Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Introducció a la Criminologia

Codi: 100434 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Criminologia FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Jose Cid Moline
Correu electrònic:
josep.cid@uab.cat

Equip docent

Helena Mulero Alcaraz
Ferran Restrepo Arrufat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Un nivell mínim de B1 d'anglès és molt recomanable per seguir el curs.

L'assignatura s’adequa als Objectius del Desenvolupament Sostenible (ODS)

Idioma de l'assignatura:

Teoria: Català (però si en el curs es matriculessin alumnes de mobilitat que no entenguessin el català, la llengua passarà a ser l'espanyol).

Seminaris:

11 (Prof. per determinar): Català

12 (Prof. Ferran Restrepo): Català

13 (Prof. Helena Mulero): Espanyol


Objectius

L’objectiu d’aquesta assignatura consisteix en aproximar l’estudiant a la perspectiva criminològica d’anàlisi dels problemes socials, comprenent la configuració de la criminologia com a disciplina autònoma i fomentant la reflexió sobre les principals dimensions d’aquesta disciplina com a ciència i com a pràctica.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM04 (Competència) Argumentar de manera clara l'autonomia científica de la criminologia.
  2. CM05 (Competència) Desenvolupar els valors de l'esforç i de la responsabilitat en el treball individual i grupal.
  3. KM02 (Coneixement) Identificar l'estatus de la criminologia com a disciplina científica.
  4. KM03 (Coneixement) Identificar la relació de la criminologia amb les següents disciplines científiques: Sociologia, Psicologia, Pedagogia i Dret.
  5. SM03 (Habilitat) Interpretar amb solvència textos criminològics bàsics.
  6. SM04 (Habilitat) Examinar un problema social des del punt de vista de la criminologia.

Continguts

I. DEFINICIÓ DE CRIMINOLOGIA

1. Què es la criminologia?

2. Objecte de la criminologia: delicte, mètodes de control, víctimes

3. Diferenciació de la criminologia amb disciplines afins (Psicologia, Sociologia, Educació i Dret). Criminologia i criminalística

II. CRIMINOLOGIA COM A CIÈNCIA

4. Les teories criminològiques i la seva evolució històrica

5. El procès de recerca científica. El problema de la causalitat

6. Mètodes de recerca

III. CRIMINOLOGIA COM A PRÀCTICA

7. Classes de prevenció de la delinqüència

8. Actors i mètodes d’acció de la pràctica criminològica

9. Relació entre teoria i pràctica

IV. MARC JURÍDIC DE LA CRIMINOLOGIA

10. El procés de criminalització com objecte d'estudi de la criminologia

11. El dret com a marc de la intervenció criminològica

V. CRIMINOLOGIA I REFLEXIÓ CRÍTICA

12. Els valors en la investigació i en la pràctica


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe teòrica 19,5 0,78 CM04, KM02, KM03
Seminaris 19,5 0,78 CM05, SM03, SM04
Tipus: Autònomes      
Treball en grup 31 1,24 CM05, SM04
Treballs individuals. Planificació del treball, Lectura, reflexió de materials i preparació de treballs individuals i proves. 75 3 CM05, SM03

Metodologia docent

El procés d’aprenentatge s’aconseguirà amb les següents activitats:

(i) Classes teòriques: exposició magistral combinada amb preguntes de discussió formulades pel professor. Es faran exercicis al final de la classe per verificar la comprensió.

(ii) Seminari de lectura. L’alumne ha de treballar el text a casa. En el seminari es respondran a unes preguntes sobre la lectura i es realitzarà una activitat pràctica vinculada a ella.

(iii) Seminari de treball de curs. El treball de curs versarà sobre una problemàtica delictiva.  S'oferiran diversos temes a escollir. El grup ha treballat la fase del treball corresponent. Al seminari es presentaran el progressos en la realització del treball i es rebrà el feed-back del professorat.

(iv) Tutories. L'alumne pot demanar tutories individuals i grupals per qualsevol dels aspectes que configuren el seu  aprenentatge (continguts teòrics, lectures i treballs).

(v) Estudi per l’examen.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i Participació 25 % 0 0 CM05
Examen 25 % 5 0,2 CM04, KM02, KM03, SM04
Treball en grup 25 % 0 0 CM05, SM03, SM04
Treballs individuals 25 % 0 0 CM05, SM03

1. Model d’avaluació

El model d’avaluació es continuada i té l’objectiu formatiu que alumnat i professorat puguin conèixer el grau d’assoliment de les competències per tal d’orientar el seu procés formatiu.

Valor de cada ítem d'avaluació: Exercicis individuals de Lectura (25%); Treball Grupal (25%); Prova Final (25%); Assistència i Participació (25%). L'assistència té un valor de 12,5% i la participació de 12,5 %. Hi ha 6 notes de participació: A (Excel·lent); B (Molt bé); C (Bé); D (Regular); E (Millorable); F (Molt millorable).

2. Condicions minimes per a superar l'assignatura i per a ser avaluat

L’alumnat nomes podrà superar l'assignatrua  si assisteix a les classes amb un mínim del 80%, realitza els 5 exercicis individuals,  el treball de grup i la prova.

L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professorat de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable.

3. Requisits per a superar l’assignatura y recuperacions

Cal tenir una nota mínima de 5 en els quatre ítems que conformen l’avaluació. Si un alumne no supera algun treball individual, el treball grupal o l'examen tindrà una possibilitat de recuperar. La nota màxima de proves i treballs recuperats és de 5.

4. Nota d’excel·lent i matricula d'honor

L’alumne amb un 8 a la nota mitjana del curs i 8 a l’examen, rebrà 1 punt extra. Una vegada que s'hagi procedit asumar el punt extra, els alumnes amb nota més alta superior a 9 podràn aconseguir matricula d'honor.

5. Presentacions  fora de  termini

No s’accepten, salvant situacions de força major. L'alumne obtindrà un 0 en la pràctica no entregada.

6. Excuses

Les excuses per complir amb les obligacions degudes a malaltia o a raons de força major podran ser acceptades sempre que es compti amb un certificat oficial. Absències per raons acadèmiques hauràn de ser prèviament acceptades pel professorat.

7. Conductes fraudulentes

Si un alumne copia o intenta copiar a l’examen suspendrà l’assignatura amb un 0 i perdrà el dret a la re-avaluació. 

Un plagi en un treball comportarà el suspens del treball i la reincidència el suspès a l’assignatura i la pèrdua del dret a la reavaluació. L'ús de la IA per escriure els treballs serà tractada com a forma de plagi.

8. Puntualitat

Les classes comencen puntualment. No s'admet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat, ni la sortida abans de la seva finalització, salvant justificació raonable.

9. Exigencia de respecte

Tot l’alumnat resta obligat a tenir una actitud respectuosa cap la resta de l’alumnat. Cap conducta ofensiva o discriminatòria (per raó de naixement, raça, sexe, religió, opinió, o qualsevol altra circumstància personal o social) serà admesa en el decurs de les classes

10. Sistema d’avaluació única

Consistirà en 3 proves. Es obligatori aprovar les tres parts per separat. En cas de no superar l’examen es tindrà dret a la recuperació.

1ª) 4 preguntes a desenvolupar sobre el llibre de S. Redondo &  V. Garrido (2023). Principios de criminologia (5ª ed.). Tirant lo Blanch. Caps 1, 2, 3, 4, 5 i 23.

2ª) 2 preguntes sobre les lectures obligatòries del curs

3ª) Es plantejarà un supòsit pràctic de criminalitati l’alumne haurà de respondre a un conjunt de preguntes relatives a com orientaria  una recerca sobre ell.


Bibliografia

1. MANUALS

L’alumne necessita un manual de consulta per a avançar en l’assoliment de les competències. Els dos manual que es citen a continuació seran d’utilitat només per aquesta assignatura sinó per a moltes altres assignatures del grau. En la mesura del possible és recomanable familiaritzar-se ja a primer amb un manual anglosaxó actualitzat.

Garrido, V. & Redondo, S. (2023). Principios de criminología (5ª ed.). Tirant lo Blanch.

Newburn, T. (2017). Criminology (3ª ed).  Routledge.

 2. LECTURES OBLIGATÒRIES

Part 1 Definició de criminologia

Newburn, T. (2017). Understanding crime and criminology . Criminology (3ª ed.)  (Capítol 1). Routledge

Part 2 Criminologia a com a ciència

  Snipes, J., Bernard, T., &  Gerould, A. (2010). Theory and crime. Vold's Theoretical Criminology (8ª ed.) (pp. 1-13).  Oxford University Press. 

Part 3 Criminologia com a pràctica

Wilson. J. Q. & Kelling G. (1982). Broken windows: the Police and neighbourhood safety. Atlantic Monthly, March, 29-38.

Part 4. Marc Jurídic de la criminologia

Sutherland, E. (1949). The problem of white collar crime (pp. 3-10). White Collar Crime.  Yale University Press.

Part 5 Criminologia i reflexió crítica

Newburn, T. (2017). Race, crime and justice . Criminology (3ª ed.) (Cap. 32). Routledge.

3. ALTRES LLIBRES DE CONSULTA

Medina, J. (2011). Políticas y estrategias de prevencion del delito y seguridad ciudadana. Edisofer.

Larrauri, Elena (2018). Introducción a la criminología y al sistema penal (2ª ed.). Trotta.


Programari

No existeix programari específic per l'assignatura


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 11 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 12 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 13 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt