Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Criminologia | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
L'idioma d'impartició de les sessions de teoria serà el castellà. L'idioma d'impartició dels seminaris serà: 11 i 12, per confirmar (segons el professorat assignat); 13, castellà.
1. Demostrar conèixer i comprendre els fonaments de la psicologia social, la seva relació amb el treball criminològic, i reflexionar críticament sobre això.
2. Utilitzar els mètodes de l'anàlisi criminològica per a analitzar les dades, experiències de conflicte i de criminalitat i de control existents en un determinat context social; avaluar, de manera reflexiva i crítica, les respostes possibles i exposar, amb rigor acadèmic, els resultats del treball.
3. Dotar als/a les participants de les eines bàsiques per al treball en equips multidisciplinaris.
PART I. INTRODUCCIÓ
1. Què és la Psicologia Social? Psicologia Social i/per a Criminologia
PART II. PENSAMENT SOCIAL
2. Formació d'impressions i teories implícites de personalitat
3. Autopresentació i gestió d'impressions
4. Biaixos i heurístics cognitius
i. Biaixos/heurístics d'entrada d'informació
ii. Biaixos de procés d'atribució
iii. Biaixos de sortida d'informació
PART III. ACTITUDS I INFLUÈNCIA SOCIAL
5. Actituds i influència(s) sobre elles
6. Conformisme i pressió a la uniformitat
7. Obediència a la autoritat
8. Persuasió
PART IV. IDENTITAT
9. Categorització social i estereotips
10. Identitat individual i identitat social
11. Relacions intergrupals, prejudicis i discriminació social
PART V. RECURSOS HUMANS I EQUIPS DE TREBALL
12. Cohesió
13. Lideratge
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe teòrica (inclou EV4: contribucions Fòrum) | 19,5 | 0,78 | |
Seminari (inclou EV4: participació) | 19,5 | 0,78 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 1 | 0,04 | |
Tipus: Autònomes | |||
Examen (EV5) | 5 | 0,2 | |
Treball Grupal (EV3) | 41 | 1,64 | |
Treballs individuals (EV1, EV2) | 64 | 2,56 |
EV1, EV2. Lliuraments individuals (16%+16% del valor de la nota final): Anàlisi d'experiències pròpies i/o lectures aplicant contingut teòric desenvolupat a l'aula i estès amb bibliografia.
EV3. Entrega de grup (18% del valor de la nota final): Anàlisi de sentencia.
EV4. Participació activa i positiva en les sessions de dinàmica de grups (inclòs en les hores de seminari de l'aula) i contribucions al Fòrum de l'Aula Moodle, mitjançant l'enviament de comentaris i preguntes per cadascuna de les lectures obligatòries (10% del valor de la nota final).
EV5. Examen final (40% del valor de la nota final): Exàmen de resposta d'elecció múltiple.
Tots els materials de l'assignatura (guia, materials de sessions, sol·licitud de lliuraments, etc.) estan revisats per a garantir un ús no sexista del llenguatge. Així mateix els lliuraments sol·licitats hauran d'adequar-se a un llenguatge ni sexista ni discriminatori per raó de pertinença a qualsevol grup o categoria social.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1 I EV2. Treballs individuals | 32 | 0 | 0 | CM11, CM12, KM08, SM14, SM15 |
EV3. Treball en grup | 18 | 0 | 0 | CM10, CM11, CM12, KM08, SM14, SM15 |
EV4. Participació en les sessions de dinàmiques de grup i contribucions al Fòrum | 10 | 0 | 0 | CM10, CM11, CM12, KM08, SM14, SM15 |
EV5. Examen | 40 | 0 | 0 | CM12, KM08, SM14, SM15 |
A) SISTEMA D'AVALUACIÓ CONTINUADA
1. Model d’avaluació
Avaluació continuada per tal que l’alumnat, juntament amb els docents, pugui fer el seguiment del seu grau d’assoliment dels objectius docents i les competències. D’aquesta manera, l’alumnat pren un paper actiu orientant i impulsant el seu propi procés d’aprenentatge.
- L’alumnat presentarà 2 evidències d'aprenentatge individuals (EV1 i EV2: 16% de la nota final cadascuna de les evidències individuals) i una grupal (EV3: 18% de la nota final). Es farà un retorn quantitatiu i qualitatiu de cada evidència via Campus Virtual.
- Al seminari es durà a terme treball col.laboratiu, que serà avaluat. Aquest treball col·laboratiu i la participació activa a l'assignatura també inclou la participació al Fòrum de l'Aula Moodle, mitjançant contribucions amb comentaris i preguntes sobre les lectures obligatòries de l'assignatura. (EV4: 10 % de la nota final). De la participació al Fòrum es farà un retorn col·lectiu qualitatiu a la sessió corresponent de teoria. La nota d'aquesta evidència serà proporcional al nombre de contribucions realitzades i al nivell de participació i col·laboració a les classes.
- Al final del semestre l’estudiantat farà una prova escrita sobre els continguts treballats a l’assignatura. (EV5: 40% de la nota final). Es farà un retorn numèric i l'alumnat podrà auto-avaluar les seves respostes mitjançant la consulta de la plantilla de respostes publicades.
L'assistència és obligatòria al 80%, excepte justificació raonable. Les absències només es podran justificar per: a) malaltia (justificada); b) causes de força major i c) assistència a activitats acadèmiques, autoritzades prèviament pel professorat.
2. Condicions de l’avaluació
3. Requisits per a superar l’assignatura
Assistència a les classes teòriques i els seminaris (mínim 80%, excepte justificació raonable).
Cal obtenir un 5, com a mínim, a cadascuna de les proves que conformen l’avaluació (treballs individuals, treball grupal i prova final).
La nota màxima de la recuperació de la prova final i els treballs serà un aprovat (5).
4. Recuperacions
En cas de suspendre alguna/es de les proves d’avaluació, l’estudiant haurà de recuperar la matèria.
Els treballs individuals i grupal es recuperaran durant el període lectiu un cop rebut el feed-back dels docents respecte de les activitats, segons el calendari estipulat.
La prova final es podrà recuperar en el període establert per a les recuperacions abans del tancament de les actes.
5. Plagi i còpia
Si hi ha evidència d'haver fet ús fraudulent i no transparent d'alguna eina de IA o d'haver plagiat i/o copiat en algunes de les evidències d'aprenentatge, aquella evidència es qualificarà amb un 0 i no es podrà recuperar. Tenint en compte els requisits per a superar l'assignatura, això implica suspendre l'assignatura.
ÚS DE IA RESTRINGIT: Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació bàsica, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat.
6.Puntualitat
Les classes comencen puntualment. No s'admet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat ni la sortida abans de la seva finalització, salvant justificació raonable.
7. Respecte
Tot l’alumnat resta obligat a tenir una actitud respectuosa cap la resta de l’alumnat i professorat, i a col·laborar per l'adequat desenvolupament de les classes. Cap conducta irrespectuosa, ofensiva o discriminatòria (per raó de naixement, raça, sexe, religió, opinió, o qualsevol altra circumstància personalo social) serà admesa en el decurs de les classes.
B) SISTEMA D'AVALUACIÓ ÚNICA
1. Prova d'examen de resposta d'elecció múltiple: (40% del valor de la nota final)
En aquesta prova s'inclouran els continguts de les classes teòriques així com els materials i la bibliografia obligatòria indicada per a cada tema.
2. Informe d'anàlisi i reflexió (35% del valor de la nota final), que inclogui:
i. Un apartat sobre formació i gestió d'impressions.
ii. Un apartat el desenvolupament d'una experiència de persuasió.
iii. Un apartat sobre l'anàlisi psicosocial d'una sentència.
Aquest informe tindrà un màxim de 10 pàgines i es presentarà virtualment en el Moodle de l'assignatura en la data establerta per a l'avaluació única.
En una altra data, dins del periode d'avaluació, es realitzarà una breu prova que consistirà en la resposta per escrit a una pregunta oberta sobre els temes que aborda l'informe. Aquesta prova té la finalitat de comprovar l'autoria de treball i la comprensió dels seus continguts, com a part de l'avaluació de la evidència.
Pel desenvolupament d'aquest informe s'haurà d'utilitzar obligatòriament els materials i la bibliografia proporcionats a la secció "tallers" del Moodle de l'assignatura.
3. Una síntesi del material proporcionat per a la realització de les dinàmiques de grup: (25% del valor de la nota final)
Aquesta síntesi es realitzarà amb els materials proporcionats en l'apartat de dinàmiques de grup del Moodle de l'assignatura i haurà de contemplar tots els temes de les 5 dinàmiques de grup proposades.
L'informe de síntesi es presentarà virtualment en el Moodle de l'assignatura en la data establerta per a l'avaluació única.
En una altra data, dins del periode d'avaluació, es realitzarà una breu prova que consistirà en la resposta per escrit a una pregunta oberta sobre els temes que aborda la síntesi. Aquesta prova té la finalitat de comprovar l'autoria de treball i la comprensió dels seus continguts, com a part de l'avaluació de la evidència.
Recuperació: En cas d'haver de recuperar algunes de les proves que composen el sistema d'avaluació única, es podran recuperar en el període establert per a les recuperacions abans del tancament de les actes.
Bibliografia obligatoria:
Per a cada tema de l'assignatura en l'apartat de Teoria del Moodle de l'assignatura es proporcionen les lectures obligatòries corresponents.
Bibliografia recomanada:
Ibáñez, T. (Coord.). (1997). Psicología social. Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya.
Feliu, J. (Coord.), Calsamiglia, A., Cubells, J., Martínez, L., Pallí, C., & Pujal, M. (2019). Bases psicosociales en criminología. UOC.
Bibliografia complementària:
Albert, L., & Simon, P. (1989). Las relaciones interpersonales. Herder.
Albert, L., & Simon, P. (1989). Las relaciones interpersonales. Manual del animador. Herder.
Barker, M., & Scheele, J. (2017). Queer. Una historia gráfica. Melusina.
Burr, V. (1995). Introducción al construccionismo social. Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya i Proa.
Cardona, P. (2011). Cómo desarrollar las competencias de liderazgo. EUNSA Ediciones Universidad de Navarra.
Feliu, J. (Coord.), Calsamiglia, A., Cubells, J., Martínez, L., Pallí, C., & Pujal, M. (2019). Bases psicosociales en criminología. UOC.
Gordo, A. J., & Linaza, J. L. (Eds.). (1996). Psicologías, discursos y poder. Visor.
Ibáñez, T. (Coord.). (1997). Psicología social. Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya.
Ibáñez, T. (2001). Psicología social construccionista. Universidad de Guadalajara.
Íñiguez, L. (2001). Identidad: de lo personal a lo social: Un recorrido conceptual. A E. Crespo (Ed.), La Constitución social de la subjetividad (pp. 209-225). Catarata.
Moscovici, S. (1985). Psicología social I y II. Ediciones Paidós.
Sánchez, E. (2000). Teoría del liderazgo situacional en la administración local: Validez del modelo. Psicothema, 12(3), 435-439.
Shotter, J. (1993). Realidades conversacionales. La construcción de la vida a través del lenguaje. Amorrortu.
Les entregues de les evidències d'aprenentatge i l'avaluació i retoalimentació es faran en la plataforma Moddle en el marc del Campus Vitual de la UAB.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 11 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 12 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 13 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |