Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Gestió del Patrimoni Artístic

Codi: 100557 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Història de l'Art OT 3
Història de l'Art OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Carles Sánchez Marquez
Correu electrònic:
carlos.sanchez.marquez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

 


Objectius

Assignatura pensada per donar coneixements i eines a l'alumnat vers la gestió del patrimoni cultural en general i l’artístic en particular.

Objectius formatius de l’assignatura:

  1. Categoritzar i conèixer les funcions que desenvolupen cadascun dels professionals que intervenen en la gestió del patrimoni artístic.
  2. Facilitar elements que portin a la reflexió sobre els models de gestió del patrimoni artístic en el context social actual.
  3. Plantejar vies de solució a possibles problemes que poden sorgir en el desenvolupament de l’activitat professional, dins l’àmbit de la gestió del patrimoni artístic: comissaris, tècnics, gestors i mediadors.
  4. Introduir nocions bàsiques de publicitat i comunicació.
  5. Introduir conceptes bàsics de turisme, recursos i productes.
  6. Conèixer la normativa que s’aplica a la gestió del patrimoni.
  7. Conèixer el marc jurídic dels drets de la propietat intel·lectual en el marc de la gestió del patrimoni.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els debats actuals o passats sobre gestió, conservació, restauració i si
  2. Aplicar les disposicions i els principis jurídics internacionals, estatals i autonòmicsrelatius a la gestió del patrimoni artístic.
  3. Contrastar els diferents marcs jurídics aplicables a un cas pràctic de gestió, documentació i conservació del patrimoni artístic.
  4. Coordinar equips de treball, desenvolupant habilitats de resolució de conflictes i presa de decisions
  5. Dissenyar i aplicar programes d'educació en els diferents àmbits de la història de l'art.
  6. Dissenyar, produir, difondre i comercialitzar un producte cultural
  7. Elaborar fitxes de catàleg i inventari del patrimoni arquitectònic o artístic.
  8. Estimular la creativitat i fomentar idees innovadores.
  9. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  10. Produir un projecte de gestió i conservació del patrimoni artístic. 

 


Competències

    Història de l'Art
  • Demostrar que es tenen coneixements bàsics de museologia i museografia, així com de la problemàtica actual sobre la conservació i la restauració del patrimoni artístic
  • Dissenyar, produir i difondre projectes de gestió del patrimoni artístic.
  • Organitzar el comissariat d'exposicions de caràcter permanent i de caràcter temporal.
  • Organitzar projectes educatius en diferents nivells de l'ensenyament de la història de l'art, aplicant els coneixements instrumentals relatius a la disciplina.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar conceptes bàsics de museologia i museografia
  2. Analitzar els creadors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  3. Analitzar els debats actuals o passats sobre gestió, conservació, restauració i sistemes de documentació del patrimoni artístic.
  4. Analitzar els receptors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  5. Analitzar les idees artístiques sobre un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  6. Aplicar els coneixements iconogràfics a la lectura de la imatge artística
  7. Aplicar les disposicions i els principis jurídics internacionals, estatals i autonòmics relatius a la gestió del patrimoni artístic.
  8. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa
  9. Comentar oralment una imatge artística utilitzant la terminologia adequada
  10. Contrastar els diferents marcs jurídics aplicables a un cas pràctic de gestió, documentació i conservació del patrimoni artístic.
  11. Contrastar els diferents marcs jurídics aplicables al patrimoni artístic
  12. Coordinar equips de treball, desenvolupant habilitats de resolució de conflictes i presa de decisions
  13. Dissenyar i aplicar programes d'educació en els diferents àmbits de la història de l'art.
  14. Dissenyar, produir, difondre i comercialitzar un producte cultural
  15. Dissenyar programes d'exposicions temporals i permanents incloent-hi la programació d'activitats de caràcter pedagògic per a públic escolar i familiar
  16. Dissenyar un programa museogràfic.
  17. Elaborar fitxes de catàleg i inventari del patrimoni arquitectònic o artístic.
  18. Exposar els conceptes propis de la història de l'art.
  19. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  20. Planificar i aplicar projectes i programes museogràfics, utilitzant els coneixements adquirits sobre museologia.
  21. Produir un projecte de gestió i conservació del patrimoni artístic
  22. Redactar informes d 'expertització artística.
  23. Redactar memòries de restauració del patrimoni arquitectònic i artístic.
  24. Utilitzar els coneixements adquirits en l'elaboració de fitxes, memòries i dictàmens relacionats amb la conservació, la documentació i la difusió del patrimoni artístic (catalogació i inventari, memòries de restauració, expertització artística).

Continguts

 

  1. Fonaments teòrics sobre el patrimoni i la seva gestió. Què és la gestió del patrimoni?
  2. Disseny, execució i avaluació de projectes culturals.
  3. La difusió del patrimoni.
  4. Perfils professionals, organitzacions patrimonials i models de gestió.
  5. Models de finançament pública i privada, crowdfunding i mecenatge. 

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Lliçons magistrals, tutories i estudi 40 1,6 1, 3, 7, 8, 10, 11, 12, 14, 16, 20, 21, 24
Treball autònom dels alumnes 35 1,4 3, 7, 10, 13, 14, 15, 20, 21, 22
Tipus: Supervisades      
Comentari d'articles i textos 15 0,6 10, 12, 20, 24
Tipus: Autònomes      
Projecte de gestió cultural 60 2,4 8, 12, 14, 21, 22, 23

 

Classes magistrals, lectures obligatòries, treball en grup, sortides, etc.

L’assignatura incorpora metodologies innovadores (ABR, aula invertida i aprenentatge basat en jocs).

Es realitzaran visites a institucions vinculades al patrimoni i xerrades de professionals del sector.

Nota: “Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè l’alumnat completi les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura”, amb la finalitat de recordar al professorat la necessitat de fomentar les enquestes entre l’alumnat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats relacionades amb el projecte de gestió cultural 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Examen 35% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 23, 24
Pràctiques de Camp 10% 0 0 14, 15, 23, 24
Projecte de gestió cultural 35% 0 0 2, 4, 5, 12, 16, 18, 19, 20, 21

Recuperació

Per participar a la recuperació l'alumnat haurà d'haver estat previament avaluat d'un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 part de la qualificació total. Qui no hagi fet els examens, ni entregat el treball, no pot aprovar l'assignatura. 

Per participar al procés de recuperació el professor pot exigir a l'estudiant haver obtingut una qualificació mínima final, que no pot superar en cap cas el 3,5. 

Definició del no avaluable

L'estudiant rebrà la qualificació de "No avaluable" quan no hagi entregat més del 30% de les activitats d'avaluació. 

L'assignatura no preveu el sistema d'avaluació única. 

Plagi 

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

Intel·ligència Artificial (IA)

En aquesta assignatura no està permès l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d’honestedat acadèmica i comportarà que l’activitat sigui avaluada amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions més greus en casos de gravetat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Bibliografia

Ballart, J., i Tresserras, J (2010): Gestión del Patrimonio Cultural. Ariel. Barcelona

Bonet, Lluís, González-Piñeiro, Manel (2021), La innovación en la

gestión de la cultura. Reflexiones y experiències, Publicacions de la Universitat de Barcelona.

Campillo Garrigos, R., (1998) La gestión y el gestor del patrimonio cultural. Murica, KR.

Devos, Franky (2006). Jóvenes pero alcanzables: Técnicas de márketing para acercar la cultura a los jóvenes. Editorial: Fundación Autor - Sociedad General de Autores y Editores.

Diversos autors (2011). El patrimonio cultural como símbolo: Actas Simposio Internacional. Fund. Del Patrimonio Histórico, Fundación Del Patrimonio Histórico de Castilla y León.

Diversos autors (2006), Exposiciones temporales. Organización, gestión y coordinación. Ministerio de Cultura. Edita: Secretaria General Técnica. Subdirección General de Publicaciones , Información y Documentación.

Ignacio Henares Cuéllar, I. (ed.) (2010) La protección del patrimonio histórico en la España democrática. Granada, Fundación Cajamadrid y UGR.

Martos Molina, Marta (2016), Herramientas para la gestión turística del patrimonio cultural,  Ed. Trea, 2016.

Marzo, Jorge Luis (2013). L'era de la degradació de l'art. Poder i política cultural a Catalunya. Editorial El Tangram.

Palomares Sánchez, Bárvara (2011). " Patrimonio cultural en España: Historia de un modelo de gestión y nuevos modelos de negocio". Portal Iberoamericano de Gestión Cultural.

Prats, Ll. (2004) El patrimonio como construcción social. En Antropología y patrimonio. Barcelona, Ariel.

Querol, Mª A. (2010), Manual de Gestión del Patrimonio Cultural. Madrid: Akal

Roselló Cerezuela, D. (2007). Diseño y evaluación de proyectos culturales. Barcelona. Editorial Ariel. Colección Patrimonio.

 

 

 

 


Programari

Està contemplat a l'apartat continguts


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PCAM) Pràctiques de camp 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 2 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt