Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Relacions laborals | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits. Tanmateix, per assolir les competències i els resultats d'aprenentatge és fonamental haver consolidat prèviament les corresponents a l'assignatura de primer curs, segon semestre, "Dret del Treball I" (DTI). La docència de l'assignatura s'impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
PROFESSORAT:
Grup 1: Teoria: Oriol Cremades Chueca.
Grup 11: Oriol Cremades Chueca.
Grup 12: A determinar.
Grup 51: Teoria: Oriol Cremades Chueca.
Grup 511: Oriol Cremades Chueca.
Consolidar el coneixement de les bases del Dret del Treball assolides a DTI i adquirir la capacitat d'aplicació dels instruments reguladors del règim jurídic de la Relació Individual de Treball (primera part). Inclou diversos continguts formatius, d'entre els quals destaquen:
L'assoliment dels resultats d'aprenentatge és bàsic perquè l'alumnat pugui superar, al llarg del segon semestre, l'assignatura Dret del Treball III (DTIII).
LLIÇÓ 1. ACCÉS A L'OCUPACIÓ I EL CONTRACTE DE TREBALL: PARTS, FORMACIÓ I PACTES ACCESSORIS DEL CONTRACTE DE TREBALL PER COMPTE ALIENA.
1. Accés a l'ocupació.
2. Concepte, delimitació i subjectes del contracte de treball per compte aliena (remissió DTI).
3. Capacitat per a treballar.
4. Contractació de persones estrangeres
5. La formació del contracte de treball
5.1 Capacitat, objecte, causa i consentiment en el contracte de treball.
5.2 Validesa i nul·litat del contracte de treball.
5.3 La forma en el contracte de treball. Presumpció d' existència del contracte de treball. La còpia bàsica del contracte de treball.
5.4 Condició i terme.
5.5 El període de prova.
6. Pactes accessoris al contracte de treball
6.1 Pacte de plena dedicació.
6.2 Pacte de permanència en l'empresa.
6.3 Pacte de no competència postcontractual.
LLIÇÓ 2. LES MODALITATS I TIPOLOGIES DEL CONTRACTE DE TREBALL PER COMPTE ALIENA (I): CONTRACTACIÓ INDEFINIDA I TEMPORAL.
1. La contractació indefinida
1.1 El contracte indefinit comú o ordinari.
1.2 El contracte indefinit fix discontinu.
2. La contractació temporal
2.1 Principis i normes comuns de la contractació temporal.
2.2 Tipologia de contractes temporals
2.2.1 El contracte per circumstàncies de la producció.
2.2.1.1 Situacions ocasionals i imprevisibles.
2.2.1.2 Situacions ocasionals i previsibles.
2.2.2 El contracte per substitució.
LLIÇÓ 3. LES MODALITATS I TIPOLOGIES DEL CONTRACTE DE TREBALL PER COMPTE ALIENA (II): CONTRACTACIÓ FORMATIVA I ALTRES.
1. La contractació formativa
1.1 Els contractes de treball formatius vs. les pràctiques no laborals.
1.2 Les pràctiques no laborals.
1.3 Els contractes de treball formatius
1.3.1 Principis i normes comuns dels contractes de treball formatius.
1.3.2 Tipologia
1.3.2.1 El contracte de treball de formació amb alternança.
1.3.2.2 El contracte de treball formatiu per a la obtenció de la pràctica professional.
2. El contracte a temps parcial.
3. El contracte de relleu.
4. El treball a distància i el teletreball.
LLIÇÓ 4. FRAGMENTACIÓ EMPRESARIAL I LA DESCENTRALITZACIÓ PRODUCTIVA I DRET DEL TREBALL.
1. Avantatges i riscos de la fragmentació empresarial i la descentralització productiva.
2. Empreses multiserveis i economia de plataformes ('subcontractació massiva' i 'contractació sota demanda').
3. Principals respostes davant la fragmentació empresarial i la descentralització productiva en el Dret del Treball Espanyol.
3.1 Contrates i subcontrates d' obres i serveis.
3.2 Cessió de treballadors
3.2.1 Cessió il·legal de treballadors.
3.2.2 Cessió legal de treballadors i empreses de treball temporal (ETT).
3.3 Successió d'empresa (remissió a DTIII).
LLIÇÓ 5. PRESTACIÓ DEL TREBALL I DRETS I DEURES DE LES PARTS.
1. Sistemes de classificació professional. Enquadrament professional.
2. Els drets i deures del treballador
2.1 Drets bàsics.
2.2 Deure de treball i deure d' obediència.
2.3 Deure de diligència: rendiment degut, col·laboració i contribució a la millora de la productivitat.
2.4 Deure de bona fe.
2.5 Prohibició de competència deslleial i/vs. pacte de no competència postcontractual.
2.6 Pacte de plenadedicació i pacte de permanència (remissió).
3. Les facultats de l'ocupador
3.1 Fonaments de les facultats de l'ocupador.
3.2 Facultat de direcció, de control i disciplinària: concepte i límits substantius i processals del seu exercici.
4. Els deures de l' ocupador
4.1 Deure d'ocupació efectiva i remunerar puntualment.
4.2 Deure de promoció i formació professional de los treballadors.
4.3 L'ocupador i els drets fonamentals del treballador.
4.3.1 Tracte digne i no discriminatori.
4.3.2 Promoció de la igualtat de dones i homes en l' empresa i plans d' igualtat.
4.3.3 Igualtat i no discriminació i persones LGTBI i trans.
4.3.4 Dret d' intimitat, dret de protecció de dades personals i dret al secret de les comunicacions.
4.3.5 Altres drets fonamentals. La garantia d' indemnitat.
4.3.6 Canals de denúncia d'infraccions normatives i lluita contra la corrupció i protecció del denunciant.
5. Drets i deures de seguretat i salut en el treball de l'ocupador i del treballador.
LLIÇÓ 6. TEMPS DE TREBALL I TEMPS DE NO TREBALL.
1. Jornada i horari de treball. Registre diari de jornada. Distribució irregular de la jornada.
2. Las hores extraordinàries. Las hores complementàries (remissió).
3. Treballs nocturns i treballadors nocturns. Treball per torns.
4. Interrupcions puntuals de la prestació laboral.
5. Reducció i adaptació de jornada.
6. Descans setmanal. Festes laborals. Calendari laboral. Vacances anuals.
7. Dret a la desconnexió digital laboral.
LLIÇÓ 7. RETRIBUCIÓ I SALARI: CONCEPTES, FIXACIÓ, TIPOLOGIA I ESTRUCTURA.
1. Concepte de retribució vs. concepte de salari. La presumpció salarial. Prestacions extrasalarials.
2. El salari
2.1 Salari brut vs. salari net.
2.2 La fixació de la quantia salarial
2.2.1 El salari mínim interprofessional (SMI).
2.2.2 Igualtat de remuneració per raó de sexe.
2.2.3 Dobles escales salarials.
2.2.4 Compensació i absorció.
2.3 Tipologia.
2.4 Estructura salarial: salari base i complements.
LLIÇÓ 8. ELS MECANISMES DE PROTECCIÓ DEL SALARI.
1. Forma i lloc del salari. El rebut justificatiu i les seves funcions.
2. La periodicitat del salari. Bestretes i puntualitat.
3. La protecció del crèdit salarial
3.1 Recàrrec per mora.
3.2 Situació concursal i extraconsursal.
3.3 Inembargabilitat.
3.4 El Fons de Garantia Salarial (FOGASA).
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 22 | 0,88 | 1, 6, 7, 11 |
Classes pràctiques | 22 | 0,88 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Cerca de jurisprudència, legislació, bibliografia | 5 | 0,2 | 2, 9, 12, 13 |
Elaboració d'esquemes. Cerca i lectura de materials per a la resolució de pràctiques avaluables. Redacció a l'aula d'una part dels lliuraments per a les pràctiques avaluables | 20 | 0,8 | 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 12, 14 |
Redacció de treballs | 10 | 0,4 | 2, 3, 7, 10, 12, 14 |
Tutorització final | 1 | 0,04 | 6, 7, 8, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 40 | 1,6 | 3, 7, 12, 13, 14 |
Lectura textos jurídics | 10 | 0,4 | 2, 3, 7, 13 |
Redacció/resolució d'una part dels lliuraments per a les pràctiques avaluables | 15 | 0,6 | 2, 3, 5, 7, 9, 10, 12, 14 |
El procés d’aprenentatge en el marc d’aquesta assignatura s’organitzarà a partir dels tres tipus d’activitats formatives que s’exposen a continuació:
Activitats dirigides. Respon a una programació horària predeterminada, que requereix la direcció del docent i que es desenvolupa en grup (classes magistrals) o subgrup (pràctiques a l’aula, seminaris)
Activitats supervisades. Aquelles que, tot i que es poden desenvolupar de manera autònoma, requereixen la supervisió més o menys puntual del personal docent. Es desenvoluparan individualment o en equips reduïts, amb el suport no presencial del professor, orientades a la preparació de les pràctiques avaluables. Consistiran en la següent tipologia (orientativa): elaboracióde fitxes-resum de sentències o de normativa, realització d’esquemes conceptuals d’epígrafs del temari, cerca i lectura de bibliografia i jurisprudència instrumentals per a la resolució dels casos pràctics.
Activitats autònomes. Les activitats autònomes són totes aquelles en les quals l'estudiant organitza el seu temps i esforç de forma autònoma, ja sigui individualment o en equip, com la recerca i l’estudi, l’elaboració d’esquemes o resums. També la resolució de casos/qüestions pràctiques quan s'hagi de realitzar previament al lliurament i/o debat a l'aula. En aquesta assignatura una part essencial de les activitats autònomes es vincula a completar, analitzar i estudiar els continguts de les classes teòriques i a la preparació de l’examen final teòric.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EXAMEN TEÒRIC | 50 per 100 de la nota | 2 | 0,08 | 1, 6, 7, 8, 9, 11, 12 |
PRÀCTIQUES AVALUABLES. Es faran 3 proves (1 per cada UNITAT PRÀCTICA. Temps aproximat 1h) | 50% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14 |
L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura considerà l’estudiant com a no avaluable.
ÚS DE LA INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL (IA)
Ús restringit: per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en les activitats es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalitzacióparcial o total, o sancions majors encasos de gravetat. Així mateix, el professorat podrà indicar situacios o contextos on no està està permés cap ús de la IA.
1. BIBLIOGRAFIA GENERAL: a l’inici de la docència el professorat responsable detallarà els aspectes per a la seva utilització sobre la base dels següents materials i criteris.
Bibliografia recomanada (l'obligatòria, si s'escau, serà precisada pel professorat responsable de cada grup):
Per a la normativa bàsica de dret del treball, consulteu la "Biblioteca Jurídica General" del BOE (Boletín Oficial del Estado), d’accés gratuït i actualitzada permanentment. Per a l'assignatura Dret del Treball a COLECCIÓN CÓDIGOS ELECTRÓNICOS UNIVERSITARIOS descarregueu-vos el CÓDIGO UNIVERSITARIO DE DERECHO DEL TRABAJO
Per a altra normativa, resolucions judicials, convenis col·lectius i altra documentació jurídica d'interès, disposeu d'un ampli catàleg de recursos electrònics (BASES DE DADES DE DRET) accessibles des del web de la Biblioteca. S'hi pot accedir des del Campus UAB i també des de fora del campus. En aquest darrer cas és possible que hagueu d'accedir a ARE+.
Recomanats per a dret del treball: Aranzadi Instituciones, VLex, La Ley Digital i Biblioteca Virtual Tirant.
Arran les reformes normatives, la consulta i l'estudi de la matèria s'han de fer amb la redacció vigent de la norma. Pels manuals i repertoris de normativa només és vàlida l'última edició, amb les actualitzacions que indiqui el professorat. És del tot desaconsellable utilitzar materials (apunts, etc.) de cursos anteriors.
No s'utilitzarà programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 12 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |