Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Història Dels Moviments Socials a l'Època Contemporània

Codi: 100365 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Història OT 4
Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OT 3
Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Arnau Gonzalez Vilalta
Correu electrònic:
arnau.gonzalez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No calen.


Objectius

L’assignatura pretén facilitar recursos i reflexió per tal d’assolir un coneixement central dels moviments socials contemporanis. Es tractarà de situar el paper de les classes subalternes en vàries situacions de la història contemporània. Es prendran exemples concrets per a assolir una imprescindible perspectiva de gènere, preparar un nou treball i aprendre una forma expositiva distintiva.


Competències

    Història
  • Aplicar els principals mètodes, tècniques i instruments de l'anàlisi històrica.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar-ne críticament el desenvolupament.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
    Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics
  • Diferenciar i analitzar el tipus de relacions que s'han establert en el segle passat entre els diversos agents socials, polítics i econòmics tant en marcs nacionals com regionals i internacionals.
  • Dilucidar el paper que desenvolupen en el present les diverses memòries socials referents als passats conflictius, diferenciant els conceptes d'història i memòria.
  • Discriminar els sistemes governamentals de presa de decisions en diferents contextos socials i polítics, des de mitjans del segle XX fins als nostres dies, tant pel que fa a marcs estatals com subestatals o supraestatals.
  • Explicar i sintetitzar coneixements adquirits en un nivell avançat de llengua anglesa.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Reconèixer els fonaments bàsics de l'anàlisi econòmica, tant des d'una perspectiva microeconòmica com a macroeconòmica.
  • Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els mecanismes de la formació de salaris.
  2. Analitzar els principals moviments socials i polítics dels segles XIX i XX.
  3. Aprendre de manera autònoma.
  4. Avaluar les polítiques laborals.
  5. Comparar succintament casos nacionals i/o regionals diferents dins d'un mateix marc internacional.
  6. Comprendre i explicar les situacions de memòries en conflicte a partir de les perspectives de classe, gènere i identitat nacional.
  7. Comprendre les diferents perspectives de classe, gènere i identitat nacional a partir de les quals es plantegen les relacions entre els agents socials, polítics i econòmics.
  8. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  9. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi històrica.
  10. Entendre en termes econòmics el problema de l'atur i les seves causes.
  11. Gestionar i aplicar dades a la resolució de problemes.
  12. Identificar i utilitzar apropiadament fonts d'informació per a la recerca històrica, especialment sobre règims polítics contemporanis.
  13. Identificar les estructures socials, econòmiques i polítiques del món contemporani.
  14. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  15. Interpretar les motivacions, els instruments i els efectes de la intervenció pública en el mercat de treball.
  16. Llegir i interpretar els documents històrics generats a l'època contemporània.
  17. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  18. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  19. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  20. Reconèixer els processos històrics que han donat lloc a la societat contemporània.
  21. Reconèixer la diversitat i la multiculturalitat.
  22. Relacionar el mercat de treball i l'activitat econòmica.
  23. Relacionar els elements i els factors que intervenen en el desenvolupament dels processos històrics.
  24. Sintetitzar críticament les diverses explicacions historiogràfiques sobre l'aparició i evolució dels règims polítics en l'època contemporània.
  25. Transmetre sensibilitat cap a les qüestions socials.
  26. Treballar en equip respectant tots els punts de vista. Utilitzar correctament el lèxic específic de la història.
  27. Utilitzar correctament el lèxic específic de la història.
  28. Utilitzar els mètodes de treball propis de la història contemporània.
  29. Utilitzar els recursos informàtics propis de l'àmbit d'estudi de la història.

Continguts

Introducció. 

  1. La Commune de 1871 com a moviment de masses.
  2. La vaga general durant els primers anys del segle XX a Catalunya.
  3. La resposta popular al sollevament militar del juliol de 1936 a Espanya.
  4. Els canvis socials a la Catalunya en guerra a través de la fotografia d'Antoni Campañà (1936-39).
  5. El maig francès o maig del 68 i els nous moviments socials.
  6. Un canvi social traumàtic: el desmantellament del bloc soviètic a l'Europa de l'Est (1991-2000).
  7. La lluita de classes, avui.

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 40 1,6 2, 16, 21
Seminaris i pràctiques dirigides 10 0,4 2, 3, 8, 14, 16, 17, 18, 21, 27
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 17, 19, 21, 27, 29
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 30 1,2 2, 3, 16, 17, 21, 27
Lectura de textos. Redacció de treballs. Preparació de presentacions. Recerca de informació bibliogràfica 45 1,8 14, 16, 17, 19, 21, 27, 29

La metodologia docent partirà de la combinació de classes magistrals, on es donaran els principals continguts de l’assignatura, amb el desenvolupament de seminaris de classe en base a la informació prèviament descrita. Es penjarà, habitualment, documentació al Campus Virtual perquè l'alumnat prepari les diferents propostes. El suport audiovisual també hi és present.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen de síntesi 50% 4 0,16 2, 3, 8, 14, 16, 18, 21, 27
Treballs escrits 50% (30% + 20%) 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29

Hi haurà un sol examen al final del curs i tindrà una valoració del 50% en la nota de l’assignatura.

Durant el curs es demanaran dos exercicis, que tindran un valor d’un 30 i un 20% respectivament en la nota final. La còpia a l’examen o el plagi en els exercicis suposarà un zero en la seva qualificació. S’establiran els mecanismes necessaris per a revisar el resultat de l’examen i dels exercicis.

Advertiment necessari.

No es podran presentar a la prova de síntesi de recuperació (seran NO AVALUABLES) les i els alumnes que no hagin fet l’examen i un dels dos exercicis. Tampoc es podrà presentar qui tingui una nota final igual o superior a l'aprovat. La recuperació es farà sobre el conjunt dels continguts del programa de l'assignatura. En el Grau d’Història la nota màxima d’aquesta prova de recuperació és de 5,0 (Aprovat).

Cada curs acadèmic, l'estudiant es pot adherir a l'avaluació única en algunes assignatures i mantenir el sistema d'avaluació continuada en unes altres. L'estudiant que s'adhereixi a l'avaluació única renuncia a l'avaluació continuada. Aquesta renúncia es fa a l’inici de la docència de cada semestre, en les dates fixades per cada centre dins del calendari marc establert al calendari acadèmic i administratiu de la UAB. Per tal de fixar aquestes dates, s’ha de tenir en compte que s’ha de poder sol·licitar el canvi unes setmanes després d'haver iniciat la docència.

L'estudiant que sol·licita l'avaluació única té els mateixos drets que la resta d'estudiants. Això vol dir que no es pot limitar la seva qualificació, no se li pot impedir el dret d'anar a classe o de sol·licitar tutories i no se li pot limitar el dret de recuperar l'assignatura. De la mateixa manera, també té el deure de fer el seguiment de la docència en les mateixes condicions que el professorat ha establert per a la resta d’estudiants i, per tant, el professorat no ha d’elaborar
materials o activitats d’aprenentatge exclusives per a aquest perfil.

Altres factors d'avaluació a tenir en compte

-L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació. 

-Segons la normativa acadèmica, la nota final s’arrodonirà al número sencer més proper quan estigui a una dècima d’un valor que comporti un canvi a una qualificació qualitativa superior (es pasarà de 4,9 a 5; de 6,9 a 7; i de 8,9 a 9).

-En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0. 

-En les activitats escrites es tenen en compte les faltes ortogràfiques, sintàctiques o lèxiques. La penalització pot ser d'entre 0,1-0,2 punts per cada falta comesa sobre la nota final. Les faltes repetides poden descomptar.

-Les activitats d'avaluació es programaran al llarg del curs acadèmic. Les dates de realització de les proves a l'aula i de lliurament de treballs i recensions seran comunicades a l'alumnat amb antelació suficient. El professorat establirà un horari específic de tutories per procedir al comentari de les activitats d'avaluació. L'alumne tindrà dret a revisar els resultats de les proves realitzades. En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions. 

- S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

- -La recuperació consistirà en un examen global de l'assignatura, tant pels estudiants de l'avaluació contínua com de l'avaluació única. Tindrà lloc en la data establerta per la Facultat. 

-Poden quedar excloses del procés de recuperació aquelles activitats que el professor/a consideri que no són recuperables, per exemple: presentacions orals, treballs en grup o tasques relacionades amb l’activitat docent diària a l'aula. 

-La normativa acadèmica de la UAB no limita la nota màxima queun estudiant pot obtenir a la recuperació. Si un/a professor/a considera, per motius acadèmics, que ha de limitar-se a 5, caldrà que aquesta directriu constide forma explícita a la Guia Docent.

-En cap cas es podrà plantejar la recuperació com un mecanisme per a millorar la nota dels/de les alumnes que ja haguessin aprovat l'assignatura en el procés normal d'avaluació.

-En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de

les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat sigui avaluiada amb un 0 o no es pugui recuperar o, fins i tot, comportar mesures més greus.

 


Bibliografia

. Llibert Ferri, Memòria del fred. Cròniques d'una transició, Barcelona, Empúries, 2006.

. P. Garcia-Planas, A. Gonzàlez i Vilalta. La capsa vermella. La Guerrra Civil fotografiada per Antoni Campañà, Barcelona, Comanegra, 2019.

. J. Rougeri, La Commune et les Communards, París, Folio, 2018

 


Programari

---


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt