Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Criminologia | OT | 4 |
Dret | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Requisits lingüístics
Per al correcte seguiment de l’assignatura, cal disposar d’un nivell avançat d’anglès, ja que tant les classes com les lectures es desenvoluparan íntegrament en aquesta llengua. Així mateix, es recomana tenir un nivell funcional de castellà i/o català, per tal de facilitar la interacció amb la resta de l’alumnat en els treballs en grup.
Contribució als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)
L’assignatura contribueix de manera directa al compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), en particular:
ODS 4 Garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat
ODS 16: Promoure societats pacífiques i inclusives per al desenvolupament sostenible
ODS 3: Garantir una vida sana i promoure el benestar per a tothom
ODS 10: Reduir les desigualtats dins i entre els països
El curs pretén oferir a l'estudiant una visió i comprensió dels problemes centrals del dret penal internacional així com l'abast i el contingut de les respostes legals que la comunitat internacional ha dissenyat per a la protecció i salvaguarda de les persones davant l'abús de poder. S’estudiaran conceptes com drets humans, crims de guerra, crims contra la humanitat, genocidi, agressió, víctimes, reparació, justícia i tribunals internacionals. Es persegueix que l’alumnat assoleixi un coneixement ampli i profund d'aquesta temàtica, així com el desenvolupament d’habilitats acadèmiques mitjançant l’anàlisi dels crims internacionals tipificats, les respostes i l’atenció a les víctimes tant al pla teòric com a la pràctica recent.
NOTA: les lectures obligatòries per preparar les sessions, així com els temes i/o preguntes a preparar s'assenyalaran al campus virtual (moodle) seguint el calendari de classe. Tota la documentació serà en anglès.
PRIMERA PART: MARC GENERAL
Tema 1 (introductori): El individu davant el sistema internacional
Tema 2: Conceptualització, sinèrgies i diferències dels règims jurídics internacionals que es dirigeixen directament a l’individu
Tema 3: La distinció entre la persecució (de delictes)ila protecció (dedrets humans): dues formes de responsabilitat independents però complementàries
Tema 4: La determinació de víctima davant crims internacionals i/o violacions de drets humans
SEGONA PART: LA NORMATIVITZACIÓ INTERNACIONAL DELS DRETS HUMANS
Tema 5: La normativització internacional dels Drets Humans
Tema 6: El desenvolupament d’alguns drets específics en elpla universal
Tema 7: El desigual desenvolupament d’alguns drets específics en el pla regional
TERCERA PART: ELS CRIMS INTERNACIONALS
Tema 8: Les dificultats al voltant de el crim de genocidi
Tema 9: El cas especial de crim contra la humanitat
Tema 10: Els crims de guerra avui
Tema 11: La doble naturalesa del crim d'agressió
QUARTA PART. ELS MECANISMES DE PROTECCIÓ INTERNACIONAL DELS DRETS HUMANS
Tema 12: Els mecanismes de protecció no jurisdiccional dels drets humans
Tema 13: Els mecanismes de protecció jurisdiccional dels drets humans
QUINTA PART: ELS MECANISMES DE PERSECUCIÓ DELS CRIMS INTERNACIONALS
Tema 14: La solució judicial internacional específica: Els tribunals ad hoc i els tribunals híbrids
Tema 15: La proposta internacional amb caràcter permanent: La Cort Penal Internacional
Tema 16: La persecució dels crims internacionals en els sistemes interns i la justícia transicional: estudis de casos
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
classes teòriques i participació, | 19,5 | 0,78 | 1, 2, 3, 4, 12, 13 |
Seminaris | 19,5 | 0,78 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 12, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
tutoria per a la supervisió de lectures | 0,5 | 0,02 | 3, 4, 5, 6, 10 |
Tutories sobre el treball final i la lectura obligatoria del llibre | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 5, 6, 10, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Llibre | 25 | 1 | 1, 4, 6, 9, 11 |
Preparació de les sessions | 35 | 1,4 | 1, 2, 5, 6, 9, 11 |
Treball de recerca | 50 | 2 | 1, 4, 7, 8, 9, 10, 11 |
Nota: Les lectures obligatòries per a la preparació de les sessions, així com els temes i/o preguntes que cal preparar, s'indicaran al campus virtual (Moodle) seguint el calendari de classes. Tota la documentació estarà en anglès.
Avaluació continuada i assistència
L’assignatura es basa en el sistema d’avaluació continuada, cosa que implica la obligatorietat d’assistència activa i regular a les sessions presencials. L'alumnat que no assisteixi a un mínim del 80% de les classes no podrà superar l'assignatura. Les absències només poden justificar-se per raons de malalta o altres de força major i per raons acadèmiques prèviament autoritzades pel professorat. La mera presència sense participació no es considerarà com a compliment d’aquest requisit. Les classes comencen i acaben puntualment, i per tant, salvant casos justificats, no s’admet ni l’entrada una vegada que la classe ha començat ni abans de que finalitzi.
Cada setmana l'alumnat haurà d'haver preparat la sessió prèviament mitjançant les lectures recomanades o l'activitat/recerca programada al CV. A cada sessió hi haurà una part pràctica basada en la preparació prèvia. Així mateix, la primera setmana de classe l'alumnat es distribuirà en grups de treball permanents per a facilitar el desenvolupament de les sessions pràctiques, tot i que l'avaluació serà individual.
Es faran presentacions per grups -de cinc minuts cadascuna- amb l'ajuda d'un pòster (NO PP) dissenyat per a l'ocasió. Les presentacions serviran per aproximar els conceptes teòrics a la pràctica. Després de les presentacions, s'obrirà un torn depreguntes i debat al voltant dels conceptes claus de cada sessió.
A més a més, al llarg del curs, cada alumne haurà de fer una recerca sobre algun exemple relacionat amb alguna de les temàtiques del curs. Per al desenvolupament de la investigació, cada estudiant, amb la tutoria del professorat, s'ha de formular una pregunta a la què haurà de respondre. La pregunta de recerca i estructura requeriran l'aprovació prèvia del professorat. Aquesta activitat s'avaluarà a classe mitjançant un breu examen (50%) basat en els resultats de la investigació, així com un esquema que caldrà presentar la setmana abans i que ha d'incloure el procés de recerca, la bibliografia utilitzada, un glossari dels conceptes clau tractats i una opinió valorativa com a conclusió (50%).
Finalment, al primer terç del curs es programaran seminaris grupals al despatx del Departament per debatre sobre el llibre elegit de lectura obligatòria.
Normes sobre autoria i citació
Tots els treballs o exercicis escrits hauran d’incloure de manera obligatòria les fonts utilitzades (cites, bibliografia i referències). L’omissió d’aquesta informació afectarà negativament la qualificació final de l’activitat corresponent.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
ACTIVITATS PRÀCTIQUES (PREPARACIÓ + DESENVOLUPAMENT A L'AULA) | 40% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
PARTICIPACIÓ A CLASSE | 5 % | 0 | 0 | 2, 3, 5, 6, 9, 10 |
POSTER | 15% | 0 | 0 | 3, 8, 10, 12, 13 |
RECERCA | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10 |
SEMINARI LITERARI | 10 % | 0 | 0 | 3, 5, 6, 10, 11 |
ACTIVITATS AVALUABLES (AVALUACIÓ CONTINUADA)
1.- RECERCA. (30% de la qualificació final). A partir de la lectura d’un document oficial (sentencia, informe, etc..), anàlisi d'una problemàtica específica relacionada amb la temàtica del curs. En cap cas s’acceptarà com a treball un resum del document oficial que s’ha fet servir com ajut per a escollir la problemàtica objecte d’estudi. Per a la determinació de l'objecte d'investigació que s'analitzarà és imprescindible haver tingut prèviament el vistiplau del professorat.
Per a la seva avaluació, l’alumnat haurà de presentar per escrit un informe del procés i resultats assolits el qual haurà de pujar al campus virtual (50%) i fer un examen personalitzat relatiu a la seva recerca (50%). Pel que fa a l’informe escrit el document s’haurà de pujar al campus virtual mínim una setmana abans de l’examen. Aquest document de màxim dos fulls, haurà d’incloure com a mínim: la pregunta/hipòtesi inicial; l’esquema de la recerca amb el seu procés d’elaboració incloent-hi les fonts consultades a cada pas; les conclusions i una valoració personal que han de reflectir el resultat de la recerca i la seva relació amb els continguts treballats al curs. A més a més, el document haurà d’incloure la bibliografia treballada (que no compta a les dos planes d’extensió). Tant l’informe com l’examen es podrà desenvolupar en castellà, català o anglès.
NOTA: per a ser considerada “avaluable”, la recerca haurà d'obtenir una qualificació igual o superiora 3.6. Els criteris per a determinar la nota d’aquesta tasca son:
punts |
INFORME ESCRIT |
conceptes |
0,5 |
Estructura i procés d’elaboració |
|
0,5 |
Bibliografia |
|
1,5 |
Aplicació y gestió dels conceptes treballats al llarg del curs |
|
1,5 |
Contingut valoratiu final |
|
1 |
Rigor acadèmic del document |
|
5 |
EXAMEN |
(3-4 preguntes relacionades amb la recerca personal) |
10 |
|
TOTAL |
2.- ACTIVITATS PRÀCTIQUES AL LLARG DEL CURS. (40% de la qualificació final)
A l'ésser una assignatura d'avaluació continuada, -sense examen final-, cada sessió s'haurà de preparar prèviament segons els que s'assenyali per a cada ocasió en el campus virtual.
Per a la seva avaluació s'efectuaran proves de verificació de la preparació i activitats de posada en comú de la informació treballada. Afinal de curs es calcularà aquest 40% de la nota final utilitzant com a referència la mitjana del 80% de proves de verificació i/o activitats que s'hagin efectuat a les sessions.
3.- PÒSTER. (15% de la qualificació final). Preparació i exposició oral a l’inici de classe d'una situació o estudi de cas amb ajuda d'un pòster (10%) + participació activa en les presentacions de la resta de l’alumnat (5%)
A l'inici de curs es podrà escollir -o si no serà assignada- una situació o cas real que haurà de ser presentada a la resta de la classe mitjançant l'explicació d'un pòster. En elles, a mesura que transcorri el curs, s'hauran d'anar integrant els conceptes que s'hagin anat treballant, així com les presentacions prèvies. El pòster i la presentació suposaran el 10% de la qualificació final i s'avaluarà independentment de la sessió de preguntes i debat que s'obrirà després de cada presentació a on la participació suposarà l’altre 5%.
4.- TERTÚLIA LITERÀRIA. (10% de la qualificació final). Fitxa i participació en un seminari temàtic sobre UN dels següents llibres:
a) East-West Street. On the origins of genocide and crimes against humanity. Philippe Sands, Weindenfeld & Nicolson, London, 2016 (387 pàgs.). (Assaig Històric. La gestació jurídica dels crims internacionals per a jutjar el nazisme: els crims de Genocidi i lesa humanitat)
b)Half of a Yellow Sun. Chimamanda Ngozi Adichie, Collins, 2007 (448 pàgs). Novel·la històrica ambientada a l'Àfrica: la guerra de Biafra 1967-1970
c) La Nieta del señor Linh. Philippe Claudel, Salamandra, 2013 (126 pàgs) [V:O: La petite Fille de Monsieur Linh, Le Livre de Poche 2005]. Fàbula sobre l’exili forçat per un conflicte armat i la soledat + Pequeño País. Gaël Faye, Salamandra, 2018 (224 pàgs) [V.O. Petit pays, 2016] Novel·la històrica i premi Goncourt des Lycéens que narra des de la mirada d’un nen de 10 anys la seva infància en mig de la gestació del genocidi Tutsi a Burundi.
5.- PARTICIPACIÓ A LES CLASSES (5% de la qualificació final).
L'actitud activa de l'alumne i les intervencions al llarg de les sessions del curs és obligatòria i representarà el 5% de la nota final. Atenció: la mera "assistència" o "presència" a classe sense aportacions NO ÉS participació.
Alumnat no avaluable. L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable”.
AVALUACIÓ ÚNICA
Existeix la possibilitat d'avaluació única que tindrà lloc el dia programat per la Facultat per fer l’examen final. Aquesta avaluació es comprendrà
a) Un examen escrit dels conceptes teòrics treballats a classe (50%)
b) La resolució d'un cas pràctic que es donarà a principi de curs i respecte al qual el dia de l’examen es faran preguntes relacionades amb el contingut del curs (40%)
c) La elaboració d'un pòster que s'haurà de presentar i defensar oralment. El pòster ha de ser el resultat de l'anàlisi d'una notícia o esdeveniment d'actualitat mitjançant l’aplicació d'alguns dels conceptes treballats al curs (10%)
RE-AVALUACIÓ (aprovat / suspès):
Per a l'alumnat que del conjunt de l'avaluació continuada o de l'avaluació única no hagi obtingut durant el curs la nota mínima de 5, però sí més de 4, hi ha la possibilitat d'un examen de revaluació que tindrà lloc en la data assignada per la facultat. L'estructura l'examen serà de 10 preguntes breus relacionades amb els continguts del curs i un cas pràctic. La nota final màxima que es podrà obtenir de l'assignatura per re-avaluació serà 6.5
Avís:
1) La no autoria personal dels treballs quan així s'exigeixi es qualificarà amb un 0 d'aquella part de l'avaluació per a les persones implicades.
2) L'alumnat que plagiï o faci servir a les activitats eines de Intel·ligència Artificial com a substitut del seu treball serà qualificat amb un "0" de nota final de l'assignatura, i perdrà el seu dret a re-avaluació.
(NOTA: Les lectures obligatòries per a cada sessió es penjaran directament al campus virtual)
Asamblea General de las Naciones Unidas. (1948, 9 de diciembre). *Convención para la Prevención y la Sanción del Delito de Genocidio*. https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/convention-prevention-and-punishment-crime-genocide
Asamblea General de las Naciones Unidas. (2005, 16 de diciembre). *Principios y directrices básicos sobre el derecho de las víctimas de violaciones manifiestas de las normas internacionales de derechos humanos y de violaciones graves del derecho internacional humanitario a interponer recursos y obtener reparaciones* (Resolución 60/147). https://www.ohchr.org/en/professionalinterest/pages/remedyandreparation.aspx
Conferencia Diplomática de Plenipotenciarios de las Naciones Unidas sobre el Establecimiento de una Corte Penal Internacional. (1998, 17 de julio). *Estatuto de Roma de la Corte Penal Internacional y Elementos de los Crímenes*, Doc. A/CONF.183/9.
Consejo de Seguridad de las Naciones Unidas. (1993). *Estatuto del Tribunal Penal Internacional para la ex Yugoslavia (TPIY)*. Doc. S/RES/827 (1993).
Consejo de Seguridad de las Naciones Unidas. (1994). *Estatuto del Tribunal Penal Internacional para Ruanda (TPIR)*. Doc. S/RES/955 (1994).
Corte Especial para Sierra Leona. (2002, 22 de enero). *Estatuto de la Corte Especial para Sierra Leona*. http://www.specialcourt.org/documents/Statute.html
Convenios de Ginebra del 12 de agosto de 1949.
Protocolos adicionales I y II a los Convenios de Ginebra del 8 de junio de 1977.
Protocolo III adicional a los Convenios de Ginebra (2005).
2. Localització de tractats universals i regionals de Drets Humans
Oficina del Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los DerechosHumanos. (s.f.). *Core International Human Rights Instruments*. https://www.ohchr.org/en/professionalinterest/pages/coreinstruments.aspx
Consejo de Europa. (1950). *Convenio Europeo para la Protección de los Derechos Humanos y de las Libertades Fundamentales*. https://www.echr.coe.int/
Organización de los Estados Americanos. (1969). *Convención Americana sobre Derechos Humanos (Pacto de San José)*. https://www.oas.org/es/cidh/mandato/Basicos/convinstrum.htm
Organización de la Unidad Africana. (1981). *Carta Africana sobre los Derechos Humanos y de los Pueblos*. https://www.achpr.org/legalinstruments/detail?id=49
3. Planes web d'institucions clau
Corte Penal Internacional: https://www.icc-cpi.int
Tribunal Europeo de Derechos Humanos – HUDOC: https://hudoc.echr.coe.int
Coalición por la Corte Penal Internacional: https://www.iccnow.org
Oficina del Alto Comisionado para los Derechos Humanos de Naciones Unidas: OHCHR International Law
4. Bibliografía acadèmica complementària (selecció)
Dret internacional públic (general)
Dret Penal Internacional
5. Planes Web d'organismes no gubernamentals
Global Rights A human rights advocacy group that partners with local activists to challenge injustice and amplify new voices within the global discourse
Human Rights Watch A global independent organisationdedicated to defending and protecting human rights.
Amnesty International A global charity which campaigns for internationally recognised human rightsfor all
Save the Children International Charity which campaigns on behalf of children
The International Committee of the Red Cross An organisation dedicated to the protection of the lives and dignity of victims of armed conflict and other violence.
Index on Censorship Organisation promoting freedom of expression
Minority Rights Group, International International organisation working to secure the rights of minorities and indigenous peoples
World Organisation against Torture A coalition of non-governmental organisations fighting against torture, summary executions and other inhumane treatment
www.iccnow.org/ coalition for the International Criminal Court coalition of non-governmental organizations lobbying in favor of the ICC
International Women's Rights Action Watch (IWRAW) organized in 1985 at the Third World Conference on Women in Nairobi, Kenya, to promote recognition of women’s human rights under the United Nation’s Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women (the CEDAW Convention), an international human rights treaty
Freedom House Independent nongovernmental organization that supports the expansion of freedom in the world.
http://www.bayefsky.com/bystate.php This free website includes an extensive documents library organized by country and subject matter. You can find information on ratification, reservations and declarations, state reports, and other key documents.
VEURE CAMPUS VIRTUAL
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 1 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 2 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |