Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Criminologia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits per matricular-se a aquesta asignatura, però es recomana haver aprovat i tenir un bon nivell de les assignatures de "Dret penal" i "Introducció al dret".
La docència dels seminaris s'impartirà en castellà.
La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
L'assignatura pretén, en primer lloc, que l'alumnat identifiqui l'abordatge institucional de la delinqüència com una decisió política complexa en la que intervenen diferents inputs o interessos en joc que van més enllà de l’eficàcia en la seva prevenció. En segon lloc, que sàpiga identificar críticament els principis, motivacions, objectius, funcions i les ideologies que hi ha darrera de cada opció políticocriminal, per tal d'acabar el curs -en tercer lloc-sabent situar les decisions políticocriminals relacionades amb temes específics dins de les diferents tendències o models políticocriminals que la doctrina científica ha anat identificant en els últims anys i que sigui molt conscient de les seves implicacions.
PART GENERAL
PART ESPECIAL
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe teòrica | 19,5 | 0,78 | 1, 3, 4 |
Tallers/Seminaris | 19,5 | 0,78 | 1, 3, 4, 6, 7, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball individual i de grup | 106 | 4,24 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Activitat introductòria: La primera sessió es dedicarà a aclarir els objectius, la metodologia i els criteris d'avaluació de l'assignatura.
Classe teòrica: Les classes teòriques es dedicaran a desenvolupar el contingut teòric del respectiu tema del programa.
Treball individual: L'alumnat haurà de treballar la bibliografia indicada per cada tema de manera que pugui complementar amb ella el contingut de la classe teòrica. Es tracta, en definitiva, que els/les estudiants no es limitin a prendre apunts, sinó que -havent treballat pel seu compte el tema- aprofundeixin en els coneixements.
Tallers/seminaris: Habitualment els seminaris estaran centrats en el treball de grup, utilitzant algun material més pràctic per a resoldre o debatre algun problema o exercici relacionat amb els temes desenvolupats en la classe teòrica i reforçar els coneixements teòrics. Totes les activitats que es duen a terme en els seminaris estan dissenyades per a potenciar l'habilitat de l'alumnat de col·laborar i treballar amb els altres en el seu procés d'aprenentatge.
Atenció personalitzada: Durant el curs l'alumnat podrà disposar de tutories individualitzades per aclarir dubtes o comentar la seva progressió en l'avaluació continuada.
El model descrit es completarà amb conferències que es realitzaran al llarg del quadrimestre i en les quals participaran persones expertes que aportaran experiència pràctica a propòsit d'alguns dels temes analitzats a l'aula.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final (test) | 35% | 5 | 0,2 | 1, 3, 5, 6, 8 |
Participació a classe teòrica i als seminaris | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9 |
Prova teòrica | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Treball pràctic (anàlisi de problemes i casos pràctics) | 25% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9 |
Model d’avaluació. El model d’avaluació és continuat, per tant la nota de l'assignatura s'obtindrà avaluant les següents activitats al llarg del semestre:
Participació en classe. Es valorarà positivament la participació de l'alumnat en classe que demostri l'assimilació dels continguts i la consecució dels objectius de l'assignatura (pes sobre la nota final: 10%).
Puntuació. Cada prova puntuarà de 0 a 10. Per a superar l'assignatura haurà d'obtenir-se un mínim de 5 punts en cadascuna de les activitats proposades. De no obtenir-se aquest mínim, en el període de recuperació es proposarà la realització d'una activitat de recuperació.
Condicions per a ser avaluats. L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professorat de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable.
Assistència. La assistència tant a les classes de teoria com a les de seminari és obligatòria. Per tant, un/una estudiant que no assisteixi a un mínim del 80% de les classes no podrà superar l'assignatura. Les absències només poden justificar-se per raons mèdiques o altres de força major i per raons acadèmiques deuran ser prèviament autoritzades pel professorat. El professorat realitzarà controls d'assistència a classe. Les absències a les proves d'avaluació es justificaran únicament per raons mèdiques.
Puntualitat. Les classes comencen puntualment. No s'admet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat ni la sortida abans de la finalització, salvant causa degudament justificada.
Plagi. Un/una estudiant que copiï a un examen tindrà un 0 en la prova i perdrà el dret a la re-avaluació. Un/una estudiant que presenti una activitat en el que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'estudiant suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació. L'ús de la IA per a redactar treballs serà considerat com una forma de plagi.
Avaluació única
L'alumnat que opti per l'avaluació única haurà de superar un examen que constarà de 3 activitats a realitzar en el mateix dia en 1,5 hores:
Per a superar l'avaluació, l'alumnat necessita conèixer el contingut del Manual i de les lectures obligatòries, així com el contingut dels materials de classe i dels seminaris que es publicaran al campus virtual.
Igual que la resta de l'alumnat, l'alumnat que opti per l'avaluació única tindrà dret a sol·licitar l'atenció del professorat responsable de l'assignatura, al llarg de tot el semestre, en l'horari establert per a les tutories.
MANUAL
L'alumnat necessita consultar el següent manual per a complementar les classes teòriques:
BIBLIOGRAFÍA OBLIGATORIA
Tema 1: Definició de Política Criminal: concepcions, funcions, característiques, relació amb dret penal i criminologia
Tema 2: Evolució de la Política Criminal: Transformació de l'Estat i models de Política Criminal. Els límits de la Política Criminal en un Estat social, democràtic i de dret. La crisi del welfarisme penal
Tema 3: Els actors de la Política Criminal. Institucions: organismes legislatius, sistema judicial, sistema penitenciari, institucions administratives i organismes reguladors. Mitjans de comunicació i grups de pressió.
Tema 4: Tendències de la política criminal actual: Polítiques inclusives i exclusives. Expansió del dret penal i populisme punitiu. Dret penal de l'enemic, Dret penal securitari i Dret penal del risc. Pervivència de lespolítiques resocialitzadores. Justícia restaurativa.
Tema 5: La influència de la Criminologia en la Política Criminal. Evolució històrica i tendències actuals. La Política Criminal basada en l'evidència. La tensió entre saber criminològic i decisions de política criminal
Tema 6: La influència dels Organismes supranacionals en la Política Criminal. El rol de les Nacions Unides i de les institucions europees. Política Criminal i Drets Humans. La transposició de les directives europees en les legislacions nacionals dels Estats membres. Grups de pressió i regulació europea
Tema 7: Les polítiques criminals a nivell local. La prevenció de la delinqüència en el context urbà i la gestió de la seguretat per part de les policies locals. Dret administratiu sancionador i ordenances municipals de convivència. Mitjans de comunicació i grups de pressió com a factors condicionants de les polítiques locals de seguretat urbana.
Tema 8: Qüestions de política criminal en tema d'immigració. Polítiques migratòries, dret penal i dret administratiu sancionador. Polítiques migratòries i tràfic d'immigrants. El rol de l'evidència científica en les decisions de política criminal en matèria d'immigració.
Tema 9: Qüestions de política criminal en tema de medi ambient. Peculiaritat de l'il·lícit ambiental. Els conceptes de delicte, víctima i delinqüents des de la perspectiva de la criminologia verda. Competències policials en la prevenció dels delictes mediambientals: el Servei de Protecció de la Naturalesa de la Guàrdia Civil (SEPRONA) i les Unitats de Medi Ambient dels Mossos d'Esquadra.
ALTRA BIBLIOGRAFÍA DE INTERÈS
Per a aprofundir l'estudi del Tema 10, pot consultar-se també la següent obra:
Nota: Eventuals actualitzacions en la bibliografia se comunicaran a temps a través del Moodle.
Programes informàtics generalistes (Paquet Microsoft Office)
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 11 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 12 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 13 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |