Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Història | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Un recorregut generalista sobre els principals esdeveniments i processos de canvi i continuïtat del segle XVII, amb diversos enfocaments temàtics de la ciència històrica (social, polític, econòmic, de gènere, cultural, ideològic). Iniciació a la teoria i metodologia de la història moderna.
1.- El Segle de Ferro: economia i societat del Barroc.
2.- Europa i les fronteres planetàries.
3.- L'ascens de l'absolutisme.
4.- Conflictes, crisis i revolucions. L'Anglaterra revolucionària.
5.- La Guerra dels Trenta Anys i el nou ordre europeu.
6.- La crisi de la consciència europea.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 39 | 1,56 | 2, 3, 5, 6, 12 |
Seminaris i pràctiques dirigides a l'aula o a travès del Campus Virtual | 15 | 0,6 | 2, 8, 10, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 45 | 1,8 | 1, 11, 12 |
Lectura de textos. Redacció de treballs. Preparació de comentaris orals i seminaris. Recerca de informació bibliogràfica | 30 | 1,2 | 1, 2, 4, 7, 8, 10 |
Assistència a classes teòriques dirigides pel professorat.
Assistència a sessions de seminaris i pràctiques dirigides pel professorat.
Lectura comprensiva de textos.
Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics.
Preparació d'exposicions orals.
Estudi personal.
Es tindran en compte els casos particulars de seguiment de l'assignatura que rebran un tractament específic, en especial l’alumnat inclòs al programa PIUNE.
La nostra Universitat no accepta cap discriminació contra el professorat o l’alumnat basada en criteris d’ètnia, llengua, nacionalitat, religió, sexe, edat o diversitat funcional. A la classe farem per mantenir un ambient de respecte compartit per totes les diferències.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació a l'aula o en activitats programades | 20% | 1 | 0,04 | 2, 4, 6, 9, 10, 12 |
Proves teoriques escrites | 50% (25% + 25%) | 3 | 0,12 | 2, 4, 5, 6, 9, 12 |
Treballs escrits, Exposicions orals | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 10, 11 |
Avaluació continuada
La nota final de l'assignatura respondrà a la qualificació obtinguda de les següents activitats:
Dos exàmens sobre els continguts teòrics explicats a classe. 50% (examen 1, 25%; examen 2, 25%)
Avaluació de lectures de bibliografia o treballs de curs (30%)
Participació a l'aula o en activitats programades (20%)
Les característiques i dates de realització/lliurament de totes aquestes proves s'explicaran el primer dia de classe i estaran disponibles a l'aula virtual. Es realitzaran en funció de la progressió temporal i temàtica del quadrimestre. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà l'alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s'adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d'exercicis a través de moodle, teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
S'aprova l'assignatura si s'aconsegueix un mínim de 5 punts (sobre 10) amb la suma de les qualificacions de totes les activitats d'avaluació realitzades.
L'alumnat rebrà la qualificació de "No avaluable" sempre que no hagi assolit un mínim de 3,5 punts en les activitats d'avaluació continuada.
Sobre el plagi: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En aquesta assignatura es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L’estudiant haurà de: (i) identificar quines parts han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat
A l'assignatura s'aplica una normativa sobre correcció ortogràfica i sintàctica. La penalització serà de 0,1 punts per cada falta comesa sobre la nota final, fins a un màxim de 1,5 punts descomptats de la nota final. Les faltes repetides descompten.
L'alumnat tindrà dret a comentar els resultats de les proves realitzades. El professorat establirà oportunament els mecanismes i dates per fer-ho.
Avaluació Unica
Aquesta assignatura preveu el sistema d'avaluació única. Consistirà en:
- Una prova de la part teòrica de l'assignatura repartida entre una exposició escrita d'una pregunta del temari (35%) i una exposició oral d'altra pregunta del temari (35%).
- Una prova escrita sobre bibliografia o dossier de lectures establert pel professorat (30%).
S'aprova l'assignatura si s'assoleix una nota mínima de 5 punts (sobre 10) amb la suma de les qualificacions de totes les activitats d'avaluació previstes.
L'alumnat rebrà la qualificació de "No avaluable" sempre que no hagi assolit un mínim de 3,5 en les proves d'avaluació única
Recuperació (avaluació continuada i única)
Per poder participar en la recuperació l'alumnat haurà d'haver obtingut una qualificació mínima de 3,5 punts.
La recuperació consistirà en un examen global de l'assignatura en la data que fixi la Facultat.
La nota màxima que es podrà obtenir en el procés de recuperació és un 5,0 (Aprovat).
Bibliografia:
És recomanable que l'alumnat tingui un coneixement i estudi d'aquesta bibliografia general de referència (al marge de la que sigui específica de cada tema del programa).
ANDERSON, B.S. I ZINSSER, J.P.: Historia de las mujeres. Una historia propia, Crítica, Barcelona, 2001.
AYMARD, M., ed.: Storia d'Europa. L'età moderna. Secoli XVI-XVIII. Einaudi, Torí, 1995.
BARUDIO, G.: La época del Absolutismo y la Ilustración, 1648-1779. Siglo XXI, Madrid, 1983.
BENNASSAR, B. et alii.: Historia Moderna, Akal, Madrid, 1998.
BERCÉ, Y. et alii.: El siglo XVII. De la Contrarreforma a las Luces. Akal, Madrid, 1991.
BERGIN, J.: El siglo XVII. Historia de Europa Oxford, Crítica, Barcelona, 2002.
BETRÁN MOYA, J. L. i MORENO MARTÍNEZ, D.: Historia de la Humanidad (vol. 23: Barroco), Arlanza, Madrid, 2001.
BLACK, J.: La guerra. Del Renacimiento a la Revolución 1492-1792. Akal, Madrid, 2003.
BOCK, G.: La mujer en la historia de Europa, Crítica, Barcelona, 2001.
BOIS, J. P.: Les guerres en Europe, 1472-1792, Belin, París, 1993.
BONNEY, R.: The European Dynastic States, 1494-1660, Oxford U P. 1991.
DUBY, G. i PERROT, M. (dirs.).: Historia de las mujeres en Occidente. Del Renacimiento a la Edad Moderna. Taurus, Madrid, 1993, volm. 3.
DUCHHARDT, H.: La época del Absolutismo, Alainza Universidad, Madrid, 1992.
HINRICHS, E.: Introducción a la historia de la edad moderna, Akal, Madrid, 2001.
HSIA, R. P. Ch.: El mundo de la renovación católica, 1540-1770, Akal, Madrid, 2010.
KAMEN, H.: El Siglo de Hierro, Alianza Universidad, Madrid, 1982.
KINDER, H. i HILGEMANN, W.: Atlas histórico mundial I. De los orígenes a la Revolución Francesa. Itsmo, Madrid, 1996.
KRIEDTE, P.: Feudalismo tardío y capital mercantil, Crítica, Barcelona, 1982.
LUTZ, H.: Reforma y contrarreforma. Europa entre 1520 y 1648, Alianza Editorial, Madrid, 2009.
MARTINEZ SHAW, C. i ALFONSO MOLA, M.: Europa y los nuevos mundos en los siglos XV-XVIII, Síntesis, Madrid, 2008.
MARTINEZ SHAW, C. i ALFONSO MOLA, M.: Historia moderna. Europa, África, Asia y América. UNED, Madrid, 2015.
MORANT, I (dir.).: Historia de las mujeres en España y América Latina. El mundo moderno, Catedra, adrid, 2006, 2 volms.
MUNCK, T.: La Europa del siglo XVII. 1598-1700, Akal, Madrid, 1990.
NEGREDO DEL CERRO, F.: La Guerra de los Treinta Años: una visión desde la Monarquía Hispánica, Síntesis, madrid, 2016.
PARKER, G.: Europa en crisis. 1598-1648, Siglo XXI, Madrid, 1981.
PARKER, G.: El siglo maldito. Clima, guerras y catástrofes en el siglo XVII, Planeta, Madrid, 2013.
PROSPERI, A.: Storia moderna e contemporania, vols. I-II, Einaudi, Torí, 2001.
RIBOT, L.: La Edad Moderna (siglos XV-XVIII), Marcial Pons, Madrid, 2016.
RIVERO RODRIGUEZ, M.: La monarquía de los Austrias. Historia del Imperio español. Alianza Editorial, Madrid, 2017.
STOYE, J.: El despliegue de Europa, 1648-1688, Siglo XXI, Madrid, 1974.
SCHULTZ, H.: Historia económica de Europa, 1500-1800. Artesanos, mercaderes y banqueros. Siglo XXI, Madrid, 2001.
TENENTI, A.: La Edad Moderna XVI-XVIII, Critica, Barcelona, 2003.
VILLARI, R. (dir.).: El hombre barroco, Alianza, Madrid, 1993.
WILLS, J. E. (jr.).: 1688. Una historia global, Taurus, Madrid, 2002.
*
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |