Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Arqueologia | OT | 4 |
Història | OT | 4 |
Ciències de l'Antiguitat | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap.
El principal objectiu de l'assignatura és el de situar el gènere al mateix nivell que altres variables com l'estatus socioeconòmic o l'etnicitat a l'hora d'explicar la configuració social de les grans civilitzacions i àrees d'estudi del món antic (Mesopotàmia, Egipte, Egeu, Península Itàlica i Llevant Mediterrani). En acabar l'assignatura, l'alumnat coneixerà casos d'estudi on la perspectiva de gènere és fonamental per explicar aquestes àrees, aplicant sobretot el concepte treballat a classe de la interseccionalitat. A més haurà de poder identificar si en un text acadèmic de referència s'usa o no perspectiva de gènere.
L'assignatura es desenvoluparà a partir de sis grans blocs. El primer oferirà una panoràmica teòrica, metodològica i historiogràfica. Els materials treballats en aquest bloc serviran de base per treballar els següents. Els blocs 2 a 6, en canvi, se centraran en els temes més àmpliament debatuts dins els estudis de gènere. En cada bloc es discutiran exemples de les grans civilitzacions i àrees d'estudi del món antic (Mesopotàmia, Egipte, Egeu, Península Itàlica i Llevant Mediterrani) a partir de fonts primàries i fonts secundàries. El curs, doncs, s'articularà a partir d'una aproximació temàtica, i no pas d'un fil cronològic o geogràfic. D'aquesta manera s'afavoriran les comparacions entre diverses realitats del món antic i entre les aproximacions historiogràfiques que s'han fet a diferents casos d'estudi. L'objectiu serà afavorir la perspectiva crítica i de gènere.
Tema 1. Tendències historiogràfiques en l'estudi del gènere a l'antiguitat.
Tema 2. La construcció d’estereotips i d’ideals de feminitat.
Tema 3. L'estudi del treball amb perspectiva de gènere.
Tema 4. Biopolítica, identitat relacional i cures.
Tema 5. L'estudi de les masculinitats al món antic.
Tema 6. Sexualitat.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes presencials | 90 | 3,6 | 4, 7, 8, 9, 22, 23, 24, 25, 26, 36, 37, 41 |
Seminaris | 30 | 1,2 | 1, 5, 10, 19, 20, 21, 31, 33, 34, 39, 40, 42 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques d'aula | 30 | 1,2 | 2, 3, 6, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 27, 28, 29, 30, 32, 35, 38, 41, 43 |
La metodologia docent de l'assignatura incorpora tres tipus d'activitat:
(1) Classes teòriques: on es propiciaran espais de debat i reflexió teòrica i metodològica.
(2) Pràctiques d'aula: on es debatran, en plenari, termes bàsics a l'inici de cada bloc temàtic. I també es discutirà la confecció de les cartel·les de museu, una de les activitats avaluatives.
(3) Seminaris: es programaran dos seminaris impartits per persones expertes en estudis de gènere aplicats al món antic per afavorir el coneixement de primera mà de persones expertes i la pluralitat de veus. Un dels seminaris serà síncron, l'altre asíncron.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Cartel·la de museu - perspectiva de gènere | 10% | 0 | 0 | 5, 30, 32, 33, 35, 38 |
Comentari - fonts primàries i secundàries (temes 2 i 3) | 25% | 0 | 0 | 1, 10, 19, 20, 21, 31, 34, 39, 40, 42 |
Examen (temes 4, 5, 6) | 40% | 0 | 0 | 2, 3, 6, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 27, 28, 29, 41, 43 |
Seminari de lectures | 10% | 0 | 0 | 9, 19, 20, 32, 34, 37, 41 |
Test: lectures i conceptes bàsics (tema 1) | 15% | 0 | 0 | 4, 7, 8, 9, 22, 23, 24, 25, 26, 36, 37, 41 |
L'avaluació continuada de l'assignatura s'articula a partir de les següents activitats avaluatives:
● Seminari de lectures (10% de la nota final)
● Test: lectures + conceptes bàsics tema 1 (15% de la nota final)
● Comentari de fonts primàries/secundàries - temes 2 i 3 (25% de la nota final)
● Cartel·la de museu amb perspectiva de gènere (10% de la nota final)
● Examen - temes 4, 5, 6 (40% de la nota final)
Per a la cartel·la caldrà tenir en compte aquestes indicacions sobre com citar i elaborar la bibliografia: https://www.uab.cat/web/estudia-iinvestiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html
Després de la publicació de les qualificacions de cadascuna de les activitats s'establirà un calendari de revisió de les qualificacions per a l'alumnat. Les úniques activitats d'avaluació recuperables són el comentari i l'examen. Per poder superar l'assignatura, cal que l'examen i el comentari tinguin una nota mínima igual o superior a 4.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació. També serà qualificat com a "No avaluable" i no podrà presentar-se a recuperació si la nota mínima del conjunt de l'avaluació continuada és de 3,5 o inferior.
Avaluació única
L'alumnat que s'aculli a l'avaluació única haurà de dur a terme les següents activitats avaluatives, que tindran aquesta ponderació:
● Comentari de fonts primàries/secundàries (40% de la nota final)
● Cartel·la de museu amb perspectiva de gènere (10% de la nota final)
● Examen (50% de la nota final)
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada. Per tant, només seran recuperables el comentari i l'examen.
Plagi o conducta fraudulenta
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Intel·ligència artificial
Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en l'elaboració de la cartel·la i com a suport a la preparació del seminari de lectures. Pel cas de la cartel·la, l’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0, o sancions majors en casos de gravetat.
Durant el curs es facilitaran lectures específiques i es donaran orientacions sobre revistes i publicacions periòdiques on es discuteixen alguns dels temes concrets que es tractaran. A continuació recollim alguns dels volums que poden ajudar a l'alumnat a dotar de més context o aprofundir en cadascun dels àmbits (Mesopotàmia, Egipte, Egeu, Península Itàlica, Llevant Mediterrani) que es treballaran en els diferents blocs. Donades les característiques del curs, no hi ha un manual que es pugui prendre com a referència.
Ayad, Mariam F. 2022: Women in ancient Egypt: revisiting power, agency, and autonomy, Cairo / New York.
Budin, Stephanie Lynn / Turfa, Jean MacIntosh (eds.), 2016: Women in Antiquity, Oxon / New York.
Calvo Maturana, Antonio / Martínez Maza, Clelia / Ortega Cera, Ágata / Prieto Borrego, Lucía, 2022: Fuentes para el estudio de la historia de las mujeres. Granada: Editorial Comares.
Chavalas, Mark, 2014: Women in the Ancient Near East, Oxon / New York.
Creanğa, Ovidiu, 2010: Men and Masculinity in the Hebrew Bible and Beyond,Sheffield.
Deacy, Susan / Malheiro Magalhaes, José / Zacharski Menzies, Jean, 2017: Revisiting Rape in Antiquity. Sexualised Violence in Greek and Roman Worlds, London.
Graves-Brown, Carolyn, 2010: Dancing for Hathor. Women in Ancient Egypt, London / New York.
Greenough, Chistopher, 2021: The Bible and Sexual Violence Against Men, London / New York.
Iriarte, Ana, 2002: De amazonas a ciudadanos. Pretexto ginecocrático y patriarcado en la Grecia antigua, Madrid.
Iriarte, Ana, 2020: Feminidades y convivencia política en la antigua Grecia, Madrid.
James, Sharon L. / Dillon, Sheila (ed.), 2012:A companion to women in the ancient world, Blackwell.
Justel, Josué Javier / Garcia-Ventura, Agnès (eds.), 2018: Las mujeres en el Oriente cuneiforme, Alcalá de Henares.
Laes, Cristian, 2017: Disability in Antiquity. London / New York
Loraux, Nicole, 2004: Las experiencias de Tiresias (Lo masculino y lo femenino en el mundo griego), Barcelona.
Middleton, Guy D., 2023: Women in the ancient Mediterranean world : from the Palaeolithic to the Byzantines, Cambridge, Cambridge University Press.
Mañas, Irene, 2019: Las Mujeres y las relaciones de género en la antigua Roma, Madrid.
Milledge Nelson, Sarah, 2006: Handbook of Gender in Archaeology, Lanham, Maryland.
Molas, Dolors (ed.), 2007: Violencia deliberada: las raíces de la violencia patriarcal, Madrid.
Morant, Isabel / Ríos, Rosa E. / Valls, Rafael, 2023: El lugar de las mujeres en la historia, València, Publicacions de la Universitat de València.
Picazo, Marina, 2008: Alguien se acordará de nosotras. Mujeres en laciudad griega antigua, Barcelona.
Robins, Gay, 1996: Las mujeres en el antiguo Egipto, Madrid.
Rodó de Zárate, Maria, 2021: Interseccionalitat: desigualtats, llocs i emocions, Manresa.
Rubiera Cancelas, Carla / Garcia-Ventura, Agnès / Méndez Santiago, Borja, 2023: Cuerpos que envejecen. Vulnerabilidad, familias, dependencia y cuidados en la Antigüedad, Madrid.
Serafim, Andreas / Kazantzidis, George / Demetriou, Kyriakos, 2022: Sex and the ancient city: sex and sexual practices in Greco-Roman Antiquity, Berlin / Boston, De Gruyter.
Stol, Marten, 2016: Women in the Ancient Near East, Berlin.
Valdés, Teresa / Olavarría, José, 1997: Masculinidad(es). Poder y crisis, Santiago de Chile.
Watson, Nick / Roulstone, Alan / Thomas, Carol (eds.), 2022: Routledge Handbook of Disability Studies, London / New York. 2nd edition.
Zsolnay, Ilona (ed.), 2017: Being a Man: Negotiating Ancient Constructs of Masculinity, London / New York.
Word / pdf (acrobat reader)
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |