Logo UAB

Delinqüència Juvenil

Codi: 100469 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Criminologia OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Albert Pedrosa Bou
Correu electrònic:
albert.pedrosa@uab.cat

Equip docent

Judit Xufre Calafell

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És recomanable haver superar el curs de teories criminològiques.

La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.

La docència de les classes teòriques, així com dels seminaris 11 i 12, serà en català.

La docència del seminari 13 serà en espanyol.


Objectius

El curs tractarà el fenòmen de la delinqüència juvenil des de les seves diverses dimensions: Les seves causes, la seva avaluació, el Sistema de Justícia juvenil, i els mitjans de prevenció i intervenció amb joves infractors. Al final del curs, l'alumne serà capaç d'identificar els factors relacionats amb la delinqüència juvenil, avaluar el risc i necessitats dels joves infractors, i proposar mesures d'intervenció i prevenció amb joves.


Competències

  • Accedir i interpretar les fonts de dades sobre la criminalitat.
  • Analitzar el conflicte i la criminalitat utilitzant les teories criminològiques i els seus fonaments psicològics i sociològics.
  • Demostrar que es comprenen els models de prevenció i intervenció de la criminalitat més adequats per a cada problema específic.
  • Demostrar que es comprenen les teories criminològiques.
  • Demostrar que es coneix la diversitat de polítiques criminals per afrontar la criminalitat i els seus diferents fonaments.
  • Dissenyar una recerca criminològica identificant l'estratègia metodològica adequada als objectius plantejats.
  • Formular hipòtesis de recerca en l'àmbit criminològic.
  • Identificar els recursos socials existents per intervenir en el conflicte i en la criminalitat.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Relacionar-se respectuosament amb persones.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Transmetre oralment les idees a una audiència.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.
  • Utilitzar les tècniques d'avaluació del risc i les necessitats criminògenes d'una persona per determinar la proposta d'intervenció.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar amb criteri científic les informacions obtingudes en les bases de dades criminològiques.
  2. Aplicar amb precisió els models de prevenció en situacions concretes de criminalitat.
  3. Aplicar de manera eficaç els fonaments de les diferents polítiques criminals en l'activitat professional.
  4. Aplicar el coneixement científic criminològic per analitzar la delinqüència.
  5. Aplicar les teories criminològiques.
  6. Escollir de manera adequada el recurs social per a cada cas d'intervenció professional.
  7. Inferir els models d'intervenció en funció d'una avaluació de necessitats prèvia eficaç.
  8. Redactar correctament cada un dels apartats d'un projecte de recerca criminològica.
  9. Redactar un treball acadèmic.
  10. Relacionar-se respectuosament amb persones.
  11. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  12. Transmetre oralment les idees a una audiència.
  13. Treballar de manera autònoma.
  14. Treballar en equip i en xarxa.
  15. Utilitzar la metodologia d'investigació necessària en funció de la recerca criminològica plantejada.

Continguts

Contingut

Tema 1: Antecedents i contextualització de la delinqüència juvenil.

Tema 2: Desenvolupament, maduresa i delicte.

Tema 3: Causes i teories sobre la delinqüència juvenil.

Tema 4: L'avaluació del risc en la delinqüència juvenil. Factors de risc i protecció.

Tema 5: El Sistema de Justícia Juvenil: protecció i reforma.

Tema 6: Estratègies de prevenció i intervenció en delinqüència juvenil.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe teòrica 19,5 0,78 1, 5, 7, 10, 12
Examen 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 13, 15
Seminari 19,5 0,78 1, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Autònomes      
Treball personal 106 4,24 1, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 14

A) Classes magistrals

Durant les classes teòriques, es realitzaran activitats per a promoure la reflexió i debat.

B) Seminaris

Els estudiants hauran de preparar un treball o realitzar una altra activitat per a preparar-se per al seminari. Durant el seminari, els estudiants tindran l'oportunitat d'escoltar diferents opinions de la resta de companys i professors, resoldran dubtes, debatran les idees principals i en conseqüència, augmentaran l'aprenentatge sobre la delinqüència juvenil. Els temes dels seminaris s'indicaran al campus virtual a l'inici del curs.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 25% 2 0,08 3, 4, 5, 9
Examen 25% 2 0,08 3, 5, 9, 11, 13
Exposició Individual 10% 1 0,04 1, 2, 5, 9, 11, 13
Participació 10% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 14
Treballs individuals (Seminaris) 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 15

Avaluació Continuada

El sistema d'avaluació de l'assignatura és el d'avaluació continuada, que es detalla a continuació:

Condicions par a ser avaluat i superar l’assignatura

L'alumnat només podrà superar l’assignatura si assisteix un mínim del 80% de les classes magistrals i els seminaris.

Les absències només poden justificar-se per raons de malaltia greu o altres raons de força major convenientment justificades, i autoritzades pel professorat.

Per aprovar l'assignatura cal obtenir un mínim de 5 de mitjana en els exàmens, i que la mitjana final de l'assignatura arribi a 5.

L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a "no avaluable".

Ítems d'avaluació

a) Activitats als seminaris  (50%).

i) Exposició Individual (10%).

ii) Pràctiques individuals (30%).

        iii) Participació (10%)

b) Dos exàmens (50% en total).

Recuperacions

En el cas de no superar una activitat d'avaluació continuada o l'examen es podrà recuperar, sempre que s'hagin entregat.

Altres aspectes importants de l'avaluació

No s'acceptarà cap pràctica fora de termini, l'alumnat tindrà un 0 en aquella pràctica sense possibilitat de recuperació.

Conductes fraudulentes

L'alumnat que copiï o intenti copiar en un examen, obtindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a re-avaluació. Un alumne que presenti una pràctica en el qual hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà un advertiment. En cas de reiteració de la conducta, l'alumnat suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret de recuperació.

Puntualitat i comportament a l'aula

Les classes comencen i acaben puntualment. No s'admet l'entrada a l'aula després del seu començament ni la sortida abans de la seva finalització, salvant justificació raonable.

Tot l’alumnat resta obligat a tenir una actitud respectuosa cap la resta de l’alumnat. Cap conducta ofensiva o discriminatòria (per raó de naixement, raça, sexe, religió, opinió, o qualsevol altra circumstància personal o social) serà admesa en el decurs de les classes

Revisió de qualificacions

La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment tant per l'avaluació continuada com per l'avaluació única. 

Avaluació Única

En aquest cas, l'alumnat que compleixi amb els requisits establerts en la normativa de la UAB, serà avaluat sobre la base d’una prova final, en la que l’alumnat ha de demostrar que ha adquirit el conjunt de competències de l’assignatura:

1. Avaluació del risc en delinqüència juvenil. L'alumne haurà de resoldre un exercici dirigit a avaluar el risc d'un cas utilitzant el model SAVRY. - 45 min. - 20%

2. Exposició oral: l'alumnat haurà de reflexionar i respondre a les preguntes del professor sobre un conjunt de temes proposats (lectures obligatòries). - 20 min. - 30%

3. Examen final de síntesi: l'alumnat haurà de respondre a les qüestions plantejades a l'examen final de l'assignatura (presentacions de teoria). - 90 min. - 50%. Per preparar aquesta part, es recomana la lectura del següent manual: Cardenal-Montraveta, S. (2022). La responsabilidad penal de los menores. Tirant lo Blanch

En cas de no superar la primera convocatòria d'avaluació única, l'alumnat tindrà dret a recuperació. 


Bibliografia

Bibliografia obligatòria

Andrés-Pueyo, A. i Echeburúa, E. (2010). Valoración del riesgo de violencia: instrumentos disponibles e indicaciones de aplicación. Psicothema, 22 (3), 403-409.

Bravo, A. i Santos-González, I. (2017). Menores extranjeros no acompañados en España: necesidades y modelos de intervención. Psychosocial Intervention26(1), 55-62. https://doi.org/10.1016/j.psi.2015.12.001

Díaz, M.J.J. (2015). Algunas reflexiones sobre la responsabilidad penal de los menores. Revista Electrónica de Ciencia Penal y Criminología17, 19.

Fernández-Molina, E. (2024). ¿Son ahora los jóvenes españoles más violentos? Un análisis de los datos oficiales sobre homicidios y agresiones sexuales. InDret, (1), 279-301.

Fernández-Molina, E. (2025). Jóvenes en el sistema penal: ¿una oportunidad de socialización legal?. InDret, (2), 232-261. 

Hoge, R. D., Vincent, G., Guy, L. i Redondo-Illescas, S. (2015). Serie especial: La transición desde la delincuencia juvenil a la delincuencia adulta IV. Revista Española de Investigación Criminológica13, 1–40. https://doi.org/10.46381/reic.v13i.131

García-España, E., Carvalho da Silva, J., Casado-Patricio, E, i Prado-Manrique, B. (2021). Adolescentes marroquíes en calle: desprotección, delincuencia y victimización. Revista Española de Investigación Criminológica19(1), 1–41. https://doi.org/10.46381/reic.v19i1.567

Tamarit-Sumalla, J.M. (2024). Menores contra menores: ¿justicia para víctimas e infractores?. Revista General de Derecho Penal42.

 

A més els alumnes hauran de treballar els textos i el material que s’indicarà a principis de curs per a preparar els seminaris.

Bibliografia recomanada

Agnew, R. i Brezina, T. (2005). Juvenile delinquency: Causes and control. Oxford Universty Press.

Blanch, M., Capdevila, M., Ferrer, M., Framis, B., Ruíz, U., Mora, J., Batlle, A. i López, B. (2017). La Reincidència en la justícia de menors. Centre d’Estudis Jurídics i de Formació Especialitzada. http://cejfe.gencat.cat/ca/recerca/cataleg/crono/2017/reincidencia-jj/

Cardenal-Montraveta, S. (2022). La responsabilidad penal de los menores. Tirant lo Blanch.

Farrington, D. P. (2019). Factores de riesgo y de protección en la infancia para los que desisten de manera temprana, tardía y para los delincuentes persistentes. Revista Española de Investigación Criminológica17, 1–33. https://doi.org/10.46381/reic.v17i.225

Fernández-Molina, E.i Bartolomé, R. (2019). Delincuencia y justicia juvenil en España ¿qué sabemos?. Tirant lo Blanch

Fernández-Molina, E. i Bernuz, M. J. (2018). Justicia de menores. Síntesis. 

Heilbrum, K., Sevin-Goldstein, N. i Reeding, R. (Eds.) (2005). Juvenile delinquency: Prevention, assessment and intervention. Oxford University Press.

Ibabe, I. i Jaureguizar, J. (2011). El perfil psicológico de los menores denunciados por violencia filio-parental. Revista Española de Investigación Criminológica9, 1-19. https://doi.org/10.46381/reic.v9i0.63 

Martín-González, A.P. i Gimeno, C. (2023). Las niñas y adolescentes migrantes no acompañadas: un reto para el Sistema de Protección de Menores. Repositorio de la Universidad de Zaragoza

Montero, T. i de Vicente, R. (2016). Justicia juvenil. Tirant lo Blanch.

Olweus, D. (1993). Bullying at school. What we know, and what we can do [trad espanyola: Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Morata, 1998]

Perry, A., McDougall, C. i Farrington, D., (Eds.) (2006). Reducing crime: The effectiveness of criminal justice intervention. Willey & Sons, Ltd.

Rechea, C. i Cuervo, A.L(2010)Menores agresores en el ámbito familiar: Un estudio de casos. Revista de Derecho Penal y Criminología, 3, 353-375.

Vázquez González, C. (2019). Delincuencia juvenil. Dykinson S.L. 


Programari

No es requereix cap programa específic.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 11 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 12 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 13 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt