Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Història | OB | 3 |
Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 3 |
Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap.
L'objectiu de l'assignatura és formar les i els estudiants en aquesta matèria. Per a assolir aquest objectiu, procurarem oferir-los unes matèries i continguts acurats sobre la història del país entre els anys 1939 i 1978 (aproximadament), que els permeti assolir un coneixement sòlid dels processos i dels fenòmens polítics, socials, econòmics i culturals desenvolupats a la Catalunya del període que va de 1939 a la recuperació de l'autogovern fins els primers passos del seu desenvolupament. D'altra banda, es valora molt els coneixements propis de l’alumnat sobre el país des de la perspectiva històrica, geogràfica, cultural i social, doncs la informació pivotarà en aquests paràmetres. L’assignatura abraça el segon tram de la Història Contemporània de Catalunya. És a dir: la segona meitat del segle XX, o la cronologia 1939 – 1979, i manté una relació efectiva amb l’anterior.
Òbviament, i com pot veure’s en els medis socials, a l’aula també es tractaran els principals debats acadèmics de tot tipus, les nombroses interpretacions i les controvèrsies derivades de la matèria d’estudi.
Seran valorats el treball de lectura i informació de tot tipus que duguin a terme en el marc del curs. Així mateix, serà element fonamental la capacitat d’expressió escrita i les habilitats en l’anàlisi de textos, documents, gràfiques, imatges i similars.
TEMARI GENERAL:
1. Catalunya després de la guerra. Memòries i experiències del conflicte després de 1939.
2. La primera postguerra catalana, 1939–1951. De la repressió a la instal·lació del franquisme. El sistema cultural i intel·lectual català, franquista i antifranquista.
3. Catalunya, 1939–1951. Segona Guerra Mundial, exili i resistència/supervivència a l’interior.
4. La segona postguerra a Catalunya, 1951–1959. La lenta reorganització dels anys cinquanta. De la política a la cultura, del moviment obrer al món franquista.
5. Els anys seixanta a Catalunya: creixement, canvis i extensió de l'antifranquisme.
6. 1971-1979: la fi de la dictadura a Catalunya i l'inici de la democratització.
Aquestes són les línies mestres de l'assignatura, impartida pels professor Aram Monfort i Francesc Vilanova. Els continguts generals, els programes específics de cada docent, la bibliografia, l'avaluació, etc., es penjaran al Campus Virtual perquè els alumnes tinguin a la seva disposició la informació més detallada del curs.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 39 | 1,56 | 23, 27, 28 |
Seminaris i/o pràctiques dirigides | 6 | 0,24 | 19, 25, 32 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis pautats d'aprenentatge | 7,5 | 0,3 | 19, 28 |
Tutories | 15 | 0,6 | 14, 23, 28 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 45 | 1,8 | 5, 34 |
Lectura de textos. Redacció de treballs. Preparació de comentaris orals i/o seminaris. Recerca d'informació bibliogràfica. | 30 | 1,2 | 5, 21, 22, 34 |
Com pot veure’s en aquesta Guia Docent, hi ha un marc de referència metodològic general per a tota l'assignatura. Ara bé, els docents de l'assignatura acostumen a aplicar criteris propis en el desenvolupament d'aquesta, en el grup que els correspon. I per això hi ha el Campus Virtual (entre d'altres raons), cal tenir-ho en compte. Així doncs, Guia Docent apart, l’alumnat haurà d’estar atent a les especificacions que cada un dels docents determini pel correcte seguiment del curs.
En la metodologia general, cal que l’alumnat tingui en compte tres grans mecanismes: les explicacions a l'aula (que poden ser amb tota mena de suports tècnics: PowerPoint, documentals, imatges i similars); el treball de l'alumnat, sobretot en l'àmbit de la lectura i l'exercici de l'escriptura, a banda de l'anàlisi dels materials facilitats (tant a l’aula com al Campus Virtual); i les tutories, és a dir, l'espai de consultes i resolució de problemes amb el docent en horari de despatx.
Aquests mecanismes són comuns per a l'assignatura. Després, en cada grup, el docent l'adapta a un perfil propi.
Els professors de l'assignatura seran sensibles a la perspectiva de gènere.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Dues proves escrites i un treball de l'alumne a classe. | Nota sobre 10: 8 punts en dos exàmens; 2 punts en un exercici a classe. | 7,5 | 0,3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35 |
La qualificació final serà el resultat de tres activitats avaluadores:
1. Primer parcial. Avaluació dels continguts de la primera part del curs. 4 punts (40% de la nota final).
2. Segon parcial. Avaluació dels continguts de la segona part del curs. 4 punts (40% de la nota final).
3. Exercici pràctic a l'aula. 2 punts (20% de la nota final). Un exercici d’anàlisi i comentari, fet a l'aula, sobre un document, gràfic, imatge, etc.
En el moment de realització de cada activitat avaluadora, el professor informarà l’alumnat (via Campus Virtual) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
L'avaluació definitiva de l'assignatura es durà a terme a partir dels tres exercicis esmentats, que es distribuiran al llarg de les 15 setmanes de docència.
Per superar l'assignatura, caldrà haver fet els tres exercicis i arribar a l'aprovat (5 punts) fent la ponderació entre les qualificacions de les tres activitats d’avaluació, segons el percentatge de cadascuna. Si aquesta nota final està entre el 3,5 i el 4,9, es podrà fer un examen de recuperació per superar l'assignatura.
La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar (tret de casos excepcionals justificats). L’alumnat acollit al pla Erasmus que demani avançar un examen ha de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.
Enquestes d'avaluació
Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.
Avaluació única
L'alumnat que així ho manifesti podrà fer avaluació única. Acollir-se a aquesta opció no exclou l’assistència a classe. Aquesta consistirà en tres activitats d’avaluació que representaran, respectivament, 25%,25% i 50% de la qualificació final. Les dues primeres seran anàlisis de materials històrics i hauran d’entregar-se el dia de la prova de síntesi, que consistirà en un examen final en el dia fixat al calendari. La qualificació de l'assignatura correspondrà a la suma de les tres activitats. S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada. És a dir, si aquesta nota final està entre el 3'5 i el 4'9, es podrà fer un examen de recuperació per superar l'assignatura.
Recuperació
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. L'examen de recuperació no és per pujar nota, només serveix perquè aquell alumnat que ho necessiti pugui arribar a l'aprovat amb una nota final de 5.
No avaluable
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Plagi
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica o d’informació.
Al començament del curs els docents penjaran una bibliografia general de l’assignatura al Campus Virtual. Aquesta es completarà amb una més específica, vinculada al desenvolupament del temari al llarg del curs.
Dos llibres com a referències generales son:
MOLINERO, Carme; VILANOVA, Francesc; RISQUES, Manel (eds.): Sobre el franquisme i Catalunya. Barcelona: Efadós, 2015.
MOLINERO, Carme; YSÀS, Pere (dirs.): De la dictadura a la democràcia, 1960-1980, vol. 11, de Història, Societat, Política, Cultura als Països Catalans. Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 1998.
Per el seguiment de l'assignatura no es necessita cap tipus de programari específic.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |