Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Història de l'Art | OB | 2 |
Arqueologia | OT | 4 |
Ciències de l'Antiguitat | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Bon nivell de lectura en llengües estrangeres (anglès, italià, francès).
Es proporcionaran els coneixements fonamentals de tipus estilístic, tècnic, iconogràfic i històric de les produccions artístiques romanes.
Es capacita a l'estudiant perquè pugui analitzar les obres, sigui capaç d'emplaçar-les en el seu període de producció i relacionar-les amb el context cultural de la seva època.
1. La gènesis. Entre etruscs i grecs.
2. Materials i tallers.
3. Contexts de l’art romà.
4. Escultura, pintura i mosaic. L’art del luxe.
5. Iconografia de l’art romà.
6. Art oficial i identitat provincial.
7. Art romà i gènere.
8. A la gènesi de l’art occidental.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques i pràctiques a l'aula | 43,5 | 1,74 | 2, 4, 7, 15, 19, 27, 45, 47 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories integrades de suport a l'aprenentatge i a l'elaboració del projecte. Aprenentatge basat en reptes. feedback/feedforward | 5 | 0,2 | 2, 4, 7, 15, 19, 27, 47 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de projectes, consultes documentals i de bibliografia, estudi personal | 70 | 2,8 | 2, 4, 7, 15, 19, 27, 45, 47 |
- Classes teòriques.
- Aprenentatge per tasques: Elaboració de projectes i, si escau, presentacions a classe a partir de la documentació bibliogràfica i d'altres recursos d'informació especialitzada.
- ABR.
- Tutorials a través del Moodle.
- Tutorització de les activitats supervisades i del treball de l'estudiant.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats pràctiques a classe | 10% | 3 | 0,12 | 2, 4, 6, 7, 11, 14, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 30, 35, 37, 39, 40, 47, 50, 51 |
Exposició del projecte grupal | 10% | 9 | 0,36 | 6, 14, 26, 28, 33, 42, 43, 44, 47, 48, 49, 50, 51, 52 |
Projecte grupal | 40% | 18,25 | 0,73 | 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 21, 25, 26, 32, 34, 35, 36, 37, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52 |
Prova de continguts | 40% | 1,25 | 0,05 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 24, 25, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 38, 39, 41, 45, 46, 47, 48, 51 |
Evidència 1:
Projecte grupal (4 punts, 40 % de la nota final). Nota mínima per poder fer mitjana: 2 punts sobre 4. Si la nota és inferior, la professora indicarà al grup la tasca a fer per millorar-lo i la data de lliurament d’aquesta tasca.
Evidència 2:
Exposició del projecte grupal (1 punt, 10 % de la nota final). Nota mínima per poder fer mitjana: 0,5 punts sobre 1. Si la nota és inferior, la professora indicarà al grup la tasca a fer per millorar-lo i la data de lliurament d’aquesta tasca.
Evidència 3:
Prova de continguts (4 punts, 40% de la nota final). Nota mínima per poder fer mitjana 2 punts sobre 4. Activitat recuperable.
Evidència 4:
Activitats a classe (1 punt, 10 % de la nota final). Aquesta activitat no és recuperable.
La nota final és el resultat de la suma de les notes obtingudes en les 4 evidències, sempre i quan s’hagin obtingut les notes mínimes indicades en les activitats 1,2 i 3.
L’estudiant rebrà la qualificació de “no avaluable” quan no hagi lliurat cap activitat d’avaluació.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Només té dret a una recuperació – a la data fixada per la Gestió Acadèmica de la Facultat – l'alumnat suspès que s’hagi presentat a les evidències obligatòries.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluacióinoespodrà recuperar, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir.En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
IA
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica, la correcció de textos o les traduccions, els resums o la millora en la direcció de la narrativa creada per l’estudiant. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en les activitats avaluables es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
AVALUACIÓ ÚNICA:
Treball de curs 40% (4 punts, Recuperació: millora indicada per la/el professor/a)
Avenç estat treball 10% (1 punts Recuperació: millora indicada per la/el professor/a)
Prova de conceptes 50% (5 punts és necessari treure un 2 per poder fer mitjana. Activitat recuperable).
AA.VV. (1981-1998): Lexicon Iconographicum Mytologiae Classicae (= LIMC), vols. I-VIII, Zurich-Munich.
AA.VV. (2006): Couleurs et mattières dans l'antiquité: textes, tecniques et pratiques, Paris.
Anguissola, Anna (2018), Supports and Roman Marble Sculpture, Cambridge.
Anguissola, Anna (2021): Pliny the Elder and the Matter of Memory: An Encyclopediatic Workshop, Roledge UK.
Baldasarre, Ida et alii (2002): Pittura romana: dall'ellenismo al tardo-antico, Milano.
Barbet, Alix (1985): La Peinture murale romaine: les styles décoratives pompéiens, Paris.
Barrero Martín, Nova (2022): Ornamenta Muliebria. El adorno personal femenino en Mérida durante la Antigüedad, Monografías Emeritenses 13, Mérida.
Bell, Sinclair W.- Borbonus, D., MacLean, R. (2024): Freed Persons in the Roman World: Status, Diversity and Representation, Cambridge.
Borg, Barbara E. (2015): A companion to Roman Art, Chichester.
Buccolo, Raffaella (2024): Museo dell’arte classica. Gipsoteca. Nuova edizione. Vol. 2, Perugia.
Conti, C. (2024): Lectures on Trajan’s column and its architect Apollodorus of Damascus, Roma.
Elsner, Jas (2007): Roman Eyes: Visuality and Subjectivity in Art and Text, Princeton-Oxford.
Falcón Martínez, Constantino et alii (1997): Diccionario de mitología clásica, 2 vols., Madrid.
Friedland, Elisa A.et alt. (2015): The Oxford Handbook of Roman Sculpture, Oxford.
Fejfer, Jane (2008): Roman portraits in context, Berlin-New York.
Lain Ferris, Lain (2017): The Mirror of Venus: Womenin Roman Art, Gloucestershire.
Giuman, Marco (2013): Archeologia dello sguardo, Roma.
Gros, Pierre (1996): L'Architecture romaine I, Paris.
Gros, Pierre (2001): L'Architecture romaine II, Paris.
Gros, Pierre - Torelli, Mario (1994): Storia dell'urbanistica. Il mondo romano, Roma-Bari.
Grossman, Janet (2003): Looking at Greek and Roman sculpture in stone: A guide to terms, styles and techniques, Los Angeles.
Hölscher, Tonio (1987): Il linguaggio dell'arte romana, Torino.
Hölsher, Tonio (2018): Visual power in Ancient Greece and Rome. Between art and social reality, Berkeley.
Kleiner, Diana (1993): Roman Sculpture, Nova York.
Kousser, Rachel M. (2008): Hellenistic and Roman sculpture. The allure of the classical, Cambridge.
Lancha, Janine (1997): Mosaïque et culture dans l'Occident romain, Ier.- Vè. siècles, Rome.
Lapatin, Kenneth (2015): Luxus: The sumptuous Art of Greece and Rome, Malibú.
Marconi, Clemente (2015): The Oxford handbook of Greek and Roman art and architrecture, New York.
Martín-Esperanza Montilla, Paloma (2023): La Antigüedad clásica en el programa político y cultural de los Reyes Católicos: relaciones entre España e Italia, Madrid.
Mattingly, David J. (2011): Imperialism, power and Identity. Experiencing the Roman Empire, New Jersey.
Ocampo, Estela (1988): Diccionario de términos artísticos y arqueológicos, Barcelona.
Plat, Verity – Squire, Michael (2017): The Frame in Classical Art: A Cultural History, Cambridge.
Ranatala, Jussi, Harlow, Mary (2019): Gender, Memory, and Identity in the Roman World, Amsterdamm.
Romera Novella, Luís (2024): El Foro de los Bañales de Uncastillo. Arquitectura y programas epigráficos, escultóricos y decorativos, Pamplona.
Scott, Michael (2013): Space and Society in the Greek and Roman Worlds, Cambridge.
Squire, Michael (2016): Sight and the Ancient Senses, Londres.
Staebler, P. D de, Hrychuk Kontokosta, Anne (2019): Roman Sculpture in context, Boston.
Turcan, Robert (1995): L'Art romain dans l'histoire: six siècles d'expressions de la romanité, Paris.
Zanker, Paul (1992): Augusto y el poder de las imágenes, Madrid.
No és necessari programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |