Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Història i Gènere a l'Antiguitat

Codi: 100369 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Arqueologia OT 4
Història OT 4
Ciències de l'Antiguitat OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Agnès Garcia Ventura
Correu electrònic:
agnes.garcia.ventura@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap.


Objectius

El principal objectiu de l'assignatura és el de situar el gènere al mateix nivell que altres variables com l'estatus socioeconòmic o l'etnicitat a l'hora d'explicar la configuració social de les grans civilitzacions i àrees d'estudi del món antic (Mesopotàmia, Egipte, Egeu, Península Itàlica i Llevant Mediterrani). En acabar l'assignatura, l'alumnat coneixerà casos d'estudi on la perspectiva de gènere és fonamental per explicar aquestes àrees, aplicant sobretot el concepte treballat a classe de la interseccionalitat. A més haurà de poder identificar si en un text acadèmic de referència s'usa o no perspectiva de gènere.


Competències

    Arqueologia
  • Contextualitzar i analitzar processos històrics.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar els principals mètodes, tècniques i instruments d'anàlisi en arqueologia.
    Història
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar-ne críticament el desenvolupament.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
    Ciències de l'Antiguitat
  • Expressar-se oralment i per escrit en el llenguatge específic de la història, de l'arqueologia i de la filologia, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar de manera crítica els discursos divulgatius, especialment en relació amb la ideologia i els biaixos etnocèntrics i sexistes.
  2. Analitzar els processos històrics que condueixen als conflictes bèl·lics.
  3. Analitzar les qüestions clau que permetin abordar l'estudi dels fenòmens històrics des d'una perspectiva de gènere.
  4. Aplicar tant els coneixements com la capacitat d'anàlisi a la resolució de problemes relatius al camp d'estudi propi.
  5. Aprendre de manera autònoma.
  6. Avaluar críticament els models que expliquen l'Època Antiga.
  7. Avaluar i resoldre críticament els problemes historiogràfics propis dels estudis de la guerra.
  8. Avaluar i resoldre críticament problemàtiques històriques pròpies de la història del gènere
  9. Avaluar i resoldre críticament problemàtiques històriques pròpies de la història del gènere.
  10. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
  11. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  12. Conèixer els debats historiogràfics principals referents a l'antiguitat.
  13. Descriure les estructures econòmiques, socials i polítiques de les societats clàssiques.
  14. Dominar en el grau necessari els idiomes rellevants per a la pràctica professional.
  15. Dominar i identificar la història de l'entorn immediat.
  16. Dominar la història universal de l'antiguitat.
  17. Dominar l'estructura diacrònica general del passat.
  18. Elaborar un discurs organitzat i correcte, oralment i per escrit, en la llengua corresponent.
  19. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics
  20. Fer presentacions orals utilitzant un vocabulari i un estil acadèmics adequats.
  21. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  22. Identificar el context en que s'inscriuen els processos històrics
  23. Identificar el context en què s'inscriuen els processos històrics.
  24. Identificar els mètodes propis de la història i la seva relació amb l'anàlisi de fets concrets
  25. Identificar els mètodes propis de la història i la seva relació amb l'anàlisi de fets concrets.
  26. Identificar els mètodes propis de l'arqueologia i la seva relació amb l'anàlisi històrica.
  27. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  28. Interpretar i analitzar les fonts documentals.
  29. Interpretar les fonts materials i el registre arqueològic.
  30. Interpretar textos històrics en relació amb els contextos arqueològics.
  31. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  32. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  33. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  34. Reconèixer i posar en pràctica les habilitats per treballar en equip següents: compromís amb l'equip, hàbit de col·laboració, capacitat per incorporar-se a la resolució de problemes.
  35. Reconèixer la diversitat i la multiculturalitat.
  36. Reconèixer la importància de controlar la qualitat dels resultats del treball i de la seva presentació.
  37. Relacionar els elements i els factors que intervenen en el desenvolupament dels processos històrics.
  38. Saber llegir textos històrics escrits en suports diversos.
  39. Transmetre els resultats de la recerca arqueològica i comunicar conclusions, de manera clara, tant oralment com per escrit, a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  40. Utilitzar correctament el lèxic específic de la història.
  41. Utilitzar el vocabulari tècnic específic i d'interpretació de la disciplina.
  42. Utilitzar els recursos informàtics propis de l'àmbit d'estudi de la història.
  43. Utilitzar les fonts de recerca pròpies de l'estudi de la història de Catalunya.

Continguts

L'assignatura es desenvoluparà a partir de sis grans blocs. El primer oferirà una panoràmica teòrica, metodològica i historiogràfica. Els materials treballats en aquest bloc serviran de base per treballar els següents. Els blocs 2 a 6, en canvi, se centraran en els temes més àmpliament debatuts dins els estudis de gènere. En cada bloc es discutiran exemples de les grans civilitzacions i àrees d'estudi del món antic (Mesopotàmia, Egipte, Egeu, Península Itàlica i Llevant Mediterrani) a partir de fonts primàries i fonts secundàries. El curs, doncs, s'articularà a partir d'una aproximació temàtica, i no pas d'un fil cronològic o geogràfic. D'aquesta manera s'afavoriran les comparacions entre diverses realitats del món antic i entre les aproximacions historiogràfiques que s'han fet a diferents casos d'estudi. L'objectiu serà afavorir la perspectiva crítica i de gènere. 

Tema 1. Tendències historiogràfiques en l'estudi del gènere a l'antiguitat.

Tema 2. La construcció d’estereotips i d’ideals de feminitat. 

Tema 3. L'estudi del treball amb perspectiva de gènere.

Tema 4. Biopolítica, identitat relacional i cures.

Tema 5. L'estudi de les masculinitats al món antic.

Tema 6. Sexualitat.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes presencials 90 3,6 4, 7, 8, 9, 22, 23, 24, 25, 26, 36, 37, 41
Seminaris 30 1,2 1, 5, 10, 19, 20, 21, 31, 33, 34, 39, 40, 42
Tipus: Supervisades      
Pràctiques d'aula 30 1,2 2, 3, 6, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 27, 28, 29, 30, 32, 35, 38, 41, 43

La metodologia docent de l'assignatura incorpora tres tipus d'activitat:

(1) Classes teòriques: on es propiciaran espais de debat i reflexió teòrica i metodològica.
(2) Pràctiques d'aula: on es debatran, en plenari, termes bàsics a l'inici de cada bloc temàtic. I també es discutirà la confecció de les cartel·les de museu, una de les activitats avaluatives.
(3) Seminaris: es programaran dos seminaris impartits per persones expertes en estudis de gènere aplicats al món antic per afavorir el coneixement de primera mà de persones expertes i la pluralitat de veus. Un dels seminaris serà síncron, l'altre asíncron.  

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Cartel·la de museu - perspectiva de gènere 10% 0 0 5, 30, 32, 33, 35, 38
Comentari - fonts primàries i secundàries (temes 2 i 3) 25% 0 0 1, 10, 19, 20, 21, 31, 34, 39, 40, 42
Examen (temes 4, 5, 6) 40% 0 0 2, 3, 6, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 27, 28, 29, 41, 43
Seminari de lectures 10% 0 0 9, 19, 20, 32, 34, 37, 41
Test: lectures i conceptes bàsics (tema 1) 15% 0 0 4, 7, 8, 9, 22, 23, 24, 25, 26, 36, 37, 41

L'avaluació continuada de l'assignatura s'articula a partir de les següents activitats avaluatives:

● Seminari de lectures (10% de la nota final)

● Test: lectures + conceptes bàsics tema 1 (15% de la nota final)

● Comentari de fonts primàries/secundàries - temes 2 i 3 (25% de la nota final) 

● Cartel·la de museu amb perspectiva de gènere (10% de la nota final)
● Examen - temes 4, 5, 6 (40% de la nota final)

Per a la cartel·la caldrà tenir en compte aquestes indicacions sobre com citar i elaborar la bibliografia: https://www.uab.cat/web/estudia-iinvestiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html 

Després de la publicació de les qualificacions de cadascuna de les activitats s'establirà un calendari de revisió de les qualificacions per a l'alumnat. Les úniques activitats d'avaluació recuperables són el comentari i l'examen. Per poder superar l'assignatura, cal que l'examen i el comentari tinguin una nota mínima igual o superior a 4.

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació. També serà qualificat com a "No avaluable" i no podrà presentar-se a recuperació si la nota mínima del conjunt de l'avaluació continuada és de 3,5 o inferior. 

Avaluació única

L'alumnat que s'aculli a l'avaluació única haurà de dur a terme les següents activitats avaluatives, que tindran aquesta ponderació:

● Comentari de fonts primàries/secundàries (40% de la nota final) 
● Cartel·la de museu amb perspectiva de gènere (10% de la nota final)
● Examen (50% de la nota final)

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada. Per tant, només seran recuperables el comentari i l'examen.

Plagi o conducta fraudulenta

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Intel·ligència artificial

Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en l'elaboració de la cartel·la i com a suport a la preparació del seminari de lectures. Pel cas de la cartel·la, l’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

Durant el curs es facilitaran lectures específiques i es donaran orientacions sobre revistes i publicacions periòdiques on es discuteixen alguns dels temes concrets que es tractaran. A continuació recollim alguns dels volums que poden ajudar a l'alumnat a dotar de més context o aprofundir en cadascun dels àmbits (Mesopotàmia, Egipte, Egeu, Península Itàlica, Llevant Mediterrani) que es treballaran en els diferents blocs. Donades les característiques del curs, no hi ha un manual que es pugui prendre com a referència.

Ayad, Mariam F. 2022: Women in ancient Egypt: revisiting power, agency, and autonomy, Cairo / New York.

Budin, Stephanie Lynn / Turfa, Jean MacIntosh (eds.), 2016: Women in Antiquity, Oxon / New York.

Calvo Maturana, Antonio / Martínez Maza, Clelia / Ortega Cera, Ágata / Prieto Borrego, Lucía, 2022: Fuentes para el estudio de la historia de las mujeres. Granada: Editorial Comares.

Chavalas, Mark, 2014: Women in the Ancient Near East, Oxon / New York.

Creanğa, Ovidiu, 2010: Men and Masculinity in the Hebrew Bible and Beyond,Sheffield. 

Deacy, Susan / Malheiro Magalhaes, José / Zacharski Menzies, Jean, 2017: Revisiting Rape in Antiquity. Sexualised Violence in Greek and Roman Worlds, London.

Graves-Brown, Carolyn, 2010: Dancing for Hathor. Women in Ancient Egypt, London / New York.

Greenough, Chistopher, 2021: The Bible and Sexual Violence Against Men, London / New York.

Iriarte, Ana, 2002: De amazonas a ciudadanos. Pretexto ginecocrático y patriarcado en la Grecia antigua, Madrid.

Iriarte, Ana, 2020: Feminidades y convivencia política en la antigua Grecia, Madrid.

James, Sharon L. / Dillon, Sheila (ed.), 2012:A companion to women in the ancient world, Blackwell.

Justel, Josué Javier / Garcia-Ventura, Agnès (eds.), 2018: Las mujeres en el Oriente cuneiforme, Alcalá de Henares.

Laes, Cristian, 2017: Disability in Antiquity. London / New York

Loraux, Nicole, 2004: Las experiencias de Tiresias (Lo masculino y lo femenino en el mundo griego), Barcelona.

Middleton, Guy D., 2023: Women in the ancient Mediterranean world : from the Palaeolithic to the Byzantines, Cambridge, Cambridge University Press.

Mañas, Irene, 2019: Las Mujeres y las relaciones de género en la antigua Roma, Madrid.

Milledge Nelson, Sarah, 2006: Handbook of Gender in Archaeology, Lanham, Maryland.

Molas, Dolors (ed.), 2007: Violencia deliberada: las raíces de la violencia patriarcal, Madrid.

Morant, Isabel / Ríos, Rosa E. / Valls, Rafael, 2023: El lugar de las mujeres en la historia, València, Publicacions de la Universitat de València.

Picazo, Marina, 2008: Alguien se acordará de nosotras. Mujeres en laciudad griega antigua, Barcelona.

Robins, Gay, 1996: Las mujeres en el antiguo Egipto, Madrid.

Rodó de Zárate, Maria, 2021: Interseccionalitat: desigualtats, llocs i emocions, Manresa.

Rubiera Cancelas, Carla / Garcia-Ventura, Agnès / Méndez Santiago, Borja, 2023: Cuerpos que envejecen. Vulnerabilidad, familias, dependencia y cuidados en la Antigüedad, Madrid.

Serafim, Andreas / Kazantzidis, George / Demetriou, Kyriakos, 2022: Sex and the ancient city: sex and sexual practices in Greco-Roman Antiquity, Berlin / Boston, De Gruyter.

Stol, Marten, 2016: Women in the Ancient Near East, Berlin.

Valdés, Teresa / Olavarría, José, 1997: Masculinidad(es). Poder y crisis, Santiago de Chile.

Watson, Nick / Roulstone, Alan / Thomas, Carol (eds.), 2022: Routledge Handbook of Disability Studies, London / New York. 2nd edition.

Zsolnay, Ilona (ed.), 2017: Being a Man: Negotiating Ancient Constructs of Masculinity, London / New York.


Programari

Word / pdf (acrobat reader)


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt