Logo UAB

Nacions i Nacionalismes en el Món Contemporani

Codi: 100386 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Història OT 4
Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OT 3
Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc Vilanova Vila-Abadal
Correu electrònic:
francesc.vilanova@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap en especial.


Objectius

"Nacions i nacionalismes en el món contemporani" té com a objectiu mostrar la importància del fet nacional com un element consubstancial de la història internacional dels dos darrers segles. Interessa adquirir un bon coneixement de com el fenomen nacional i els moviments nacionalistes, en les seves variants diverses i segons les etapes històriques, es van desenvolupant en el temps.

Analitzar els canvis polítics, institucionals, econòmics, socials i cultuals de diferents països i estats al món.


Competències

    Història
  • Aplicar els principals mètodes, tècniques i instruments de l'anàlisi històrica.
  • Avaluar críticament les fonts i els models teòrics per analitzar les diverses etapes històriques.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
    Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics
  • Discriminar els sistemes governamentals de presa de decisions en diferents contextos socials i polítics, des de mitjans del segle XX fins als nostres dies, tant pel que fa a marcs estatals com subestatals o supraestatals.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aprendre de manera autònoma.
  2. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  3. Identificar i utilitzar apropiadament fonts d'informació per a la recerca històrica, especialment sobre règims polítics contemporanis.
  4. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  5. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  6. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  7. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  8. Reconèixer la diversitat i la multiculturalitat.
  9. Sintetitzar críticament les diverses explicacions historiogràfiques sobre l'aparició i evolució dels règims polítics en l'època contemporània.
  10. Sintetitzar críticament les diverses explicacions historiogràfiques sobre l'aparició i l'evolució dels règims polítics en l'època contemporània.
  11. Utilitzar correctament el lèxic específic de la història.

Continguts

A. Nacions i nacionalismes en el món contemporani. Presentació general.

B. Nacions, Estats i nacionalismes: una història occidental des de mitjans segle XIX: 1848; segona meitat del segle XIX; el segle XX (les dues guerres mundials); colonitzacions i imperialismes: les dimensions nacional-nacionalistes.

C.La descolonització i les noves nacions.

D. El cas espanyol contemporani.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 39 1,56 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11
Sessions de discussió 6 0,24 2, 4, 6, 8, 9, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Exercicis d'aprenentatge 32 1,28 1, 2, 3, 4, 5, 7, 11
Tutoria 7 0,28 1, 2, 6, 7, 8
Tipus: Autònomes      
Estudi i treball personal 60 2,4 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11

Classes teòriques a l'aula, amb el suport material que es necessiti (powerpoints, textos, etc.).

Activitats supervisades i autònomes. Els alumnes (en grup o individualment, en funció del nombre d'estudiants del grup-classe) hauran de fer un treball (20% de la nota final), que presentaran a l'aula dins el calendari de l'assignatura. Aquest treball, que s'haurà acordat prèviament amb el docent, pot ser de diferent naturalesa: des de presentar una recerca bibliogràfica i documental sobre una qüestió relacionada amb l'assignatura, fins l'elaboració d'una cartografia especialitzada, una antologia raonada de documents o textos, etc.

Es preveu que es dediquin uns 15 minuts, aproximadament, quan toqui per calendari, a permetre que els estudiants puguin respondre les enquestes d'avaluació de l'actuació docent i d'avaluació de l'assignatura o mòdul.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmens (2) 80% (40% + 40%) 4 0,16 2, 4, 9, 10, 11
Presentació oral i escrita de treballs 20% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

-Avaluació continuada-

La matèria s'avaluarà aplicant els procediments següents:

A. Dos exàmens parcials al llarg del curs: 40% + 40% de la nota final.

B. Elaboració i escriptura d'un treball, que serà presentat a classe (individualment o en grup): 10% (treball escrit) + 10% (presentació a classe).

Per a ser avaluat, cal haver-se presentat als dos parcials i haver participat en l'elaboració/presentació del treball. En el cas d'haver suspès un o els dos parcials, caldrà recuperar en una prova final.

NO avaluables:
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
 
 Procediment de revisió de les qualificacions:
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

 Procediment de recuperació

-Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA) o bé lliurar totes les proves previstes (AVALUACIÓ ÚNICA). Igualment,  per participar al procés de recuperació el professor pot exigir haver obtingut una qualificació mínima en la mitjana de l'assignatura. Aquesta qualificació no pot superar en cap cas el 3,5.
- Poden quedar excloses del procés de recuperació aquelles activitats que el professor consideri que no són recuperables, per exemple: presentacions orals, treballs en grup, tasques relacionades amb l’activitat docent diària.

 Avaluació única:

S'obre la possibilitat de presentar-se a una Avaluació Única, que l'estudiant haurà de sol·licitar en les dates previstes.

La data de l'avaluació única es fixará a principis de curs, i en ella l'estudiant haurà de:

A. Realitzar la prova escrita corresponent (70% de la qualificació final).

B. Lliurar el treball d'estudi de cas que l'estudiant hagi decidit fer (30%).

Ús de la IA: no està permès en cap fase de l'avaluació (exàmens i treballs).

Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l'activitat s'avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.

Reavaluació: una prova escrita que reculli tota la matèria del curs.

 Recuperació de l’avaluació única: en cas que la recuperació NO difereixi de la recuperació de l’avaluació continuada, s'ha d' indicar (exemple de redactat):

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
 
Plagi o conducta fraudulenta:
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta
assignatura serà 0.

 Programació: la programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar (tret de casos excepcionals justificats) i el els/les estudiants Erasmus que demanin avançar un examen han de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.

 

 


Bibliografia

Al llarg del curs, i en funció dels diferents temes que s'aniran desenvolupant, es fixarà una bibliografia més específica. Cada secció del temari general tindrà una bibliografia vinculada, que us serà lliurada a començament del curs.

Uns suggeriments generals: 

-Anderson, B., Comunitats imaginades: reflexions sobre l'origen i la propagacio del nacionalisme, Valencia: Universitat de València, 2005.

-Billig, Michael, Nacionalismo banal, Madrid: Capitán Swing, 2014.

-De Riquer i Permanyer, B., “La débil nacionalización española del siglo XIX”, Historia Social, 20 (Autumn, 1994), pp. 97-114.

-Gellner, E.,Naciones y nacionalismo, Madrid: Alianza, 1988.

-Guibernau, M., Los nacionalismos, Barcelona: Ariel, 1996.

-Hobsbawm, Eric, Naciones y nacionalismo desde 1780, Barcelona: Crítica, 1997 [1990].

-Núñez Seixas, X.M., Movimientos nacionalistas en Europa. Siglo XX, Madrid: Síntesis, 1998.

 


Programari

Cap.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt