Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Sociologia de l'Empresa

Codi: 100482 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Relacions laborals OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Lara Ivana Maestripieri
Correu electrònic:
lara.maestripieri@uab.cat

Equip docent

Juan Miguel Garcia Nogueroles

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana haver cursat amb èxit l’assignatura Sociologia de Treball i de les Relacions Laborals (primer curs, segon semestre del Grau de RRLL).


Objectius

Es tracta d’un assignatura obligatòria de segon curs, primer semestre. És, per tant, una assignatura bàsica que pretén introduir l'alumnat en l'anàlisi de l'estructura i l'organització de l'empresa, mitjançant els principals enfocaments teòrics, des d’una perspectiva sociològica. Aquest treball conceptual ha de permetre conèixer i interpretar les transformacions actuals en les empreses i els seus efectes sobre l'organització del treball, les relacions laborals i les polítiques de gestió de la mà d'obra. Uns objectius que es complementen amb l’adquisició d’habilitats bàsiques pel que fa a la cerca, elaboració i anàlisi de fonts estadístiques oficials lligades a la problemàtica de l’empresa, així com també d’aquelles que propicien el treball en equip i l’autoorganització i responsabilització del treball.

És així que en acabar l’assignatura, l’alumnat serà capaç de: 

  • Conèixer les distintes aproximacions sociològiques a l’anàlisi de l’empresa
  • Distingir les distintes dimensions, dinàmiques i protagonistes que conformen i intervenen en les empreses
  • Contextualitzar l’activitat empresarial
  • Aplicar aquests coneixements a l’anàlisi crítica i rigorosa de les empreses
  • Disposar de les eines bàsiques per a intervenir en el camp empresarial (gestió recursos humans i relacions laborals, especialment)
  • Fer servir les principals bases de dades i/o fonts estadístiques d’aquest camp
  • Disposar de les habilitats bàsiques que permetin un treball autònom i cooperatiu

Competències

  • Aplicar tècniques quantitatives i qualitatives de recerca social en l'àmbit laboral.
  • Assessorar organitzacions sindicals i empresarials i els seus afiliats.
  • Contrastar la igualtat entre homes i dones en els llocs de treball i solucionar les qüestions sorgides amb la Llei d'igualtat.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  • Identificar, analitzar i resoldre els problemes i les situacions complexes des d'una perspectiva interdisciplinària (econòmica, històrica, jurídica, psicològica, sociològica).
  • Identificar els fonaments de les principals àrees de relació jurídica i d'organització en el camp del treball humà.
  • Planificar, dissenyar, assessorar i gestionar sistemes de prevenció de riscos laborals.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Comprendre i relacionar les condicions de treball en una empresa amb la seguretat i la salut en el treball en la mateixa empresa.
  2. Conèixer els conceptes bàsics de l'organització social del treball en l'empresa.
  3. Conèixer els conceptes bàsics relacionats amb els agents socials de les relacions laborals.
  4. Conèixer els plans de la igualtat, la conciliació i la sostenibilitat en l'empresa.
  5. Conèixer les tècniques qualitatives i quantitatives de recerca social aplicades a l'àmbit laboral.
  6. Definir els conceptes bàsics de les relacions entre la societat i l'empresa.
  7. Definir i identificar les qualificacions, les competències i la segregació ocupacional.
  8. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  9. Entendre els conceptes bàsics de les malalties i dels accidents laborals.
  10. Entendre els problemes derivats del conflicte en les relacions laborals.
  11. Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  12. Reconèixer els grups de pressió i l'acció col·lectiva.
  13. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  14. Treballar en equip.
  15. Trobar el consens en les relacions laborals.

Continguts

 En la primera part, s’oferiran a l’alumnat les principals eines conceptuals per a l’anàlisi de les organitzacions, amb una atenció especial al context empresarial. El contingut tindrà un caràcter eminentment teòric, i aquesta part conclourà amb una prova intermèdia destinada a verificar l’adquisició dels conceptes bàsics per part de l’alumnat.

La segona part del curs adoptarà un enfocament més aplicat i pràctic. S’abordaran temàtiques monogràfiques vinculades a les empreses contemporànies, que seran debatudes a l’aula mitjançant presentacions dels estudiants i activitats de treball en grup. A tall d’exemple, es tractaran qüestions com la flexibilització contractual i la precarietat laboral, les estructures de gènere a les organitzacions, la conciliació entre vida laboral i personal, els plans d’igualtat i la responsabilitat social empresarial. En particular, es proporcionarà a l’alumnat formació metodològica per dur a terme una revisió sistemàtica de la literatura, com a preparació per a l’assaig grupal sobre una temàtica abordada a classe.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Debat 3,5 0,14 6, 11
Exposició professorat 39 1,56 2, 3, 6, 10
Preparació proba final escrita 15 0,6 2, 3, 6, 8
Seminaris alumnat 4,5 0,18 2, 3, 6
Treball en grup 3 0,12
Tipus: Supervisades      
Documentació i bibliografia 3,5 0,14 2, 3, 6, 10
Lectures orientades 8 0,32 2, 3, 6, 10, 12, 15
Treball en grup 8 0,32
Tutories individuals i col.lectives 3 0,12 2
Tipus: Autònomes      
Cerca informació 15 0,6 2, 3, 6
Estudi personal 25 1 2, 3, 6, 10, 12, 15
Organització i elaboracio materials 15 0,6 6, 8, 11, 13

La docència de l’assignatura serà presencials. Les practiques d’aula seran igualment presencials i es faran servir per treballar els continguts de les classes magistrals, per la realització d'algunes sessions de seminari relatives al treball en grup i per la presentació oral del treball en grup.

Els objectius del curs s’assoliran a partir de la combinació entre les sessions teòriques i práctiques que impliquen la participació activa de l’alumnat. Es pretén estimular l’autoaprenentatge, el treball en equip, el raonament crític, així com l’habilitat per acotar i resoldre problemes que tenen a veure amb la dinàmica laboral a les empreses.

A començaments de curs s'indicarà el contingut i la metodologia precises per al desenvolupament dels treballs pràctics.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació de grup, escrita 30% nota final 2,5 0,1 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 15
Avaluació grup, presentació oral i debat final 15% nota final 1 0,04 11, 14
Avaluació individual / prova final 35% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15
Avaluació individual / Prova intermedia 15% nota final 1 0,04 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15
Partecipació a les activistas grupals al aula 5% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

L’avaluació respon a la modalitat d’avaluació continuada, individual i de grup.

I) Avaluació de grup

L’avaluació de grup pretén copsar la capacitat de treballar en equip, així com la capacitat de síntesi i d’expressió oral i escrita. Aquesta avaluació consistirà en la realització d’un treball pràctic que implicarà la realització d’una sessió de seminari i la preparació d’una revisió sistemàtica de la literatura sobre un tema per escollir. El treball de grup representa el 45% de la nota final (30% revisió sistemàtica de la literatura (SLR); 15% presentació oral d’un article relacionat amb el tema escollit, inclòs suport escrit a la presentació en forma de plantilla PRISMA de SLR).

L’assistència als seminaris i a la presentació oral dels treballs és obligatòria i es valorarà a través del 5% de participació. Els lliuraments previstos per a la sessió de seminari, així com el treball final de revisió sistemàtica de la literatura, caldrà lliurar-los dins els terminis previstos i amb el format que s’especifiqui a través del campus virtual. Els treballs finals no presentats i l’absència a qualsevol dels seminaris suposarà la resta proporcional de la nota en l’avaluació final. Els seminaris i exercicis que no s’hagin lliurat o presentat en el termini previst, o que no hagin estat superats, no es podran recuperar.

II) Avaluació Individual

L’avaluació individual pretén copsar el grau d’assoliment dels coneixements analítics i conceptuals per part de l’alumnat, així com la seva capacitat crítica i de raonament. L’avaluació consistirà en dues proves. La primera serà una prova intermèdia que es tindrà al termini de la secció introductiva, amb un test de respostes múltiples en horari de classe. Aquesta prova valdrà el 15% de la nota final. Al final de curs, es farà una prova final individual escrita, d’un màxim de 2 hores de duració. En aquesta prova es demanarà als estudiants que facin un breu assaig sobre uns dels temes proposats en la secció monogràfica.

Les proves que componen la part individual significaran el 45% de la nota final de l’assignatura i s'ha d'aconseguir almenys un 4 per a que faci mitjana amb la qualificació del treball.

III) Suspesos, “no presentats” i prova de reavaluació.

El treball final i la prova individual es puntuen de 0 a 10.

Pel que fa al treball en grup, no hi ha prevista cap activitat de compensació.

L’alumnat que s’hagi presentat a la prova escrita individual intermèdia i no l’hagi superada, podrà accedir a la prova final recuperant la part intermèdia al mateix temps que faci la prova final. També hi haurà la possibilitat de fer una prova de recuperació (reavaluació), al final del primer semestre per qui no hagi aconseguit un 4 de mitjana entre les dues proves. Amb qualsevol nota inferior a 4 l'assignatura quedarà suspesa.

IV) Còpia, Plagi o d’altres irregularitats en l’avaluació

Com s’assenyala al recurs multimèdia Argumenta, en la Unitat 20, dedicada a conèixer què és el plagi: “El fet de plagiar suposa una manca d’originalitat i creativitat. El plagi acadèmic en concret implica no desenvolupar el pensament crític, un tret que hauria de ser indestriable de qualsevol procés d’aprenentatge. Cal apostar per un mateix i treure a relluir la pròpia creativitat” [disponible a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/tot_t20.html.]

Amb aquest esperit positiu, es recomana a l’alumnat fer ús de les eines disponibles a la UAB, per tal d’afrontar l’estudi i la presentació de treballs o d’altres proves escrites, per tal d’evitar situacions de còpia, plagi o altres irregularitats en l’avaluació. La web de la Biblioteca de Ciències Socials, és una font d’informació i de recomanacions obligada: http://www.uab.cat/web/recursos-d-informacio/citacions-i-bibliografia-1326267851837.html

Davant de qualsevol irregularitat d’aquest tipus, l’activitat avaluada es puntuarà amb un 0 (vegi’s Article 116. Punt 10. De la Normativa acadèmica de la UAB: "En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0", disponible a http://www.uab.cat/doc/TR_Normativa_Academica_Plans_Nous).

L’ús d’eines d’intel·ligència artificial generativa, com ara ChatGPT, és permès com a suport complementari en la preparació dels treballs i proves escrites, sempre que no substitueixi la capacitat analítica, crítica i redactora de l’estudiant. Els estudiants poden emprar aquestes eines per aclarir dubtes, explorar exemples o millorar la comprensió dels continguts, però el lliurament final ha de reflectir treball propi i original. L’ús indegut, com la generació automàtica de respostes o la manca de reflexió personal, pot ser considerat una falta d’integritat acadèmica.

En cap cas no es pot presentar text íntegrament generat mitjançant intel·ligència artificial. Es duran a terme els controls pertinents per verificar que el material lliurat compleixi aquesta norma. L’incompliment d’aquesta disposició podrà ser considerat una vulneració de la normativa d’integritat acadèmica, i comportarà la invalidació de les proves corresponents.

V) Avaluació única.

A partir del curs 2023-2024 hi ha la possibilitat de sol·licitar avaluació única en determinades assignatures de cada titulació de grau i de màster universitari. Pots consultar la llista d’assignatures que ho permeten a la pàgina web de la facultat. L’estudiant pot sol·licitar l’avaluació única en aquelles assignatures que ho permeten, atesos els seus continguts i metodologies docents, i així ho estableixin en la guia docent, la qual ha d’explicitar el sistema d’avaluació a seguir.

En el cas de sociologia de l'empresa l'avaluació única consistirà en una prova de tres parts:

- Un examen respecte els continguts de l'assignatura, dividit en una primera part de test a respostes múltiples sobre la part introductòria i un assaig breu sobre un tema de la secció monogràfica. Aquest examen valdrà el 45% de la qualificació. Una qualificació inferior a 4 sobre 10 en aquesta part invalida les altres parts de la prova.

- La presentació d'un treball escrit de revisió de la literatura, el mateix dia de l'examen, que farà referència als continguts dels seminaris. 30% de la qualificació. El tema ha de ser aprobat prèviament per el/la docent de referencia del grup.

- Una breu entrevista oralsobre els continguts de la assignatura. 15% de la qualificació.

- Les condicions de reavaluació són les mateixes que la resta de l'alumnat.

VI. Estudiants no avaluables

L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura.

Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar o no s’ha aconseguit 4/10 en les proves individuals, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable


Bibliografia

Per la primera part teòrica es recomanen els següents textos:

  • Bonazzi, G. (1994). Història del pensament organitzatiu. Vic: Eumo Editorial.
  • Fernandez Rodriguez, C. et al (2012) Sociologia de la empresa, el trajajo y las organizaciones. Un Enfoque Critico.
  • Hormigos Ruiz, J. (2023). Sociología de la empresa y de los recursos humanos ([1a edición]). Tirant lo Blanch. 
  • Grey, C. (2021). A very short, fairly interesting and reasonably cheap book about studying organizations.
  • Köhler, H-D. i Martín, A. (2011). Manual de la Sociología del trabajo y de las Relaciones laborales. Madrid: Delta Publicaciones (3a edición).
  • Watson, T. J. (2003). Sociology, work, and industry (4th ed.). Routledge.

Per la segona part monogràfica es recomanarà bibliografia especifica, que es posarà a disposició de l’alumnat a través del campus virtual.


Programari

No es requereix programari. 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Català primer quadrimestre tarda