Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Història Contemporània de Catalunya II, el Franquisme i la Recuperació de l'Autonomia

Codi: 100341 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Història OB 3
Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OT 3
Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Aram Monfort Coll
Correu electrònic:
aram.monfort@uab.cat

Equip docent

Francesc Vilanova Vila-Abadal
Aram Monfort Coll

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap.


Objectius

L'objectiu de l'assignatura és formar les i els estudiants en aquesta matèria. Per a assolir aquest objectiu, procurarem oferir-los unes matèries i continguts acurats sobre la història del país entre els anys 1939 i 1978 (aproximadament), que els permeti assolir un coneixement sòlid dels processos i dels fenòmens polítics, socials, econòmics i culturals desenvolupats a la Catalunya del període que va de 1939 a la recuperació de l'autogovern fins els primers passos del seu desenvolupament. D'altra banda, es valora molt els coneixements propis de l’alumnat sobre el país des de la perspectiva històrica, geogràfica, cultural i social, doncs la informació pivotarà en aquests paràmetres. L’assignatura abraça el segon tram de la Història Contemporània de Catalunya. És a dir: la segona meitat del segle XX, o la cronologia 1939 – 1979, i manté una relació efectiva amb l’anterior.

Òbviament, i com pot veure’s en els medis socials, a l’aula també es tractaran els principals debats acadèmics de tot tipus, les nombroses interpretacions i les controvèrsies derivades de la matèria d’estudi.

Seran valorats el treball de lectura i informació de tot tipus que duguin a terme en el marc del curs. Així mateix, serà element fonamental la capacitat d’expressió escrita i les habilitats en l’anàlisi de textos, documents, gràfiques, imatges i similars.


Competències

    Història
  • Aplicar els principals mètodes, tècniques i instruments de l'anàlisi històrica.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar-ne críticament el desenvolupament.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
    Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Diferenciar i analitzar el tipus de relacions que s'han establert en el segle passat entre els diversos agents socials, polítics i econòmics tant en marcs nacionals com regionals i internacionals.
  • Dilucidar el paper que desenvolupen en el present les diverses memòries socials referents als passats conflictius, diferenciant els conceptes d'història i memòria.
  • Discriminar els sistemes governamentals de presa de decisions en diferents contextos socials i polítics, des de mitjans del segle XX fins als nostres dies, tant pel que fa a marcs estatals com subestatals o supraestatals.
  • Explicar i sintetitzar coneixements adquirits en un nivell avançat de llengua anglesa.
  • Gestionar i aplicar dades a la resolució de problemes.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Reconèixer i contextualitzar textos referents a la història contemporània recent.
  • Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.
  • Vincular qüestions fonamentals de l'actualitat econòmica amb desenvolupaments econòmics anteriors partint dels principals elements de la història econòmica contemporània.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar de forma integrada els fluxos físics, financers i migratoris de l'economia, a partir de diferents experiències històriques.
  2. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  3. Analitzar les diverses perspectives historiogràfiques en relació amb els diferents períodes de la història que es treballen en la matèria.
  4. Aplicar les habilitats necessàries per valorar i divulgar el coneixement històric.
  5. Aprendre de manera autònoma.
  6. Avaluar i resoldre críticament els problemes historiogràfics propis dels estudis sobre guerres civils.
  7. Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  8. Comparar succintament casos nacionals i/o regionals diferents dins d'un mateix marc internacional.
  9. Comprendre les especificitats regionals dins dels estats.
  10. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  11. Conèixer diversos casos de memòries en conflicte entre sectors diferents de població dins d'un mateix estat.
  12. Demostrar capacitat d'adaptació en entorns canviants.
  13. Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  14. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi històrica.
  15. Diferenciar la literalitat dels textos del seu sentit social i polític a partir de la contextualització específica.
  16. Dominar la bibliografia bàsica sobre l'evolució històrica dels sistemes governamentals dels països de referència de la matèria.
  17. Establir comparacions entre nivells d'autonomia regional dins d'un estat.
  18. Expressar, per escrit o oralment, una opinió fonamentada sobre el caràcter, la perspectiva i el rigor de textos referents al contingut de la matèria.
  19. Identificar els principals models teòrics que intenten explicar les característiques de la societat catalana actual.
  20. Identificar els problemes dels agents econòmics a partir de diferents experiències històriques.
  21. Identificar i utilitzar de manera apropiada fonts de recerca per a l'estudi de la Catalunya contemporània.
  22. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  23. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  24. Organitzar la feina adequadament, tant pel que fa a la gestió del temps com a l'ordenació i la planificació.
  25. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  26. Reconèixer i posar en pràctica les habilitats per treballar en equip següents: compromís amb l?'equip, hàbit de col·laboració, capacitat per incorporar-se a la resolució de problemes.
  27. Reconèixer la diversitat i la multiculturalitat.
  28. Relacionar els elements i els factors que intervenen en el desenvolupament dels processos històrics.
  29. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  30. Sintetitzar les diferents experiències de desenvolupament econòmic, a escala regional, nacional i internacional.
  31. Situar en perspectiva històrica les noves experiències d'industrialització, als països en vies de desenvolupament.
  32. Treballar en equip respectant tots els punts de vista.
  33. Treballar en equip respectant tots els punts de vista. Utilitzar correctament el lèxic específic de la història.
  34. Utilitzar els recursos informàtics propis de l'àmbit d'estudi de la història.
  35. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

TEMARI GENERAL:

1. Catalunya després de la guerra. Memòries i experiències del conflicte després de 1939.

2. La primera postguerra catalana, 1939–1951. De la repressió a la instal·lació del franquisme. El sistema cultural i intel·lectual català, franquista i antifranquista.

3. Catalunya, 1939–1951. Segona Guerra Mundial, exili i resistència/supervivència a l’interior.

4. La segona postguerra a Catalunya, 1951–1959. La lenta reorganització dels anys cinquanta. De la política a la cultura, del moviment obrer al món franquista.

5. Els anys seixanta a Catalunya: creixement, canvis i extensió de l'antifranquisme.

6. 1971-1979: la fi de la dictadura a Catalunya i l'inici de la democratització.

 

Aquestes són les línies mestres de l'assignatura, impartida pels professor Aram Monfort i Francesc Vilanova. Els continguts generals, els programes específics de cada docent, la bibliografia, l'avaluació, etc., es penjaran al Campus Virtual perquè els alumnes tinguin a la seva disposició la informació més detallada del curs.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 39 1,56 23, 27, 28
Seminaris i/o pràctiques dirigides 6 0,24 19, 25, 32
Tipus: Supervisades      
Exercicis pautats d'aprenentatge 7,5 0,3 19, 28
Tutories 15 0,6 14, 23, 28
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 45 1,8 5, 34
Lectura de textos. Redacció de treballs. Preparació de comentaris orals i/o seminaris. Recerca d'informació bibliogràfica. 30 1,2 5, 21, 22, 34

Com pot veure’s en aquesta Guia Docent, hi ha un marc de referència metodològic general per a tota l'assignatura. Ara bé, els docents de l'assignatura acostumen a aplicar criteris propis en el desenvolupament d'aquesta, en el grup que els correspon. I per això hi ha el Campus Virtual (entre d'altres raons), cal tenir-ho en compte. Així doncs, Guia Docent apart, l’alumnat haurà d’estar atent a les especificacions que cada un dels docents determini pel correcte seguiment del curs.

En la metodologia general, cal que l’alumnat tingui en compte tres grans mecanismes: les explicacions a l'aula (que poden ser amb tota mena de suports tècnics: PowerPoint, documentals, imatges i similars); el treball de l'alumnat, sobretot en l'àmbit de la lectura i l'exercici de l'escriptura, a banda de l'anàlisi dels materials facilitats (tant a l’aula com al Campus Virtual); i les tutories, és a dir, l'espai de consultes i resolució de problemes amb el docent en horari de despatx.

Aquests mecanismes són comuns per a l'assignatura. Després, en cada grup, el docent l'adapta a un perfil propi.

Els professors de l'assignatura seran sensibles a la perspectiva de gènere.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Dues proves escrites i un treball de l'alumne a classe. Nota sobre 10: 8 punts en dos exàmens; 2 punts en un exercici a classe. 7,5 0,3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35

La qualificació final serà el resultat de tres activitats avaluadores:

1. Primer parcial. Avaluació dels continguts de la primera part del curs. 4 punts (40% de la nota final).

2. Segon parcial. Avaluació dels continguts de la segona part del curs. 4 punts (40% de la nota final).

3. Exercici pràctic a l'aula. 2 punts (20% de la nota final). Un exercici d’anàlisi i comentari, fet a l'aula, sobre un document, gràfic, imatge, etc.

En el moment de realització de cada activitat avaluadora, el professor informarà l’alumnat (via Campus Virtual) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

L'avaluació definitiva de l'assignatura es durà a terme a partir dels tres exercicis esmentats, que es distribuiran al llarg de les 15 setmanes de docència.

Per superar l'assignatura, caldrà haver fet els tres exercicis i arribar a l'aprovat (5 punts) fent la ponderació entre les qualificacions de les tres activitats d’avaluació, segons el percentatge de cadascuna. Si aquesta nota final està entre el 3,5 i el 4,9, es podrà fer un examen de recuperació per superar l'assignatura.

La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar (tret de casos excepcionals justificats). L’alumnat acollit al pla Erasmus que demani avançar un examen ha de presentar al professor/a un document escrit de la seva universitat d'origen que justifiqui la seva sol·licitud.

 

Enquestes d'avaluació

Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.

 

Avaluació única

L'alumnat que així ho manifesti podrà fer avaluació única. Acollir-se a aquesta opció no exclou l’assistència a classe. Aquesta consistirà en tres activitats d’avaluació que representaran, respectivament, 25%,25% i 50% de la qualificació final. Les dues primeres seran anàlisis de materials històrics i hauran d’entregar-se el dia de la prova de síntesi, que consistirà en un examen final en el dia fixat al calendari. La qualificació de l'assignatura correspondrà a la suma de les tres activitats. S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada. És a dir, si aquesta nota final està entre el 3'5 i el 4'9, es podrà fer un examen de recuperació per superar l'assignatura.

 

Recuperació

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. L'examen de recuperació no és per pujar nota, només serveix perquè aquell alumnat que ho necessiti pugui arribar a l'aprovat amb una nota final de 5.

 

No avaluable 

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

 

Plagi

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica o d’informació.

 


Bibliografia

Al començament del curs els docents penjaran una bibliografia general de l’assignatura al Campus Virtual. Aquesta es completarà amb una més específica, vinculada al desenvolupament del temari al llarg del curs.

Dos llibres com a referències generales son:

MOLINERO, Carme; VILANOVA, Francesc; RISQUES, Manel (eds.): Sobre el franquisme i Catalunya. Barcelona: Efadós, 2015.

MOLINERO, Carme; YSÀS, Pere (dirs.): De la dictadura a la democràcia, 1960-1980, vol. 11, de Història, Societat, Política, Cultura als Països Catalans. Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 1998.


Programari

Per el seguiment de l'assignatura no es necessita cap tipus de programari específic.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català segon quadrimestre matí-mixt