Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Arqueologia Agrària de l'Edat Mitjana

Codi: 100331 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Història OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Ferran Esquilache Marti
Correu electrònic:
ferran.esquilache@uab.cat

Equip docent

Helena Kirchner Granell
Raúl Muñoz Céspedes

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Lectura en anglès. Maneig d'eines informàtiques de dibuix.


Objectius

Conèixer l’estat de la qüestió dels estudis arqueològics sobre els paisatges medievals i d’època moderna; familiaritzar-se amb les tècniques pròpies de l’estudi dels espais camperols preindustrials; relacionar les investigacions arqueològiques amb les grans qüestions historiogràfiques sobre el camperolat de l’època medieval i moderna; conèixer les característiques generals de les agricultures medievals i els registres arqueològics i textuals que les fan recognoscibles


Competències

  • Aplicar mètodes i tècniques propis d'altres ciències socials.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar les tècniques i els instruments d'anàlisi adequats per als casos d'estudi.
  2. Aplicar protocols d'execució dels treballs de camp i recollida de mostres.
  3. Aplicar tant els coneixements com la capacitat d'anàlisi a la resolució de problemes relatius al camp d'estudi propi.
  4. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa. Saber utilitzar de manera experta les possibilitats d'Internet.
  5. Dominar les tècniques i els recursos instrumentals propis de l'anàlisi de laboratori arqueològic.
  6. Dominar les tècniques i els recursos instrumentals propis de l'excavació i la prospecció arqueològiques.
  7. Establir protocols de recerca per a projectes de recerca originals.
  8. Interpretar els resultats procedents de l'arqueologia de camp inserint-los en el context històric.
  9. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  10. Reconèixer i posar en pràctica les habilitats per treballar en equip següents: compromís amb l'equip, hàbit de col·laboració, capacitat per incorporar-se a la resolució de problemes.
  11. Reconèixer la importància de controlar la qualitat dels resultats del treball i de la seva presentació.
  12. Reflexionar sobre el treball propi i el de l'entorn immediat amb intenció de millorar-los de manera continuada.
  13. Transmetre els resultats de la recerca arqueològica i comunicar conclusions, de manera clara, tant oralment com per escrit, a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  14. Utilitzar el vocabulari tècnic específic i d'interpretació de la disciplina.
  15. Utilitzar tant eines informàtiques bàsiques (per exemple, processadors de textos o bases de dades) com programes especialitzats necessaris en la pràctica professional de l'arqueologia.

Continguts

Teoria

  1. Introducció: per què una arqueologia del paisatge medieval i modern
  2. La transició des de l’Antiguitat: el paisatge a l’Europa de l’alta edat mitjana
  3. Els canvis introduïts pel feudalisme en l’organització i gestió del paisatge
  4. Un nou model de paisatge: la societat d’al-Andalus i el món islàmic
  5. L’impacte de les conquestes feudals en el paisatge de la baixa edat mitjana
  6. Les transformacions del paisatge en època moderna a Europa i Amèrica

Pràctiques d’aula

  • Exercicis amb tecnologia SIG
  • Realització d’un treball amb documentació escrita, bibliografia, cartografia i fotografia aèria

Pràctiques de camp

  • Realització d’una activitat de camp i de la corresponent memòria

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques; sessions pràctiques i seminaris 40,5 1,62 1, 2, 3, 7, 8, 11, 14
Tipus: Supervisades      
Tutories d'orientació per a la confecció dels treballs 25 1 1, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14
Tipus: Autònomes      
Estudi personal; preparació presentacions orals i treballs escrits; seguiment de treballs; informes de les pràctiques de camp 75 3 1, 3, 4, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

1. Activitats dirigides:

-       Classes teòriques dirigides pel professorat.

-       Lectura comprensiva de textos i interpretació de cartografies, fotografies, gràfics, taules i documents arqueològics.

2. Activitats supervisades:

-       Tutories d’orientació per a la confecció dels treballs (orals i escrits) i per a la preparació del contingut teòric i pràctic.

3. Activitats autònomes:

-       Estudi personal; Realització dels treballs requerits en avaluació.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe pràctiques de camp 20% 3 0,12 1, 2, 4, 5, 6, 9, 12, 13, 14, 15
Un exercici pràctic (PAUL) 30% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Una prova escrita (teoria) 50% 1,5 0,06 1, 3, 8, 13, 14

1. Teoria: Una prova escrita dividida en dos exàmens parcials --> 50% de la nota final (25% cada examen)

2. PAUL: Un exercici pràctic --> 30% de la nota final

3. PCAM: Un informe de les pràctiques de camp --> 20% de la nota final

 

La nota final mínima per aprovar l'assignatura és 5, que serà una mitjana proporcional entre totes les proves avaluatives. Només podran fer mitjana per a la nota final les notes iguals o superiors a 5 en les proves de teoria i iguals o superior a 3’5 en les altres proves de pràctiques. Una nota inferior comportarà anar a recuperació. Les proves o exercicis avaluables amb una nota inferior a 3 ja no es podran recuperar i l’assignatura estarà suspesa directament.

L'estudiant que no realitzi tots els exàmens d'avaluació programats o no es presenti a activitats d'avaluació obligatòria per un valor mínim corresponent a un 60% de la nota final serà qualificat amb un "No Avaluable", i no es podrà presentar a la recuperació.

Les pràctiques de camp no es podran recuperar.

En cas que es realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’una prova o exercici d’avaluació la nota serà un 0, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en les proves o exercicis d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.

En el moment de realització de cada activitat d'avaluació, s'informarà l’alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.


Bibliografia

Araneda, Edgardo (2002). “Usos de Sistemas de Información Geográficos y análisis espacial en arqueología: Proyecciones y limitacions”. Estudios Atacameños, 22, 59–76.

Ballesteros Arias, Paula; Kirchner, Helena; Eiroa, Jorge; Fernández Mier, Margarita; Ortega Ortega, Julian; Quirós Castillo, José Antonio; Retamero, Fèlix; Sitjes, Eugènia; Torró, Josep; Vigil-Escalera Guirado, Alfonso (2010). "Por una arqueología agraria de las sociedades medievales hispánicas. Propuesta de un protocolo de investigación". En H. Kirchner (ed.), Por una arqueología agraria: perspectivas de investigación sobre espacios de cultivo en las sociedades medievales hispánicas. Archeopress, Oxford, p. 185-202.

Baydal, Vicent; Esquilache, Ferran, eds. (2023). La herencia reconstruida. Crecimiento agrario y transformaciones del paisaje tras las conquistas de al-Andalus (siglos XII-XVI). Universitat Jaume I, Castelló de la Plana.

Chouquer, Gérard (2015). Les parcellaires médiévaux en Émilie et Romagne. Centuriation et trames coaxiales. París: France Internationale pour l’Expertise Foncière.

Esquilache, Ferran (2018). Els constructors de l’Horta de ValènciaOrigen, evolució i estructura social d'una gran horta andalusina entre els segles VIII i XIII. PUV, València.

Fernández Mier, Margarita (2018). "De la Arqueología del paisaje a la Arqueología Agraria". Juan Antonio Quirós Ed. Treinta años de arqueología medieval en España. Archaeopress, Oxford, 225-270.

Kirchner, Helena (2020). "Arqueología del campesinado en época alto medieval. Reflexiones y propuestas". Imago Temporis Medium Aevum, 14, p.462-497.

Lavigne, Cédric (2002). Essai sur la planification agraire au Moyen Age. Ausonius, Burdeus. 

Ligang, C., i Xuben, W. (2014). “GIS for Archaeological data”. International Journal on Smart Sensing and Intelligent Systems, 7(3), p. 1347–1363

Quirós, J.A. ed. (2016) Social complexity in Early Medieval rural communities. The North-Western Iberia. Archaeopress, Oxford.

Torró, Josep, Enric Guinot, eds (2012). Hidráulica agraria y sociedad feudal. Prácticas, técnicas, espacios. PUV, València.

Torró, Josep, Enric Guinot, eds (2018). Trigo y ovejas. El impacto de las conquistas en los paisajes andalusíes (siglos XI-XVI). PUV, València.

Vigil, Alfonso et al. (2013). “Horrea, barns and silos. Storage and incomes in Early Medieval Europe. Bilbao”. Documentos de Arqueología Medieval, 5.


Programari

*


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 11 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 12 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt