Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Història | OB | 2 |
Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 3 |
Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tenir coneixements d’Història contemporània universal, d'Espanya i de Catalunya adquirits al Batxillerat.
En aquesta assignatura s’abordarà les principals idiosincràsies que presenta el procés de construcció de la Catalunya del darrer terç del segle XIX i de la primera meitat del segle XX, a través de l’anàlisi dels nous models econòmic, social, polític i cultural assentats i consolidats entre 1868 i 1939. En aquest sentit, el seu eix passa per l'explicació i anàlisis dels diferents moviments que han marcat la transformació i les contradiccions de la societat catalana amb l’objectiu d’entendre els múltiples conflictes interns existents. En aquest sentit, tres seran els corrents que protagonitzaran aquest període: el republicanisme, l'obrerisme i el catalanisme. La interacció entre aquests i la dinàmica política, social i cultural construiran un marc històric fortament convuls que ens permetrà endinsar-nos en els grans eixos de fons que han marcat la contemporaneïtat catalana convertint-la en especialment rellevant en el devenir de la història d'Espanya i incorporant-la en el seu context general europeu com un actor més.
1. Catalunya entre el Sexenni Democràtic (1868) i la Setmana Tràgica o Revolució de 1909
2. Barcelona com a metròpolis europea i els contrastos amb la realitat territorial catalana (1890-1930)
3. Una societat civil dinàmica: de l’associacionisme a la conflictivitat social i política (1900-1930)
4. Un primer assaig d’autonomia. La Mancomunitat (1914-1925)
5. Autonomia. La Generalitat republicana (1931-1936)
6. Catalunya en el si de l’Europa d’entreguerres
7. La complexitat de la Guerra Civil a Catalunya (1936-1939)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 40 | 1,6 | 14, 19, 21, 22, 27, 28 |
Pràctiques i seminaris orientats pel professor, lectura comprensiva de textos, coneixement d'arxius i fonts documentals per a la recerca. | 20 | 0,8 | 5, 10, 21, 23, 25, 32, 34 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories d'orientació de les classes, treballs i pràctiques. Ressolució personalitzada de dubtes. | 15 | 0,6 | 5, 21, 23 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball individual i/o col·lectiu de l'alumne per a preparar materials i apunts, exposicions i pràctiques. | 50 | 2 | 5, 21, 23, 32, 34 |
Assistència a classes teòriques impartides pel professor, amb el debat que l'estudiantat pugui suscitar.
Assistència, si s'escau, a sessions de seminaris i pràctiques dirigides pel professor.
Lectura comprensiva de textos.
Aprenentatge d’estratègies de recerca d’informació.
Realització de recensions, treballs i comentaris analítics de textos.
Preparació, si s'escau, de presentacions orals.
Estudi personal.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Proves escrites | 70 % | 0 | 0 | 10, 14, 19, 22, 27, 28 |
Treballs pràctics: anàlisi comprensiu de textos, identificació i interpetació de fonts d'arxius | 30 % | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35 |
La matèria s'avaluarà aplicant els següents criteris:
- Proves escrites de tipus examen sobre el contingut del temari: 70%
- Realització de treballs, recensions de llibres llegits o similars, comentaris analítics sobre textos, imatges o documents proposats (30 %).
La qualificació de l’assignatura s’establirà a partir de la mitjana obtinguda en les proves escrites (70%) i la resta d’exercicis (el 30% restant). La no presentació d'aquests altres exercicis impedirà de concórrer al/s examen/s i, per tant, de superar l'assignatura.
Aquells alumnes que, en l'avaluació global de l'assignatura, hagin obtingut una nota inferior a 5 però igual o superior a 3 (i un mínim de 3,5 en els exercicis o treballs) podran presentar-se a un examen de recuperació.
Aquells estudiants que per raons de força major no puguin seguir l’avaluació continuada estaran obligats a presentar-se al/s examen/s, així com reforçar els continguts amb activitats suplementàries a concretar per part del professor. En aquest supòsit, caldrà acreditar documentalment la seva absència a les sessions presencials.
La còpia de fonts escrites (Internet, llibres, treballs, etc.) comportarà un 0 a la qualificació de l'exercici.
L'alumnat tindrà dret a revisar els resultats de les proves realitzades en les dates i els horaris que estableixi el professor.
Avaluació única
Les persones que s'acullin a l'avaluació única hauran de realitzar les mateixes proves escrites i treballs que s'exigiran per a l'avaluació continuada i aquestes tindran el mateix pes percentual que les de l'avaluació continuada. Podran realitzar o presentar les proves i treballs en un únic dia. La matèria s'avaluarà aplicant els mateixos criteris que hem descrit per a l'avaluació continua
Altres factors d'avaluació a tenir en compte
-L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
-Segons la normativa acadèmica, la nota final s’arrodonirà al número sencer més proper quan estigui a una dècima d’un valor que comporti un canvi a una qualificació qualitativa superior (es pasarà de 4,9 a 5; de 6,9 a 7; i de 8,9 a 9).
-En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
-En les activitats escrites es tenen en compte les faltes ortogràfiques, sintàctiques o lèxiques. La penalització pot ser d'entre 0,1-0,2 punts per cada falta comesa sobre la nota final. Les faltes repetides poden descomptar.
-Les activitats d'avaluació es programaran al llarg del curs acadèmic. Les dates de realització de les proves a l'aula i de lliurament de treballs i recensions seran comunicades a l'alumnat amb antelació suficient. El professorat establirà un horari específic de tutories per procedir al comentari de les activitats d'avaluació. L'alumne tindrà dret a revisar els resultats de les proves realitzades. En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
- S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
- -La recuperació consistirà en un examen global de l'assignatura, tant pels estudiants de l'avaluació contínua com de l'avaluació única. Tindrà lloc en la data establerta per la Facultat.
-Poden quedar excloses del procés de recuperació aquelles activitats que el professor/a consideri que no són recuperables, per exemple: presentacions orals, treballs en grup o tasques relacionades amb l’activitat docent diària a l'aula.
-La normativa acadèmica de la UAB no limita la nota màxima queun estudiant pot obtenir a la recuperació. Si un/a professor/a considera, per motius acadèmics, que ha de limitar-se a 5, caldrà que aquesta directriu constide forma explícita a la Guia Docent.
-En cap cas es podrà plantejar la recuperació com un mecanisme per a millorar la nota dels/de les alumnes que ja haguessin aprovat l'assignatura en el procés normal d'avaluació.
-En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de
les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat sigui avaluiada amb un 0 o no es pugui recuperar o, fins i tot, comportar mesures més greus.
- Casanova, J., República y Guerra Civil, Barcelona, Crítica, 2014.
- Culla i Clara, Joan B., El republicanisme lerrouxista a Catalunya (1901-1923), Barcelona, Curial, 1986.
- Fontana, J., La formació d’una identitat. Una història de Catalunya, Vic, Eumo, 2014.
- Sobrequés i Callicó, J. (ed.), “Història Contemporània de Catalunya (I)”, Barcelona, Columna, 1997.
- Riquer, B. (dir.), Història Política, Societat i Cultura dels Països Catalans. La gran transformació 1790 – 1860, volum 6, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1997.
- Riquer, B. (dir.), Història Política, Societat i Cultura dels Països Catalans. La gran consolidació del món burgés 1860 - 1900, volum 7, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1996.
- Riquer, B. (dir.), Història Política, Societat i Cultura dels Països Catalans. L’època dels nous moviments socials 1900-1930, volum 8, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1997.
- Riquer, B. (dir.), Història Política, Societat i Cultura dels Països Catalans. De la gran esperança a la gran ensulsiada 1930-1939, volum 9, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1999.
- RISQUES, Manuel (dir.), DUARTE, Àngel, RIQUER, Borja de, ROIG ROSICH, Josep Maria, Història de la Catalunya contemporània. De la guerra del Francès al nou Estatut, Barcelona, Mina Editorial, 2006.
- Termes, J., “De la revolució de setembre a la Guerra Civil. 1868 – 1939”, Barcelona, Edicions 62, 1993
- Roig Rosich, Josep Maria, Recuperació i superació d'uns anhels identitaris: la Generalitat republicana i la Guerra Civil (1931-1939), Barcelona, Centre d'Història Contemporània de Catalunya, 2022.
- Izquierdo Ballester, Santiago, L'organització política de la identitat catalana (1901-1936), Barcelona, Centre d'Història Contemporània de Catalunya, 2019.
Amb caràcter general, no s'utilitzaran mitjans tecnològics especials.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |