Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Història de l'Art | FB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits per cursar aquesta assignatura.
L’assignatura té l’objectiu principal d'oferir una visió global del marc legal que regeix el patrimoni artístic, tant pel que fa al context català, com espanyol i internacional. S’abordaran totes aquelles qüestions legislatives, de normativa, recomanacions, directrius i convenis dictats per organismes nacionals i internacionals que afectin a la gestió diària del patrimoni i la seva tutela.
1. Patrimoni i museus: definició, tipologies i evolució històrica.
1.1. Definició del concepte de patrimoni.
1.2. Evolució històrica.
1.2.1. La Revolució Francesa i la invenció del patrimoni.
1.2.2. La creació dels grans museus nacionals.
1.2.3. Segle XX.
La carta d’Atenes de 1931.
La Convenció de La Haia 1954-1960.
1964: la carta de Venècia.
Els organismes internacionals: UNESCO i el paper de l’ICOM, ICOMOS.
1.2.4. Els patrimonis incòmodes.
1.3. El Museu.
1.3.1. Evolució històrica.
1.3.2. Funcions, tipologia i organització.
1.3.3. Els museus avui.
1.3.4. Les exposicions.
2. Legislació i gestió del patrimoni.
2.1. La legislació patrimonial i la protecció jurídica a l’Estat Espanyol.
2.1.1. La llei de patrimoni històric espanyol de 1985.
2.1.2. El Ministerio de Cultura. La Junta de Calificación, Valoración y Exportación de Bienes del Patrimonio Histórico. El Instituto del Patrimonio Cultural de España (IPCE).
2.2. Catalunya i la protecció del patrimoni.
2.2.1. La llei de patrimoni de 1993. El règim general de béns patrimonials. Classificació i tipus de béns integrats dins el patrimoni històric català.
2.2.2. El Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. La Direcció General d’Arxius, Biblioteques, Museus i Patrimoni. L’Agència Catalana del Patrimoni
2.3. La gestió i tutela del patrimoni local.
3. Espolis i polítiques internacionals de protecció i conservació del patrimoni.
3.1. De Corinto al Saqueig de Constantinoble.
3.2. L’espoli durant el nazisme.
3.3. La Guerra Civil Espanyola.
3.4. Patrimoni i conflictes bèlics en l’actualitat.
4. El patrimoni com a recurs turístic i social.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Lliçons magistrals, tutories i estudi | 80 | 3,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball de grup, visitas, etc. | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures obligatòries | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Lliçons magistrals, lectures obligatòries, treball de grup, sortides, etc.
L'assignatura incorpora metodologies innovadores (ABR, aula invertida i aprenentatge basat en jocs).
Les pràctiques de camp (PCAM) tindran lloc divendres al matí, i consistiran en visites a institucions vinculares al patrimoni i xerrades dels professionals del sector.
Nota: “es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura” per tal de
recordar al professorat la necessitat de potenciar les enquestes entre l’alumnat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Lectures | 10% | 0 | 0 | 1, 2 |
PCAM | 15 | 0 | 0 | 1, 2, 3 |
Proves escrites | 50 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Treball de curs | 25 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Perquè els dos exàmens facin mitjana amb la resta de notes, cal aprovar una de les dues proves amb una nota igual o superior a 5 i obtenir com a mínim un 4 a l’altra. A la recuperació, l’alumne només s’haurà d’examinar de la part suspesa.
Recuperació
Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. Qui no hagi fet els examens, ni entregat el treball no pot aprovar l'assignatura.
Per participar al procés de recuperació el professor/a pot exigir a l'estudiant haver obtingut una qualificació mínima final, que no pot superar en cap cas el 3,5.
Definició del no avaluable
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Plagi
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Intel·ligència artificial
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui
recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
Ballart Hernández, J. i Juan Tresserras, J., Gestión del patrimonio cultural, Barcelona, 2001.
Bolaños, M., La memoria del mundo. Cien años de museología 1900-2000, Gijón, 2002.
Choay, F., Alegoría del Patrimonio(1992), Barcelona, 2007.
Donaire, J. A., Turisme cultural. Entre l’experiència i el ritual, Girona, 2008.
Duncan, C., Rituales de civilización(1995), Murcia, 2007.
Gob, A., Le musée, une institution dépassé?, Paris, 2010.
Gómez Martínez, J., Dos museologías. Las tradiciones anglosajona y mediterránea: diferencias y contactos, Gijón, 2006
González-Varas, I., Patrimonio cultural. Conceptos, debates y problemas, Madrid, 2015.
Hernandez Hernandez, F., El patrimonio cultural: la memoria recuperada, Gijón, 2002.
Iniesta i Gonzàlez, M., Els gabinets del món. Antropologia, museus i museologia, Lleida, 1994.
Lowenthal, D., El pasado es un país extraño, Madrid, 1998.
Martorell, Miguel, El expolio nazi, Madrid: Guttenberg, 2020.
Padrós Reig, C., Derecho y cultura, Barcelona, 2000.
Poulot, D.,Patrimoine et musées. L´institution de la culture, París, 2001.
Recht, R., Pensar el patrimonio. Escenificación y ordenación del arte, Madrid, 2014.
Rico, Daniel, ¿Quién teme a Francisco Franco?, Madrid, Anagrama, 2024.
Rivière, G.–H., La museología, Madrid, 1993.
Settis, S., Italia S.p.A. L’assalto al patrimonio culturale, Turín, 2002.
es faicilitarà el primer dia de classe
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PCAM) Pràctiques de camp | 11 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 12 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 13 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |