Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Criminologia | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
Aquesta assignatura introduirà l'estudiant de criminologia en la perspectiva sociològica. Quines preguntes es fa la sociologia, com s'ha desenvolupat en diferents subdisciplines, i quines respostes dona segons els principals corrents teòrics; posant espacial èmfasi en la comprensió de la construcció de l’ordre social, en la reproducció social i en el paper de les principals institucions socials a les societats modernes.
Tema 1. La perspectiva sociològica. Introducció als conceptes bàsics
Tema 2. Els grans corrents del pensament sociològic clàssic
Tema 3. Sociologia de la vida quotidiana: socialització, relacions, rols i institucions socials
Tema 4. Sociologia de l'educació: l’escola i les institucions educatives
Tema 5. Sociologia de la cultura: el paper de la cultura en la reproducció de l’ordre social
Tema 6. Sociologia econòmica: institucions de propietat, mercat i agents econòmics
Tema 7. Sociologia política: l'Estat modern, les institucions polítiques i la globalització
Tema 8. Sociologia del conflicte i canvi institucional
Tema 9. Sociologia del crim: desviació, delicte i control social
Tema 10. Sociologia de gènere: la família com a institució
Tema 11. La societat digital
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 19,5 | 0,78 | |
Seminaris. Treball en petits grup. | 19,5 | 0,78 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 5 | 0,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball grupal | 31 | 1,24 | |
Treball individual. Anàlisi i estudi de lectures i documents. Preparació de l'examen. | 75 | 3 |
La metodologia docent combina, d'una banda les lliçons magistrals per part del docent a les classes teòriques; i d'altra, sessions de seminari que exigiran una participació activa i protagonista de l’alumnat, ja que consistiran en debats als voltant de les lectures obligatòries així com la realització d’exercicis pràctics relacionats amb el desenvolupament del treball grupal i la presentació en classe d'aquests.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assitència i participació als seminaris | 20% | 0 | 0 | KM09, KM10 |
Examen | 50% | 0 | 0 | KM09, KM10 |
Treball en grup | 30% | 0 | 0 | KM09, KM10 |
Avaluació continuada
La nota final de l’assignatura serà el resultat de combinar diversos tipus d’exercicis:
- Un examen final (50% de la nota final).
- Un treball en grup (30% de la nota final). Als seminaris es donaran les orientacions per a la realització del treball grupal. Els dos últims dies de classe cada grup haurà de fer una presentació oral del seu treball.
- Assistència i participació amb preguntes i argumentacions als seminaris (20% de la nota final).
Per superar l’assignatura, caldrà obtenir a l’examen final una puntuació de 5 o superior. La nota final serà la mitjana aritmètica entre l'examen i els altres dos indicadors, d'acord amb els percentatges assenyalats.
L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a "no avaluable".
Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la re-avaluació. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació.
Recuperacions: tant l'examen com el treball en grup podran ser recuperats, mitjançant exercicis individuals, en les dates establertes al calendari acadèmic.
Assistència i normes a l'aula
L'assignatura exigeix una assistència regular a les classes teòriques i pràctiques, així com la feina continuada de l'estudiant. L’alumnat haurà d’assistir almenys al 80% de les classes (sense comptar les absències justificades) per superar l'assignatura. Les absències només es poden justificar per raons de malaltia, força major i altres raons acadèmiques prèviament autoritzades per l'equip docent.
Les classes comencen puntualment. L’alumnat ha de ser puntual. Salvant casos justificats, no s’admet l’entrada una vegada que la classe ha començat ni abans de que finalitzi.
Tot l’alumnat resta obligat a tenir una actitud respectuosa cap la resta de l’alumnat. Cap conducta ofensiva o discriminatòria (per raó de naixement, raça, sexe, religió, opinió, o qualsevol altra circumstància personal o social) serà admesaen el decurs de les classes
Avaluació Única
Consistirà en les següents tres activitats avaluables:
— Examen (50% de la nota final). Es obligatori aprovar l’examen per aprovar l’assignatura. L’examen es prepararà amb les lectures obligatòries.
— Lliurament d’una recensió de llibre triat d'un llistat de llibres proporcionat pel professor (30% de la nota final). El llistat de llibres i les pautes per a aquest treball s'explicaran a les persones interessades.
— Exposició oral del treball teoricopràctic de 10 mins (20% de la nota final).
Recuperacions: les tres activitats podren ser recuperades en les dates establertes al calendari acadèmic.
Nota prèvia: La bibliografia de lectura obligatòria, i per tant de contingut avaluable, estarà compilada en un dossier de lectures accessible a través del campus virtual.
LECTURES OBLIGATÒRIES
1. La perspectiva sociològica. Introducció als conceptes bàsics
[No requereix lectura obligatòria]
2. Els grans corrents del pensament sociològic clàssic
Braham, P. (2013). Introduction, Society i Anomie. En Key Concepts in Sociology (pp. xi-xiv; pp. 172-175; pp. 6-10). Sage.
3. Sociologia de la vida quotidiana: socialització, relacions, rols i institucions socials
Giddens, A. (2014). Interacción social y vida cotidiana i El curso de la vida. En Sociologia (pp. 276-280, 285-299, 312-320, 327-334). Alianza.
4. Sociologia de l'educació: l’escola i les institucions educatives
Rendueles, C. (2020). Presentación. El trauma de la desigualdad i La anomalía educativa española. En Contra la igualdad de oportunidades (pp. 7-15, 278-284). Seix Barral.
5. Sociologia de la cultura: el paper de la cultura en la reproducció de l’ordre social
Savage, M. (2015). Highbrow and emerging cultural capital. En Social Class in the 21st Century (pp. 93-126). Penguin Books.
6. Sociologia econòmica: institucions de propietat, mercat i agents econòmics
Dobb, M. (1962). What is capitalism. En Capitalism Yesterday & Today (pp. 19-32). Monthly Review Press.
7. Sociologia política: l'Estat modern, les institucions polítiquesi la globalització
Velasco, J. C. (2013). Estratificación cívica y derecho desufragio. Laparticipación política de los inmigrantes. En Albert Noguera (coord.), Crisis de la democracia y nuevas formas de participación (pp. 203-222). Tirant lo Blanch.
8. Sociologia del conflicte i canvi institucional
García Manrique, R. (2016). Els drets socials: un panorama general. Revista de Treball Social, 207, 9-20.
9. Sociologia del crim: desviació, delicte i control social
Foucault, M. (2006). El cuerpo de los condenados i El panoptismo. En Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión (pp. 11-33, 199-212). Siglo XXI.
10. Sociologia de gènere: la família com a institució
Serra, C. (2019). La desigualdad no es cosa del pasado i Caperucita Roja, o la enseñanza del miedo. En Manual ultravioleta (pp. 19-22, 95-101). B ediciones.
11. La societat digital
[No requereix lectura obligatòria]
ALTRES LLIBRES DE CONSULTA
Per a una millor comprensió dels conceptes presentats a classe, es pot recórrer a la bibliografia següent:
Elster, J. (2003). Tuercas y tornillos. Una introducción a los conceptos básicos de las ciencias sociales. Gedisa.
Garland, D. (2005). La cultura del control. Crimen y orden social en la sociedad contemporánea. Gedisa.
Giddens, A. (2009). Sociología (6ª edición). Alianza.
Giner, S. (2007). Historia del pensamiento social. Ariel.
Rendueles, C. (2013). Sociofobia. El cambio político en la era de la utopía digital. Capitán Swing.
Savage, M. (2015) Social Class in the 21st Century. Penguin Books.
Searle, J. (1997). La construcción de la realidad social. Paidós.
Skeggs, B.(2019). Mujeres respetables. Clase y género en los sectores populares. Ediciones UNGS.
No hi ha programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 12 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 13 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |