. La invenció de la ficció.

1.2    Les idees sobre la bellesa en la cultura clàssica i medieval. La bellesa ideal, la natura i les arts.

2.     Renaixement

2.1  Representar la natura i representar històries.

2.2 El culte renaixentista a la bellesa  i el pensament sobre el bell en les teories clàssiques.

3.     El segle XVII

L'herència de l'ut pictura poesis: els conceptes clau de la teoria humanística de la pintura.  L’Acadèmia: sistemes i principis.

4.      Il·lustració i Romanticisme

4.1 Les transformacions de l’art i de la teoria artística en el període il·lustrat. Una nova interpretació de la bellesa i de l’artista: les teories il·lustrades del gust i del geni.

4.2 Natura, art i subjecte: breu història del sublim modern.

4.3 La filosofia de l’art del Romanticisme: veritat artística i imaginació.  L’artista romàntic.

5.     El segle XIX

El debat sobre les condicions de la modernitat i la crisi de l'Acadèmia. Cap a una definició de l’art i de l’artista moderns.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes expositives 50 2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Tipus: Supervisades      
Comentari dels texts seleccionats per la professora 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Treball individual: redacció d'un assaig crític 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Tipus: Autònomes      
Cerca de documentació i realització d'exercicis escrits 50 2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Classes expositives i dialògiques. Es pararà una atenció especial a la participació a classe, mitjançant anàlisi i comentari d'una selecció de lectures i obres, i promovent el debat i els interrogants al voltant dels temes d'estudi. Pel correcte desenvolupament de les classes, serà necessari que els estudiants portin al dia la matèria de l'assignatura,  les lectures, la cerca d'informació, etcétera.

Elaboració de comentaris crítics a partir de lectures.

L'estructura del temari, la documentació treballada a classe, les lectures i els exercicis estan pensats per reforçar la capacitat d'anàlisi i d'exposició de l'estudiant, i per fomentar així mateix la reflexió, els interrogants i l'esperit cític.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Comentari de les lectures seleccionades per la professora 20 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Exercici escrit 1 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Exercici escrit 2 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

AVALUACIÓ CONTINUADA

Prova escrita de continguts (40% de la nota final). Exercici recuperable

2. Prova escrita de continguts (40% de la nota final). Exercici recuperable

3. Exercici consistent en un comentari de lectures seleccionades per la professsora(20% de la nota final). Exercici no recuperable.

La nota final resultarà de la mitjana ponderada dels 3 exercicis a partir de 4. Amb una nota de 4 o inferior serà necessari recuperar l’exercici.

El calendari d'exercicis s'acordarà a classe a principi de curs.

Els estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva Universitat d’origen que justifiqui la seva sol·licitud.

AVALUACIÓ ÚNICA

Per obtenir una avaluació favorable, cal superar tres evidències:

1. Prova escrita de continguts (40% de la nota final). Exercici recuperable

2. Prova escrita de continguts (40% de la nota final). Exercici recuperable

3. Exercici: comentari de lectures (20% de la nota final). Exercici no recuperable.

Llevat que s'indiqui el contrari, les proves d'avaluació única coincidiran amb les dates reservades per a l'avalució continuada, al final del quadrimestre.

AVALUACIÓ ÚNICA

Per obtenir una avaluació favorable, cal superar tres evidències:

1. Prova escrita de continguts (40 % de la nota final). Exercici recuperable

2. Prova escrita de continguts (40 % de la nota final). Exercici recuperable

3. Treball individual consistent en un comentari de lectures (20% de la nota final). Exercici no recuperable.

Llevat que s'indiqui el contrari, les proves d'avaluació única coincidiran amb les dates reservades per a l'avalució continuada, al final del quadrimestre.

Procediment de revisió de les qualificacions.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

RECUPERACIÓ

Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA) o bé lliurar totes les proves previstes (AVALUACIÓ ÚNICA).

Per a l'avaluació única s'aplicarà el mateix sistemade recuperació que per a l'avaluació continuada. Llevat que s'indiqui el contrari, les proves d'avaluació única coincidiran amb les dates reservades per a l'avalució continuada, al final del quadrimestre.

Per participar en el procés de recuperació l’estudiant ha d'haver obtingut una qualificació mitjana final de 3,5, si la mitjana de les tres evidències queda per sota d'aquesta qualificació, no es possible presentar-se al l'examen de recuperació.

Condicions per a la qualificació de ‘No avaluable’:
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

En cas de plagi:

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Sobre l'ús de la IA

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Quan parlo de IA, em refereixo estrictament a l´ús concret de les màquines d’intel·ligència artificial (ChatGPT i similars), no a les cerques d’internet, o a la consulta de pàgines web fiables. Penso que hi ha una gran diferència entre una cosa i l’altra: no l’hauríem de perdre de vista. Més enllà de les reserves sobre les conseqüències que l’ús no conscient de la IA pot tenir sobre la creativitat, l’enginy, el pensament autònom i la intel·ligència crítica, per consciència ecològica hauríem de ser més prudents i preferir l’ús de mitjans digitals amb una petjada ecològica enormement menor

 


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA GENERAL

• BARASCH, Moshe, Teorías del Arte: De Platón a Winckelmann, Alianza, Madrid, 2005 .
• BARASCH, Moshe, Modern Theories of Art, 1: From Winckelmann to Baudelaire, New York University Press, New York, 1990.
• BARASCH, Moshe, Modern Theories of Art, 2: From Impressionism to Kandinsky, New York University Press, New York, 1998.)
BODEI, Remo, La forma de lo bello, Visor, Madrid, 1998
BOZAL,Valeriano (ed.), Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas, Vols. I, II, Visor, Madrid, 1996.
ECO, Umberto i DE MICHELE, Girolamo, Historia de la belleza, Lumen, Barcelona, 2004.
• HARRISON, Charles; Wood, Paul i GAIGER, Jason, (eds.), Art in Theory, 1648-1815: An Anthology of Changing Ideas, Blackwell, Oxford, 2000.
• HARRISON, Charles & WOOD, Paul with GAIGER, Jason (eds.), Art in Theory, 1815-1900: An Anthology of Changing Ideas, Blackwell, Oxford, 1998.
HOLT, Elisabeth Gilmore, A Documentary History of Art, Vols. I i II, Princeton University Press, Princeton, New Jersey, 1981, 1982.
HOLT, Elisabeth Gilmore, From Classicists to the Impressionists, Art and Architecture in the 19th Century, Vol. III, Yale University Press, New haven & London, 1986.
KEARNEY, Richard i RASMUSSEN, David, (eds.), Continental Aesthetics, Romanticism to Postmodernism, An Anthology, Blackwell, Oxford, 2001.
LORENTE, Jesús-Pedro, Historia de la crítica del arte. Textos escogidos y comentados, Prensas universitarias de Zaragoza, Zaragoza, 2005.
NELSON, Robert S. i SHIFF, Richard, Critical terms for Art History, Chicago University Press, Chicago, 1996.
• POCHAT, Gotz, Historia de la estética y la teoría del arte. De la Antigüedad al siglo XIX, Akal, Madrid, 2008.
SHINER, Larry La invención del arte. Una historia cultural, Paidós, Barcelona, 2023.
SENNETT, Richard, El artesano, Anagrama, Barcelona, 2023.
SCRUTON, Roger, Beauty: a very short introduction, Oxford University Press, Oxford, 2011.
SMITH, Paul i WILDE, Carolyn, A Companion to Art Theory, Blackwell, Oxford, 2002.
TATARKIEWICZ, Wladyslaw, Historia de la estética, Vols. I-II, Akal, Madrid, 1991.
TATARKIEWICZ, Wladyslaw, Historia de seis ideas, Tecnos, Madrid, 1987.
V.V.A.A., Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, Vols. I-VIII, Gustavo Gili, Barcelona, 1979.
• WILLIAMS, Robert, Art theory, an Historical Introduction, Blackwell, Oxford, 2009.


Programari

Si calgués un programari específic s’indicaria oportunament


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt